Lakialoitteessa ehdotetaan, että kansaneläkkeen täyttä määrää korotetaan
         100 markalla kuukaudessa. Tämän johdosta ehdotetaan
         muutettavaksi kansaneläkelakia, perhe-eläkelakia,
         maatalousyrittäjien luopumistuesta annettua lakia ja maatalousyrittäjien
         sukupolvenvaihdoseläkkeestä annettua lakia. Leskeneläkkeen
         täydennysmäärän, luopumistuen
         täydennysosan ja sukupolvenvaihdoseläkkeen täydennysosan
         enimmäismäärään tehtäisiin
         100 markan (17 euroa) korotus. Tasokorotuksen johdosta myös
         ylimääräisen rintamalisän enimmäismäärä nousisi
         46 markalla (7,7 euroa) kuukaudessa ja sotilasavustuksen perusavustuksen
         enimmäismäärä 100 markalla kuukaudessa.
         Korotusten esitetään tulevan voimaan 1 päivänä tammikuuta
         2002.
      
      
      1 Nykytila ja ehdotetut muutokset
      
      Vuonna 2002 yksinäiselle eläkkeensaajalle
         maksettava täysi kansaneläke on ennakkoarvion
         mukaan ensimmäisessä kuntaryhmässä 2 899
         markkaa (487,58 euroa) ja toisessa kuntaryhmässä 2 779
         markkaa (467,39 euroa) kuukaudessa. Puolisoilla täyden
         kansaneläkkeen määrä on ensimmäisessä kuntaryhmässä arviolta
         2 551 markkaa (429,05 euroa) ja toisessa kuntaryhmässä 2 448
         markkaa (411,72 euroa) kuukaudessa. Kansaneläkkeen määrästä säädetään
         kansaneläkelain (347/1956)
         24 §:ssä. Laissa säädetyt markkamäärät
         vastaavat vuoden 2001 tammikuun kansaneläkeindeksin tasoa.
      
      
      Kansaneläkkeen määrään
         tehtiin 1.6.2001 ensimmäinen tasokorotus vuoden 1984 jälkeen. Pääministeri
         Paavo Lipposen II hallituksen hallitusohjelman mukaan täyttä kansaneläkettä korotetaan
         50 markalla kuukaudessa vuoden 2002 alusta normaalin indeksitarkistuksen
         lisäksi. Eduskunta nosti korotuksen 73 markkaan.
      
      
      Eläkeläisjärjestöt ehdottavat
         yhteisessä kannanotossaan vuoden 2002 talousarviosta yhtenä keskeisenä tavoitteena
         kansaneläkkeen tasokorotuksen jatkamista. Kansaneläkkeen
         tasokorotus toisi parannusta myös sellaisille pienituloisille
         eläkkeensaajille, joiden veroperusteisiin ja eläkkeensaajien
         sairausvakuutusmaksuun hallituksen ehdottamat tarkistukset eivät
         ulotu sen johdosta, että he eivät maksa veroa.
      
      
      Kansaneläkkeen tasokorotus korottaa myös verotuksessa
         tehtävän kunnallisverotuksen eläketulovähennyksen
         määrää. Noin 680 000
         eläkkeensaajaa saisi tasokorotuksen. Heistä kunnallisveroa
         maksavat saisivat myös eläketulovähennyksen
         nousun kautta lisää käteen jäävää eläkettä.
         Lisäksi yli 200 000 sellaista eläkkeensaajaa, jotka
         eivät saa lainkaan kansaneläkettä, saisi
         eläketulovähennyksen kautta lisää käteen.
         Tasokorotus nostaisi käteen jäävää eläkettä yhteensä noin
         900 000 eläkkeensaajalla pienimmistä eläkkeistä alkaen.
         Korotuksen määrä on laskettu vuoden 2001
         kansaneläkeindeksin tasossa. Maksettavan tasokorotuksen
         määrää nostaa myös vuoden
         alussa tehtävä kansaneläkkeen indeksitarkistus.
      
      
      2 Esityksen taloudelliset vaikutukset
      
      
         Valtiontalous. Vuoden 2002 tammikuussa eläkevähenteistä kansaneläkettä saavien
         lukumääräksi arvioidaan 678 000
         kansaneläkkeensaajaa. Heistä noin 24 000
         on laitoshoidossa. Vuositasolla vuoden 2001 indeksitasossa lasketun
         100 markan tasokorotuksen kustannusvaikutus on yhteensä noin
         840 miljoonaa markkaa (142 miljoonaa euroa), josta kansaneläkemenojen
         osuus on noin 812 miljoonaa markkaa (137 miljoonaa euroa).
      
      
      Tasokorotuksen saisi noin 5 000 leskeneläkkeen
         saajaa, 80 000 ylimääräisen
         rintamalisän saajaa ja 700 sotilasavustuksen saajaa.
      
      
      Maksussa olevia luopumistukia arvioidaan tammikuun 2002 alussa
         olevan 8 200 kappaletta ja sukupolvenvaihdoseläkkeitä 4 200
         kappaletta. Näistä arviolta 7 800 luopumistuensaajaa
         ja 3 800 eläkkeensaajaa saisi tasokorotuksen. Muutokset
         lisäisivät luopumistukijärjestelmän menoja
         noin 10 miljoonalla markalla (n. 2 milj. euroa) vuonna 2002. Sukupolvenvaihdoseläkejärjestelmässä
         menojen
         lisäys olisi noin 5 miljoonaa markkaa (1 milj. euroa) vuonna
         2002. Kaikki kustannukset on arvioitu siten, että tasokorotuksen
         määrä 100 markkaa (17 euroa) vastaa vuoden
         2001 kansaneläkeindeksin tasoa.
      
      
      
         Eläkkeensaajat. Ennakoidun kansaneläkeindeksin
         tarkistuksen johdosta kansaneläkkeen tasokorotuksen määrä on
         vuonna 2002 arviolta 102—104 markkaa kuukaudessa. Kansaneläkkeen
         tasokorotus nostaisi toisessa kuntaryhmässä niiden
         yksinäisten eläkkeensaajien kansaneläkkeen
         määrää, joiden työeläke
         on alle 5 700 markkaa kuukaudessa (958 euroa). Naimisissa olevilla
         eläkkeensaajilla tämä työeläkkeen
         yläraja olisi noin 5 000 markkaa (846 euroa) kuukaudessa.
      
      
      Koska kansaneläkkeen tasokorotus nostaisi samalla kunnallisverotuksen
         eläketulovähennyksen määrää,
         nettoeläkkeen määrä kasvaisi myös
         sellaisilla työeläkkeen saajilla, jotka eivät saa
         kansaneläkettä, mutta ovat verotuksessa oikeutettuja
         eläketulovähennykseen. Kunnallisverotuksessa eläketulovähennyksen
         saavat yksinäiset eläkkeensaajat, joiden verotettava
         tulo on alle 7 870 markkaa (1 324 euroa) kuukaudessa, ja
         naimisissa olevat eläkeläiset, joiden verotettava
         tulo ei ylitä 6 720 markkaa (1 130 euroa)
         kuukaudessa.
      
      
      Kansaneläkelain 24 ja 42 b §:n
         muuttamisesta annettavassa laissa ja perhe-eläkelain 15 a §:n muuttamisesta
         annettavassa laissa säädettäväksi ehdotetut
         euromäärät vastaavat vuoden 2001 maaliskuussa
         sovellettavaa kansaneläkeindeksin pistelukua.