Arvolisäverolain 3 §:n mukaan tavaran
tai palvelun myyjä ei lähtökohtaisesti
ole verovelvollinen, jos liikevaihto yhden kalenterivuoden aikana
ei ylitä 50 000 markkaa. Arvonlisäverovelvollisuuden
ulkopuolelle on siten lähinnä hallinnollisista
syistä jätetty säännöksessä vähäiseksi määritelty
tavaroiden ja palvelujen myyntitoiminta. Mikäli 50 000
markan liikevaihdon raja ylittyy, on myyjä arvonlisäverovelvollinen
koko myyntinsä osalta.
Nykyinen verovelvollisuuden raja on koettu liian alhaiseksi
ja kankeaksi. Se on aiheuttanut hankaluuksia useille pienyrittäjille.
Pienimuotoista liiketoimintaa harjoittavat yrittäjät
ja muut yhteisöt voivat joutua pitämään
liikevaihtonsa keinotekoisesti 50 000 markan rajan alapuolella,
mikä saattaa helposti johtaa syyllistymisiin joko tahallisina
tai tuottamuksellisina pidettäviin verorikkomuksiin ja
-rikoksiin.
Arvonlisäverotuksessa sovellettavasta veropohjasta
ja verokannasta on säännelty Suomea sitovasti
Euroopan yhteisöjen arvonlisäverodirektiiveissä.
Niissä määritellään
varsin yksityiskohtaisesti EY:n/EU:n jäsenvaltioiden
arvonlisäverojärjestelmien pääpiirteet.
Säännökset jättävät
kuitenkin yksittäisille jäsenvaltioille suhteellisen
väljät puitteet liiketoiminnan verollisuutta ja
sovellettavaa verokantaa koskevien kansallisten säännösten
muotoilemisessa. Jäsenvaltioiden erilaisista yhteiskunnallisista
olosuhteista johtuvat lainsäädännölliset
tarpeet voidaan ottaa kansallisessa lainsäädännössä huomioon,
kunhan pysytään direktiivien asettamissa rajoissa.
Erityisen tärkeää direktiivien soveltamisessa
on EU:n komission mukaan se, ettei kansallinen lainsäädäntö saa
olla omiaan vääristämään
kilpailua yhteismarkkinoilla tai niiden osalla (kilpailuneutraliteetti).
Liittymissopimuksessa Euroopan unioniin Suomelle myönnettiin
oikeus vapauttaa verosta sellaiset vähäisen liiketoiminnan
harjoittajat, joiden vuosiliikevaihto jää alle
10 000 ecun (nyk. euron, noin 59 000 markkaa).
Suomi ei siis näin ollen voi kansallisin päätöksin
supistaa kuudennen arvonlisäverodirektiivin (77/388/ETY)
mukaista tai liittymissopimuksessa määriteltyä veropohjaa.
Veropohjan kaventaminen edellyttäisi direktiivin muutosta,
mikä taas vaatii komission esitystä ja kaikkien
jäsenvaltioiden yksimielistä päätöstä.
Yksi Suomen vaikeimmin ratkaistavista ongelmista on jo pitkään
jatkunut korkea työttömyysaste. Valtioneuvoston
käynnistämän yrittäjyyshankkeen
tärkeimpänä tavoitteena on ollut vauhdittaa
yrittäjyyttä sekä yritysten kasvua ja
kilpailukykyä, sillä nämä ovat
vakaan talouskasvun jatkumisen ja työllisyyden paranemisen keskeisiä edellytyksiä.
Työllisyysaste on noussut jatkuvasti, mutta tästä huolimatta
pitkäaikaistyöttömien määrä on
edelleen säilynyt korkeana.
Valtiovarainministeriössä valmistellaan lakimuutosta
pienyritysten siirtämisestä vuosimenettelyyn.
Tämän mukaan liikevaihdoltaan alle 180 000
markan yritykset voisivat halutessaan ilmoittaa veron vuosittain
ja tilittää osan veroista kaavamaisina ennakkomaksuina.
Pienyritykset ovat avainasemassa työllistämisessä.
Työllisyyden edistämiseksi ja edelleen pienyrittäjyyteen
kannustamiseksi on muutettava arvonlisäverolainsäädäntöä vähäisen
toiminnan osalta siten, että pienimuotoista liiketoimintaa
harjoittavilla yrityksillä ja ammatinharjoittajilla olisi
asteittain aleneva arvonlisäverotuksen perusvähennys.
Vähennys pienenisi asteittain yrityksen tilitettävien
arvonlisäverojen kasvaessa, ja näin ollen vero
nousisi liukuvasti täyteen määräänsä.
Malli ei erottelisi yrityksiä sen mukaan, miten arvonlisä on
aikaansaatu, vaan vähennyksen suuruus suhteutuisi yrityksen
omaan tilitettävään veroon. Perusvähennysmalli
toimisi samaan tapaan kuin kunnallinen ansiotulovähennys.
Perusvähennys olisi määrältään
20 000 markkaa. Se pienenisi liukuvasti tilitettävän
veron kasvaessa. Poistumaa loivennettaisiin poistumakertoimella.
Näin ollen verotuki kohdentuisi laajemmin pienyrityksiin
kuin aivan verollisen rajan tuntumassa oleviin. Tällä vähennettäisiin
ehdotettavan verotuen aiheuttamia kilpailuhäiriöitä.
Perusvähennys siis pienenisi suhteutettuna verollisten
myyntien ja ostojen perusteella laskettavien verojen erotukseen
eli tilitettävän veron määrään
ja poistuisi veron kasvaessa. Valitsemalla vähennykselle
kunnallisen ansiotulovähennyksen tavoin poistumista loiventavan
kertoimen vähennys poistuisi kertoimella kerrotun veron
määrän ylittäessä perusvähennyksen
määrän. Perusvähennyksessä,
jossa vakio on 20 000 markkaa ja poistumakerroin 0,6, valtiontalouden
kustannusvaikutusten arvioidaan olevan noin 500 miljoonaa markkaa.
Pitkällä tähtäimellä kustannusvaikutukset
loivenisivat huomattavasti työllistävyyden ja
yrittäjyyden kannattavuuden myötä.