LAKIALOITE 157/2003
         vp
      
      LA 157/2003
            vp - Petri Neittaanmäki /kesk 
      
      Tarkistettu versio 2.0
      Laki pakkokeinolain 4 luvun muuttamisesta
    
   
   
      
Eduskunnalle
   
   
   
      
      Kuopion käräjäoikeus kumosi
         26.11.2003 poliisin tekemän takavarikkopäätöksen,
         jonka mukaan törkeään rattijuopumukseen
         tuomitun miehen auto olisi määrätty rikoksentekovälineenä menetetyksi
         valtiolle. Oikeuden mukaan auton menetys olisi ollut vastaajan kannalta
         kohtuutonta, vaikka sama henkilö oli syyllistynyt aiemmin
         noin kymmeneen rattijuopumukseen.
      
      
      Oikeuden päätös on käsittämätön,
         sillä maassamme tapahtuu vuosittain noin 400 liikennekuolemaa,
         joista noin neljännes (100) on rattijuoppojen aikaansaannoksia.
      
      
      Päihtyneen kuljettajan kiinnijäämisriski
         on yleensä hyvin alhainen, ellei lähes olematon.
         Tavallisin syy on liikenneonnettomuus ja sen yhteydessä tehty
         puhallus. Rattijuoppoja jää jonkin verran kiinni
         vihjepuhelimien kautta. Tieratsioissa tavataan keskimäärin
         1—2 päihtynyttä kuljettajaa jokaista
         1 000 ajoneuvoa kohden. Tämä merkinnee
         sitä, että esimerkiksi jossain tiekohdassa, jossa
         päivittäin kulkee 20 000 ajoneuvon virta,
         seassa ajaa kenenkään tietämättä 30—40
         rattijuoppoa.
      
      
      Vaikka liikennesäännöt kieltävät
         päihtyneenä ajon, päihtyneenä siis
         kuitenkin ajetaan. Tämän vuoksi seuraamuksia onkin
         kovennettava.
      
      
      Yksi pikaseuraamus voisi olla, että rattijuopon auto
         passitetaan välittömästi kiinnijäämispaikalta
         kunnalliseen säilytykseen. Se ei tarkoita omaisuusesineen
         pysyvää takavarikointia, vaan siirtoa väliaikaisesti
         kunnalliseen säilytykseen. Vastaava järjestelmä toimii
         jo pysäköinninvalvonnassa: liikennettä haittaava
         auto — ja niinhän se on päihtyneenkin
         auto — siirretään kunnalliseen säilytykseen.
         Järjestelmän kautta käsitellään
         vuosittain tuhansia autoja. Esimerkiksi Jyväskylässä passitetaan
         kunnalliseen varastoon runsaat 200 autoa vuosittain, Turussa 600
         ja Joensuussa 150. Mitään uutta organisaatiota
         ei siis tarvitse maahan rakentaa.
      
      
      Ajoneuvon siirto kunnalliseen säilytykseen rattijuopumukseen
         syyllistyneeltä voisi toimia kiinnijäämisriskiä vahvempana
         ajon esteenä, koska päihtyneen oma harkintakyky
         yleensä heikkenee sen suhteen, jättääkö ajon
         väliin vai ei. Kun uhka ajoneuvon menettämisestä päihtyneenä ajon
         seurauksena tulisi laajasti yhteiskunnassa tietoisuuteen, läheisten
         rooli omaishoitajina ja ajon estäjinä korostuisi,
         koska myös heidän oma liikkumisensa vaikeutuisi.
      
      
      Tämä keino saattaa olla tehokkaampi ja halvempi
         ajon estin kuin käsittelyssä oleva alkolukko.
         Samalla se on lievempi kuin auton määrääminen
         kokonaan rikoksentekovälineenä valtiolle menetetyksi,
         vaikka tämänkin keinon tulisi olla poliisin käytössä törkeimmissä tapauksissa. Myös
         tuore tieto New Yorkista tukee täydellisen takavarikon
         käyttöä: rattijuopumustapaukset ovat
         pudonneet siellä 40 %:iin aikaisemmasta.
      
      
      Toteutettu alkoholiverouudistus tulee lisäämään
         monien arvioiden mukaan suomalaisten alkoholinkäyttöä.
         Tämä altistaa ihmisiä yhä enemmän
         tilanteisiin, joissa saatetaan tarttua päihtyneenä rattiin.
         Siksi lainsäädäntöämme
         tulisikin pikaisesti uudistaa päihtyneenä ajon
         seurausten osalta. Ajoneuvon väliaikainen takavarikko olisi
         nopea ja halpa keino tämän toteuttamiseksi.
      
      
    
   
   
      
      
      Edellä olevan perusteella ehdotan,
      
      että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
      
      
      
         
         
            
            
               
               Laki
               
               pakkokeinolain 4 luvun muuttamisesta
               
            
            
            
            Eduskunnan päätöksen mukaisesti
            
            
               lisätään 30 päivänä huhtikuuta
               1987 annetun pakkokeinolain (450/1987)
               4 lukuun uusi 6 a § seuraavasti:
            
            
            
            
               
               
                  
                  4 luku
                  
                  Takavarikko
                  
                  
                     
                     6 a §
                     
                     Moottorikäyttöisen ajoneuvon väliaikainen takavarikko
                     
                     Kun on syytä epäillä 6 luvun 3 §:n
                        mukaisen kokeen perusteella, että henkilö kuljettaa
                        moottorikäyttöistä ajoneuvoa päihteiden
                        vaikutuksen alaisena rikoslain 23 luvun 3 §:ssä säädetyt
                        rajat ylittäen, voi poliisimies ottaa ajoneuvon haltuun.
                     
                     
                     Edellä 1 momentissa tarkoitetusta ajoneuvon haltuunotosta
                        on viipymättä ilmoitettava pidättämiseen
                        oikeutetulle virkamiehelle, jonka on heti päätettävä,
                        onko ajoneuvo määrättävä väliaikaiseen
                        takavarikkoon. Ajoneuvo voidaan takavarikoida väliaikaisesti
                        vähintään viikoksi ja enintään
                        siihen saakka, kunnes rikokseen syyllistynyt on suorittanut kaikki
                        hänelle tuomitut rangaistukset ja vahingonkorvaukset.
                     
                     
                     Jos ajoneuvon omistaa joku muu tai se on jonkun muun hallinnassa
                        kuin sitä kuljettaneen, eikä ole vaaraa, että hän
                        luovuttaisi ajoneuvon sitä kuljettaneelle, ajoneuvo voidaan
                        luovuttaa ajoneuvon omistajalle tai haltijalle edellä 2
                        momentissa mainituista aikarajoista riippumatta.
                     
                     
                   
                  
                
               
               _______________
               
               
                  
                  Tämä laki tulee voimaan    päivänä       kuuta 2004.
                  
                
               
             
            
            _______________
            
          
         
       
      
    
   
   
      Helsingissä 3 päivänä joulukuuta
         2003