KIRJALLINEN KYSYMYS 894/2014 vp
KK 894/2014 vp - Jani Toivola /vihr
Tarkistettu versio 2.1
Nuorisolakia valmistelevan työryhmän kokoonpano
Eduskunnan puhemiehelle
Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto — Nuva ry ilmaisi
liittokokouskannanotossaan 10.11.2014 syvän huolensa nuorisolain
uudistusta valmistelevasta työryhmästä.
Nuva ry kiinnittää huomionsa tapaan, jolla nuorisolakia
ollaan tällä hetkellä uudistamassa. Nuorisolain
8. pykälässä todetaan, että nuoria
on kuultava heitä koskevissa asioissa. Järjestön
mielestä nuorisolain kirjauksen lavea tulkinta ja ongelmallisuus
näkyvät siinä, että nuorisolakia
valmistelevan työryhmän kokoonpanossa ei ole mukana
yhtään nuorta.
Vaikka myös nuoria on kuunneltu nuorisolain valmistelun
yhteydessä, nuoret nähdään pikemminkin
toiminnan kohteena kuin aktiivisina toimijoina.
Nuorten mukaan ottaminen heitä koskevan lain valmisteluryhmään
on tärkeää nuorten aktiivisen osallisuuden
tunnustamiseksi, ja se palvelee koko yhteiskunnan etua.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Miksi nuorilla ei ole edustusta nuorisolakia valmistelevassa
työryhmässä ja
mitä hallitus aikoo tehdä asian korjaamiseksi
ja onko nuorten edustajan nimeäminen työryhmään
vielä mahdollista?
Helsingissä 19 päivänä marraskuuta
2014
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Jani Toivolan /vihr näin kuuluvan kirjallisen
kysymyksen KK 894/2014 vp:
Miksi nuorilla ei ole edustusta nuorisolakia valmistelevassa
työryhmässä ja
mitä hallitus aikoo tehdä asian korjaamiseksi
ja onko nuorten edustajan nimeäminen työryhmään
vielä mahdollista?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Nuorisolain uudistamisessa avoimuus on tärkeä lähtökohta.
Jo ennen työryhmän asettamista opetus- ja kulttuuriministeriön
internetsivuilla on ollut 15.4.2014 alkaen avattuina valtakunnalliset teemakyselyt.
Kyselyihin voivat vastata nuoret joko yksityishenkilöinä,
ryhminä tai edustamansa organisaation jäsenenä.
Kyselyt ovat avoimet kaikille, jotka haluavat ilmaista mielipiteensä uudistettavasta
nuorisolaista. Kyselyistä tiedotettaessa ja useissa
tilaisuuksissa on painotettu sitä, että nuorisotyö niin
järjestöissä kuin kunnissakin kannustaisi
nuoria vastaamaan kyselyihin. Viestiä mahdollisuudesta
osallistua lakiuudistukseen on viety eteenpäin yhdessä alueellisten
ja paikallisten nuorisotyön toimijoiden kautta. Nämä kyselyt
tarjoavat yhden mahdollisuuden osallistua lakiuudistuksen valmisteluun.
Kyselyihin liittyvää taustatietoa saa myös
samoilta internetsivuilta. Sivuilla ohjeistetaan myös siihen,
kuinka oma-aloitteisesti voi lähettää lakiuudistusta
koskevia ehdotuksia lain valmistelutyön ajan. Työryhmä käsittelee
ehdotukset.
Nuorisolain uudistamista valmisteleva työryhmä asetettiin
16.9.2014. Työryhmässä ovat opetus- ja
kulttuuriministeriön edustajien lisäksi jäseninä Kuntaliitto,
Nuorisotutkimusverkosto sekä Suomen Nuorisoyhteistyö — Allianssi
ry. Lisäksi työryhmän pysyvinä asiantuntijoina
ovat valtion nuorisoasiain neuvottelukunta sekä arviointi-
ja avustustoimikunta.
Suomen Nuorisoyhteistyö — Allianssi ry on valtakunnallisena
nuorisojärjestöjen keskusjärjestönä perustanut
oman asiantuntijaryhmänsä, johon mukaan ilmoittautuneet
jäsenjärjestöt tuovat nuorten jäsentensä näkemykset.
Tätä kanavaa hyödyntäen Allianssin
jäsenjärjestö, Suomen Nuorisovaltuustojen
Liitto Nuva ry, voi halutessaan tuoda työryhmän
tietoon jäsentensä kannat lakiuudistukseen.
Samoin Kuntaliitto huolehtii osaltaan siitä, että kuntien
nuorisotoimien kannat saadaan työryhmän kuuluviin.
Myös Nuorisotutkimusverkoston kautta saadaan nuorten ääni
kuuluviin. Työryhmä hyödyntää työssään
nuorisotutkimuksesta saatua tietoa sekä nuorisobarometrien
tuloksia.
Työryhmän pysyvät asiantuntijat Nuora
ja arviointi- ja avustustoimikunta osallistuvat työryhmän
työskentelyyn säännöllisesti
tuoden nuorisojärjestöjen ja muiden nuoria edustavien
jäsentensä kannat mukaan lain valmisteluun.
Nuorisolain uudistamisen työryhmä järjestää yhteistyössä aluehallintovirastojen
nuorisotoimien kanssa vuoden 2015 alussa nuorisolain valmisteluun
liittyvän kiertueen kuudella (6) paikkakunnalla. Toivomme
runsasta osanottoa kaikilta niiltä, jotka ovat kiinnostuneet
nuorisotyön tulevaisuudesta. Nuoret ovat tervetulleita
näihin tilaisuuksiin.
Työryhmä tiedottaa kokouksiensa aikataulusta,
teemoista ja päätöksistä opetus-
ja kulttuuriministeriön internetsivuilla. Tällainen
lainvalmistelu on avointa ja sopii luontevasti nuorisolain uudistamiseen.
Avoimella valmistelulla mahdollistamme niin järjestöihin
kuuluvien kuin kuulumattomienkin nuorten mahdollisuuden tasapuolisesti
osallistua ja seurata asian etenemistä riippumatta siitä,
missä päin Suomea he asuvat. Lisäksi
lakiehdotuksesta tullaan järjestämään
tavanmukainen lausuntokierros, joten mahdollisuuksia vaikuttaa lain
sisältöön on myös jatkossa.
Nuorten osallistuminen nuorisolain valmisteluun on varmistettu
niin edustuksellisten jäsenten kuin avoimuudenkin kautta,
joten työryhmään ei ole tarvetta nimetä muita
nuorten edustajia nykyisten lisäksi.
Helsingissä 19 päivänä joulukuuta
2014
Kulttuuri- ja asuntoministeri Pia Viitanen
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 894/2014 rd undertecknat
av riksdagsledamot Jani Toivola /gröna:
Varför har de unga ingen som representerar dem i
den arbetsgrupp som bereder ungdomslagen och
vad tänker regeringen göra för
att rätta till saken och är det ännu
möjligt att utse en representant för de unga i
arbetsgruppen?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
Öppenhet är en viktig utgångspunkt
vid revideringen av ungdomslagen. Redan innan arbetsgruppen tillsattes öppnades
det från och med den 15 april 2014 riksomfattande temaenkäter
på undervisnings- och kulturministeriets internetsidor.
Ungdomarna kan svara på enkäterna som privatpersoner,
grupper eller medlemmar av den organisation som de företräder.
Enkäterna är öppna för alla
som vill uttrycka sin åsikt om revideringen av ungdomslagen.
När det har informerats om enkäterna samt vid
ett flertal andra tillfällen har det betonats att man via
ungdomsarbetet i såväl organisationerna som kommunerna
ska uppmuntra de unga till att svara på enkäterna. Budskapet
om möjligheten att delta i lagreformen har förts
vidare av aktörerna inom både det regionala och
det lokala ungdomsarbetet. Dessa enkäter erbjuder en möjlighet
att delta i beredningen av lagreformen. Bakgrundsinformation till
enkäterna finns också på samma internetsidor.
På webbplatsen ges det även anvisningar om hur
man på eget initiativ kan skicka in förslag om lagreformen
medan lagberedningen pågår. Arbetsgruppen behandlar
förslagen.
Den arbetsgrupp som bereder revideringen av ungdomslagen tillsattes
den 16 september 2014. Förutom företrädare
för undervisnings- och kulturministeriet har arbetsgruppen även
medlemmar som företräder Kommunförbundet,
Ungdomsforskningsnätverket och Finlands Ungdomssamarbete — Allians
rf. Som permanenta sakkunniga i arbetsgruppen deltar också statens delegation
för ungdomsärenden och utvärderings-
och understödskommissionen.
Finlands Ungdomssamarbete — Allians rf har i egenskap
av riksomfattande centralorganisation för ungdomsorganisationerna
inrättat en egen expertgrupp, till vilken de medlemsorganisationer
som har anmält att de deltar kan lämna in synpunkter
från sina unga medlemmar. Genom denna kanal kan Suomen
Nuorisovaltuustojen Liitto — Nuva ry, som är medlemsorganisation
i Allians, om förbundet så önskar informera
arbetsgruppen om medlemmarnas ståndpunkter i fråga
om lagreformen.
På samma sätt ser Kommunförbundet
till att arbetsgruppen informeras om de ståndpunkter som
intas av kommunernas ungdomsväsen.
Även via Ungdomsforskningsnätverket kan de unga
få sin röst hörd. I sitt arbete använder
sig arbetsgruppen av information som man har fått fram
genom ungdomsforskningen och av resultaten från ungdomsbarometrarna.
Arbetsgruppens permanenta sakkunniga Nuora och utvärderings-
och understödskommissionen deltar regelbundet i arbetsgruppens
arbete och för då med sig de ståndpunkter
som har intagits av ungdomsorganisationerna och de övriga
av deras medlemmar som företräder de unga in i
lagberedningen.
Arbetsgruppen för revidering av ungdomslagen kommer
i samarbete med regionförvaltningsverkens ungdomsväsen
att i början av 2015 ordna en turné till sex (6)
orter i anslutning till beredningen av ungdomslagen. Vi hoppas på ett
livligt deltagande från alla dem som är intresserade av
ungdomsarbetets framtid. Ungdomarna är välkomna
till dessa evenemang.
Arbetsgruppen kommer att informera om mötenas tidsschema,
teman och beslut på undervisnings- och kulturministeriets
internetsidor. En sådan här lagberedning är öppen
och passar på ett naturligt sätt revideringen
av ungdomslagen. Genom en öppen beredning gör
vi det möjligt för de unga att, vare sig de hör
till en organisation eller inte, på ett jämlikt
sätt delta och följa hur ärendet fortskrider
oberoende av var i Finland de bor. Dessutom kommer det att ordnas
en sedvanlig remissbehandling av lagförslaget, vilket betyder
att det även i fortsättningen kommer att vara
möjligt att påverka lagens innehåll.
Möjlighet för de unga att delta i beredningen av
ungdomslagen har säkerställts genom såväl representativa
medlemmar som öppenhet, så det finns inget behov
av att utse flera representanter för de unga i arbetsgruppen
utöver de nuvarande.
Helsingfors den 19 december
2014
Kultur- och bostadsminister Pia Viitanen