KIRJALLINEN KYSYMYS 677/2005 vp

KK 677/2005 vp - Marjukka Karttunen /kok 

Tarkistettu versio 2.0

Veneilijöiden taitamattomuus

Eduskunnan puhemiehelle

Venepoliisia huolettaa vesiliikenteen kasvava taitamattomuus. Tämä on tullut esiin julkisuudessa eri yhteyksissä (mm. Turun Sanomat 9.8.2005).

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän valtioneuvoston asianomaisen jäsenen vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Miten valtioneuvostossa suhtaudutaan venepoliisin huoleen veneilijöiden kasvavasta taitamattomuudesta selviytyä vesiliikenteessä,

aikooko valtioneuvosto ryhtyä toimenpiteisiin veneilijöiden taitamattomuuden vähentämiseksi ja

ollaanko valtioneuvostossa tietoisia veneseurojen toimintaohjelmien tasosta vesiliikennesääntöjen noudattamisen edistämiseksi, entä siitä, kuinka paljon veneseuroihin kuulumattomat veneilijät noudattavat vesiliikennesääntöjä?

Helsingissä 10 päivänä elokuuta 2005

  • Marjukka Karttunen /kok

Eduskunnan puhemiehelle

Eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja Marjukka Karttusen /kok näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 677/2005 vp:

Miten valtioneuvostossa suhtaudutaan venepoliisin huoleen veneilijöiden kasvavasta taitamattomuudesta selviytyä vesiliikenteessä,

aikooko valtioneuvosto ryhtyä toimenpiteisiin veneilijöiden taitamattomuuden vähentämiseksi ja

ollaanko valtioneuvostossa tietoisia veneseurojen toimintaohjelmien tasosta vesiliikennesääntöjen noudattamisen edistämiseksi, entä siitä, kuinka paljon veneseuroihin kuulumattomat veneilijät noudattavat vesiliikennesääntöjä?

Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:

Liikenne- ja viestintäministeriön mielestä venepoliisin huoli veneilijöiden kasvavasta taitamattomuudesta selviytyä vesiliikenteessä on aiheellinen.

Asiantilaa ei voitane korjata yksinomaan vesiliikenteen turvallisuutta koskevien säännösten tai niiden rikkomista koskevien rangaistussäännösten tiukentamisella, vaan tehokkaampana toimenpiteenä voidaan pitää esimerkiksi aloittelevien veneilijöiden koulutuksen lisäämistä. Koulutus voisi perustua vapaaehtoisuuteen, jolloin nykyistä koulutusta tulisi tehostaa.

Liikenne- ja viestintäministeriön aloitteesta asetettu Merenkulkulaitoksen veneilijän turvallisuuskorttityöryhmä on työryhmämuistiossaan esittänyt muun muassa vapaaehtoista kansallista huviveneen kuljettajan kirjaa ja katsonut, että veneilyn turvallisuuskoulutukseen tulisi saada lisärahoitusta. Ministeriö ottaa kantaa ehdotuksiin saatujen lausuntojen pohjalta lähiviikkoina.

Tälläkin hetkellä Merenkulkulaitos pyrkii käytettävissään olevien resurssien rajoissa valistamaan veneilijöitä vesikulkuneuvon kuljettamiseen vaadittavasta kyvystä ja taidosta sekä vaadittavasta vesikulkuneuvon perusvarustuksesta.

Veneilyn turvallisuuteen liittyvien asioiden hoitamisen tehostamiseksi Merenkulkulaitoksen meriturvallisuustoimintoon ollaan perustamassa erillistä veneily-yksikköä.

Liikenne- ja viestintäministeriön käsityksen mukaan veneseurojen vapaaehtoinen koulutus- ja valistustoiminta on tehokasta ja laadukasta sekä antaa aloittelevalle veneilijälle hyvät perustiedot. Veneen ohjailu ja käsittely on taito, jonka jokainen veneilijä oppii vain harjoittelemalla.

Tällä hetkellä ei ole käytössä tilastotietoa siitä, kuinka kuuliaisesti veneseuroihin kuulumattomat veneilijät noudattavat vesiliikennesääntöjä verrattuna veneseuroihin kuuluviin veneilijöihin.

Helsingissä 1 päivänä syyskuuta 2005

Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen

Till riksdagens talman

I det syfte som anges i 27 § i riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister som saken gäller översänt följande skriftliga spörsmål SS 677/2005 rd undertecknat av riksdagsledamot Marjukka Karttunen /saml:

Hur förhåller sig statsrådet till båtpolisens oro för båtförarnas allt större ovana i sjötrafiken,

ämnar statsrådet vidta åtgärder för att minska båtförarnas oskicklighet och

har statsrådet kännedom om vilken nivå båtföreningarnas verksamhetsprogram håller, när det gäller att främja iakttagandet av sjötrafikregler, och om i vilken utsträckning sådana båtförare som inte tillhör någon båtförening iakttar sjötrafikregler?

Som svar på detta spörsmål anför jag följande:

Enligt kommunikationsministeriets uppfattning är båtpolisens oro för båtförarnas allt större ovana i sjötrafiken befogad.

Situationen torde inte gå att förbättra enbart genom att skärpa de bestämmelser som gäller säkerheten inom sjötrafiken eller att skärpa bestämmelserna om straff för brott mot dem. En effektivare metod torde vara att t.ex. utöka utbildningen för nybörjare. Utbildningen kunde vara frivillig, varvid den nuvarande utbildningen borde effektiveras.

Den på kommunikationsministeriets initiativ tillsatta arbetsgruppen för säkerhetskort för båtförare vid Sjöfartsverket har i sin arbetsgruppspromemoria bl.a. föreslagit ett frivilligt nationellt förarbrev för fritidsbåtar och ansett att tilläggsfinansiering borde beviljas för säkerhetsutbildning när det gäller småbåtstrafik. Ministeriet tar ställning till förslagen under de närmaste veckorna utgående från erhållna utlåtanden.

Också för närvarande strävar Sjöfartsverket efter att inom ramen för de resurser som finns till förfogande upplysa båtförare om den förmåga och skicklighet som krävs för att framföra en farkost samt om den basutrustning som skall finnas ombord på farkosten.

I syfte att effektivera skötseln av frågor som hänför sig till säkerheten för småbåtstrafik kommer man att inrätta en särskild enhet för småbåtstrafik vid Sjöfartsverkets sjösäkerhetsenhet.

Enligt kommunikationsministeriets uppfattning är båtföreningarnas frivilliga utbildnings- och upplysningsverksamhet effektiv och av hög kvalitet och ger nybörjare goda grundläggande kunskaper. Styrning och hantering av båtar är en förmåga som varje båtförare endast lär sig genom att öva upp den.

För närvarande finns det inga statistiska uppgifter att tillgå om hur väl båtförare som inte tillhör någon båtförening iakttar båttrafikregler jämfört med sådana som tillhör någon båtförening.

Helsingfors den 1 september 2005

Kommunikationsminister Leena Luhtanen