LAKIALOITE 125/2007
vp
LA 125/2007
vp - Pertti Salovaara /kesk
Tarkistettu versio 2.0
Laki tieliikennelain muuttamisesta
Eduskunnalle
ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Aloitteessa esitetään liikenneonnettomuuteen osalliselle
tienkäyttäjälle velvoitetta merkitä taajaman
ulkopuolella liikenneonnettomuuden vuoksi ajoradan välittömään
läheisyyteen jäänyt ajoneuvo varoituskolmiolla.
Mikäli onnettomuuteen osallinen tienkäyttäjä on
tilansa tai muun pakottavan syyn vuoksi estynyt merkintää suorittamasta,
tulee poliisin tai pelastushenkilö-kunnan asettaa ajoneuvon
kohdalle varoituskolmio. Aloitteen tarkoitus on pyrkiä estämään
pelastuslain (468/2003) velvoitteista
johtuvia, mutta mahdollisesti turhia ilmoituksia ja tar-peettomia
pysäyttämisiä.
PERUSTELUT
Pelastuslain (468/2003) 6 luvun
28 §:ssä säädetään
jokaisen toimintavelvollisuudesta. Pykälän sisältö oli
käytännössä samansisältöinen
jo edeltävän pelastustoimilain (561/1999)
aikana. Velvollisuuden laiminlyönti on sanktioitu pelastuslain
13 luvun 83 §:ssä ja rikoslain (39/1889)
21 luvun 15 §:ssä.
Yksi henkilökohtaisten viestintävälineiden käytön
lisääntymisen positiivisimmista vaikutuksista
on niiden mahdollistama nopea tiedonkulku liikenne- tai muun onnettomuustilanteen
sattuessa.
Lainkuuliaiset kansalaiset ovat myös kiitettävän
hyvin selvillä pelastuslain mukaisista toiminta- ja ilmoitusvelvollisuuksistaan
sekä toimivat myös näiden velvoitteiden
mukaisesti havaitessaan ajoradan läheisyydessä onnettomuusajoneuvon
tai -ajoneuvoja.
Asian kääntöpuoli on kymmenet, ellei
jopa sadat turhat yhteydenotot poliisiin ja hätäkeskuksiin
ajoradan ulkopuolelle jääneiden onnettomuusajoneuvojen
vuoksi. Onnettomuusajoneuvon ulkoiset tunnusmerkit eivät
yleensä paljasta, onko onnettomuus tapahtunut viisi minuuttia
vai viisi päivää aikaisemmin. Tilanteen tarkempi
arviointi pysäyttämällä tai
pysäköimällä ajoneuvo taajaman
ulkopuolella voi olla vaikeaa, vaarallista tai erikseen ja nimenomaisesti kiellettyä
esimerkiksi
tieliikennelain (267/1981) 2 luvun 26,
27 tai 28 §:n nojalla tai tieliikenneasetuksen
(182/1982) 2 luvun 6 §:n
nojalla.
Mikäli liikenneonnettomuudessa osallisena olleella
tienkäyttäjällä olisi velvollisuus
merkitä onnettomuusajoneuvo asettamalla varoituskolmio
tämän kohdalle näkyvyyden kannalta sopivimpaan
paikkaan, poistuisi useiden turhien ja päällekkäisten
ilmoitusten ongelma poliisilta ja hätäkeskuksilta.
Jokaisen turhan ilmoituksen käsittely vaikeuttaa osaltaan
muiden ilmoitusten vastaanottamista.
Varoituskolmio symboloisi tässä tapauksessa "vaara
ohi" -viestiä. Ehdotettu 61 a § koskee
ti-lannetta, jossa ajoneuvo on poissa ajoradalta mutta kuitenkin
sen välittömässä läheisyydessä ja
ajoradalle näkyvissä. Merkintä tulisi
suorittaa pykälän sanamuodon mukaisesti ajoneuvon
kohdalle asetetulla varoituskolmiolla, jolloin ei synny sekaantumisvaaraa
tieliikennelain 4 luvun 61 §:ssä tarkoitettuun
tilanteeseen.
Milloin liikenneonnettomuuteen osallinen tienkäyttäjä ei
tilansa tai muun pakottavan syyn vuoksi voisi merkintää suorittaa,
olisi onnettomuusajoneuvon merkintävelvollisuus mahdollisten
pelastustoimien päättymisen jälkeen poliisilla
tai pelastushenkilökunnalla.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
tieliikennelain muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
lisätään 3 päivänä huhtikuuta
1981 annettuun tieliikennelakiin (267/1981)
uusi 61 a § seuraavasti:
61 a §
Onnettomuusajoneuvon merkitseminen
Milloin ajoneuvo taajaman ulkopuolella tapahtuneen liikenneonnettomuuden
jälkeen on jäänyt ajoradan ulkopuolelle,
kuitenkin ajoradan välittömään
läheisyyteen, tulee onnettomuuteen osallisen tienkäyttäjän
merkitä ajoneuvo sen kohdalle asetetulla varoituskolmiolla,
jos sellainen on ajoneuvossa pakollisena varusteena.
Milloin liikenneonnettomuuteen osallinen tienkäyttäjä on
tilansa tai muun pakottavan seikan vuoksi estynyt varoituskolmiota
asettamasta, tulee mahdollisten pelastustoimien jälkeen poliisin
tai pelastushenkilökunnan merkitä ajoneuvo sen
kohdalle asetetulla varoituskolmiolla.
Liikenneonnettomuuden vuoksi ajoneuvon kohdalle asetetun varoituskolmion
luvaton poistaminen tai siirtäminen on kiellettyä.
_______________
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta
2008.
_______________
Helsingissä 14 päivänä marraskuuta
2007