LAKIALOITE 12/2003
         vp
      
      LA 12/2003
            vp - Leena Harkimo /kok ym.
      
      Tarkistettu versio 2.0
      Laki arvonlisäverolain 3 §:n muuttamisesta
    
   
   
      
Eduskunnalle
   
   
   
      
      Arvonlisäverolain 3 §:n mukaan tavaran
         tai palvelun myyjä ei lähtökohtaisesti
         ole verovelvollinen, jos liikevaihto yhden kalenterivuoden aikana
         ei ylitä 8 400 euroa. Arvonlisäverovelvollisuuden
         ulkopuolelle on lähinnä hallinnollisista syistä jätetty
         vähäiseksi määritelty tavaroiden
         ja palvelujen myyntitoiminta. Mikäli 8 400 euron liikevaihdon
         raja ylittyy, on myyjä arvonlisäverovelvollinen
         koko myyntinsä osalta.
      
      
      Nykyinen verovelvollisuuden alaraja on liian alhainen ja kankea.
         Verovelvollisuuden alaraja aiheuttaa hankaluuksia useille pienyrittäjille. Pienimuotoista
         liiketoimintaa harjoittavat yrittäjät ja muut
         yhteisöt pitävät liikevaihtonsa keinotekoisesti
         8 400 euron alarajan alapuolella. Tämä voi
         johtaa joko tahallisiin tai tuottamuksellisiin verotuksen laiminlyönteihin. 
      
      
      Arvonlisäverotuksessa sovellettavasta veropohjasta
         ja verokannasta on säännelty Suomea sitovasti
         Euroopan yhteisöjen arvonlisäverodirektiiveissä.
         Direktiivit määrittelevät yksityiskohtaisesti
         EU:n jäsenvaltioiden arvonlisäverojärjestelmien
         pääpiirteet. Yksittäiset jäsenvaltiot
         voivat direktiivien mukaan päättää liiketoiminnan
         verollisuutta ja sovellettavaa verokantaa koskevista kansallisista
         säännöksistä suhteellisen vapaasti.
         Direktiivien asettamissa rajoissa voidaan ottaa huomioon jäsenvaltioiden erilaisista
         yhteiskunnallisista olosuhteista johtuvat kansalliset tarpeet lainsäädännölle.
         Direktiivien soveltamisessa on EU:n komission mukaan erityisen tärkeää se,
         ettei kansallinen lainsäädäntö vääristä kilpailua
         yhteismarkkinoilla tai niiden merkittävällä osalla
         (kilpailuneutraliteetti).
      
      
      Liittymissopimuksessa Euroopan unioniin Suomelle myönnettiin
         oikeus vapauttaa verosta sellaiset vähäisen liiketoiminnan
         harjoittajat, joiden vuosiliikevaihto jää alle
         10 000 euron.
      
      
      Yksi Suomen vaikeimmin ratkaistavista ongelmista on jo pitkään
         jatkunut korkea työttömyysaste. Valtioneuvoston
         käynnistämän yrittäjyyshankkeen
         tärkeimpänä tavoitteena on ollut vauhdittaa
         yrittäjyyttä sekä yritysten kasvua ja kilpailukykyä,
         sillä nämä ovat vakaan talouskasvun jatkumisen
         ja työllisyyden paranemisen keskeisiä edellytyksiä.
         Työllisyysaste on noussut jatkuvasti, mutta tästä huolimatta
         pitkäaikaistyöttömien määrä on
         edelleen säilynyt korkeana.
      
      
      Pienyritykset ovat avainasemassa työllistämisessä.
         Työllisyyden edistämiseksi ja edelleen pienyrittäjyyteen
         kannustamiseksi on muutettava arvonlisäverolainsäädäntöä vähäisen
         toiminnan osalta siten, että pienimuotoista liiketoimintaa
         harjoittavilla yrityksillä ja ammatinharjoittajilla olisi
         asteittain aleneva arvonlisäverotuksen perusvähennys.
         Vähennys pienenisi asteittain yrityksen tilitettävien
         arvonlisäverojen kasvaessa, ja näin ollen vero
         nousisi liukuvasti täyteen määräänsä.
         Malli ei erottelisi yrityksiä sen mukaan, miten arvonlisä on
         aikaansaatu, vaan vähennyksen suuruus suhteutuisi yrityksen
         omaan tilitettävään veroon. Perusvähennysmalli
         toimisi samaan tapaan kuin kunnallinen ansiotulovähennys.
      
      
      Perusvähennys olisi määrältään
         3 360 euroa. Se pienenisi liukuvasti tilitettävän
         veron kasvaessa. Poistumaa loivennettaisiin poistumakertoimella.
         Näin ollen verotuki kohdentuisi laajemmin pienyrityksiin
         kuin aivan verollisen rajan tuntumassa oleviin. Tällä vähennettäisiin
         ehdotettavan verotuen aiheuttamia kilpailuhäiriöitä. 
      
      
      Perusvähennys siis pienenisi suhteutettuna verollisten
         myyntien ja ostojen perusteella laskettavien verojen erotukseen
         eli tilitettävän veron määrään
         ja poistuisi veron kasvaessa. Valitsemalla vähennykselle
         kunnallisen ansiotulovähennyksen tavoin poistumista loiventavan
         kertoimen vähennys poistuisi kertoimella kerrotun veron
         määrän ylittäessä perusvähennyksen
         määrän. Perusvähennyksessä,
         jossa vakio on 3 360 euroa ja poistumakerroin 0,5, valtiontalouden kustannusvaikutusten
         arvioidaan olevan noin 75 miljoonaa euroa. Pitkällä tähtäimellä kustannusvaikutukset
         loivenisivat huomattavasti työllistävyyden ja
         yrittäjyyden kannattavuuden myötä.
      
      
    
   
   
      
      
      Edellä olevan perusteella ehdotamme,
      
      että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
      
      
      
         
         
            
            
               
               Laki
               
               arvonlisäverolain 3 §:n muuttamisesta
               
            
            
            
            Eduskunnan päätöksen mukaisesti
            
            
               muutetaan 30 päivänä joulukuuta
               1993 annetun arvonlisäverolain (1501/1993)
               3 §:n 1 momentti, sellaisena kuin se on laissa 915/2001,
               seuraavasti:
            
            
            
            
               
               
                  
                  3 §
                  
                  Myyjä voi vähentää tämän
                     lain nojalla tilitettävästä verosta arvonlisäverotuksen
                     perusvähennyksen. Perusvähennys lasketaan tämän
                     lain nojalla kalenterivuosittain verollisten myyntien veron ja suoritettuihin
                     hankintoihin sisältyvän vähennyskelpoisen
                     veron perusteella. Perusvähennyksen määrä on
                     3 360 euroa. Vähennys pienenee verollisten myyntien perusteella
                     laskettavan veron ja hankintoihin sisältyvän vähennyskelpoisen
                     veron erotuksen perusteella. Vähennys pienenee määrällä,
                     joka on 50 prosenttia myyntien perusteella laskettavan veron ja
                     hankintoihin sisältyvän veron erotuksesta.
                  
                  
                  - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
                  
                
               
               _______________
               
               
                  
                  Tämä laki tulee voimaan    päivänä       kuuta 20  .
                  
                
               
             
            
            _______________
            
          
         
       
      
    
   
   
      Helsingissä 8 päivänä huhtikuuta
         2003
      
      
         - Leena Harkimo /kok
- Arto Satonen /kok
- Paula Risikko /kok
- Lyly Rajala /kd
- Lauri Oinonen /kesk
- Hanna-Leena Hemming /kok
- Jan Vapaavuori /kok
- Jyrki Katainen /kok
- Jyri Häkämies /kok
- Jari Vilén /kok
- Marja Tiura /kok
- Martin Saarikangas /kok
- Petri Salo /kok
- Leena Rauhala /kd
- Mikko Alatalo /kesk
- Tuija Brax /vihr
- Janina Andersson /vihr
- Anne Huotari /vas