KIRJALLINEN KYSYMYS 812/2014 vp
KK 812/2014 vp - Eero Suutari /kok
Tarkistettu versio 2.1
Rakennerahastohankehakemusten yhdenvertaisen kohtelun edistäminen
yksityisen ja julkisen toimijan välillä
Eduskunnan puhemiehelle
Työ- ja elinkeinoministeriön (TEM)
julkaisun "Kestävää kasvua ja
työtä 2014—2020 Suomen rakennerahasto-ohjelma" yleisten
valintaperusteiden mukaan hakija tai tuen siirron saaja voi olla
yksityisoikeudellinen tai julkisoikeudellinen oikeushenkilö.
Rahaston erityistavoitteiden mukaisesti hankkeen toimenpiteillä tulee
pyrkiä edistämään mm. työhyvinvointia
ja/tai työn tuottavuutta joko välittömästi
tai välillisesti. Ely-keskuksilla päättyi
viime elokuussa ESR-hankehaku, jonka tavoitteena oli kehittää mm.
työyhteisöjen työhyvinvointia ja tuottavuutta.
Tämän hankkeen hakuprosessiin osallistui useita
yksityisiä koulutusalan palveluntuottajia. Ne toimivat
hankkeen hallinnoivina organisaatioina. Hankehakemukset on laadittu
yhdessä hankkeisiin osallistuvien yritysten ja julkisen
sektorin työyhteisöjen kanssa, jotka ovat suoria
hyödyn saajia. Hankkeessa ei siis kehitetä hallinnoivan
yrityksen työn tuottavuutta tai työhyvinvointia
vaan osallistujayritysten ja työyhteisöjen.
Työhyvinvointiin ja työn tuottavuuteen liittyviä hankkeita
on kuitenkin evätty useassa ely-keskuksessa vedoten de
minimis -säännöksiin. Perusteena on,
että hakemuksissa ylitetään yhden yrityksen
tuen raja, joka on 200 000 euroa /3 vuotta. Tuki
kohdennetaan tulkinnan mukaan siis suoraan hallinnoiviin yrityksiin
eikä osallistuviin yrityksiin. Esimerkiksi Kainuussa tämä tulkinta
merkitsee, että yritysvetoiset hankkeet jäävät
rahoittamatta, koska hankerahaa voivat saada vain julkisen sektorin
koulutusalan palveluntuottajat.
TEM:n opas de minimis -valtiontukisäännöstö korostaa
tuen käytännön soveltamisessa, että tukea
saavan yrityksen käsite ymmärretään
EU-oikeudessa varsin laajasti. Määrittely ei ole
sidoksissa Suomen yhtiölainsäädäntöön
tai yritystoiminnan tavoitteisiin eli onko yritys voittoa tavoitteleva
tai tavoittelematon. Ratkaisevaa on, harjoittaako organisaatio taloudellista
toimintaa, jossa on kyse tavaroiden tai palvelujen tarjoamisesta
kilpailluilla markkinoilla. Tuella ei saa vääristää kilpailua.
Arviointia tulee aina soveltaa tapauskohtaisesti. Ohje rajaa kuitenkin
suoraan pois ei-taloudellisen toiminnan, johon valtiontukisääntöjä ei
sovelleta. Tätä on esimerkiksi julkinen viranomaistoiminta,
johon kuuluu myös koulutuspalvelujen tarjoaminen mm. ammattikorkeakouluissa,
yliopistoissa, koulutusliikelaitoksissa tai alueellisissa kehittämisyhtiöissä.
Osalle toimialoista sovelletaan myös matalampaa de
minimis -rajaa, ja joillekin toimialoille sitä ei voida
myöntää lainkaan. Yrityskohtainen enimmäisraja
koskee vain itsenäisiä yrityksiä, jotka
pystyvät tekemään itseään
koskevia päätöksiä. Ohje korostaa,
että tällä pyritään
välttämään se, ettei useille
yrityksen toimipisteille kohdistettu de minimis -tuki valuisi emoyrityksen
hyväksi ja vääristäisi kilpailua.
Mikäli tuen hakijana on puolestaan välittäjäorganisaatio (hallinnoiva
organisaatio), lasketaan de minimis -tuen määrä jokaiselle
tuen lopulliselle saajalle erikseen. Ohjeen mukaan riippuu tilanteesta,
voiko tuen lopullinen saaja olla välittäjäorganisaatio
vai tuetut yritykset.
Nykyinen ely-keskusten linjaus ei mahdollista yritysten osallistumista
ko. työhyvinvointia ja tuloksellisuutta parantavien koulutushankkeiden välittäjäorganisaatioiksi
eli hallinnoiviksi organisaatioiksi. Se luo perusteetonta monopoliasemaa
julkiselle viranomaistoiminnalle, joka saa jo muutenkin toiminnalleen
julkista rahoitusta. Tällöin tosiasialliset kilpailuasetelmat
vinoutuvat ja sekä yrittäjien että yhteisöjen
vapautta valita parhaaksi katsomansa palveluntarjoaja rajoitetaan perusteettomasti.
Tulkintalinjaukset voivat tulevaisuudessa johtaa myös siihen,
että yrittäjyysymmärrys kaventuu. Huomionarvoista
on se, että TEM:n ohjeiden ja niiden nykyisten tulkintojen
valossa on tilanne käytännössä se,
että ely-keskukset toimivat vastoin rakennerahaston yleisesti
käytettyjä menetelmiä ja koska de minimis
-ohjeen tulkitsemisen mahdollistaisi myös hankehakemusten
puoltamisen.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Miten työ- ja elinkeinoministeriö aikoo ottaa
huomioon perusteluissa mainitun tilanteen de minimis -ohjeen valtakunnallisen
tulkintalinjauksen määrittelyssä ja
mitä ministeriössä aiotaan tehdä yritysten
ja yhteisöjen valinnanvapauden edistämiseksi,
jotta myös tulevaisuudessa niillä on mahdollisuus
valita palvelunsa yksityisen ja julkisen palveluntuottajan välillä?
Helsingissä 22 päivänä lokakuuta
2014
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Eero Suutarin /kok näin kuuluvan kirjallisen
kysymyksen KK 812/2014 vp:
Miten työ- ja elinkeinoministeriö aikoo ottaa
huomioon perusteluissa mainitun tilanteen de minimis -ohjeen valtakunnallisen
tulkintalinjauksen määrittelyssä ja
mitä ministeriössä aiotaan tehdä yritysten
ja yhteisöjen valinnanvapauden edistämiseksi,
jotta myös tulevaisuudessa niillä on mahdollisuus
valita palvelunsa yksityisen ja julkisen palveluntuottajan välillä?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Euroopan sosiaalirahastosta osarahoitettavien rakennerahastohankkeiden
tuensaajia ovat, ohjelma-asiakirjassa määritellyistä tavoitteista
riippuen, työvoima-, sosiaali- ja kuntoutuspalvelujen
tarjoajat ja kehittäjät, tutkimus- ja koulutusorganisaatiot,
kunnat ja kuntayhtymät, sosiaalipartnerit ja muut toimintaan
liittyvät järjestöt, säätiöt
ja yritykset. Rakennerahasto-ohjelmassa ei hanketta hallinnoivia
organisaatioita ole siten rajattu julkisoikeudellisiin oikeushenkilöihin. Ohjelman
tarkoituksena on tukea ohjelmassa yksilöityjä tavoitteita
laajassa kumppanuudessa eri toimijoiden välillä,
julkiset ja yksityiset yritykset mukaan lukien.
Rakennerahasto-ohjelman hallintoviranomaisen selvityksen mukaan
ELY-keskuksissa toivotaan valtiontukisääntöjen
soveltamisesta lisäohjeistusta ministeriöstä,
jotta rahoittavat viranomaiset voivat toimia yhdenmukaisilla käytännöillä koko
maassa. Toistaiseksi ei ole tunnistettu tilannetta, jossa tulkintaepäselvyydet
olisivat johtaneet yksityisoikeudellisten oikeushenkilöiden
hakemusten syrjimiseen voimassaolevan lainsäädännön
tai ohjeistuksen vastaisesti. Ministeriö tulee kiinnittämään
asiaan erityistä huomiota rahoittajille suunnattavissa
koulutuksissa, neuvonnassa ja ohjauksessa. Koulutusta valtiontukisääntöjen
soveltamisesta on viimeksi annettu 5.11.2014 rakennerahastotoimijoille
suunnatussa lakikoulutuspäivässä.
Suomessa ei ole yleistä valtiontukivalvonnasta vastaavaa
viranomaista, vaan jokainen tuen myöntäjä vastaa
itse toimenpiteen valtiontukiluonteen arvioinnista ja
siitä, että toimenpide on
EU:n valtiontukisääntelyn mukainen. Työ- ja elinkeinoministeriön
työelämä ja markkinaosasto
toimii EU:n valtiontukisääntelyyn liittyvissä asioissa
koordinoivassa ja neuvoa antavassa roolissa sekä yhteystahona
komission ja tukea myöntävien viranomaisten välillä.
Ministeriö on julkaissut kysymyksen perusteluissa mainitun
oppaan de minimis -asetuksen nojalla myönnettävästä valtiontuesta.
Opas perustuu vielä vanhaan de minimis
-asetukseen (1998/2006) ja sitä päivitetään
parhaillaan uuden de minimis -asetuksen (1407/2014)
mukaiseksi. De minimis -asetukseen tehdyillä muutoksilla
ei kuitenkaan ole vaikutusta niihin periaatteisiin, joiden mukaisesti
tukea myöntävän tahon on itse arvioitava valtiontuen
kriteerien täyttymistä. Oppaan päivityksessä tarkastellaan
täsmennystarpeita käytännön
soveltamisesta saadun palautteen perusteella. Myös Euroopan
unionin komissio on uudistanut omia menettelyjään
siten, että, siltä voidaan nykyistä useammin
saada vastauksia yksittäisiin tulkintakysymyksiin tukitoimenpiteiden
oikeusvarmuuden turvaamiseksi. Lisäksi Kilpailu- ja kuluttajavirasto
voi nykyisin kansallisesti kilpailulain (948/2011) 4 a
luvun perusteella puuttua laissa mainituin rajoituksin sellaisiin
rakenteisiin ja menettelytapoihin, jotka asettavat julkiset ja yksityiset
palveluntuottajat eriarvoiseen asemaan ja näin vaarantavat
kansallisen kilpailuneutraliteetin.
Helsingissä 10 päivänä marraskuuta
2014
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 812/2014 rd undertecknat
av riksdagsledamot Eero Suutari /saml:
Hur tänker arbets- och näringsministeriet
beakta det i motiveringen nämnda läget vid fastställandet
av en riksomfattande riktlinje för tolkningen av de minimis-anvisningen
och
vad tänker ministeriet göra för
att främja företagens och sammanslutningarnas valfrihet,
så att de också i framtiden ska ha möjlighet
att välja mellan privata och offentliga tjänsteleverantörers
tjänster?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
Stödmottagare för strukturfondsprojekt som medfinansieras
av Europeiska socialfonden är, beroende på de
mål som fastställts i programdokumentet, tillhandahållare
och utvecklare av arbetskrafts-, social-, och rehabiliteringstjänster, forsknings-
och utbildningsorganisationer, kommuner och samkommuner, sociala
partner och andra organisationer, stiftelser och företag
med anknytning till verksamheten. I strukturfondsprogrammet har
de organisationer som administrerar ett projekt således
inte begränsats till offentligrättsliga juridiska
personer. Programmets syfte är att stödja de mål
som specificeras i programmet i ett omfattande partnerskap mellan
olika aktörer, offentliga och privata företag
medräknade.
Enligt en utredning av förvaltningsmyndigheten för
strukturfondsprogrammet, önskar man vid NTM-centralerna
ytterligare anvisningar av ministeriet om tillämpningen
av reglerna om statligt stöd, för att de finansierande
myndigheterna ska kunna tillämpa en enhetlig praxis i hela
landet. Tills vidare har inte identifierats någon situation
där oklarheter beträffande tolkningen skulle ha
lett till åsidosättande av privaträttsliga
juridiska personers ansökningar i strid med gällande lagstiftning
eller anvisningarna. Ministeriet kommer att fästa särskild
vikt vid saken i utbildningen, rådgivningen och anvisningarna
för finansiärerna. Utbildning i tillämpningen
av reglerna om statligt stöd gavs senast den 5 november
2014 vid en lagutbildningsdag riktad till strukturfondsaktörerna.
I Finland finns ingen allmän myndighet som ansvarar
för tillsynen över statligt stöd, utan
varje stödbeviljande myndighet ansvarar själv
för bedömningen av åtgärdens
karaktär av statligt stöd och för att åtgärden är
förenlig med EU:s regler om statligt stöd. Arbets-
och näringsministeriets avdelning för arbetslivs-
och marknadsfrågor har en samordnande och rådgivande
roll i frågor som gäller EU:s regler om statligt
stöd och fungerar som kontakt mellan kommissionen och de
stödbeviljande myndigheterna. Ministeriet har publicerat
den i motiveringen nämnda guiden om statligt stöd
som beviljas med stöd av de minimis-förordningen.
Guiden baserar sig fortfarande på den gamla de minimis-förordningen (1998/2006)
och den uppdateras som bäst i enlighet med den nya de minimis-förordningen (1407/2014).
De ändringar som gjorts i de minimis-förordningen
påverkar dock inte de principer enligt vilka den stödbeviljande
myndigheten själv ska bedöma om kriterierna för
statligt stöd uppfylls. Vid uppdateringen av guiden ses
behoven av precisering över enligt den respons som erhållits
om den praktiska tillämpningen. Också Europeiska
kommission har reviderat sina förfaranden så att
det ska bli möjligt att av kommissionen oftare än
nu få svar på enskilda tolkningsfrågor,
för att trygga rättssäkerheten. Dessutom kan
Konkurrens- och konsumentverket numera nationellt med stöd
av 4 a kap. i konkurrenslagen (948/2011), med de begränsningar
som nämns i lagen, ingripa mot sådana strukturer
och förfaranden som försätter de offentliga
och privata tjänsteleverantörerna i en ojämlik
ställning och därigenom äventyrar den
nationella konkurrensneutraliteten.
Helsingfors den 10 november
2014
Näringsminister Jan Vapaavuori