Lakialoitteella ehdotetulla elintarvikelain muutoksella
merkintä alkuperämaasta tulisi pakolliseksi ja
väärinkäytöksistä aiheutuisi
sanktioita.
Ruuan alkuperällä on väliä.
Kuluttajat haluavat tietää, mistä ruoka
tulee. Tutkimuksen mukaan yli 90 % kasvinsuojeluainejäämistä tulee tuontielintarvikkeista.
Alkuperän merkitseminen vapaaehtoisesti ei ole toiminut,
ohjeistuksia ei noudateta ja toimijoita ei rangaista kuluttajan harhaanjohtamisesta.
Siksi onkin tärkeää mahdollisimman nopeasti
saada laki pakollisesta alkuperämaan merkitsemisestä voimaan.
Suomessa ja myös muualla EU:ssa käydään keskustelua
alkuperämerkinnöistä. Parlamentissa on
vahva tahtotila saada alkuperämerkinnät pakollisiksi.
Jo ennestään alkuperämaan ilmoittamisvelvollisuus
on naudanlihan, kalojen, tuoreiden hedelmien, vihannesten ja hunajan
osalta. Pakkausmerkintöjä koskeva uusi kuluttajainformaatioasetus
astui voimaan joulukuussa 2011. Jos pääainesosan
alkuperä on eri kuin valmistusmaa, se tulee kertoa. Esimerkillinen
pakkausmerkintä voisi olla: "Valmistettu Suomessa ruotsalaisesta
maidosta". Informaatioasetuksen myötä alkuperämaamerkintää aletaan
soveltaa sianlihassa, lampaan- ja vuohenlihassa sekä siipikarjanlihassa
2 vuoden kuluessa voimaantulosta. Muiden tuotteiden osalta tullaan
perässä ja komissio teettää vaikutusarvioinnin,
jossa otetaan huomioon kuluttajien tiedontarve, merkintöjen
toteutettavuus, kustannukset ja hyödyt, vaikutukset sisämarkkinoihin
ja kansainväliseen kauppaan. Tärkeää on
tietää pääainesosan lisäksi
muiden keskeisten ainesosien alkuperä. Esimerkiksi valmistettu
Suomessa tanskalaisesta siankamarasta, romanialaisesta hevosenlihasta,
thaimaalaisesta broilerista ja broilerinnahasta sekä argentiinalaisesta
naudanlihasta. Tarvitaan siis edelläkävijöitä,
jotta EU-lainsäädännön voimaantulo
nopeutuu. Suomi voi esimerkillään vauhdittaa tätä.
Pitkät tuotanto- ja kuljetusketjut lisäävät
riskejä globaalissa elintarvikekaupassa. Elintarvikkeen
alkuperämaan jäljitettävyys heikkenee
ja väärinkäytökset pystytään häivyttämään
helposti.
Kansalliset toimenpiteet alkuperämerkintävaatimuksissa
on ennen niiden voimaansaattamista ilmoitettava komissiolle ja muille
jäsenmaille. Ratifiointi aiheuttaa hyvän keskustelun EU:ssa,
kun koko EU:n alueella kuluttajien tiedonsaantia ruuan alkuperämaasta
ja tuotantotavoista halutaan kasvattaa.
Vuonna 2011 maahantuotavien ei-eläinperäisten
elintarvikkeiden valvonnassa tuontieriä tutkittiin jonkin
verran vähemmän kuin vuotta aiemmin. Määräysten
vastaisiksi osoittautui 12,1 %. Ulkokaupan valvonnassa
hylättyjen erien osuus tutkituista oli lähes
kuusi prosenttia suurempi kuin sisämarkkinatuotteiden valvonnassa.
Poikkeuksellisen paljon ongelmia löydettiin ravintolisistä (30,2 %),
juomista (27,9 %) sekä kastikkeista, keitoista
ja liemistä (22,3 %). Luonnonmukaisesti tuotetuiksi
ilmoitettuja elintarvikkeita tutkittiin yhteensä 174 erää.
Viidestä erästä (2,8 %) löytyi
luomutuotannossa kiellettyjen kasvinsuojeluaineiden jäämiä.
Suomessa kasvinsuojeluainejäämistä yli
90 % tulee tuontielintarvikkeista, vaikka niiden osuus
ostoskorissa on pienempi kuin kotimaisten tuotteiden. Jäämiä saamme
erityisesti hedelmistä ja tuontirukiista.
Eläinperäisten tuotteiden valvonta EU:n sisämarkkinoilla
perustuu kunkin maan omaan valvontaan. Eläimiä ei
hyväksytä teurastettavaksi ja ihmisravinnoksi
käytettäväksi, jos ne tulevat alueelta,
jolla on voimassa liikkumisrajoituksia, jos eläinlääkkeitä koskevia
määräyksiä ei ole noudatettu
tai jos on olemassa ihmisten tai eläinten terveyteen haitallisesti
vaikuttavia tekijöitä. EU:n ulkopuolelta eläinperäisiä elintarvikkeita voidaan
tuoda laitoksista, jotka täyttävät asiaankuuluvat
yhteisön vaatimukset. Tämän varmistavat
alkuperämaana olevan kolmannen maan toimivaltaiset viranomaiset.
Pitää myös arvioida, onko viranomaistoiminnan
luotettavuus kaikkialla muualla Suomen tasolla.
Oikeus puhtaaseen, turvalliseen ruokaan pitää olla
kaikilla suomalaisilla. Eduskunta linjasi viime hallituskauden elintarviketurvallisuusselonteossa
ja ruokapoliittisessa selonteossa yksimielisesti, että ruuan
alkuperä pitää näkyä pakkauksissa.
Nykyisen hallituksen hallitusohjelmassa tähän
sitouduttiin.
Eviran ohjeistuksen mukaan alkuperämaa tai -alue
tulee merkitä, jos sen puuttuminen voi johtaa kuluttajaa
harhaan elintarvikkeen alkuperän suhteen. Neljä viidestä suomalaisesta
haluaisi ehdottomasti, että raaka-aineiden alkuperämaan merkitseminen
valmisruokiin olisi pakollista (HS gallup 2013). Tähän
on myös lainsäädännön
taholta pystyttävä vastaamaan. Alkuperän merkitseminen
vapaaehtoisesti ei ole toiminut, ja siksi onkin tärkeää mahdollisimman
nopeasti saada laki voimaan. Kuluttajalla on oikeus tietää ruuan
alkuperä — myös ravintolassa.