KIRJALLINEN KYSYMYS 778/2012 vp
KK 778/2012 vp - Inkeri Kerola /kesk
Tarkistettu versio 2.0
Lakkautettujen varuskuntien ampumaratojen hyödyntäminen
Eduskunnan puhemiehelle
Käytöstä poistuvien varuskuntien
alueella sijaitsee sotilaskäytössä olleita
ampumaratoja. Ampumaradat sopivat hyvin reserviläisten,
ampumaharrastajien, kilpa-ampujien sekä metsästäjien käyttöön.
Radat täyttävät myös ympäristölupavaatimukset.
Useiden reserviläisjärjestöjen toiminnan
edellytys on kohtuullisten etäisyyksien päässä sijaitsevat
ampumaharjoituspaikat. Reserviläistoiminta ja vapaaehtoinen
maanpuolustusharrastus ovat tulevaisuudessa yhä tärkeämpiä alueellisen
turvallisuuden ja puolustuksen takaajia, kun varuskuntaverkosto
supistuu. Ampuminen on yksi tärkeimpiä reserviläistaitoja
ja toimintoja.
MPK ry järjestää yhdessä puolustusvoimain kanssa
vapaaehtoisia kertausharjoituksia sekä omia maanpuolustuskursseja,
jotka ylläpitävät valmiuskykyä ja
reserviläistaitoja. Ampumaharrastus on yksi tärkeimpiä syitä hakeutua
maanpuolustuskoulutukseen, ja mikäli ampumaharrastuksen
mahdollisuudet heikkenevät, romahtavat osallistujamäärät
vapaaehtoisen maanpuolustuksen ja reserviläistoiminnan
kursseilla. Kehitys uhkaa heikentää maanpuolustustahtoa.
Useilla alueilla varuskuntien, osin jo entisten, ampumaradat
ovat ainoita kapasiteetiltaan riittäviä paikkoja
harjoitella ampumista. Mikäli suljettavien varuskuntien
ampumaradat poistuvat käytöstä, heikkenevät
maanpuolustustaidot ja ampumaharrastajien mahdollisuudet ylläpitää taitojansa.
Maanpuolustustahdon kannalta on olennaista, että näitä taitoja
voi harjoittaa kotiseudullaan.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Aikooko hallitus varata rahoitusta entisille puolustusvoimain
ampumaradoille, jotta ne voivat täyttää lainsäädännön
vaatimukset ja siten jäädä reserviläisten
ja ampumaharrastajien käyttöön?
Helsingissä 12 päivänä lokakuuta
2012
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Inkeri Kerolan /kesk näin kuuluvan kirjallisen
kysymyksen KK 778/2012 vp:
Aikooko hallitus varata rahoitusta entisille puolustusvoimain
ampumaradoille, jotta ne voivat täyttää lainsäädännön
vaatimukset ja siten jäädä reserviläisten
ja ampumaharrastajien käyttöön?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Puolustusvoimat on 24.8.2012 päättänyt
luopua seitsemästä ampumarata-alueesta. Tehdyt
luopumispäätökset perustuvat puolustusvoimauudistuksen
jatkosuunnitteluvaiheessa puolustusvoimien tekemään
selvitykseen, jossa on puolustusvoimien käyttötarpeen
ohella otettu huomioon myös reserviläisten ja
vapaaehtoisen maanpuolustuksen tarpeet. Puolustusvoimien toimien
tavoitteena on huolehtia siitä, että reserviläis-
ja maanpuolustusjärjestöillä on jatkossakin
mahdollisuudet harjoitella ammuntaa puolustusvoimien käytössä olevilla
ampumaradoilla asianmukaisissa ja turvallisissa olosuhteissa. Yhteistyön organisointi
ja maanpuolustusjärjestöjen toiminnan seuraaminen
kuuluvat jatkossakin puolustusministeriön hallinnonalalle.
Puolustusvoimien käytössä olevat
ampumarata-alueet (ratapohja, ampumakentät) omistaa Metsähallitus
ja niillä olevat rakenteet (ampumakatokset, maalilaitealustat,
näyttösuojat) omistaa Senaatti-kiinteistöt.
Yhdestä ampumaradasta puolustusvoimielle aiheutuvat tilahallintakustannukset
ovat tällä hetkellä keskimäärin
noin 10 000—50 000 euroa vuodessa. Lisäksi
ympäristölainsäädäntö edellyttää lähitulevaisuudessa merkittäviä parantamisinvestointeja,
mikäli ampumaradat halutaan säilyttää tässä käytössä.
Investointitarve vaihtelee ratakohtaisesti noin 100 000—500 000
euroa riippuen ampumarata-alueen tämän hetkisestä kunnosta.
Senaatti-kiinteistöt voi vuokrata hallitsemaansa valtion
omaisuutta vain valtion käyttäjille. Ampumaratojen
toiminta pääsääntöisesti
lakkaa siinä vaiheessa, kun puolustusvoimat luopuu niiden
käytöstä, ellei valtion muillakaan toimijoilla ole
ampumaratoihin liittyviä käyttötarpeita.
Joissain tapauksissa julkinen taho, esimerkiksi kunta, voisi lunastaa
ampumaradan käyttöönsä.
Edellytyksenä on, että toimija ottaa vastatakseen
ampumaratoihin liittyvät kustannusvastuut ml. myös
ympäristövastuut. Yksityisille tahoille alueita
ei voida vuokrata.
Helsingissä 26 päivänä lokakuuta
2012
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 778/2012 rd undertecknat
av riksdagsledamot Inkeri Kerola /cent:
Har regeringen för avsikt att reservera medel för
att finansiera försvarsmaktens gamla skjutbanor så att
de också i framtiden kan uppfylla de krav lagstiftningen
ställer och därmed kan användas av reservister
och hobbyskyttar?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
Försvarsmakten beslutade 24.8.2012 avstå från sju
skjutbaneområden. Besluten grundade sig på en
utredning som gjorts inom ramen för det andra skedet av
försvarsmaktsreformen. I utredningen tas hänsyn
inte bara till försvarsmaktens behov utan också till
det behov av skjutbaneområden som reservister och det frivilliga
försvaret har. Försvarsmakten strävar
efter att se till att reservist- och försvarsorganisationer
också i framtiden ska kunna ordna skjutövningar
under sakliga och säkra förhållanden
på skjutbanor som är i försvarsmaktens
användning. Att organisera samarbetet och följa
försvarsorganisationernas verksamhet hör också i
fortsättningen till försvarsministeriets förvaltningsområde.
De skjutbaneområden som försvarsmakten använder
(markgrunden och skjutfälten) ägs av Forststyrelsen
medan konstruktionerna och anordningarna (skjutplatser under tak,
målställ och markörgravar) ägs
av Senatfastigheter. Försvarsmaktens kostnader för
förvaltningen av skjutbanor ligger för närvarande
på ett årsgenomsnitt om 10 000—50 000
euro per bana. Miljölagstiftningen kommer inom en nära
framtid att kräva betydande förbättringsinvesteringar
om man vill ha kvar skjutbanorna för detta ändamål.
Investeringsbehovet varierar från en skjutbana till en
annan, men kommer att ligga på ca 100 000—500 000
euro beroende på banans skick.
Senatfastigheter kan hyra ut statens egendom i sin besittning
endast till statliga användare. I regel upphör
skjutbanornas verksamhet då försvarsmakten avstår
från att använda dem, om ingen annan statlig aktör
har användning för banorna i någon form.
I vissa fall kan någon annan offentlig aktör,
exempelvis en kommun, lösa in rätten att använda
en skjutbana.
En förutsättning är i så fall
att den nya aktören åtar sig ansvaret för
kostnaderna, inklusive ansvaret för miljön. Områdena
kan inte hyras ut till privata.
Helsingfors den 26 oktober
2012
Finansminister Jutta Urpilainen