ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
      
      Tämän lakialoitteen pohjana on oikeusministeriön
         28 päivänä marraskuuta 2002 asettaman työryhmän
         3 päivänä heinäkuuta 2003 jättämä mietintö.
         Työryhmän tehtävänä oli
         esittää ehdotus ihmiskauppaa koskeviksi rangaistussäännöiksi
         sekä selvittää, onko tarpeen säätää seksin ostaminen
         rangaistavaksi. Lakialoite noudattaa työryhmän
         esitystä niin perusteluiden kuin pykäläehdotustenkin
         osalta.
      
      
      Aloitteen mukaan rikoslakia muutettaisiin niin, että muutoksilla
         parannettaisiin mahdollisuuksia torjua ihmiskauppaa, paritusta ja
         prostituutiota.
      
      
      Seksuaalirikoksia koskevaan rikoslain 20 lukuun lisättäisiin
         uusi rangaistussäännös, joka koskee seksin
         ostamista. Siitä rangaistaisiin sitä, joka lupaamalla
         tai antamalla korvauksen saa toisen ryhtymään
         sukupuoliyhteyteen tai siihen rinnastettavaan seksuaaliseen tekoon. Rangaistuksena
         olisi sakkoa tai vankeutta enintään kuusi kuukautta.
         Myös yritys olisi rangaistava.
      
      
      Seksin ostamista nuorelta koskevaa rangaistussäännöstä muutettaisiin
         niin, että sen enimmäisrangaistus korotettaisiin
         kuudesta kuukaudesta yhteen vuoteen vankeutta. Seksin myymistä ei
         ehdoteta yleisesti rangaistavaksi.
      
      
      Lakiin lisätään uusi rangaistussäännös
         törkeästä parituksesta. Törkeästä parituksesta
         tuomittaisiin vankeuteen vähintään neljäksi
         kuukaudeksi ja enintään kuudeksi vuodeksi.
      
      
      Vapauteen kohdistuvia rikoksia koskevaan 25 lukuun
         lisättäisiin uusi ihmiskauppaa koskeva rangaistussäännös.
         Ihmiskaupasta tuomittaisiin se, joka käyttämällä hyväksi
         toisen riippuvaista asemaa tai turvatonta tilaa, erehdyttämällä toista,
         maksamalla korvauksen toista vallassaan pitävälle
         henkilölle tai ottamalla vastaan sellaisen korvauksen ottaa
         toisen valtaansa, värvää toisen taikka
         luovuttaa, kuljettaa, vastaanottaa tai majoittaa toisen hänen
         saattamisekseen seksuaalisen hyväksikäytön
         kohteeksi tai pakkotyöhön tai muihin ihmisarvoa
         loukkaaviin olosuhteisiin taikka elimien tai kudoksien poistamiseksi
         taloudellisessa hyötymistarkoituksessa. Yritys olisi rangaistava.
         Ihmiskaupasta tuomittaisiin vankeuteen vähintään
         neljäksi kuukaudeksi ja enintään kuudeksi
         vuodeksi.
      
      
      Lukuun lisättäisiin myös uusi törkeää ihmiskauppaa
         koskeva rangaistussäännös (3 a §).
         Törkeästä ihmiskaupasta tuomittaisiin
         vankeuteen vähintään kahdeksi ja enintään
         kymmeneksi vuodeksi.
      
      
    
   
   
      
      PERUSTELUT
      
      1 Johdanto
      
      Ihmiskauppaa on esiintynyt viime vuosina laajasti järjestäytyneen
         rikollisuuden muodossa. Edellytyksiä lisääntyneelle
         ihmiskaupalle ovat luoneet muun muassa Euroopan valtiollisessa rakenteessa
         1990-luvun alussa tapahtuneet muutokset, vapaampi liikkuminen Euroopan
         unionin sisällä ja taloudellinen eriarvoistuminen.
         Ihmiskauppa ei kuitenkaan rajoitu pelkästään
         Eurooppaan, vaan on ilmiönä yleismaailmallinen.
         Käytännössä varsinkin naiset
         ovat ihmiskaupan kohteina. Suomen oloissa ihmiskaupan piirteitä on jossain
         määrin ilmennyt prostituutiossa.
      
      
      Ihmiskauppaa on pyritty torjumaan kansainvälisillä sopimuksilla,
         erityisesti kansainvälisen järjestäytyneen
         rikollisuuden vastaisen Yhdistyneiden Kansakuntien yleissopimuksen
         lisäpöytäkirjalla, ja Euroopan unionin
         puitepäätöksellä ihmiskaupan
         torjunnasta. Suomen tulee panna kansallisesti toimeen nämä ja
         eräät muut kansainväliset velvoitteet.
      
      
      Yhtenä mahdollisena keinona puuttua prostituutioon
         on yleisessä keskustelussa noussut esiin seksin ostamisen
         kriminalisointi samaan tapaan kuin Ruotsissa tehtiin vuonna 1998.
      
      
      2 Prostituutiotilanne Suomessa
      
      Arviot Suomessa toimivien prostituoitujen määrästä vaihtelevat.
         Usein on käytetty keskusrikospoliisin esittämiä arvioita.
         Keskusrikospoliisin julkaisussa esitetyn, viranomaisilta ja alan asiantuntijoilta
         saatuihin tietoihin perustuvan arvion mukaan pääkaupunkiseudulla
         toimii varovaisesti arvioiden ainakin 500 ulkomaista prostituoitua.
         Lisäksi prostituoituja toimii muuallakin maassa. Kaikkiaan
         Suomessa vierailee saman arvion mukaan vuosittain varovaisesti arvioiden 10 000—15
         000
         prostituoitua. He tulevat pääasiassa Virosta ja
         Venäjältä, nykyisin pieneltä osin
         myös Latviasta ja Liettuasta. Toiminta on saatettu järjestää niin,
         että prostituoidut tulevat Suomeen esimerkiksi viikon mittaiseksi
         ajaksi kerrallaan. (Rikostutkimus 2002. Keskusrikospoliisin julkaisu
         2003.)
      
      
      Ulkomaisten prostituoitujen lisäksi Suomessa toimii
         jonkin verran kotimaisia prostituoituja. Käytännössä lähes
         kaikki Suomessa toimivat ja Suomeen saapuvat prostituoidut ovat
         naisia ostajien ollessa lähes poikkeuksetta miehiä.
         Saatujen tietojen mukaan Suomessa toimii myös joitakin
         miespuolisia prostituoituja.
      
      
      Suomessa seksipalveluita tarjotaan poliisin tietojen mukaan
         järjestäytyneiden paritusorganisaatioiden toimesta
         pääasiassa yksityisasunnoissa, ravintoloissa sekä majoitusliikkeissä.
         Pohjois-Suomessa palveluja on tarjottu myös leirintäalueilla.
         Katuprostituutio Suomessa vaikuttaa tällä hetkellä melko
         vähäiseltä. Poliisilta saatujen tietojen
         mukaan prostituoiduista suurin osa on 18—29-vuotiaita,
         koska paritusorganisaatiot huolehtivat tarkoin siitä, että prostituoidut
         ovat täysi-ikäisiä. Organisaatiot haluavat
         pitää kiinnijäämisriskin alhaisena,
         koska seksin ostaminen alle 18-vuotiailta on Suomessa rangaistavaa.
         Ei voitane kuitenkaan sulkea kokonaan pois sitä mahdollisuutta,
         että Suomessa tosiasiassa toimisi alaikäisiä prostituoituja
         paritusorganisaatioidenkin alaisuudessa.
      
      
      Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan Suomessa tapahtuva prostituutio
         on tällä hetkellä erittäin pitkälle
         järjestäytynyttä. Toiminnassa on pääsääntöisesti
         kyse ammattimaisesta paritustoiminnasta. Toiminnan ammattimaisuutta
         kuvastavat esimerkiksi tiedot toimintaa varten järjestetystä puhelinoperaattoritoiminnasta.
         On viitteitä siitä, että ammattimaista
         paritustoimintaa harjoittavat rikollisjärjestöt
         toimivat Suomessa alueittain sovitun aluejaon mukaisesti. Toiminnasta
         saadut rahalliset voitot ovat poliisilta saatujen tietojen mukaan
         hyvin huomattavia. Kaikkiaan näyttää siltä,
         että alalla itsenäisesti toimivat prostituoidut
         ovat erittäin harvinaisia.
      
      
      Yleisesti esitetyn arvion mukaan ulkomaisten prostituoitujen
         tuloon Suomeen ei liity ihmiskaupan vakavimpia muotoja, kuten heidän
         tuomistaan Suomeen väkivalloin tai uhkauksin. Sen sijaan
         prostituoitujen Suomeen tuomiseen saattaa liittyä erehdyttämistä ja
         toisen aseman hyväksikäyttöä.
         Kansainvälisten ihmiskaupan määritelmien
         mukaan nekin saattavat merkitä sitä, että tekoa
         olisi pidettävä ihmiskauppana. Esitettyjen arvioiden
         mukaan lähes kaikki Suomeen prostituutiota varten saapuvat
         ovat tänne tullessaan tietoisia siitä, mitä tulevat
         tekemään. Joissain tapauksissa tällaista
         henkilöä on kuitenkin voitu johtaa työn
         laadun suhteen harhaan. Myöskään toimintaolosuhteet
         tai toiminnasta saadut tulot eivät aina ole vastanneet
         sitä, mitä prostituoiduille on luvattu.
      
      
      Poliisilta saatujen tietojen mukaan ammattimaisesti toimivat
         paritusorganisaatiot ovat saattaneet myös rajoittaa alaisuudessaan
         toimivien prostituoitujen liikkumisvapautta, esimerkiksi huoneistoon
         lukitsemalla tai passin takavarikoimalla. Lisäksi, jos
         Suomessa toimiva ulkomainen prostituoitu haluaisi lähteä takaisin
         kotimaahansa ennen sovitun määräajan
         päättymistä, rikollisjärjestö saattaa
         uhkauksin, väkivalloin tai muin voimakeinoin estää häntä lopettamasta prostituoituna
         toimimista.
      
      
      Prostituutiota voidaan pitää sosiaalisesti
         ongelmallisena. Arvioiden mukaan prostituution harjoittamisen seurauksena
         prostituoidulle usein aiheutuu mielenterveydellisiä vaurioita,
         terveydellisiä haittoja sekä päihteiden
         ja huumeiden käyttöä, minkä lisäksi
         prostituoidut toiminnassaan saattavat helposti altistua väkivallalle. Prostituoitujen
         usein jo valmiiksi heikko sosiaalinen asema pääsääntöisesti
         entisestään heikentyy prostituution seurauksena.
      
      
      Prostituutioon saattaa liittyä myös rikollisuutta,
         erityisesti ihmiskauppa- ja paritusrikollisuutta. Kuten edellä todettiin,
         Suomessa prostituutio on tällä hetkellä hyvin
         pitkälle järjestäytynyttä, minkä vuoksi
         prostituutio ilmiönä liittyy erittäin
         läheisesti paritusrikollisuuteen. Prostituutioon
         liittyvä ihmiskauppa- ja paritusrikollisuus huonontaa entisestään
         prostituoitujen sosiaalista asemaa. Ilmiötä tulisi
         tarkastella kokonaisuutena, jossa prostituutio, seksin kysyntä,
         paritus ja ihmiskauppa ovat keskenään yhteydessä. Lainsäädännön
         kannalta niitä ei kuitenkaan tule rinnastaa toisiinsa.
      
      
      3 Aloitteen tavoitteet
      
      3.1 Ihmiskauppa
      
      Varsinkin kansainväliset velvoitteet mutta myös kansalliset
         tarpeet edellyttävät erityistä ihmiskauppaa
         koskevaa sääntelyä. Koska ihmiskauppaa
         koskeva sääntely Suomea velvoittavissa kansainvälisissä asiakirjoissa
         on hyvin yksityiskohtainen, lainmuutostarpeita on varsin paljon. Selkein
         ja havainnollisin vaihtoehto on säätää erillinen
         rangaistussäännös ihmiskaupasta.
      
      
      3.2 Paritus
      
      Paritusta koskevaa rangaistussäännöstä tulee muuttaa
         sekä kansallisten että kansainvälisten muutostarpeiden
         vuoksi. Molemmat syyt edellyttävät erillistä rangaistussäännöstä törkeästä parituksesta.
         Keskeisenä keinona parituksen edistämiseksi toimii
         prostituutiota koskeva markkinointi. Sellaisten ilmoitusten julkaisijat hyötyvät
         taloudellisesti prostituutiosta. Markkinointi on niin kiinteässä yhteydessä itse
         paritukseen ja prostituutioon, että markkinoinnin kriminalisointi
         vaikeuttaisi merkittävästi prostituution
         järjestämistä ja olisi tärkeä lisäkeino
         prostituutiosta hyötymiseen puuttumiseksi.
      
      
      3.3 Seksin ostaminen
      
      Kriminalisoinnin hyötyjen ja haittojen arviointia
      
      Prostituutioon liittyviin kriminalisointeihin on usein katsottu
         liittyvän enemmän haittavaikutuksia kuin hyötyjä.
         Sekä seksin myynnin että ostamisen mahdollisen
         kriminalisoinnin mahdollisena haittavaikutuksena on pidetty, että kriminalisointi
         pakottaisi harjoittamaan prostituutiota salassa. Tämä taas
         saattaisi lisätä parittajien valtaa
         prostituoituihin nähden, vaikka pääasialliseksi
         tavoitteeksi usein asetetaan prostituoitujen aseman parantaminen
         ja paritusrikollisuuteen puuttuminen. Voidaan myös ajatella, että kriminalisoinnit
         ajaisivat prostituoidut entistä huonompaan asemaan. Heidän
         tosiasiallinen vapautensa valita asiakkaansa saattaisi entisestään
         kaventua, ja he voisivat ajautua tilanteeseen, jossa he joutuisivat
         hyväksymään sellaistenkin asiakkaiden
         ostotarjoukset, joita he eivät aiemmin olisi hyväksyneet.
         Näin prostituoidut voisivat altistua entistä enemmän
         asiakkaiden taholta toteutetulle väkivallalle. Mahdolliset
         kriminalisoinnit saattaisivat myös vähentää prostituoitujen
         halukkuutta ilmoittaa asiakkaiden tai parittajien heihin kohdistamista
         rikoksista. Asiakkuuden kriminalisointi saattaisi myös
         vähentää ostajien halukkuutta toimia
         poliisin kanssa yhteistyössä paritusrikollisuutta
         selvitettäessä.
      
      
      Voidaan kuitenkin ajatella, että seksin ostamisen kriminalisointiin
         liittyisi tavoiteltavia ja hyväksyttäviä hyötyjä.
         Oston kriminalisoinnin voidaan ensinnäkin ajatella edistävän
         sekä yleistä sosiaalista tasa-arvoa että myös
         sukupuolten välistä tasa-arvoa. Yleistä sosiaalista
         tasa-arvoa oston kriminalisointi edistäisi lähinnä silloin,
         jos kriminalisointi vaikuttaisi ennalta ehkäisevästi. Sukupuolten
         välistä tasa-arvoa oston kriminalisointi edistäisi,
         koska käytännössä suurin osa seksin
         ostajista on miehiä ja vastaavasti suurin osa prostituoiduista
         on naisia. Oston kriminalisointi parantaisi näin naisten
         asemaa sekä pyrkisi estämään
         prostituutiosta ja seksin ostamisesta aiheutuvaa vääristynyttä kuvaa
         seksuaalisuudesta.
      
      
      Seksin ostajiin kohdistuva kriminalisointi voitaisiin nähdä myös
         ihmiskauppaa koskeviin säännösehdotuksiin
         liittyväksi rikosoikeudelliseksi toimenpiteeksi, jolla
         vahvistettaisiin ihmisen koskemattomuuden suojaa ja pyrittäisiin
         vähentämään ihmiskauppaa aiheuttavaa
         seksin kysyntää. Ruotsin kokemusten valossa seksin
         ostamisen kriminalisointi oletettavasti myös jossain määrin
         vähentäisi seksin kysyntää.
         Vähäistäkin kysynnän vähenemistä voidaan
         edellä esitetyn mukaisesti pitää kriminaalipoliittisesti
         hyväksyttävänä tavoitteena.
         Lisäksi seksin ostajiin kohdistuva kriminalisointi voidaan
         nähdä yhteydessä voimassa oleviin ja
         ehdotettaviin paritusta koskeviin säännöksiin.
         Kriminalisoinnilla pyrittäisiin myös puuttumaan
         paritusrikollisuuteen seksin kysyntää vähentämällä.
      
      
      Oston kriminalisoinnilla olisi vaikutuksia myös vähemmän
         yleisellä tasolla. Jos prostituoitu toimii parittajan alaisuudessa
         tai jos hänet on pakotettu toimimaan prostituoituna, hänen
         tosiasiallinen seksuaalinen itsemääräämisoikeutensa
         on rajoitettu. Tällöin seksin ostamisen tekona voidaan
         nähdä loukkaavan prostituoidun ruumiillista ja
         henkistä koskemattomuutta sekä hänen
         seksuaalista itsemääräämisoikeuttaan.
         Seksin ostamisen voidaan muissakin tilanteissa katsoa loukkaavan
         edellä esitetyin tavoin seksuaalista itsemääräämisoikeutta
         sekä koskemattomuutta, koska tekoihin ryhdytään
         maksua vastaan, eikä päätös
         prostituoiduksi ryhtymisestä useinkaan synny täysin
         vapaaehtoisen ja tietoisen valinnan seurauksena. Pikemmin prostituoitujen
         yhteiskunnallista asemaa voidaan pitää heikkona.
         Yhtenä osoituksena prostituoitujen tosiasiallisesti rajoitetusta
         seksuaalisesta itsemääräämisoikeudesta
         voidaan pitää sitä, että prostituoiduilla
         on vain rajoitettu mahdollisuus valita asiakkaansa. Tämä koskee
         yleensä myös tilanteita, joissa paritusta ei voida
         osoittaa. Seksin ostamisen kriminalisointi saattaisi vaikuttaa siten,
         että prostituutiota harjoitettaisiin entistä enemmän
         salassa; toiminta ajautuisi "maan alle". Toisaalta Suomessa katuprostituutioon
         on jo puututtu kunnallisin järjestyssäännöin,
         ja myös hyväksytty järjestyslain säännös
         on kohdistettu julkisella paikalla tapahtuvaan seksin ostamiseen
         tai maksulliseen tarjoamiseen. Katuprostituutio näyttää Suomessa
         olevan ennestäänkin jo vähäistä.
         Toiminta on siirtynyt matkapuhelinten ja Internetin välityksellä tapahtuvaksi.
      
      
      Seksin ostamista koskeva yleinen kriminalisointi ei oletettavasti
         näin ratkaisevasti nykytilannetta enemmän siirtäisi
         prostituutiota harjoitettavaksi salassa eikä näin
         myöskään huonontaisi jo alalla toimivien
         prostituoitujen asemaa tässä suhteessa. Kriminalisointi
         ei näin myöskään entisestään
         kaventaisi prostituoitujen mahdollisuutta valita asiakkaitaan tai
         merkitsisi sitä, että prostituoidut joutuisivat
         hyväksymään sellaisetkin asiakkaat, joiden
         tarjouksia he eivät ennen olisi hyväksyneet. Tämänkaltainen
         tilanne olisi mahdollinen lähinnä katuprostituutiossa.
      
      
      Seksin ostamisen kriminalisoinnin on usein katsottu voivan johtaa
         siihen, että parittajien valta prostituoituihin nähden
         lisääntyisi. Saatujen tietojen mukaan jo tällä hetkellä valtaosa
         Suomessa toimivista prostituoiduista toimii parittajan alaisuudessa.
         Jos kriminalisoinnilla kuitenkin saataisiin vähennettyä seksin
         kysyntää, parittajien toimintamahdollisuudet tosiasiallisesti kaventuvat.
         Lisäksi kriminalisointi vaikuttaisi kysynnän vähenemisen
         kautta siten, että Suomi ei olisi enää yhtä houkutteleva
         markkina-alue järjestäytyneille paritusorganisaatioille.
         Tällöin kriminalisointi vähentäisi
         myös paritusrikollisuutta ja mahdollisuudet parittajien
         vallan lisääntymiselle prostituoituihin nähden
         yleisesti kaventuisivat. Myöskään parittajien
         prostituoituihin kohdistama väkivalta ei tämän
         vuoksi oletettavasti lisääntyisi. Tähän
         vaikuttaisi myös tässä aloitteessa ehdotettu
         parituksen törkeä tekomuoto. Voidaan pikemmin
         ajatella, että Suomessa toimivien parittajien tulisi entistä enemmän huolehtia
         siitä, että toimintaan ei liity muita rikoksia,
         esimerkiksi prostituoitujen pahoinpitelyjä. Näiden
         rikosten selviäminen lisäisi kiinnijäämisriskiä myös
         parituksesta tai törkeästä parituksesta.
      
      
      Seksin ostamisen kriminalisoinnin vaikutus parittajien ja ostajien
         taholta prostituoituihin kohdistaman väkivallan lisääntymiseen
         ei ole yksiselitteinen. Jos kriminalisointi vähentäisi seksin
         kysyntää, prostituoitujen mahdollisuudet kohdata
         ostajien toteuttamaa väkivaltaa pienenisivät ostajien
         määrän vähentyessä.
         Edelleen ostajan toiminnan ollessa rangaistavaa hänen kiinnijäämisriskinsä seksin
         ostamisrikoksesta kasvaisi hänen toteuttaessaan myös
         jonkin muun rikoksen tunnusmerkistön, esimerkiksi pahoinpitelyn.
         On jopa oletettavaa, että prostituoitujen pahoinpitelyt
         voisivat vähentyä, jos osto kriminalisoitaisiin,
         koska kriminalisoinnin jälkeen vielä mahdollisesti
         seksiä ostavat henkilöt toimisivat pikemmin entistä varovaisemmin.
         Tätäkin vaikeampi on arvioida, vaikuttaako uudistus siihen,
         uskaltavatko prostituoidut ilmoittaa poliisille heihin kohdistuneista
         pahoinpitelyistä.
      
      
      4 Aloitteen ehdotukset
      
      Aloitteen mukaan rikoslakia muutettaisiin niin, että muutoksilla
         parannettaisiin mahdollisuuksia torjua ihmiskauppaa, paritusta ja
         prostituutiota. Muutokset tehtäisiin toisaalta
         Suomen kansainvälisten velvoitteiden täytäntöönpanemiseksi
         ja toisaalta kansallisten muutostarpeiden vuoksi.
      
      
      Seksuaalirikoksia koskevaan rikoslain 20 lukuun lisättäisiin
         uusi rangaistussäännös, joka koskee seksin
         ostamista (8 §). Siitä rangaistaisiin
         sitä, joka lupaamalla tai antamalla korvauksen
         saa toisen ryhtymään sukupuoliyhteyteen tai siihen
         rinnastettavaan seksuaaliseen tekoon. Rangaistuksena olisi sakkoa
         tai vankeutta enintään kuusi kuukautta. Myös
         yritys olisi rangaistava. Samassa luvussa olevaa seksin ostamista
         nuorelta koskevaa rangaistussäännöstä muutettaisiin
         niin, että sen enimmäisrangaistus korotettaisiin
         kuudesta kuukaudesta yhteen vuoteen vankeutta. Säännös
         siirrettäisiin 20 luvun 8 a §:ksi.
      
      
      Paritusta koskevassa rikoslain 20 luvun 9 §:ssä rinnastettaisiin
         korvausta vastaan tapahtuvaan sukupuoliyhteyteen kahdeksaatoista vuotta
         nuoremman henkilön tekemät sukupuolisiveellisyyttä loukkaavat
         teot. Lisäksi pykälää muutettaisiin
         niin, että parituksesta rangaistaisiin myös sitä,
         joka yhteystietoja välittämällä tai muuten
         markkinoi toisen ryhtymistä korvausta vastaan tapahtuvaan
         sukupuoliyhteyteen tai siihen rinnastettavaan seksuaaliseen tekoon
         taikka kahdeksaatoista vuotta nuoremman henkilön ryhtymistä muuhun
         seksuaaliseen tekoon.
      
      
      Lukuun lisättäisiin uusi rangaistussäännös törkeästä parituksesta.
         Siitä tuomittaisiin, jos parituksessa tavoitellaan huomattavaa
         taloudellista hyötyä, rikos tehdään
         erityisen suunnitelmallisesti tai aiheutetaan esimerkiksi erityisen tuntuvaa
         kärsimystä taikka kohteena on kahdeksaatoista
         vuotta nuorempi lapsi. Lisäksi rikoksen olisi oltava kokonaisuutena
         arvostellen törkeä. Törkeästä parituksesta
         tuomittaisiin vankeuteen vähintään neljäksi
         kuukaudeksi ja enintään kuudeksi vuodeksi.
      
      
      Vapauteen kohdistuvia rikoksia koskevaan 25 lukuun
         lisättäisiin uusi ihmiskauppaa koskeva rangaistussäännös
         (3 §). Ihmiskaupasta tuomittaisiin se, joka käyttämällä hyväksi
         toisen riippuvaista asemaa tai turvatonta tilaa, erehdyttämällä toista,
         maksamalla korvauksen toista vallassaan pitävälle
         henkilölle tai ottamalla vastaan sellaisen korvauksen ottaa
         toisen valtaansa, värvää toisen taikka
         luovuttaa, kuljettaa, vastaanottaa tai majoittaa toisen hänen
         saattamisekseen seksuaalisen hyväksikäytön
         kohteeksi tai pakkotyöhön tai muihin ihmisarvoa
         loukkaaviin olosuhteisiin taikka elimien tai kudoksien poistamiseksi
         taloudellisessa hyötymistarkoituksessa. Yritys olisi rangaistava.
         Ihmiskaupasta tuomittaisiin vankeuteen vähintään
         neljäksi kuukaudeksi ja enintään kuudeksi
         vuodeksi.
      
      
      Lukuun lisättäisiin myös uusi törkeää ihmiskauppaa
         koskeva rangaistussäännös (3 a §).
         Törkeästä ihmiskaupasta tuomittaisiin,
         jos ihmiskaupassa käytetään 3 §:ssä tarkoitettujen
         keinojen sijasta tai lisäksi väkivaltaa, uhkausta
         tai kavaluutta, aiheutetaan toiselle esimerkiksi erityisen tuntuvaa
         kärsimystä, rikos kohdistuu kahdeksaatoista vuotta
         nuorempaan lapseen taikka rikos on tehty osana järjestäytyneen
         rikollisryhmän toimintaa. Lisäksi rikoksen olisi
         oltava myös kokonaisuutena arvostellen törkeä.
         Törkeästä ihmiskaupasta tuomittaisiin
         myös se, joka alistaa toisen orjuuteen tai pitää toista
         orjuudessa, kuljettaa orjia tai käy kauppaa orjilla, jos teko
         kokonaisuutena arvostellen on törkeä. Yritys olisi
         rangaistava. Törkeästä ihmiskaupasta tuomittaisiin
         vankeuteen vähintään kahdeksi ja enintään
         kymmeneksi vuodeksi.
      
      
      Oikeushenkilön rangaistusvastuu ulotettaisiin koskemaan
         paritusta, törkeää paritusta, ihmiskauppaa
         ja törkeää ihmiskauppaa.