LAKIALOITE 179/2002
         vp
      
      LA 179/2002
            vp - Petri Salo /kok ym.
      
      Tarkistettu versio 2.0
      Laki autoverolain 3 §:n muuttamisesta
    
   
   
      
Eduskunnalle
   
   
   
      
      Maassamme on useita erilaisia ajoneuvoharrastajaryhmiä.
         Museoajoneuvoharrastajien ohella yksi merkittävimmistä ryhmistä on
         ajoneuvojen rakentelijat. Nykyisen käytännön
         mukaan ajoneuvosta voi vaihtaa enimmillään 49,9 % auton osista
         ilman ajoneuvon uudelleen verottamista. Käytännössä tämä johtaa
         usein siihen, että rakenneltaessa harrastekäytössä olevia
         autoja ja moottoripyöriä tasapainoillaan jatkuvasti
         tällä rajalla. Monissa tapauksissa joudutaan tinkimään
         esimerkiksi jarrujen tai ohjauslaitteiden uusimisesta, sillä muutoin
         tämä hyvin tiukka ja teennäinen veroraja
         menisi rikki ja ajoneuvo joutuisi uudelleen verotettavaksi.
      
      
      Kun otetaan huomioon turvallisuusseikat, tällainen
         teennäinen raja heikentää selvästi
         liikenneturvallisuutta. Harrasteajoneuvot ovat lähinnä kesäajan
         harrastekäytössä, ja ajokilometrejä kertyy
         hyvin vähän. Jotta muutosprosenttiosuuden nostaminen
         ei aiheuttaisi veronkierto-ongelmia, olisi määriteltävä jokin
         ikäraja, jota vanhempien autojen suurin sallittu muutosprosentti nostettaisiin
         65 %:iin. Tällainen käytäntö ei
         aiheuttaisi autokannan vanhenemista.
      
      
      Korkeampi ajoneuvon muutosprosentti sallisi paremmin mm. vanhojen
         ajoneuvojen ruostevaurioiden korjaukset sekä liikenneturvallisuutta
         parantavat tekniset ratkaisut. Harrasteajoneuvot eivät
         voi olla lain määrittelemiä museoajoneuvoja,
         mutta ovat silti poikkeuksetta käytössä vain
         pienen osan vuodesta.
      
      
      Kori ja runko ovat voimassa olevien säännösten
         mukaan 35 % ajoneuvon kokonaisuudesta. Ne muodostavat
         helposti todettavan ajoneuvon identiteetin ja ulkonäön.
         Vanhojen ajoneuvojen osalta usein kori on niin heikossa kunnossa,
         että sen korjaaminen tai kokonaan vaihtaminen parempikuntoiseen
         olisi liikenneturvallisuudenkin kannalta perusteltua. Tällä olisi
         ajoneuvoharrastusta ja myös pien- ja käsityövaltaista
         yrittäjyyttä ym. työllisyyttä tukeva
         vaikutus ilman, että sitä voitaisiin käyttää veronkiertoon.
         Asia voidaan nähdä myös aluepoliittisena,
         koska suuri osa em. pienyrityksistä voitaisiin perustaa
         maakuntiin esim. maatalouden rinnakkaiselinkeinoksi.
      
      
    
   
   
      
      
      Edellä olevan perusteella ehdotamme,
      
      että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
      
      
      
         
         
            
            
               
               Laki
               
               autoverolain 3 §:n muuttamisesta
               
            
            
            
            Eduskunnan päätöksen mukaisesti
            
            
               muutetaan 29 päivänä joulukuuta
               1994 annetun autoverolain (1482/1994)
               3 §:n 1 momentti, sellaisena kuin se on laissa 1160/1998,
               seuraavasti:
            
            
            
            
               
               
                  
                  3 §
                  
                  Ajoneuvosta, josta on aikaisemmin kannettu vero uutena, on suoritettava
                     uudelleen vero ensi kertaa käyttöön otettavana
                     tai rekisteröitävänä ajoneuvona,
                     jos sitä käytetään sen jälkeen,
                     kun 50 prosenttia tai enemmän ajoneuvon osista on vaihdettu.
                     Mikäli ajoneuvon käyttöönotosta
                     on kulunut 25 vuotta tai enemmän, verotetaan ajoneuvo uudestaan,
                     mikäli 65 % tai enemmän osista
                     on vaihdettu. Jos itsekantavalla korilla varustetun ajoneuvon kori
                     vaihdetaan, ajoneuvo verotetaan uudelleen, kuitenkin yli 25 vuoden
                     ikäisen ajoneuvon itsekantavassa korirakenteessa voidaan
                     korikehikko vaihtaa ilman uudelleen verottamista. Liikenne- ja viestintäministeriön
                     asetuksella säädetään ottaen
                     huomioon yleiset ajoneuvotekniset näkökohdat,
                     miten edellä tarkoitettu prosenttiosuus lasketaan.
                  
                  
                  - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
                  
                
               
               _______________
               
               
                  
                  Tämä laki tulee voimaan    päivänä       kuuta     .
                  
                
               
             
            
            _______________
            
          
         
       
      
    
   
   
      Helsingissä 16 päivänä tammikuuta
         2003
      
      
         - Petri Salo /kok
- Pertti Hemmilä /kok
- Jyrki Katainen /kok
- Juhani Sjöblom /kok
- Jouni Lehtimäki /kok
- Pekka Ravi /kok
- Sari Sarkomaa /kok
- Timo Seppälä /kok
- Jyri Häkämies /kok
- Esko Kurvinen /kok
- Kalervo Kummola /kok
- Juha Karpio /kok
- Olli Nepponen /kok