LAKIALOITE 22/2008
         vp
      
      LA 22/2008
            vp - Markku Pakkanen /kesk ym.
      
      Tarkistettu versio 2.0
      Laki tuloverolain 127 a §:n muuttamisesta
    
   
   
      
Eduskunnalle
   
   
   
      
      Valtioneuvosto on asetuksella (542/2003)
         tarkentanut ja tiukentanut haja-asutusalueiden jätevesien
         käsittelyn vaatimuksia. Tämän asetuksen edellyttämät
         kiinteistöjen ja loma-asuntojen jätevesijärjestelmien
         muutostyöt ovat lähteneet hitaasti liikkeelle.
         Lukuisat erilaiset tekniset vaihtoehdot ja korkeat useiden tuhansien
         eurojen kustannukset arveluttavat kiinteistöjen omistajia,
         etenkin kun toimintavarmuudesta, puhdistustehosta ja huoltotarpeesta
         on vain niukalti kokemusta ja tietoa ennakolta.
      
      
      Jätevesiasetuksen päätavoitteena
         on ympäristökuormituksen vähentäminen.
         Asetuksessa edellytetään, että orgaanista
         ainetta on vähennettävä 90 %,
         fosforia 85 % ja typpeä 40 % puhdistamattomaan
         vaihtoehtoon nähden. Saadut tutkimustulokset viittaavat
         siihen, etteivät nämä tavoitteet välttämättä ole
         saavutettavissa kiinteistökohtaisilla puhdistusjärjestelmillä,
         jotka oikein toimiakseen vaativat säännöllisiä huoltotoimenpiteitä.
         Kiinteistökohtaisten puhdistusjärjestelmien käyttökuorma
         ei myöskään useissa tapauksissa ole tasainen,
         mikä osaltaan vaikuttaa puhdistustuloksiin heikentävästi.
         Vaikuttaa siltä, että ympäristön
         kannalta parhaimpia tuloksia saavutetaan useampien kiinteistöjen
         yhteisillä puhdistusjärjestelmillä tai
         jätevesien johtamisella siirtoviemäröinnillä puhdistuslaitoksille.
         Tämäntyyppiset ratkaisut vaativat useimmiten osuuskunnan
         perustamista, jolloin suurin osa kustannuksista tulee osuuskunnan
         jäsen- tai liittymismaksuista.
      
      
      Kotitalousvähennyksen käyttöala on
         rajattu kunnossapito- ja perusparannustöiden osalta oman
         asunnon tai siihen liittyvien ulkoalueiden rajoissa tehtäviin
         töihin, eikä vähennysmahdollisuus siten
         kohtele tasa-arvoisesti erilaisia jätevesihuollon järjestämisen
         vaihtoehtoja. Asuinkiinteistön alueella tehtävien
         töiden osa on yhteishankkeissa pieni hankkeen kokonaiskustannuksista,
         eikä esimerkiksi osuus- ja liittymismaksuissa ole käytännössä mahdollista
         eritellä työ- ja tarvikekustannuksia.
      
      
      Ympäristönsuojelulliset näkökohdat
         huomioiden tulisi osuuskuntamuodossa tai muulla tavoin
         useiden kiinteistöjen kesken yhteisesti toteutettujen jätevesihankkeiden
         olla etusijalla tai vähintäänkin samanarvoisessa
         asemassa kiinteistökohtaisiin puhdistusjärjestelmiin
         nähden. Valtion toimenpiteiden tavoitteena tulee olla kiinteistönomistajille
         jätevesiasetuksesta aiheutuvien kustannusten minimointi.
         Useimmissa tapauksissa yhteisratkaisut ovat kustannuksiltaan edullisempia
         kuin kiinteistökohtaisesti yksitellen toteutettavat vaihtoehdot.
         Kotitalousvähennyksen alan laajentaminen vesi- ja jätevesiosuuskuntien
         osuus- ja liittymismaksuihin toimii kannustimena jätevesijärjestelmien
         uusimiselle ajoissa ennen määräajan päättymistä sekä edesauttaa
         osuuskuntamuotoisten ratkaisuiden syntymistä alueilla,
         joilla ne ovat mahdollisia.
      
      
      Kotitalousvähennysoikeuden laajentamisen vaikutukset
         valtion verotuottoihin eivät ole olennaisia, koska esitettävä menettely
         ei käytännössä tuo uusia aloja
         vähennyksen piiriin, sillä jo nyt on mahdollista
         tehdä kotitalousvähennys kiinteistökohtaisen
         puhdistusjärjestelmän asennustyöstä.
         Todellisuudessa kiinteistökohtaisten ratkaisuiden asennustöiden
         yhteenlaskettu hinta useimmiten riittää täyttämään
         kunnossapito- ja perusparannustyön osalta myönnettävän
         kotitalousvähennyksen suurimman sallitun määrän varsinkin,
         jos kyseessä on kokonaisurakkana teetettävä saneeraus.
         Tällöin ympäristönäkökohdat
         huomioiden on kannattavaa pyrkiä kotitalousvähennyksen
         avulla edesauttamaan keskitettyjen jätevesiratkaisuiden
         syntymistä.
      
      
    
   
   
      
      
      Edellä olevan perusteella ehdotamme,
      
      että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
      
      
      
         
         
            
            
               
               Laki
               
               tuloverolain 127 a §:n muuttamisesta
               
            
            
            
            Eduskunnan päätöksen mukaisesti
            
            
               muutetaan 30 päivänä joulukuuta
               1992 annetun tuloverolain (1535/1992)
               127 a §:n 1 momentti, sellaisena kuin se on laissa 1128/2005,
               seuraavasti:
            
            
            
            
               
               
                  
                  127 a §
                  
                  Kotitalousvähennys
                  
                  Verovelvollinen saa vähentää verosta
                     osan käyttämässään
                     asunnossa tai vapaa-ajan asunnossa tehdystä työstä maksamistaan
                     määristä (kotitalousvähennys).
                     Vähennykseen oikeuttaa tavanomainen kotitalous-, hoiva-
                     tai hoitotyö sekä asunnon tai vapaa-ajan asunnon
                     kunnossapito- tai perusparannustyö mukaan lukien jätevesiosuuskuntien
                     osuus- ja liittymismaksut. Vähennys on enintään
                     2 300 euroa vuodessa, ja se myönnetään
                     siltä osin kuin 127 b §:ssä tarkoitettu
                     vähennettävä osa kustannuksista ylittää 100 euroa.
                     Enimmäismäärään voi
                     sisältyä kunnossapito- ja perusparannustyön
                     perusteella myönnettävää vähennystä enintään
                     1 150 euroa.
                  
                  
                  - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
                  
                
               
               _______________
               
               
                  
                  Tämä laki tulee voimaan 30 päivänä huhtikuuta
                     2008.
                  
                  
                
               
             
            
            _______________
            
          
         
       
      
    
   
   
      Helsingissä 28 päivänä maaliskuuta
         2008
      
      
         - Markku Pakkanen /kesk
 
         - Eero Reijonen /kesk