PERUSTELUT
      
      Eurooppalaisessa perinteessä uskonto on yksityisasia,
         jota valtion tulee kunnioittaa ja suojella. Kun kaikki uskonnolliset
         yhteisöt ja uskonnottomat kansalaiset ovat yhdenvertaisessa
         asemassa, myös eri uskonnollisten yhdyskuntien tekemän
         tärkeän yhteiskunnallisen työn arvostus nousee.
         Erilaisilla uskonnoilla ja maailmankatsomuksilla on tärkeä kulttuurinen
         merkitys, ja niiden vuoropuhelun edistämiseksi tasa-arvoisten
         lähtökohtien takaaminen on tärkeää.
      
      
      Uskonnonvapaus sisältää kolme periaatetta: oikeuden
         harjoittaa uskontoa, oikeuden olla osallistumatta uskonnonharjoitukseen
         sekä sen, että julkisen vallan pitää kohdella
         yhdenvertaisesti kaikkia uskontoja ja maailmankatsomuksia. Lukuun
         ottamatta viimeistä nämä periaatteet
         toteutuvat Suomessa kohtuullisen hyvin. 
      
      
      Jotta kansalaisten uskonnollinen ja katsomuksellinen yhdenvertaisuus
         toteutuisi, mitään uskontoa tai maailmankatsomusta
         ei pidä suosia tai syrjiä verrattuna toiseen uskontoon
         tai maailmankatsomukseen. Samoin uskonnollisten yhteisöjen
         toimintaa ei saa rajoittaa, suosia tai asettaa eriarvoiseen asemaan
         toisiinsa nähden. Tasa-arvoa kunnioittavassa ja tavoittelevassa
         valtiossa julkisen vallan tulee suhtautua puolueettomasti erilaisiin
         maailmankatsomuksiin.
      
      
      Tämä lähtökohta ei nykyään
         toteudu Suomen perustuslaissa, jossa on mainittu evankelisluterilaisen
         kirkon kirkkolaki. Samoin sekä evankelisluterilainen kirkko
         että ortodoksinen kirkko mainitaan erikseen esimerkiksi
         koululaeissa, ja niillä on erityisasema verrattuna muihin
         uskontoihin ja maailmakatsomuksiin.
      
      
      Vuosi vuodelta monikulttuuristuvassa Suomessa on entistä tärkeämpää vahvistaa
         uskonnollisen ja maailmankatsomuksellisen suvaitsevaisuuden edellytyksiä.
         Uskonnollisen yhdenvertaisuuden vahvistaminen lisää luottamusta valtiovaltaan,
         edistää yhteiskuntarauhaa, helpottaa maahanmuuttajien
         sopeutumista maahamme ja lisää Suomen vetovoimaa
         ulkomaalaisten osaajien silmissä.
      
      
      1 Kirkkolain poistaminen perustuslaista
      
      Erilaisia maailmankatsomuksia tulisi kohdella yhdenvertaisina
         eikä korostaa minkään yksittäisen
         uskonnollisen yhdyskunnan asemaa suhteessa valtioon. Tämän
         vuoksi Suomen perustuslaista tulee poistaa maininta kirkkolaista,
         joka koskee evankelisluterilaista kirkkoa.
      
      
      2 Kirkkolain ja ortodoksisesta kirkkokunnasta annetun lain
         kumoaminen
      
      
      Nykyään eduskunta hyväksyy tai hylkää kahden uskonnollisen
         yhteisön esitykset näitä koskevien
         kirkkolakien muuttamisesta. Uskonnollisilla yhdyskunnilla tulisi
         kuitenkin olla oikeus päättää itse
         omista asioistaan, valtion tehtävä ei ole puuttua
         minkään uskontokunnan sisäisiin asioihin.
      
      
      3 Uskonrauhan rikkominen
      
      Julkisen vallan tulee suojata uskonnollisia toimituksia häirinnältä.
         Samalla on taattava mahdollisuus avoimeen vuoropuheluun eri maailmankatsomusten
         välillä ilman erityisiä keskustelua rajoittavia
         kriminalisointeja.
      
      
      4 Uskonnonopetuksen poistaminen peruskoulusta ja lukiosta
      
      Lasten uskonnollinen ja katsomuksellinen kasvatus on ensisijaisesti
         kotien ja oman uskonnollisen yhteisön tehtävä.
         Nykymuotoinen uskonnonopetus jakaa turhaan oppilaita eri ryhmiin,
         ja siitä tulee luopua. Nykymuotoisen uskonnonopetuksen
         ja elämänkatsomustiedon sijaan uskontokuntiin
         sitoutumattoman yhteisen katsomusaineen käyttöönottoa
         peruskoulussa ja lukiossa tulee harkita. Vaihtoehtoisesti
         uskontoihin liittyvä opetus kuuluisi soveltuvien oppiaineiden,
         kuten historian, maantiedon ja filosofian, yhteyteen.
      
      
      Kaikille yhteisen katsomusaineen tulo oppiaineeksi olisi positiivinen
         muutos vallitsevaan tilanteeseen eikä polkisi uskontokuntiin
         kuuluvien eikä uskontokuntiin kuulumattomien
         oikeuksia. Nekin oppilaat, joiden maailmankuva rakentuu ei-yliluonnollisia
         elementtejä sisältävästä näkemyksestä,
         tarvitsevat kuitenkin tietoja uskonnoista, niiden historiasta ja
         merkityksestä muille maailmankuvan rakentajina. Nuorten, joilla
         itsellään tai joiden vanhemmilla on selkeä jumalakuvan
         varaan rakentuva maailmankuva, on hyvä käydä vuoropuhelua
         koulussa myös eri tavalla ajattelevien kanssa.
      
      
      Naapurimaassamme Ruotsissa opetetaan kouluissa kaikille yhteistä oppiainetta
         religionkunskap. Tähän opetukseen osallistuvat
         kaikkiin erilaisiin uskontokuntiin kuuluvat ja niihin kuulumattomat
         oppilaat. "Aineen tarkoitus on edistää oppilaan
         kyvyn kehittymistä ymmärtää ja
         pohtia omaa itseään, elämäänsä ja
         ympäristöään ja kehittää hänen
         kykyään toimia vastuullisesti. Olemassaoloa koskevien
         kysymysten ja uskonkysymysten käsittely ja olemassaolon
         tarkasteleminen eettisestä näkökulmasta
         sisältyy henkilökohtaiseen kehitysprosessiin.
         Jokainen ihminen pohtii tällaisia asioita ja tarvitsee
         välineitä traditioina, kielenä ja symboleina
         etsiessään merkitystä elämässä eteen
         tuleviin asioihin."
      
      
      5 Vihkimisoikeuden poistaminen vakaumukseen perustuvilta yhteisöiltä
      
      Vihkimisen suhteen kansalaiset ovat nykyään eriarvoisessa
         asemassa uskontonsa perusteella. Osalla vakaumukseen perustuvia
         yhteisöjä on vihkimisoikeus, mutta kaikille sitä ei
         ole sallittu. Kun uskonnollisuus jatkuvasti monimuotoistuu, syrjintä käy
         entistä vakavammaksi. Tilanne korjautuisi, jos Suomessa
         vihkimisen virallinen osuus tulisi suorittaa siviilivihkimisenä,
         samoin kuin monessa muussa Euroopan maassa tehdään.
         Uskonnolliset yhteisöt voisivat siunata liiton omien perinteidensä mukaisesti
         tämän jälkeen.
      
      
      6 Seurakuntien ja uskonnollisten yhdyskuntien varainsiirtoverovapauden
         poistaminen
      
      
      Nykytilanteessa julkinen valta asettaa erilaiset vakaumukseen
         perustuvat yhteisöt eriarvoiseen asemaan salliessaan joillekin
         uskonnollisille yhdyskunnille verovapauden varainsiirrossa, samalla
         kun toiset uskonnolliset yhdyskunnat joutuvat sen sijaan veron maksamaan.
      
      
      7 Uskonnonopetuksen poistaminen päiväkodeista
      
      Myös pienten lasten osalta uskonnollinen ja maailmankatsomuksellinen
         kasvatus on ennen kaikkea huoltajien ja oman uskonnollisen yhdyskunnan
         tehtävä. Päivähoitolain erityisongelma yhdenvertaisuuden
         kannalta on se, että siinä mainitaan uskonnollinen
         kasvatus, mutta ei ollenkaan puolueetonta katsomuskasvatusta. Lasten
         jakaminen ryhmiin päivähoidossa vanhempien
         muodollisen uskontokunnan mukaan aiheuttaa lasten eriytymistä ja
         vaikeuttaa maahanmuuttajataustaisten lasten integroitumista ryhmiin.
      
      
      8 Hartausohjelmien poistaminen Yleisradion lakisääteisistä tehtävistä
      
      Yleisradion on palveltava Suomen kansalaisia tasa-arvoisesti
         riippumatta vakaumuksesta. Nykyisessä lakitekstissä mainitaan
         hartausohjelmat, ja käytännön ohjeet
         antaa hartausohjelmien valvontaelimen ohjesääntö.
         Sen allekirjoittajina on vain kristillisinä pidettäviä uskonnollisia
         ryhmiä, mikä on ristiriidassa Yleisradion tasa-arvoisen
         palvelutehtävän kanssa. Tarkoituksena ei ole hartausohjelmien
         lakkauttaminen, vaan Yleisradio voi edelleen lähettää eri
         uskontojen hartausohjelmia tarpeelliseksi katsomassaan laajuudessa.
      
      
      9 Ehtoollisviinin verovapauden poistaminen
      
      Lainsäädäntö asettaa vakaumukseen
         perustuvat yhteisöt eriarvoiseen asemaan salliessaan tietyille
         uskonnollisille yhteisöille verovapauden näiden
         uskonnollisiin rituaaleihin kuuluvien ns. ehtoollisviinien osalta.
         Myös näiden uskonnollisten yhteisöjen
         tulee kantaa yhteiskunnallinen vastuunsa maksamalla alkoholiveronsa.