KIRJALLINEN KYSYMYS 618/2001 vp
KK 618/2001 vp - Sulo Aittoniemi /alk
Tarkistettu versio 2.0
Kansalaispalkan toteuttaminen
Eduskunnan puhemiehelle
Hallituksen peruspalveluministeri on herätellyt henkiin
ajatusta ns. kansalaispalkasta. Tällaiseen käsitykseen
asiasta pääsi, kun kuunteli pari päivää sitten
televisioitua keskusteluohjelmaa. Myöhäisessä vaiheessa
ohjelman juoneen päässeenä en ehtinyt
saada selville kansalaispalkan mahdollisia nykymuotoja enkä myöskään
kuukausittaista määrää.
Kansalaispalkka on vanha asia. Suomen Maaseudun Puolueen eteenpäin
ajamana asiaa aikoinaan kehiteltiin. Sitten sen kaappasi itselleen Suomen
Keskusta. Nyt idea saattaa olla taas vaihtanut kotipesää.
Se saattaa olla nyt Vihreiden omistuksessa.
Kun asiaa aikoinaan SMP:n toimesta kehiteltiin, nykyinen
peruspalveluministeri oli vielä rippikouluiässä,
jos sitäkään. Idean sisällön
täytyy siis olla erilainen, jos se on omakohtaisesti kehitelty.
Siksi olen kiinnostunut asian kehityksestä vuosikymmenien
saatossa.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän kunnioittavasti valtioneuvoston asianomaisen
jäsenen vastattavaksi seuraavan kysymyksen:
Onko hallituksella ja erityisesti sen peruspalveluministerillä visioita
ja suunnitelmia ns. kansalaispalkan kehittelyyn ja
mikä on mahdollisesti suunnitellun toteutuksen sisältö?
Helsingissä 10 päivänä toukokuuta
2001
Eduskunnan
puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Rouva puhemies, olette toimittanut valtioneuvoston asianomaisen
jäsenen vastattavaksi kansanedustaja Sulo Aittoniemen /alk
näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen
KK
618/2001 vp:
Onko hallituksella ja erityisesti sen peruspalveluministerillä visioita
ja suunnitelmia ns. kansalaispalkan kehittelyyn ja
mikä on mahdollisesti suunnitellun toteutuksen sisältö?
Vastauksena kysymykseen esitän kunnioittavasti
seuraavaa:
Kansalaispalkan sijasta pitäisi käyttää termiä perustulo
(basic income), sillä "palkka" antaa vääriä mielikuvia.
Perustulolla tarkoitetaan tulonsiirtojen ja verotuksen yhteensovittamista
siten, että kansalaisille taataan kohtuullinen perusturva samalla,
kun työnteko on taloudellisesti kannattavaa.
Suomen hallituksella ei ole suunnitelmia yhdistää verotusta
ja tulonsiirtoja yhdeksi, perustulon kaltaiseksi kokonaisuudeksi.
Sen sijaan Suomessa sovellettavat syyperusteiset tulonsiirrot vastaavat
yleensä jossain määrin perustulon perusajatusta:
omista ansiotuloista on tarkoitus jäädä jotain
myös käteen. Merkittävän poikkeuksen tästä muodostaa
toimeentulotuki, jota ansiotulot vähentävät
täysimääräisesti.
Verotusta ja tulonsiirtoja on pyritty sovittamaan yhteen siten,
että kannustinloukuilta vältytään.
Kun kyse on monen etuuden yhteensovittamisesta, käytännössä on
vaikea välttää sitä, etteivät
efektiiviset rajaverot missään oloissa nousisi sataan
prosenttiin tai lähelle sitä.
Hallituksen työnjaon mukaan peruspalveluministeri vastaa
sosiaali- ja terveyspalveluista. Merkittävistä tulonsiirroista
peruspalveluministerin vastuulla ovat lapsilisät, kotihoidon
tuki ja toimeentulotuki. Muut merkittävät tulonsiirrot kuuluvat
sosiaali- ja terveysministerille, työministerille, kulttuuriministerille
ja asuntoministerille.
Lapsilisät vastaavat jo nykymuodossaan perustulomallin
ajatuksia: lapsilisät eivät ole tulosidonnaisia,
joten niiden suuruuteen eivät muutokset perheen ansioissa
vaikuta. Tämän seurauksena lapsilisät
eivät vääristä työnteon
kannattavuutta. Kotihoidon tukea sovitetaan yhteen perheen yhteenlaskettujen
tulojen kanssa. Hallituksen tarkoituksena on antaa eduskunnalle
esitys, jonka mukaisesti toimeentulotuen yhteensovittamista ansiotulojen
kanssa lievennetään.
Helsingissä 30 päivänä toukokuuta
2001
Peruspalveluministeri Osmo Soininvaara
Till
riksdagens talman
I det syfte 27 § riksdagens
arbetsordning anger har Ni, Fru talman, till behöriga medlem
av statsrådet översänt följande
av riksdagsledamot Sulo Aittoniemi /alk undertecknade skriftliga
spörsmål SS 618/2001 rd:
Har regeringen och speciellt dess omsorgsminister en vision
och planer för att utveckla den s.k. medborgarlönen och
vad ingår i förverkligandet som eventuellt
planeras?
Som svar på detta spörsmål
får jag vördsamt anföra följande:
I stället för medborgarlön borde
man använda termen grundinkomst (basic income) eftersom "lön"
ger fel föreställningar. Med grundinkomst avses
att inkomstöverföringar och beskattning förenas
så att medborgarna garanteras en skälig grundtrygghet
samtidigt som arbete är ekonomiskt lönsamt.
Finlands regering har inga planer på att kombinera
beskattning och inkomstöverföringar till en, grundinkomstlik
helhet. Däremot motsvarar de orsaksbaserade inkomstöverföringarna
som tillämpas i Finland oftast i viss mån grundtanken bakom
grundinkomst: avsikten är att en del av de egna förvärvsinkomsterna
också skall bli kvar i handen. Ett betydande undantag utgörs
av utkomststödet, som förvärvsinkomsterna
minskar till fullt belopp.
Man har strävat efter att förena beskattningen och
inkomstöverföringar för att kunna undvika incitamentfällor.
Då det gäller att förena många förmåner är
det i praktiken svårt att undvika att de effektiva gränsskatterna
under inga omständigheter skulle stiga till hundra procent
eller närapå det.
I enlighet med regeringens arbetsfördelning ansvarar
omsorgsministern för social- och hälsovårdstjänster.
Av de mest betydelsefulla inkomstöverföringarna
på omsorgsministerns ansvar är barnbidragen, hemvårdsstödet
och utkomststödet. De andra viktiga inkomstöverföringarna
tillhör social- och hälsovårdsministern, arbetsministern,
kulturministern och bostadsministern.
I sin nuvarande form motsvarar barnbidragen redan grundinkomstmodellens
idé: barnbidragen är inte inkomstbaserade, så deras
storlek påverkas inte av förändringar
i familjens inkomst. Till följd av detta förvränger
inte barnbidraget arbetets lönsamhet. Hemvårdsstödet
förenas med familjens sammanlagda inkomster. Regeringen
har för avsikt att ge riksdagen en proposition, enligt vilken
förenandet av utkomststöd och förvärvsinkomster
förmildras.
Helsingfors den 30 maj 2001
Omsorgsminister Osmo Soininvaara