KIRJALLINEN KYSYMYS 789/2010 vp

KK 789/2010 vp - Risto Kuisma /sd 

Tarkistettu versio 2.0

Fortumin ydinvoimaluvat

Eduskunnan puhemiehelle

Ydinvoiman lupahakemukset käsiteltiin keväällä pitkän ja perusteellisen keskustelun jälkeen. Eduskunta päätyi hallituksen esityksestä myöntämään luvat Fennovoimalle ja TVO:lle. Kolmas hakija, Fortum, ei saanut lupaa Loviisaan kaavaillulle reaktorilleen.

Loviisassa sijaitsee jo kaksi Fortumin ydinvoimalaa, joten infrastruktuuri alueella on valmis. Fortumilla on tarvittava kokemus ja osaaminen laitoksen pyörittämisestä, ja laitosten sijainti on erinomainen yhteyksien kannalta. Nykyiset reaktorit vanhentuvat ennen pitkää, ja mikäli uutta lupaa ei myönnetä, on toiminnan jatkuvuus vaarassa.

Valtio omistaa enemmistön Fortumista. Pelkästään 2000-luvulla omistajuus on tuottanut valtiolle noin seitsemän miljardia euroa. Omistajuuskin velvoittaa valtiota kantamaan huolta alueen pääelinkeinon tulevaisuudesta.

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Miksi Fortum ei saanut ydinvoimalalupaa ja

mitkä ovat hallituksen jatkosuunnitelmat Loviisan ydinvoimalaitoksen suhteen?

Helsingissä 5 päivänä lokakuuta 2010

  • Risto Kuisma /sd

Eduskunnan puhemiehelle

Eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja Risto Kuisman /sd näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 789/2010 vp:

Miksi Fortum ei saanut ydinvoimalalupaa ja

mitkä ovat hallituksen jatkosuunnitelmat Loviisan ydinvoimalaitoksen suhteen?

Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:

Valtioneuvosto harkitsi Fortumin Loviisa 3 -hanketta koskevaa periaatepäätöstä yhteiskunnan kokonaisedun kannalta ja otti huomioon ydinlaitoksesta aiheutuvat hyödyt ja haitat. Valtioneuvosto katsoi päätöksessään 6.5.2010, että periaatepäätös Loviisan uudesta yksiköstä ei ole ajankohtainen silmällä pitäen voimalaitoksen käytön jatkamista keskeytyksettä, sillä Loviisan voimalaitoksen nykyisten yksiköiden käyttöluvat ovat voimassa vuoden 2027 (Loviisa 1) ja vuoden 2030 (Loviisa 2) loppuun. Fortum Power and Heat Oy, joka oli luvanhakija, on Teollisuuden Voima Oyj:n osakasyhtiö ja saa tämän omistuksen kautta käyttöönsä merkittävän osuuden Olkiluodon ydinvoimalaitoksen uusien yksiköiden (Olkiluoto 3 ja 4) tuottamasta sähköstä. Edellä mainittujen lisäksi valtioneuvosto otti huomioon periaatepäätökset muista ydinvoimalaitoshankkeista, joiden tarkoituksena on tuottaa sähköä omakustannushintaan muun muassa suomalaisen elinkeinoelämän tarpeisiin.

Edellä mainittujen seikkojen perusteella valtioneuvosto katsoi, että Fortum Oyj:n ja Fortum Power and Heat Oy:n periaatepäätöshakemuksen mukaisen uuden ydinvoimalaitosyksikön rakentaminen ja sen toimintaan samalla laitospaikalla tarvittavien ydinlaitosten rakentaminen tai laajentaminen Hästholmenin voimalaitospaikalle ei ole yhteiskunnan kokonaisedun mukaista. Uuden ydinvoimalaitosyksikön rakentaminen Loviisaan edellyttäisi uutta periaatepäätöshakemusta ja valtioneuvoston periaatepäätöstä. Mahdollinen nykyisten yksiköiden käyttöiän pidentäminen edellyttäisi puolestaan uutta käyttölupahakemusta.

Helsingissä 15 päivänä lokakuuta 2010

Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen

Till riksdagens talman

I det syfte som anges i 27 § i riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister som saken gäller översänt följande skriftliga spörsmål SS 789/2010 rd undertecknat av riksdagsledamot Risto Kuisma /sd:

Varför fick Fortum inte kärnkraftstillstånd och

vilka fortsatta planer har regeringen för kärnkraftsverket i Lovisa?

Som svar på detta spörsmål anför jag följande:

Statsrådet prövade principbeslutet beträffande Fortums projekt Lovisa 3 utgående från samhällets helhetsintresse och beaktade kärnanläggningens fördelar och nackdelar. Statsrådet ansåg i sitt beslut av den 6 maj 2010 att ett principbeslut om en ny kärnkraftverksenhet i Lovisa inte är aktuellt med tanke på den kontinuerliga driften av kraftverket eftersom drifttillstånden för de nuvarande kraftverksenheterna i Lovisa gäller till utgången av 2027 (Lovisa 1) respektive 2030 (Lovisa 2). Fortum Power and Heat Oy, som var sökande, är ett bolag som är delägare i Teollisuuden Voima Oyj och som genom detta innehav till sitt förfogande får en ansenlig del av den el som produceras av de nya kraftverksenheterna (Olkiluoto 3 och 4) vid kärnkraftverket på Olkiluoto. Utöver det som anförts ovan beaktade statsrådet dessutom principbesluten beträffande andra kärnkraftverksprojekt vars syfte är att producera el till ett självkostnadspris bl.a. för det finländska näringslivets behov.

På grundval av ovan nämnda omständigheter ansåg statsrådet att uppförandet av en ny kärnkraftverksenhet på kraftverksområdet på Hästholmen i Lovisa, och utbyggnaden eller uppförandet av de kärnanläggningar som behövs på samma anläggningsplats för att enheten ska kunna drivas i enlighet med Fortum Abp:s och Fortum Power and Heat Oy:s ansökan om principbeslut, inte är förenligt med samhällets helhetsintresse. Byggandet av en ny kärnkraftverksenhet i Lovisa skulle förutsätta att en ny ansökan om principbeslut lämnas in och att ett nytt principbeslut fattas av statsrådet. Eventuell förlängning av de nuvarande kraftverksenheternas drifttid å sin sida förutsätter att en ny ansökan om drifttillstånd lämnas in.

Helsingfors den 15 oktober 2010

Näringsminister Mauri Pekkarinen