LAKIALOITE 10/2001
vp
LA 10/2001
vp - Kari Uotila /vas ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laki kuntalain 16 §:n muuttamisesta
Eduskunnalle
Väestörekisterikeskuksen mukaan Suomessa asui
vuoden 1980 alussa noin 12 000 ulkomaalaista. Ulkomaalaisten
määrä lisääntyi 1990-luvulla
voimakkaasti ja vuoden 1999 lopussa ulkomaalaisia oli jo 87 680.
Pohjoismaalaisia ulkomaalaisista oli vajaat 9 000. Muut
suuremmat ryhmät olivat Venäjältä,
Virosta, Somaliasta, Irakista, entisestä Neuvostoliitosta
ja entisestä Jugoslaviasta.
Aiemmin Suomessa puhuttiin äidinkielenä lähes
poikkeuksetta vain suomea ja ruotsia. Tilanne on kuitenkin viime
vuosien aikana muuttunut, sillä nykyisellään
maassamme asuu runsaasti ihmisiä, jotka puhuvat äidinkielenään
jotakin muuta kieltä. Lainsäädäntöä on
viime vuosina kehitetty mm. siten, että maahanmuuttajien
asemaa on parannettu. Kielellisten vähemmistöjen asema
kunnallisessa päätöksenteoksessa tulisi kuitenkin
ottaa nykyistä paremmin huomioon.
Kuntalain 3 luvun 16 §:n 2 momentissa todetaan, että kaksikielisessä kunnassa
asetetaan opetustoimen hallintoon erillinen toimielin kumpaakin
kieliryhmää varten taikka yhteinen toimielin,
joka jakaantuu kieliryhmiä varten jaostoihin.
Toimielimen tai jaoston jäsenet on valittava asianomaiseen
kieliryhmään kuuluvista henkilöistä.
Säännöksen tarkoituksena on turvata
suomen- ja ruotsinkielisten tasapuolinen edustus kaksikielisessä kunnassa.
Muiden kuin suomen- ja ruotsinkielisten asemaa opetustoimen hallinnossa
ei ole vastaavalla tavalla turvattu. Yksikielisessä kunnassa
myös muunkielinen voidaan valita opetustoimen toimielimiin,
mutta kaksikielisessä kunnassa näin ei voida menetellä,
koska toimielimiin ja niiden jaostoihin voidaan valita vain suomen-
ja ruotsinkielisiä henkilöitä. Näin
kaksikielisissä kunnissa monella kauankin Suomessa asuneella
ja Suomen kansalaisuuden saaneella ja myös Suomessa syntyneellä, äidinkieleltään
muunkielisellä kuntalaisella ei ole tasavertaisia vaikutusmahdollisuuksia
kotikuntansa asioihin. Kaksikielisessä kunnassa muiden kuin
suomen- ja ruotsinkielisten osuus on usein yhtä merkittävä kuin
yksikielisessä kunnassa. Tämän vuoksi
myös näissä kunnissa tulisi olla mahdollisuus
valita muunkielisiä henkilöitä opetustoimen
toimielimiin. Suomen- ja ruotsinkielisten tasapuolista kohtelua
ei saa kuitenkaan loukata.
Kuntalain 27 §:n mukaan valtuuston on pidettävä huolta
siitä, että kunnan asukkailla ja palvelujen käyttäjillä on
edellytykset osallistua ja vaikuttaa kunnan toimintaan. Osallistumista
ja vaikuttamista voidaan edistää erityisesti mm.
valitsemalla palvelujen käyttäjien edustajia
kunnan toimielimiin. Maahanmuuttajien kotouttamisesta ja turvapaikanhakijoiden
vastaanotosta annettua lakia koskevassa hallituksen esityksessä
todetaan mm., että kotoutunut maahanmuuttaja osallistuu
suomalaisen yhteiskunnan taloudelliseen, poliittiseen ja sosiaaliseen
elämään sen tasavertaisena jäsenenä,
jota koskevat sekä yhteiskunnan jäsenen velvollisuudet
että oikeudet.
Suomalaisesta perusopetuksesta ja kotoutumisprosessiin liittyvästä koulutuksesta
vastaa useissa tapauksessa kunnan opetustoimi. Pienemmissä kunnissa
sivistystoimen alaisuudessa voivat lisäksi olla vapaa-ajanpalvelut
ja kansalaistoiminnan tukeminen. Opetustoimella on siksi merkittävä asema
suvaitsevaisuuden, vastavuoroisuuden ja kulttuurisen moniarvoisuuden
kehittämisessä. Erilaiset käsitykset
mm. lasten hyvästä kasvatuksesta saattavat johtaa
erimielisyyksiin ja epäluuloihin koulun, päiväkodin
ja kodin välillä puolin ja toisin. Lisäkeskustelua,
tiedottamista ja koulutusta tarvitaan alkuperäisväestön
ja maahanmuuttajien välille myös päätöksentekotasolla.
Maahanmuuttajien mahdollisuus olla itse vaikuttamassa lautakuntien kautta
näihin prosesseihin tulee turvata.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
kuntalain 16 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 17 päivänä maaliskuuta
1995 annetun kuntalain (365/1995) 16 §:n
2 momentti seuraavasti:
16 §
Hallinnon järjestäminen ja johtosäännöt
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kaksikielisessä kunnassa asetetaan opetustoimen hallintoon
erillinen toimielin kumpaakin kieliryhmää varten
taikka yhteinen toimielin, joka jakautuu kieliryhmiä varten
jaostoihin. Toimielimen tai jaoston jäsenet on valittava
asianomaiseen kieliryhmään kuuluvista henkilöistä. Toimielimen
tai jaoston jäseneksi voidaan valita myös muuhun
kieliryhmään kuuluva, jos kunnan väestön
kieliolosuhteeet sitä edellyttävät.
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta .
_______________