ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Valtioneuvoston päätöksellä toimeentulotuen perusosan
määräytymisperusteita muutettiin 1.1.1994
alkaen siten, että lapsilisät otetaan perheen
tuloina huomioon toimeentulolaskelmaa tehtäessä.
Käytännössä tämä tarkoittaa,
että toimeentulotuki pienenee lapsilisän verran.
Tämän lakiesityksen tarkoituksena on muuttaa
toimeentulotuesta annettua lakia siten, että lapsilisä perheen
ensimmäisen lapsen osalta laskettaisiin tulevaisuudessa
perheen etuoikeutetuksi tuloksi. Tällöin ensimmäisestä lapsesta maksettava
lapsilisä ei vähennä perheen saamaa toimeentulotukea.
Lakimuutoksesta hyötyvät kaikki toimeentulotukea
saavat lapsiperheet.
PERUSTELUT
Hallituksen harjoittama talous-, sosiaali- ja veropolitiikka
on kasvattanut tuloeroja ja vakiinnuttanut maahan pysyvältä näyttävän
köyhyysongelman.
Stakesin mukaan Suomesssa on 63 000 köyhää lapsiperhettä,
joissa elää 131 000 lasta. Määrät
ovat yli kaksinkertaiset vuoden 1990 tilanteeseen verrattuna. Tilastossa
perhe on köyhä, jos sen tulot ovat alle 60 prosenttia
keskitulosta. Joka kahdeksas alle 18-vuotias asuu siten köyhässä kotitaloudessa.
Köyhiä lapsia on nyt suhteessa enemmän
kuin köyhiä koko väestössä. Stakesin
tutkimuksen mukaan kaksitoista prosenttia suomalaisista lapsista
elää köyhyydessä.
Käänne lapsiperheiden taloudellisessa tilantessa
tapahtui 1990-luvun lopulla. Lapsiperheiden osuus alimmissa tuloluokissa
alkoi kasvaa, ja niiden köyhyys on kasvanut viime vuosina paljon
nopeammin kun köyhyys koko väestössä. Lapsiperheiden
köyhyyden lisääntyminen ei näy toimeentulotukitilastoissa,
koska perheet saavat usein jotain muuta etuutta tai perheen huoltaja pientä palkkatuloa.
Stakesin mukaan vuonna 2004 toimeentulotukea saaneita lapsiperheitä oli 57 091
perhettä.
Oleellista onkin se, että kun Suomessa tuloerot
ovat kasvaneet 1990-puolivälin jälkeen ja toimeentulonormi
on reaaliarvoltaan laskenut (-4 %) vuodesta 1993,
niin toimeentulotukitilasto ei anna kokonaiskuvaa lapsiperheiden
todellisesta tuloköyhyydestä. Perhepoliittisten
tulonsiirtojen leikkaukset 1990-luvulla näkyvät
tämän päivän lapsiperheiden
köyhyyden lisääntymisessä.
Stakesin raportti "Hyvinvointivaltion rajat" (2006) toteaa,
että tällä hetkellä lapsilisän
korotus ei auta toimeentulotukea saavaa perhettä, koska
korotus leikkaa siivun toimeentulotuesta. Ryhmän mielestä leikkaussysteemin
purkaminen olisikin "ehdottoman tehokas tapa lisätä köyhimpien
lapsiperheiden ostovoimaa".
Hallituksen ohjelmassa oli tavoitteena 100 000 työpaikan
lisäys. Hallitus ei saavuta tavoitettaan, ja pääosa
uusistakin työpaikoista on pätkätöitä tai
toteutuu vuokratyömarkkinoita laajentamalla. Tällainen
työpaikkojen kasvu ei toteutuessaankaan ratkaise köyhyysongelmaa. Pienempien
etuuksien korottamisella on tärkeä rooli köyhyysongelmien
voittamisessa, sillä useiden eri tutkimusten mukaan köyhyyden
pääsyy ei ole vain pitkään jatkunut
työttömyys vaan myös perusturvan riittämätön
taso. Köyhyyttä on vähennettävä molempiin
syihin vaikuttamalla.
Tällä hetkellä jokainen lapsilisistä saatava
lisäsentti vähentää toimeentulotukea
saavan perheen toimeentulotukea. Tämä epäoikeudenmukaisuus
luotiin Ahon hallituksen aikana asetuksen muutoksella vuonna 1994.
Tämän jälkeen valtiontaloudessa on eletty
monta lihavaa vuotta ja veronalennuksilla on jaettu työssäkäyville
ja hyvätuloisille miljardeja ilman, että toimeentulotukiperheiden
ja muiden köyhyydestä kärsivien tulotasoa
olisi lähdetty nostamaan. Työssä käyvien
reaaliansiot ovat laman jälkeen kasvaneet niin, että ansioiden
reaalikasvu vuosina 1993—2004 oli 25,7 prosenttia (Heikkilä,
Matti ym. 2005). Toimeentulotuen perusosan reaalimuutos vuosina
1993—2003 oli miinus 4 prosenttia (-4 %)
(Niemelä, Heikki. Kela 2005).
Viimeisten vuosien aikana lapsilisien ostovoima on heikentynyt
huomattavasti. Lapsilisien reaalitaso on laskenut vuosina
1993—2005 10,8 % (Niemelä, Heikki.
Kela 2005). Pahin epäoikeudenmukaisuus lapsilisien kohdalla
on kuitenkin se, että kaikista köyhimmät
perheet eivät ole tällä hetkellä lapsilisään
oikeutettuja. Muodollisesti kaikki lapset kyllä sitä saavat, mutta
toimeentulotuen varassa eläviltä perheiltä lapsilisä vähennetään
suoraan toimeentulotuesta. Täten ne perheet, jotka lapsilisiä eniten
tarvitsevat, eivät lainkaan hyötyisi esimerkiksi
lapsilisien korotuksista.
Monet toimeentulotuen varassa elävät perheet
ovat taloudellisesti todella tiukoilla. Pitkän ajan kuluessa
toimeentulotuella eläminen aiheuttaa lapsiperheiden
syrjäytymistä. Vaikka pelkillä suurilla
tuloilla ei välttämättä kasvateta tasapainoisia
ja hyvinvoivia lapsia, alituinen niukkuus on kuitenkin hyvin suuri
ristitekijä.
Lakialoitteeseen sisältyvän ehdotuksen vaikutus
Lakia toimeentulotuesta on muutettava siten, että kunnallista
toimeentulotukea saavien perheiden ensimmäisestä lapsesta
maksettava lapsilisä lasketaan etuoikeutetuksi tuloksi,
jolloin se ei vähennä perheen saamaa toimeentulotukea. Näin
kaikkein pienituloisimpien perheiden tulot kasvavat ensimmäisen
lapsen saaman lapsilisän verran eli noin 100 euroa.
Lainmuutos tulee lisäämään
kuntien menoja, joten valtion on lisättävä kunnille
maksettavia valtionosuuksia lainmuutoksen kustannusten vaatimalla
määrällä.