KIRJALLINEN KYSYMYS 820/2013 vp
         KK 820/2013 vp - Anne Louhelainen /ps 
         
         Tarkistettu versio 2.0
         Työosuuskunnassa työskentelevän
            työttömyysturva
         
       
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
         
         Työosuuskunta on liiketoimintaa harjoittava
            yritys ja työorganisaatio, joka on perustettu muodostamaan
            puitteet palkkatyölle johdon ja valvonnan, taloushallinnon,
            markkinoinnin ja asiakkuuksien hoitamisen sekä tuotannon
            muodossa. Työ ja sopimukset tehdään aina
            osuuskunnan lukuun. Ero muihin työnantajiin ja organisaatioihin
            tulee siitä, että työosuuskunnan omistavat
            eli sen jäseninä ovat työntekijät.
            Työosuuskunnan jäsenet ovat perustaneet tai liittyneet
            osuuskuntaansa siksi, että osuuskunta tarjoaisi heille
            työpaikan. Työosuuskunta mahdollistaa yhteisöllisen
            yrittämisen, ja parhaimmillaan se on sellaisten useampien
            saman alan edustajien muodostama ryhmä, jotka täydentävät
            toisiaan ammatillisesti ja aikataulullisesti.
         
         
         Yksi työosuuskunnista kehittynyt muoto on laskutusosuuskunnat.
            Laskutusosuuskunnalla tarkoitetaan yritystä, joka huolehtii
            työntekijän puolesta työhön
            liittyvistä laskuista, veroista ja maksuista, jolloin henkilö voi
            tehdä yrittäjämäistä työtä ilman
            omaa yritystä. Työttömyysturva-asioissa
            laskutusosuuskuntiin ja työosuuskuntiin suhtaudutaan tällä hetkellä eri
            tavalla. Tämän vuoden alussa työ- ja
            elinkeinoministeriö linjasi, että laskutusosuuskunnassa
            työskenteleminen ei kerrytä henkilölle
            työssäoloehtoa, mutta soviteltua päivärahaa
            on mahdollista saada.
         
         
         Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan työttömyysturvalain
            yrittäjämääritelmää on
            vakiintuneesti sovellettu siten, että henkilön
            ollessa jäsenenä osuuskunnassa, jossa on vähintään
            seitsemän jäsentä, häntä ei
            jäsenyyden perusteella ole pidetty yrittäjänä.
            Työ- ja elinkeinoministeriö on antanut vuoden
            2012 lopussa TE-toimistoille ohjeen työttömyysturvan
            työvoimapoliittisista edellytyksistä (TEM/1446/00.11.03/2012),
            jossa on ohjeistettu toimistoja nimenomaan laskutusosuuskuntien
            kautta tehdyn työn vaikutuksista oikeuteen saada työttömyysetuutta.
            Ohjeistuksella ei pitäisi ministeriön mukaan olla
            vaikutusta niihin, jotka tekevät työtään
            aidosti osuuskunnan lukuun.
         
         
         Työ- ja laskutusosuuskunnan kautta työtön
            on voinut aikaisemmin kokeilla yrittämistä säilyttäen
            silti palkansaajan aseman, jolloin työttömyysturva
            pienenee jokaista itse ansaittua euroa kohden mutta ei lopu kokonaan,
            kuten käy, jos henkilö määritellään
            yrittäjäksi. Työosuuskunnat ovat siis
            toimineet hyvänä väylänä kohti
            työllistymistä, ja niiden kautta onkin onnistuttu
            luomaan työpaikkoja.
         
         
         Lakia asiasta ei ole muutettu, mutta TE-toimistojen käytännöt
            ovat ministeriön ohjeistuksen myötä muuttuneet
            ja eroavat tällä hetkellä toisistaan.
            Yhä useammin työosuuskuntalainen on työttömyysturvapäätöksissä rinnastettu
            yrittäjäksi, jolloin vaikutus työttömyysturvaan
            on merkittävä. Todellinen tilanne voi kuitenkin
            olla, ettei kyseinen henkilö työllisty osuuskunnan
            kautta edes puolipäiväisesti. Nykyinen laintulkinta
            ja TE-toimistojen tavat eivät kannusta työtöntä kokeilemaan
            yrittämistä tai ylipäätään
            työllistymään. Onko ministeriön
            tarkoitus ollut heikentää työnteon kannustavuutta?
         
         
         Ongelmia ja epäselvyyksiä on syntynyt myös siitä,
            kun ministeriön ohjetta laskutusosuuskunnille on käytetty
            myös muunlaisten työosuuskuntien työntekijöiden
            kohdalla tai on ollut epäselvää, onko
            kyseessä ollut laskutusosuuskunta vai työosuuskunta.
            Perusteena kielteiselle työttömyyspäivärahapäätökselle
            on käytetty esimerkiksi työajan seurannan riittämättömyyttä.
            Tapauksissa on katsottu, että osuuskunnan työntekijä on
            verrattavissa liiaksi yrittäjään ja hänellä ei
            ole palkansaajan oikeutta. Terminä on käytetty
            henkilön "työllistymistä omassa työssä". Työntekijöiden
            on myös ollut vaikea saada TE-toimistoilta selkeää tietoa
            siitä, minkä kriteerien tulee täyttyä ja
            miten, jotta työosuuskuntaa voidaan esteettä pitää työnantajana.
            Toimistoilla vaikuttaisi lisäksi olevan vaihtelevia käytäntöjä samankaltaisten
            tapausten suhteen. Voiko yksittäinen TE-toimiston virkamies
            tulkita lakia ja ohjeistusta eri tavalla kun toinen?
         
         
         Työosuuskuntia on pidetty riskittömänä väylänä kohti
            yrittäjyyttä, ja niiden kautta on pystytty luomaan
            lisää työpaikkoja. Esille tuotu epäkohta on
            erittäin tärkeä selvittää ja
            TE-toimistojen käytäntöjä yhtenäistää,
            jotta työosuuskuntien kautta voitaisiin jatkaa uusien työpaikkojen
            ja yritysten synnyttämistä. Samaan aikaan kun
            hallitus kamppailee tulevien rakenneuudistusten parissa ja uudistaa
            työttömyysturvaa, tulisi pitää huolta,
            ettei mitään olemassa olevia työllistäviä toimia ajeta
            alas. Jokainen suomalainen, joka on halukas työllistymään,
            on Suomelle tällä hetkellä arvokas. Valtion
            tulisi kaikin keinoin kannustaa kansalaisia etsimään
            erilaisia väyliä itsensä työllistämiseen
            ilman, että työttömyysturva saman tien
            heidän kohdallaan merkittävästi heikkenee.
         
         
       
      
      
         
         
         Edellä olevan perusteella ja
            eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
            viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
            kysymyksen:
         
         
         Onko hallitus tietoinen TE-toimistoissa tapahtuvista erilaisista
            laintulkinnoista työosuuskunnan kautta työllistyneiden kohdalla
            ja 
         
         
         aiotaanko menettelytapoja ja lain tulkintaa selkeyttää niin,
            että työosuuskunta ja laskutusosuuskunta ovat
            edelleen työttömälle väylä kokeilla
            mahdollisuuksiaan yrittäjänä ja työmarkkinoilla ilman,
            että työttömyysturva hänen kohdallaan
            merkittävästi heikkenee?
         
         
         
       
      
      
         Helsingissä 20 päivänä syyskuuta
            2013
         
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
      
         Eduskunnan työjärjestyksen
         27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
         Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
         kansanedustaja Anne Louhelaisen /ps näin kuuluvan kirjallisen
         kysymyksen KK 820/2013 vp:
         
         
Onko hallitus tietoinen TE-toimistoissa tapahtuvista erilaisista
            laintulkinnoista työosuuskunnan kautta työllistyneiden kohdalla
            ja
         
         
         aiotaanko menettelytapoja ja lain tulkintaa selkeyttää niin,
            että työosuuskunta ja laskutusosuuskunta ovat
            edelleen työttömälle väylä kokeilla
            mahdollisuuksiaan yrittäjänä ja työmarkkinoilla ilman,
            että työttömyysturva hänen kohdallaan
            merkittävästi heikkenee?
         
         
      Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
      
      Työttömyysturvajärjestelmän
         näkökulmasta työtä tehdään
         ansiotarkoituksessa joko palkansaajana tai yrittäjän
         asemassa. Jos kyse ei ole palkansaajana tai yrittäjänä tehdystä työstä,
         kyse on ns. omassa työssä työllistymisestä.
      
      
      Perinteisissä työosuuskunnissa työtä tehdään osuuskunnan
         lukuun. Työn suorittaja on yleensä työsuhteessa
         osuuskuntaan, joka sopii työsuoritusten tekemisestä työn
         teettäjän kanssa. Työosuuskunnille tehtyä työtä arvioidaan
         yleensä työttömyysturvalain työsuhteessa
         tehtyä työtä koskevien säännösten
         perusteella. Jos työosuuskunnassa on vähemmän
         kuin seitsemän jäsentä, heitä pidetään
         työttömyysturvajärjestelmässä yrittäjinä.
         Työ- ja elinkeinoministeriön tietoon ei ole tullut
         työosuuskuntiin liittyviä soveltamisongelmia.
      
      
      Työ- ja elinkeinoministeriö on antanut TE-toimistoille
         kesäkuussa 2013 ohjeen, joka koskee muun muassa laskutusosuuskuntien
         kautta tehtävän työn vaikutusta työttömyysetuuden
         saamisen työvoimapoliittisiin edellytyksiin. Ohjeen mukaan
         laskutusosuuskuntien kautta tehtävää työtä arvioidaan
         työttömyysturvalain työsuhteessa tehtyä työtä koskevien
         säännösten perusteella, jos työnhakija
         esittää TE-toimistolle esimerkiksi osuuskunnan
         kanssa tekemänsä työsopimuksen. Lisäksi
         edellytetään, että osuuskuntaa voidaan ylipäätään
         pitää työnantajan asemassa olevana. Työantajana
         pitäminen edellyttää, että osuuskunta
         itse harjoittaa liiketoimintaa, eli esimerkiksi tarjoaa nimissään
         niitä palveluita, joiden tekemiseksi työnhakija
         on työllistynyt. Ohje ei vaikuta työosuuskuntien
         lukuun tehdyn työn arvioimiseen työttömyysturvajärjestelmässä.
      
      
      Laskutusosuuskunta (ja muu vastaavalla tavalla toimiva yritys)
         eroaa työosuuskunnasta siinä, ettei työtä tehdä osuuskunnan
         lukuun. Työn suorittaja tekee työn, ja laskutusosuuskunta
         huolehtii laskuttamisesta. Laskutusosuuskunnan ja työn teettäjän
         välillä ei ole sopimussuhdetta työn suorittamisesta.
         Tällä on keskeinen merkitys asian arvioimisessa.
      
      
      Työneuvosto on katsonut tammikuussa 2013 antamassaan
         lausunnossa, ettei työn suorittajan ja laskutusosuuskunnan
         välistä sopimussuhdetta osuuskunnan palveluiden
         käyttämisestä ole pidettävä työsuhteena.
         Työ- ja elinkeinoministeriön ohje laskutuspalveluosuuskuntien
         kautta tehdyn työn arvioimisesta työttömyysturvalain omassa
         työssä työllistymistä koskevien
         säännösten perusteella vastaa työoikeudellisesti
         muun muassa työneuvoston vuosilomalain soveltamista koskevaa
         edellä mainittua lausuntoa, eikä ministeriöllä ole
         tältä osin syytä muuttaa ohjetta.
      
      
      Sovitellun työttömyysetuuden maksaminen edellyttää työsuhteessa
         tehdyn työn osalta, että työnantaja seuraa
         työntekijän työaikaa. Asian selvittäminen
         kuuluu työttömyysetuuden maksajan toimivaltaan
         eikä TE-toimisto ota asiaan kantaa. Jos työnhakijan
         oikeutta työttömyysetuuteen arvioidaan työttömyysturvalain
         yrittäjiä tai omassa työssä työllistyviä koskevien
         säännösten mukaan, sovitellun työttömyysetuuden
         maksaminen ei edellytä, että työn suorittajan
         työaikaa seurataan.
      
      
      Jos työnhakija kokee, ettei TE-toimiston soveltamiskäytäntö vastaa
         lainsäädäntöä tai ministeriön
         ohjetta, hän voi olla yhteydessä kyseisen alueen
         elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen työttömyysturva-asiamieheen.
         Työttömyysturva-asiamiehen tehtävänä on
         muun muassa valvoa alueellaan työvoimapoliittisten lausuntojen yhdenmukaisuutta.
      
      
      
      
         
         Helsingissä 9 päivänä lokakuuta
            2013
         
         
         Työministeri Lauri Ihalainen
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Till
            riksdagens talman
         
      
      
      
      
         I det syfte som anges i 27 § i
         riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
         som saken gäller översänt följande
         skriftliga spörsmål SS 820/2013 rd undertecknat
         av riksdagsledamot Anne Louhelainen /saf:
         
         
Är regeringen medveten om att det vid arbets- och
            näringsbyråerna förekommer olika lagtolkningar
            när det gäller personer som sysselsatts via arbetsandelslag
            och 
         
         
         tänker regeringen skapa klarhet i förfaringssätten
            och tolkningen av lagen, så att arbetsandelslag och faktureringsandelslag
            fortfarande ska utgöra en väg för arbetslösa
            att pröva sina möjligheter som företagare
            och på arbetsmarknaden utan att utkomstskyddet för
            arbetslösa minskar avsevärt för personens
            del?
         
         
      Som svar på detta spörsmål
         anför jag följande:
      
      
      Ur perspektivet för utkomstskydd för arbetslösa utförs
         arbete i förvärvssyfte antingen som löntagare
         eller i företagarställning. Om det inte är
         fråga om arbete som utförs i egenskap av löntagare eller
         företagare, är det fråga om s.k. sysselsättning
         i eget arbete.
      
      
      I traditionella arbetsandelslag utförs arbete för andelslagets
         räkning. Den som utför arbetet står oftast
         i anställningsförhållande till andelslaget, som
         avtalar om utförandet av arbetsprestationerna med den som
         låter utföra arbetet. Arbete som utförts
         för arbetsandelslag bedöms oftast på basis
         av bestämmelserna om arbete utfört i anställningsförhållande
         i lagen om utkomstskydd för arbetslösa.  Om det
         finns färre än sju medlemmar i arbetsandelslaget,
         betraktas de som företagare inom ramen för systemet
         med utkomstskydd för arbetslösa. Arbets- och näringsministeriet
         har inte fått kännedom om några tillämpningsproblem
         som gäller arbetsandelslag.
      
      
      Arbets- och näringsministeriet utfärdade i
         juni 2013 en anvisning till arbets- och näringsbyråerna.
         Anvisningen handlar bland annat om hur arbete via faktureringsandelslag
         påverkar de arbetskraftspolitiska förutsättningarna
         för att få arbetslöshetsförmån.
         Enligt anvisningen ska arbete via faktureringsandelslag bedömas
         enligt bestämmelserna om arbete som utförs
         i anställningsförhållande i lagen om
         utkomstskydd för arbetslösa, om personen för
         arbets- och näringsbyrån till exempel visar upp
         ett arbetsavtal som personen ingått med andelslaget. Dessutom
         förutsätts att andelslaget över huvud
         taget kan betraktas ha en ställning som arbetsgivare. För
         att andelslaget ska betraktas som arbetsgivare, förutsätts
         att där bedrivs affärsverksamhet, dvs. till exempel
         i eget namn tillhandahålls de tjänster vilka arbetssökanden
         har utfört som sysselsättning. Anvisningen inverkar
         inte på bedömningen av arbete som utförts
         för arbetsandelslags räkning inom ramen för
         systemet med utkomstskydd för arbetslösa.
      
      
      Ett faktureringsandelslag (och annat företag som fungerar
         enligt samma princip) skiljer sig från arbetsandelslag
         på det sättet att arbete inte utförs
         för andelslagets räkning. Utföraren av
         arbetet utför arbetet och faktureringsandelslaget tar hand
         om faktureringen. Mellan faktureringsandelslaget och den som låter
         utföra arbetet finns inte något avtalsförhållande
         som gäller utförandet av arbetet. Detta har central
         betydelse vid bedömningen av frågan.
      
      
      Arbetsrådet har i sitt utlåtande givet i januari 2013
         ansett att det avtalsförhållande som gäller anlitande
         av andelslagets tjänster mellan utföraren av arbetet
         och faktureringsandelslaget inte ska betraktas som ett anställningsförhållande. Arbets-
         och näringsministeriets anvisning om att arbete som utförs
         via faktureringsandelslag bedöms på basis av bestämmelserna
         om sysselsättning i eget arbete i lagen om utkomstskydd
         för arbetslösa motsvarar arbetsrättsligt
         bland annat arbetsrådets ovan nämnda utlåtande
         om tillämpning av semesterlagen, och ministeriet har inte skäl
         att ändra anvisningen till denna del.
      
      
      I fråga om arbete utfört i anställningsförhållande
         förutsätts för betalning av jämkad
         arbetslöshetsförmån att arbetsgivaren
         följer upp arbetstagarens arbetstid. Den som betalar ut
         arbetslöshetsförmånen har behörighet
         att utreda frågan. Arbets- och näringsbyrån
         tar inte ställning till frågan. Om arbetssökandens
         rätt till arbetslöshetsförmån
         bedöms enligt bestämmelserna om företagare
         eller personer som sysselsätts i eget arbete i lagen om
         utkomstskydd för arbetslösa, förutsätts
         inte för betalning av jämkad arbetslöshetsförmån
         att arbetstiden för utföraren av arbetet följs
         upp.
      
      
      Om en arbetssökande upplever att arbets- och näringsbyråns
         tillämpningspraxis inte motsvarar lagstiftningen eller
         ministeriets anvisning, kan han eller hon kontakta utkomstskyddsombudet vid
         närings-, trafik- och miljöcentralen i regionen.
         Utkomstskyddsombudet har bland annat till uppgift att övervaka
         att de arbetskraftspolitiska utlåtandena i regionen är
         enhetliga.
      
      
      
      
         
         Helsingfors den 9 oktober
            2013
         
         
         Arbetsminister Lauri Ihalainen