KIRJALLINEN KYSYMYS 669/2014 vp
         KK 669/2014 vp - Sauli Ahvenjärvi /kd 
         
         Tarkistettu versio 2.0
         Sähköyliherkkyyden huomioiminen infrastruktuurin
            rakentamisessa
         
       
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
         
         Yhteiskunnan teollistumisen ja teknologian määrän
            nopean kasvun seurauksena suurtaajuiset sähkömagneettiset
            kentät ovat samalla lisääntyneet erittäin
            nopealla vauhdilla. Sähkömagneettisten kenttien
            lähteitä ovat esimerkiksi matkapuhelimet, voimalinjat,
            tv- ja radioasemat ja monet teollisuuden sovellukset. Uusinta sähkömagneettisia
            kenttiä hyödyntävää teknologiaa
            ovat muun muassa langattomat tiedonsiirtoverkot. Erilaisten lähteiden
            ja kenttien monimuotoisuuden vuoksi kenttien mittaaminen ja tutkimustyö on vaikeaa,
            mikä tekee myös niiden biologisten ja fysikaalisten
            vaikutusten arvioinnista haasteellista.
         
         
         Viime vuosien aikana on enenevässä määrin käyty
            keskustelua sähkömagneettisten kenttien lisääntymisen
            mahdollisista terveysriskeistä. Muiden ympäristöherkkyyksien,
            kuten kemikaali- ja homeperusteisten herkkyyksien, tavoin voivat
            myös sähkömagneettiset kentät
            aiheuttaa niihin verrattavissa olevaa yliherkkyyttä. Sähköyliherkkyys
            on käsitteenä jo parinkymmenen vuoden ikäinen,
            mutta lääketiede ei ole tätä oireyhtymää vielä täysin
            tunnustanut. Sähköyliherkkyyteen on yhdistetty
            joukko erilaisia oireita, joista keskeisimmiksi on määritelty
            väsymys, uupumus, yleinen paha olo, jännittyneisyys
            ja pelkotilat. Eniten sähköyliherkkyydestä on
            keskusteltu Pohjoismaissa ja Saksassa, mutta se tunnetaan myös
            useissa muissakin kehittyneissä maissa.
         
         
         Sähköyliherkkyydestä on saatu uutta
            tutkimustietoa, joka tukee sitä käsitystä,
            että sähköyliherkkien oireet selittyvät
            altistumisella sähkömagneettisille kentille. On
            pidetty mahdollisena, että kysymys voisi olla myös
            perinnöllisestä alttiudesta. Tutkijat ovatkin
            todenneet, että asiasta tarvittaisiin enemmän
            tasokasta tutkimusta, jotta asiasta saataisiin lisää tietoa
            ja voitaisiin selvittää, minkä tasoiset
            sähkömagneettiset kentät oireita aiheuttavat.
         
         
         Suunnitteilla on ollut 4G-verkon rakentaminen maantieteellisesti
            koko Suomen kattavaksi poikkeuksena ne itärajan alueet,
            joissa sallitaan heikommat yhteydet Venäjän ja
            Suomen kaistojen päällekkäisyyden välttämiseksi.
            Tämän seurauksena yliherkkyydestä kärsiville
            henkilöille aiheutuu haasteita asuinympäristön
            soveltuvuuden suhteen, koska 4G-säteily tulisi osaltaan
            voimistamaan sähkömagneettisia kenttiä asutuilla alueilla.
            Esimerkiksi Ruotsissa, Italiassa ja Yhdysvalloissa on luotu vähän
            säteileviä alueita sähköyliherkkyydestä kärsiville
            ihmisille.
         
         
       
      
      
         
         
         Edellä olevan perusteella ja
            eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
            viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
            kysymyksen:
         
         
         Miten Suomen infrastruktuurin rakentamisessa tullaan ottamaan
            huomioon se ihmisryhmä, joka kärsii sähkömagneettisten
            kenttien aiheuttamasta sähköyliherkkyydestä?
         
         
         
       
      
      
         Helsingissä 12 päivänä syyskuuta
            2014
         
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
      
         Eduskunnan työjärjestyksen
         27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
         Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
         kansanedustaja Sauli Ahvenjärven /kd näin
         kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 669/2014 vp:
         
         
Miten Suomen infrastruktuurin rakentamisessa tullaan ottamaan
            huomioon se ihmisryhmä, joka kärsii sähkömagneettisten
            kenttien aiheuttamasta sähköyliherkkyydestä?
         
         
      Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
      
      Maankäyttö- ja rakennuslain mukaan alueiden käytön
         suunnittelun tavoitteena on edistää muun muassa
         turvallisen ja terveellisen elinympäristön luomista.
         Kaavoitus, eli maakunta- yleis- ja asemakaavoitus, on myös
         infrastruktuurin rakentamisessa yksi keskeinen ohjausväline.
         Alueiden käyttöön kohdistuu lisäksi
         monenlaista muuta suunnittelua ja rakentamista, kuten esimerkiksi tieverkon,
         voimalinjojen verkoston ja muun infrastruktuurin suunnittelua ja
         toteutusta. Ratkaisevaa on, että kaikilla eri osapuolilla
         on riittävän ajoissa tiedossa toistensa tavoitteet,
         suunnitelmat ja toteuttamistoimenpiteet, jolloin ne pystytään
         sovittamaan yhteen mahdollisimman optimaalisella tavalla.
      
      
      Kaavoissa määritellään eri
         toiminnoille osoitettujen alueiden käyttötarkoitus.
         Näitä ovat esimerkiksi asuminen, toimitilarakentaminen,
         palvelut, virkistys sekä liikenteen ja teknisen huollon,
         esimerkiksi energiahuollon vaatimat alueet. Eri alueiden sijoittelussa
         otetaan huomioon niiden mahdollisuudet sijaita lähellä toisiaan
         ja kunkin alueen käytön mahdolliset häiriövaikutukset
         ympäröiville muille alueille.
      
      
      Kun kaavoissa varataan alueita esimerkiksi voimalinjoille ja
         muille sähkölinjoille tai tv- ja radioasemille
         tai teollisuustoiminnoille ja energiahuollolle, on niiden sijoittamisessa
         otettava huomioon myös läheisten alueiden nykyinen maankäyttö ja
         muuta maankäytön kehittämisen tavoitteet.
         Tällöin yhtenä huomioon otettavana asiana
         ovat myös mahdolliset sähkömagneettiset kentät.
         Tarkemmassa kaavan sisällön suunnittelussa voidaan
         käyttää myös esimerkiksi suojavyöhykkeen
         tai suojaviheralueen tai vaara-alueen merkintöjä ja
         yleiskaavoissa terveyshaitan poistamistarpeen merkintää.
      
      
      Ihmisten terveellisyyteen liittyvien seikkojen huomioon ottaminen
         kaavoituksessa ja rakentamisessa sisältyy sinänsä monella
         tavoin maankäyttö- ja rakennuslain säännöksiin.
         Näin ollen sähkömagneettisten kenttienkin
         vaikutusten huomioon ottaminen sisältyy jo säädöstasolla
         hyvän yhdyskuntasuunnittelun ja rakentamisen tavoitteisiin.
         Muita keskeisiä ihmisten terveyteen ja ympäristön
         terveellisyyteen liittyviä tekijöitä ovat
         muun muassa ilman pienhiukkasten ja muiden epäpuhtauksien
         vähentäminen, melun ja tärinän
         haittavaikutuksille altistumisen vähentäminen
         sekä pilaantuneen maaperän puhdistamiseen liittyvät
         seikat. Ihmisten terveyteen vaikuttavia ympäristötekijöitä on
         tarpeellista tarkastella toisiinsa liittyen ja kokonaisvaltaisesti,
         jotta eri asioiden painoarvot ja kokonaisuus säilyvät
         tasapainossa. Toki usein näiden seikkojen huomioiminen
         ja vaikutukset kaavoituksessa ja rakentamissa ovat samansuuntaisia
         ja siten ne tukevat toinen toisiaan. Sen sijaan langattomien tiedonsiirtoverkkojen
         tai matkapuhelimien aiheuttamat sähkömagneettiset
         kentät eivät yleensä ole huomioitavissa
         kaavoituksessa, koska ne eivät ole osa kaavojen sisältöä.
      
      
      Maankäyttö- ja rakennuslain mukaan riittävät selvitykset
         ja vaikutusten arviointi ovat keskeinen osa kaavoitusprosessia.
         Ympäristöministeriö on julkaissut useita
         vaikutusten arvioinnin kehittämiseen liittyviä aineistoja
         ja oppaita erityisesti kuntien käyttöön.
         Kuntien rooli tässä asiassa on merkittävä,
         koska ne vastaavat yleis- ja asemakaavojen laadinnasta ja hyväksymisestä sekä rakentamisen
         valvonnasta ja ohjauksesta ja rakentamista koskevien lupien myöntämisestä.
      
      
      Kysymyksen aihepiiriin liittyvän muun lainsäädännön
         osalta haluan todeta, että sosiaali- ja terveysministeriön
         hallinnonalaan kuuluvan terveydensuojelulain tarkoituksena on väestön
         ja yksilön terveyden ylläpitäminen ja
         edistäminen ja myös ennalta ehkäistä,
         vähentää ja poistaa sellaisia elinympäristössä esiintyviä tekijöitä,
         jotka voivat aiheuttaa terveyshaittaa. Myös sosiaali- ja terveysministeriön
         hallinnonalaan kuuluvan säteilylain tarkoituksena on estää ja
         rajoittaa säteilystä aiheutuvia terveydellisiä ja
         muita haittavaikutuksia. Lakia sovelletaan säteilyn käyttöön
         ja muihin toimintoihin, joista aiheutuu tai saattaa aiheutua ihmisen
         terveyden kannalta haitallista altistumista säteilylle.
      
      
      Ympäristöherkkyys, johon myös sähköyliherkkyyden
         katsotaan kuuluvan, on lisätty juuri äsken 22.9.2014
         suomalaiseen ICD-10 tautiluokitukseen nimikkeellä R68.81:
         jatkuva tai toistuva poikkeuksellinen herkkyys ympäristön
         tavanomaisille tekijöille. Tautinimikkeen käyttöön
         ottamisella pyritään edistämään
         potilaiden ohjaamista hoitoon sekä ympäristöyliherkkyyden
         tilastointia ja tutkimusta. Taustalla on WHO:n kehittämä kansainvälinen
         tautiluokitusjärjestelmä ICD (International Statistical
         Classification of Diseases Related Health Problems).
      
      
      Eduskunnan käsittelyssä olevassa Hallituksen esityksessä eduskunnalle
         tietoyhteiskuntakaareksi sekä laeiksi maankäyttö-
         ja rakennuslain 161 §:n ja rikoslain 38 luvun 8 b §:n
         muuttamisesta (HE 221/2013 vp) ehdotetaan säädettävän kokoavasti
         mm. langattoman viestinnän palveluista. Ehdotetun tietoyhteiskuntakaaren
         mukaan viestintäverkot ja -viestintäpalvelut on suunniteltava,
         rakennettava ja ylläpidettävä muun muassa
         siten, että ne kestävät normaalit odotettavissa
         olevat sähkömagneettiset häiriöt
         ja siten, että ne eivät aiheuta kenenkään
         terveydelle tai omaisuudelle vaaraa ja siten, että ne eivät
         aiheuta kohtuuttomia sähkömagneettisia tai muita häiriöitä.
         Viestintäverkon laitteiden käytössä tulee
         noudattaa soveltuvin osin säteilylain mukaisia vaatimuksia
         ja säteilyturvakeskuksen vahvistamia turvallisuusvaatimuksia.
      
      
      Edellä esitetyn perusteella hallitus pitää tärkeänä kehittää edelleen
         sähkömagneettisten kenttien vaikutuksiin liittyvää sekä kansainvälistä että kotimaista
         tutkimusta ja tietopohjaa. Lainsäädäntö ja
         muut säännökset luovat jo nyt hyvän perustan
         asian huomioimiselle kaavoituksessa ja rakentamisessa. Näin
         ollen kiireiset säädösmuutokset eivät
         ole nyt ajankohtaisia.
      
      
      
      
         
         Helsingissä 6 päivänä lokakuuta
            2014
         
         
         Kulttuuri- ja asuntoministeri  Pia Viitanen
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Till
            riksdagens talman
         
      
      
      
      
         I det syfte som anges i 27 § i
         riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
         som saken gäller översänt följande
         skriftliga spörsmål SS 669/2014 rd undertecknat
         av riksdagsledamot Sauli Ahvenjärvi /kd:
         
         
På vilket sätt kommer man vid anläggandet
            av infrastrukturen i Finland att beakta den grupp personer som lider
            av överkänslighet för elektricitet vilken
            orsakas av elektromagnetiska fält?
         
         
      Som svar på detta spörsmål
         anför jag följande:
      
      
      Enligt markanvändnings- och bygglagen är målet
         för områdesplaneringen att främja bland
         annat möjligheterna att skapa en trygg och hälsosam
         livsmiljö. Planläggning, d.v.s. landskaps-, general-
         och detaljplanläggning, hör till de centrala styrredskapen
         också för byggandet av infrastrukturen. På användningen
         av områden inriktas också övrig planering
         och byggverksamhet av många slag, exempelvis planering
         och anläggning av vägnätverk, nätverk
         för kraftledningar och övrig infrastruktur. Av
         avgörande betydelse är att alla olika parter i
         tillräckligt god tid känner till varandras mål,
         planer och realiseringsåtgärder. Då kan
         de samordnas på ett så optimalt sätt som
         möjligt.
      
      
      I planerna definieras användningsändamål
         för de områden som har anvisats olika funktioner. Som
         exempel på användningsändamålen
         kan nämnas boende, byggande av lokaler, service, rekreation
         och områden som krävs för trafikunderhåll
         och tekniskt underhåll, exempelvis energiförsörjningsområden.
         Vid placeringen av de olika områdena beaktas deras möjligheter
         att finnas i närheten av varandra och de eventuella störningar
         som respektive markanvändning förorsakar de övriga
         kringliggande områdena.
      
      
      När det i planerna reserveras områden för
         t.ex. kraftledningar, övriga elledningar, teve- och radiostationer,
         industrifunktioner och energiförsörjning så ska
         man vid placeringen av dem också beakta den aktuella markanvändningen
         i de närliggande områdena och de övriga
         målen för utvecklingen av markanvändningen.
         Till de angelägenheter som då ska beaktas hör
         också eventuella elektromagnetiska fält. Vid den
         detaljerade planeringen av innehållet i en plan kan man använda
         exempelvis beteckningarna för skyddszon, skyddsgrönområde
         eller riskområde. I generalplaner kan man använda
         beteckningen för behov av att avlägsna sanitär
         olägenhet.
      
      
      Att beakta faktorer som är relaterade till människornas
         hälsa i planläggningen och byggandet ingår
         i och för sig på ett flertal sätt i bestämmelserna
         i markanvändnings- och bygglagen. På så vis
         ingår också beaktandet av de verkningar som elektromagnetiska
         fält har redan på författningsnivå i
         de mål som gäller för samhällsplaneringen
         och byggandet. Övriga centrala faktorer i anslutning till
         människornas hälsa och en hälsosam miljö är
         bland annat att minska antalet små partiklar i luften och övriga
         föroreningar och att minska exponeringen för olägenheter
         orsakade av buller och skakningar samt övriga faktorer som är
         relaterade till en sanering av förorenad mark. Miljöfaktorerna
         som inverkar på människornas hälsa bör
         granskas i förhållande till varandra och på ett
         helhetsinriktat sätt för att de olika faktorernas
         konsekvenser och helheten ska kunna hållas i balans. Beaktandet
         av de här faktorerna och deras konsekvenser vid planläggningen och
         byggandet är emellertid ofta likriktade och de stödjer
         således varandra. Vid planläggningen går
         det däremot i allmänhet inte att beakta de elektromagnetiska
         fält som orsakas av trådlösa dataöverföringsnät
         eller mobiltelefoner därför att de inte är
         en del av innehållet i planerna.
      
      
      Enligt markanvändnings- och bygglagen är tillräckliga
         utredningar och tillräcklig bedömning av konsekvenserna
         ett centralt led i planläggningsprocessen. Miljöministeriet
         har gett ut ett flertal materialalster och guider i anslutning till
         utvecklingen av bedömningen av konsekvenserna och de är
         framför allt avsedda att användas av kommunerna.
         Kommunernas roll i det här ärendet är
         av stor betydelse därför att de svarar för
         arbetet med att göra upp och godkänna general-
         och detaljplanerna och för tillsynen och styrningen av
         byggandet samt för beviljandet av bygglov.
      
      
      I fråga om den övriga lagstiftningen som anknyter
         till spörsmålets ämnesområde
         vill jag konstatera att syftet med hälsoskyddslagen, som
         hör till social- och hälsovårdsministeriets
         förvaltningsområde, är att upprätthålla
         och främja befolkningens och individens hälsa
         samt att förebygga, minska och undanröja sådana
         i livsmiljön förekommande faktorer som kan orsaka
         sanitär olägenhet. Syftet med strålskyddslagen,
         som också hör till social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde, är
         att förhindra och begränsa men för hälsan
         och andra skadliga verkningar som beror på strålning.
         Lagen gäller användning av strålning
         och andra funktioner som medför eller kan medföra
         att någon utsätts för hälsovådlig strålning.
      
      
      Miljökänslighet, till vilken även överkänslighet
         för elektricitet anses höra, har alldeles nyss, den
         22 september 2014, tagits med i den finländska sjukdomsklassifikationen
         ICD-10 med sjukdomsbenämningen R68.81: Kontinuerlig eller upprepad
         avvikande känslighet för vanliga faktorer i miljön.
         Införandet av sjukdomsbenämningen främjar
         hänvisning av patienter till vård samt statistikföring
         och forskning kring miljökänslighet. Till grund
         för detta ligger det internationella systemet för
         sjukdomsklassifikation ICD (International Statistical Classification
         of Diseases Related Health Problems) vilket har utvecklats av WHO.
      
      
      Riksdagen behandlar för närvarande Regeringens
         proposition till riksdagen med förslag till informationssamhällsbalk
         samt till lagar om ändring av 161 § i markanvändnings-
         och bygglagen och 38 kap. 8 b § i strafflagen (RP 221/2013
         rd) och i den föreslås att lagstiftningen om bland
         annat trådlås kommunikation sammanställs.
         Enligt den föreslagna informationssamhällsbalken
         ska kommunikationsnät och kommunikationstjänster
         planeras, byggas och underhållas bland annat så att
         de tål sådana normala elektromagnetiska störningar
         som kan förväntas och så att inte någons
         hälsa eller egendom äventyras samt så att
         de inte orsakar oskäliga elektromagnetiska eller andra
         störningar. Vid användningen av kommunikationsutrustning
         ska i tillämpliga delar iakttas de villkor som ställs
         i strålskyddslagen och de säkerhetskrav som strålskyddscentralen
         har fastställt.
      
      
      På grundval av det som anförs ovan anser regeringen
         att det är viktigt att vidareutveckla både den
         internationella och den inhemska forskningen och kunskapsbasen i
         anslutning till elektromagnetiska fält. Lagstiftningen
         och de övriga bestämmelserna skapar redan för
         närvarande en bra grund för beaktandet av ärendet
         vid planläggningen och byggandet. På så vis är
         det för närvarande inte aktuellt med brådskande
         författningsändringar.
      
      
      
      
         
         Helsingfors den6 october 2014
         
         Kultur- och bostadsminister  Pia Viitanen