PERUSTELUT
      
      Yleisperustelut
      
      Tämän lakialoitteen tavoite on taata eläkeläisten edustus
         ja vaikutusvalta työeläkevakuutusyhtiöissä.
      
      
      Työeläkevakuutusyhtiöistä annetun
         lain (354/1997) mukaan vähintään
         puolet työeläkevakuutusyhtiöiden hallintoneuvostojen
         jäsenistä tulee olla vakuutuksenottajien ja vakuutettujen
         edustajia. Nämä edustajat valitaan keskeisten
         työntekijä- ja työnantajajärjestöjen
         ehdotuksesta. Käytännössä myös
         muut hallintoneuvostopaikat on nimitetty edellä mainittujen
         intressitahojen, erityisesti työantajapuolen, toimesta.
      
      
      On huomionarvoista, että eläkeläisillä ei
         tällä hetkellä ole omaa edustusta työeläkevakuutusyhtiöiden
         hallintoneuvostoissa. Tämän ei voida katsoa olevan
         tarkoituksenmukaista taikka oikeudenmukaista huomioiden eläkeläisten
         määrä eli noin 1,4 miljoonaa. Myös
         niiden intressitahojen, jotka eivät enää ole
         edustettuina työnantajien tai työntekijöiden
         keskusjärjestöjen kautta, on saatava äänensä kuuluviin
         eläkeyhtiöiden hallintoneuvostoissa.
      
      
      On ymmärrettävää, että työntekijä-
         ja työnantajajärjestöjen edustajat edustavat
         ns. maksavaa osaa työeläkevakuutusyhtiöiden
         hallintoneuvostoissa. Samalla tavalla pitäisi jo työuransa
         lopettaneiden eläkeläisten edustaa eläkkeensaajia. 
      
      
      Kaikilla kolmella intressitaholla on pitkälti samat
         yhteiset intressit eli työeläkeyhtiöiden menestys
         ja vakavaraisuus. Mutta silloin, kun on kyseessä yhtiöiden
         muut kannanotot, on selvää, että olemassa
         on eri intressejä. Maksaja haluaa luonnollisesti mahdollisimman
         pienet kustannukset, kun taas työeläkkeen saaja
         haluaa eläkkeen, joka on suojattu inflaatiolta. Työeläkeyhtiöiden
         omistajien eri intressit huomioon ottaen tulisi kaikkien kolmen
         intressiryhmän olla edustettuina järjestöjensä kautta.
      
      
      Eläkeläisjärjestöjen edustajien
         mukanaolo hallintoneuvostoissa toisi myös mukanaan sen positiivisen
         vaikutuksen, että eläkejärjestelmän avoimuus
         eläkeläisiä ja muuta yhteiskuntaa kohtaan
         kasvaisi. Viime aikoina on sekä mediassa että myös
         eduskunnassa kritisoitu valtionyhtiöiden ja muiden puolijulkisten
         yhtiöiden hallituksille ja johdolle annettuja bonus- ja
         etujärjestelmiä. Jos eläkeläisten
         edustajilla olisi neljäsosa työeläkeyhtiöiden
         hallintoneuvostopaikoista, olisi näillä myös
         yksi tai kaksi hallituspaikkaa. Tämä lisäisi
         eläkejärjestelmämme uskottavuutta ja
         hallinnon tasapuolisuutta.
      
      
      On huomionarvoista, että tämä lakiehdotus
         on kustannusneutraali. Lakialoitteen tavoite on lisätä avoimuutta,
         jota tarvitaan tämän päivän
         yhteiskunnassa.
      
      
      Yksityiskohtaiset perustelut
      
      Lakialoitteessa ehdotetaan uuden 3 momentin lisäystä työeläkevakuutusyhtiöistä annetun
         lain (354/1997) 4 luvun 9 b §:ään.
         Tämän uuden säännöksen
         mukaan työeläkevakuutusyhtiöiden hallintoneuvostoissa
         tulisi olla myös eläkeläisten edustajia.
         Nämä eläkeläisten edustajat
         valittaisiin keskeisten eläkeläisiä edustavien
         järjestöjen ehdottamista henkilöistä.
         Nykytilassa luonteva järjestö antamaan ehdotukset
         eläkeläisten edustajista olisi Eläkeläisliittojen
         etujärjestö EETU ry, jonka muodostavat sen perustajajärjestöt
         Eläkeliitto ry, Eläkeläiset ry, Eläkkeensaajien
         Keskusliitto EKL ry, Kansallinen senioriliitto ry, Kristillinen
         Eläkeliitto ry ja Svenska pensionärsförbundet
         rf. EETU ry on tällä hetkellä edustettuna
         esimerkiksi vanhus- ja eläkeasioiden neuvottelukunnassa,
         Kelan neuvottelukunnassa ja TELA:n eläkkeensaajien neuvottelukunnassa.
      
      
      Eläkeläisten edustajien lukumäärän
         tulisi hallintoneuvostossa olla vähintään
         neljäsosa hallintoneuvoston jäsenmäärästä.
      
      
      Selvyyden vuoksi voidaan todeta, että myös eläkeläisten
         edustajia koskisi samat johdon erityiset kelpoisuusvaatimukset,
         joista säädetään työeläkevakuutusyhtiöistä annetun
         lain 12 §:ssä.
      
      
      Ehdotetun uuden 3 momentin lisäyksen myötä nyt
         voimassa olevan lain 4 luvun 9 b §:n
         3 momentista tulee uusi 4 momentti jne.