LAKIALOITE 151/2001 vp

LA 151/2001 vp - Markku Laukkanen /kesk ym.

Tarkistettu versio 2.0

Laki haja-asutusalueiden vähittäiskaupan ja lähikaupan rahoitustuesta

Eduskunnalle

Ilman kylä- ja lähikauppaverkostoa maamme haja-asutusverkoston sekä kaupunkilähiöiden palvelukyky kaupan ja julkisten palvelujen tarjoajana heikkenee merkittävästi. Kyläkaupat sekä kaupunkilähiöiden pienet kaupat tarvitsevat siirtymäkauden luonteista valtion tukea säilyäkseen toimintakykyisinä. Tuen tulisi luonteeltaan olla investointitukea, joka edellyttää kaupalta myös omaa rahoitusosuutta ja muiden kuin kaupan asiakaspalvelujen tuottamista. Määräaikainen tuki tulisi ohjata esimerkiksi kylmälaitteiden ja polttoainekenttien uusimiseen sekä euron käyttöönoton edellyttämiin välttämättömiin investointeihin. Tuki voi olla määräaikainen siirtymäkaudeksi, jonka aikana edistetään kylä- ja lähikauppojen kehittymistä sekä vakituisia että kesäasukkaita palveleviksi monipalvelupisteiksi. Näin kohdennettuna kylä- ja lähikauppojen investointituki ei olisi sellaista suoraa kaupan tukea, jota voidaan pitää markkinoiden ja kilpailun kannalta häiritsevänä. Päivittäistavarakauppa ry on arvioinut tuen tarpeeksi noin 30 miljoonaa markkaa vuodessa. Ilman yhteiskunnan toimia useat sadat kylä- ja lähikaupat ovat lähivuosina lopettamisuhan alla.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:

Laki

haja-asutusalueiden vähittäiskaupan ja lähikaupan rahoitustuesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

1 §

Lain tarkoitus

Haja-asutusalueiden ja maaseudun kyläkeskusten vähittäiskaupan sekä muiden lähikauppojen palvelujen saavutettavuuden turvaamiseksi ja parantamiseksi sekä niiden palvelutason kehittämiseksi voidaan myöntää rahoitustukea siten kuin tässä laissa säädetään.

Rahoitustukea myönnetään korkotukena, investointiavustuksena, toimintatukena ja tavarankuljetustukena.

Tämän lain mukaista luottoa, johon korkotukea sovelletaan, nimitetään kaupan korkotukiluotoksi.

2 §

Korkotukiluottojen ja investointiavustusten enimmäismäärä

Valtion talousarviossa vahvistetaan vuosittain hyväksyttävien kaupan korkotukiluottojen ja investointiavustusten enimmäismäärä.

3 §

Korkotuen ja investointiavustuksen myöntämisen edellytykset

Korkotukea ja investointiavustusta voidaan myöntää:

1) päivittäistavaramyymälää varten tarpeellisen käyttöomaisuuden hankkimiseksi;

2) päivittäistavaramyymälän uudisrakennus-, korjaus- ja muutostöiden suorittamiseksi;

3) myymäläauton hankkimiseksi ja niiden peruskorjaukseen sekä myyntitilojen uusimiseksi; tai

4) muihin päivittäistavaramyymälän toimintaa välittömästi tukeviin investointeihin.

Toimintatukea voidaan myöntää elinkeinonharjoittajalle päivittäistavaramyymälän toiminnan ylläpitämistä varten kaupan palvelujen saavutettavuuden huomattavan alenemisen estämiseksi.

Tavarankuljetustukea voidaan myöntää elinkeinonharjoittajalle kaupan palvelujen saavutettavuuden turvaamiseksi niille myymälän toimialueen asukkaille, joilla muuten olisi vaikeuksia saavuttaa palveluja.

4 §

Rahoitustuen myöntämisen edellytykset

Rahoitustuen myöntämisen edellytyksenä on,

1) että tuki katsotaan tarpeelliseksi 1 §:ssä tarkoitettujen tavoitteiden saavuttamiseksi;

2) että kiinteällä mymälällä tai myymäläautolla, jota varten korkotukea tai investointiavustusta haetaan, arvioidaan olevan toimintaedellytyksiä vähintään viideksi vuodeksi, ja

3) että tuen ei katsota kohtuuttomasti haittaavan pääasiallisesti saman kuluttajakunnan varassa toimivien muiden myymälöiden toimintaedellytyksiä.

Asetuksella säädetään tarkemmin niistä edellytyksistä ja ehdoista, joilla rahoitustukea myönnetään.

5 §

Kaupan korkotukiluotto

Korkotukea voidaan myöntää luotolle, joka on enintään 70 prosenttia 3 §:ssä tarkoitetun käyttöomaisuusinvestoinnin hyväksyttävän kustannusarvion kokonaismäärästä.

Kauppa- ja teollisuusministeriö hyväksyy lainan kaupan korkotukiluotoksi sekä päättää, kuinka monelta vuodelta korkotukea maksetaan. Hyväksyessään lainan korkotukiluotoksi ministeriö päättää, minkä suuruista korkoa luottolaitos saa lainasta periä.

Korkotukiluotto maksetaan luoton myöntäjälle.

Asetuksella säädetään tarkemmin niistä edellytyksistä ja ehdoista, joilla korkotukiluottoa myönnetään.

6 §

Korjaus-, muutos- ja parannustyön aloittamiselle säädetty määräaika

Korkotukipäätöksessä tarkoitettu 3 §:n mukainen työ on aloitettava tai käyttöomaisuus hankittava vuoden kuluessa siitä, kun korkotukiluoton saaja on saanut tiedon päätöksestä.

Erityisistä syistä kauppa- ja teollisuusministeriö voi pidentää 1 momentissa tarkoitettua määräaikaa.

7 §

Investointiavustus

Kauppa- ja teollisuusministeriö voi myöntää päivittäistavaramyymälää koskeviin hankkeisiin investointiavustusta enintään 30 prosenttia 3 §:ssä tarkoitetun käyttöomaisuusinvestoinnin hyväksyttävän kustannusarvion kokonaismäärästä. Kuitenkin erityisistä syistä investointiavustus voi olla enintään 50 prosenttia, jollei samaan hankkeeseen myönnetä korkotukea.

Myymäläauton hankintaan sekä näiden peruskorjausta tai myyntitilan uusimista varten myönnettävä investointiavustus voi olla enintään 20 prosenttia hyväksyttävän kustannusarvion kokonaismäärästä. Erityisistä syistä investointiavustus voi kuitenkin olla enintään 30 prosenttia.

Investointiavustusta voidaan maksaa sen jälkeen, kun on hyväksyttävästi selvitetty, että avustuspäätöksessä tarkoitettua hanketta ollaan toteuttamassa.

8 §

Toimintatuki

Toimintatukea voidaan myöntää valtion talousarvion rajoissa. Toimintatuen myöntää kauppa- ja teollisuusministeriö.

Asetuksella säädetään tarkemmin toimintatuen määrästä sekä niistä edellytyksistä ja ehdoista, joilla toimintatukea myönnetään.

9 §

Tavarankuljetustuki

Tavarankuljetustukea voidaan myöntää valtion varoista talousarvion rajoissa. Tuen myöntää kauppa- ja teollisuusministeriö.

Asetuksella säädetään tarkemmin niistä edellytyksistä ja ehdoista, joilla tavarankuljetustukea myönnetään.

10 §

Valvonta

Kauppa- ja teollisuusministeriö valvoo kaupan korkotukiluottoja ja rahoitustukea.

Rahoitustuen saaja on velvollinen antamaan kauppa- ja teollisuusministeriölle ja sen määräämälle henkilölle sekä luottolaitokselle valvontaa varten tarpeelliset tiedot. Luottolaitos ja rahoitustuen saaja ovat velvolliset antamaan ministeriölle tietoja, joita tarvitaan luottoehtojen noudattamisen valvontaa varten, kaupan korkotukiluotolla tai investointiavustuksella suoritettujen investointien vaikutusten toteamiseksi sekä toimintatuen ja tavarankuljetustuen valvontaa varten. Näiden seikkojen selvittämiseksi ministeriö voi suorittaa rahoitustuen saajan toiminnan ja tilinpidon tarkastuksia.

11 §

Korkotukiluoton tai investointiavustuksen siirtäminen

Milloin kaupan korkotukiluotolla tai investointiavustuksella hankittu käyttöomaisuus kokonaan tai osaksi luovutetaan taikka milloin yritys tai sen olennainen osa luovutetaan toiselle, voi kauppa- ja teollisuusministeriö hakemuksesta hyväksyä kaupan korkotukiluoton tai investointiavustuksen siirtämisen kokonaan tai osaksi luovutuksen saajalle.

12 §

Rahoitustuen lakkaaminen

Kauppa- ja teollisuusministeriö voi määrätä rahoitustuen lakkaavaksi,

1) jos kiinteä myymälä tai myymäläauto, jota varten rahoitustukea on myönnetty, lopettaa toimintansa,

2) jos rahoitustukea saanut yritys luopuu siitä toimialasta, jonka tukemiseksi rahoitustuki on myönnetty, tai

3) jos se tarkoitus, johon rahoitustuki on myönnetty, ei muutoin ole toteutunut.

Kauppa- ja teollisuusministeriö voi 1 momentissa tarkoitetuissa tapauksissa velvoittaa rahoitustuen saajan suorittamaan valtiolle takaisin saamansa rahoitustuen kokonaan tai osaksi vuotuisine korkoineen, joka vastaa korkolain säännösten mukaista korkoa.

13 §

Rangaistussäännös. Takaisinmaksuvelvollisuus.

Joka antaa rahoitustukipäätökseen vaikuttaneen väärän tiedon tai salaa siihen olennaisesti vaikuttavia seikkoja tahi kieltäytyy antamasta 10 §:ssä tarkoitettuja tietoja taikka käyttää saamansa rahoitustuen muuhun kuin päätöksessä edellytettyyn tarkoitukseen, on tuomittava vähittäiskaupan rahoitustuesta annettujen säännösten rikkomisesta sakkoon, jollei muualla laissa ole säädetty ankarampaa rangaistusta.

Myönnetty rahoitustuki on samalla määrättävä maksettavaksi takaisin valtiolle.

14 §

Muutoksenhaku

Tämän lain nojalla annettuun kauppa- ja teollisuusministeriön päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla, paitsi milloin asia koskee 12 §:n soveltamista.

Valituksesta huolimatta voidaan 12 §:ssä tarkoitettu päätös panna heti täytäntöön.

15 §

Tarkemmat säännökset

Tarkempia säännöksiä tämän lain täytäntöönpanosta annetaan asetuksella.

16 §

Voimaantulo

Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2002.

_______________

Helsingissä 6 päivänä marraskuuta 2001

  • Markku Laukkanen /kesk
  • Lasse Virén /kok
  • Mika Lintilä /kesk
  • Sakari Smeds /kd
  • Jukka Gustafsson /sd
  • Riitta Korhonen /kok
  • Toimi Kankaanniemi /kd
  • Seppo Kääriäinen /kesk
  • Jukka Vihriälä /kesk
  • Olavi Ala-Nissilä /kesk
  • Mauri Pekkarinen /kesk
  • Anu Vehviläinen /kesk
  • Liisa Hyssälä /kesk
  • Juha Karpio /kok
  • Hannes Manninen /kesk
  • Juha Korkeaoja /kesk
  • Marja-Liisa Tykkyläinen /sd
  • Jussi Ranta /sd
  • Erkki Pulliainen /vihr
  • Rakel Hiltunen /sd
  • Leena-Kaisa Harkimo /kok
  • Mirja Ryynänen /kesk
  • Erkki Kanerva /sd
  • Kari Myllyniemi /kesk
  • Pia Viitanen /sd
  • Kimmo Kiljunen /sd
  • Jaakko Laakso /vas
  • Markku Rossi /kesk
  • Katri Komi /kesk
  • Mauri Salo /kesk
  • Reijo Laitinen /sd
  • Sulo Aittoniemi /alk
  • Arto Seppälä /sd
  • Matti Huutola /vas
  • Matti Kangas /vas
  • Pertti Turtiainen /vas
  • Raimo Vistbacka /ps
  • Ulla Juurola /sd
  • Pirkko Peltomo /sd
  • Tapio Karjalainen /sd
  • Lauri Kähkönen /sd
  • Bjarne Kallis /kd
  • Seppo Kanerva /kok
  • Marja-Leena Kemppainen /kd
  • Hannu Aho /kesk
  • Osmo Puhakka /kesk
  • Lauri Oinonen /kesk
  • Kaarina Dromberg /kok
  • Tytti Isohookana-Asunmaa /kesk
  • Liisa Jaakonsaari /sd
  • Ilkka Taipale /sd
  • Paula Lehtomäki /kesk
  • Pertti Mäki-Hakola /kok
  • Pekka Ravi /kok
  • Eero Akaan-Penttilä /kok
  • Jyri Häkämies /kok
  • Päivi Räsänen /kd
  • Maria Kaisa Aula /kesk
  • Matti Väistö /kesk
  • Kyösti Karjula /kesk
  • Mari Kiviniemi /kesk
  • Jaana Ylä-Mononen /kesk
  • Timo Kalli /kesk
  • Seppo Lahtela /kesk
  • Tanja Karpela /kesk
  • Juha Rehula /kesk
  • Tero Mölsä /kesk
  • Sirkka-Liisa Anttila /kesk
  • Aulis Ranta-Muotio /kesk
  • Matti Vanhanen /kesk
  • Inkeri Kerola /kesk
  • Petri Neittaanmäki /kesk
  • Pekka Nousiainen /kesk
  • Antti Rantakangas /kesk
  • Jari Leppä /kesk
  • Hannu Takkula /kesk
  • Iivo Polvi /vas
  • Johannes Leppänen /kesk
  • Timo E. Korva /kesk
  • Unto Valpas /vas
  • Mikko Kuoppa /vas
  • Marjatta Stenius-Kaukonen /vas
  • Pekka Kuosmanen /kok
  • Kari Uotila /vas
  • Timo Ihamäki /kok
  • Niilo Keränen /kesk
  • Jari Koskinen /kok
  • Tuija Nurmi /kok
  • Ola Rosendahl /r
  • Matti Saarinen /sd
  • Kalervo Kummola /kok
  • Olli Nepponen /kok
  • Esko Kurvinen /kok
  • Pertti Hemmilä /kok
  • Jouni Lehtimäki /kok
  • Jari Vilén /kok
  • Leea Hiltunen /kd
  • Leena Rauhala /kd
  • Jyrki Katainen /kok
  • Kari Kärkkäinen /kd
  • Marja Tiura /kok
  • Ismo Seivästö /kd
  • Raimo Mähönen /sd
  • Esa Lahtela /sd
  • Anne Huotari /vas