LAKIALOITE 32/2001
vp
LA 32/2001
vp - Mikko Elo /sd ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laki työttömyysturvalain 13 ja 16 §:n
muuttamisesta
Eduskunnalle
Lakialoitteessa esitetään, että työttömyysturvalaissa
(602/1984) säädettyjä palkansaajan
työssäolo- ja paluuehtoaikoja lyhennetään
nykyisestä 43 viikosta 34 viikkoon.
Lipposen hallitukset ovat onnistuneet merkittävästi
vähentämään työttömyyttä ja
nostamaan työllisyysastetta 1990-luvun alkupuolen massatyöttömyyden
lukemista. Myös pitkäaikaistyöttömyys
on vähentynyt. Tästä huolimatta liian moni
suomalainen on syrjäytynyt työelämästä ja ajautunut
pitkäaikaistyöttömyyden kautta köyhyyteen.
1990-luvun laman seurauksena jouduttiin leikkaamaan työttömyysturvaa
monin eri tavoin. Ensisijaisen työttömyysturvan
tason alhaisuus ja edellytysehtojen tiukkuus ovat tehneet monista
työttömistä sosiaalitoimistojen toimeentulotukiasiakkaita.
Toimeentulotukiasiakkaista noin puolella on pääasiallisena
tulolähteenä työttömyysturva.
Valitettavan moni työtön joutuu myös
turvautumaan leipäjonojen ja ruokapankkien antimiin. Niinpä suurimpien
kaupunkien tekemissä selvityksissä ruokapankin asiakkaina
olevista kotitalouksista noin 60 % sai pääasiallisen
toimeentulonsa työttömyysturvasta.
Työttömyysturvalain suurimmat heikennykset
tehtiin vuonna 1996, jolloin maassamme oli 448 000 työtöntä työministeriön
tilastojen mukaan. Tällöin mm. ansiosidonnaisen
työttömyysturvan työssäolo-
ja paluuehtoa kiristettiin merkittävästi. Työttömyysturvalakiin
vuonna 1996 tehdyn muutoksen ja tammikuun 2001 välisenä aikana
voidaan havaita tapahtuneen monia muutoksia työttömien
toimeentulon rakenteessa. Työttömiä oli
työministeriön tilastojen mukaan tammikuussa 2001
kaikkiaan 323 600. Heistä oli ansiosidonnaisella
työttömyyspäivärahalla 135 940
henkeä, kun ansiosidonnaisella päivärahalla
oli vuonna 1996 vielä 235 250 työtöntä. Sen
sijaan työmarkkinatukea saavien määrässä ei
ole tapahtunut olennaista muutosta, sillä vuonna 1996 työmarkkinatuella
oli 178 300 työtöntä ja tämän
vuoden tammikuussa vastaava luku oli 163 700.
Yleisenä johtopäätöksenä voidaan
sanoa, että pitkällä aikavälillä suurin
köyhyys- ja syrjäytymisriski liittyy siihen, että kaikki
työ ei kerrytä täysimääräisiä ansiosidonnaisia
etuuksia. Tähän asiaan on kiinnittänyt
huomiota myös SAK:n hallitus 12.3.2001 todetessaan seuraavaa:
"SAK pitääkin todellisena lääkkeenä köyhyyteen
työn tarjoamisen ohella ansioturvalle pääsyn
helpottamista. SAK odottaakin, että hallitus tekee nopeassa
aikataulussa kolmikantaisen valmistelun pohjalta ehdotuksen tarvittavista
toimista."
On syytä erikseen mainita, että matalapalkkaiset
pätkätyösuhteet sekä epäsäännöllisiä ja vähäisiä työtunteja
sisältävät osa-aikatyöt ovat jatkuvasti
lisääntyneet. Esimerkiksi SAK:n järjestötutkimuksen
mukaan vuonna 2000 SAK:laisista oli määräaikaisissa
työsuhteissa 21 %, kun vuonna 1995 heitä oli
vain 8 %. Työssäoloehdon kriteereiden
saavuttaminen on nykyisillä työmarkkinoilla monelle
pätkätyöläiselle vaikeaa,
jopa mahdotonta. Erityisen vaikea tilanne on pätkätyöläisten
osalta alueilla, joilla on muutoinkin korkea työttömyys.
Pitkäaikaisen työmarkkinatuen varassa elämisen
ja köyhyyden välillä on selvä yhteys.
Köyhyys ja syrjäytyminen tulee kalliiksi, ei vain
yksilölle itselleen ja hänen lähipiirilleen,
vaan myös koko yhteiskunnalle. Hyvinvointiyhteiskuntaan
eivät kuulu leipäjonot. Köyhyyden ja syrjäytymisen
vähentämiseksi on helpotettava työttömyysturvan
saantiehtoja. Työssäolo- ja paluuehtoajan lyhentäminen
kannustaisi työttömiä aktiiviseen työnhakuun
ja alentaisi entisestään kynnystä ottaa
vastaan pätkätöitä. Edellä mainituilla
perusteilla lakialoitteessa esitetään, että lyhennetään
työttömyysturvalaissa säädettyjä palkansaajan
työssäolo- ja paluuehtoaikoja kymmenestä kuukaudesta
noin kahdeksaan kuukauteen eli 34 kalenteriviikkoon. Käytännössä muutos
lyhentäisi sekä peruspäivärahan
että ansioon suhteutetun päivärahan työssäoloehtoaikaa
ja työttömyysturvalain 26 §:n
mukaista ns. paluuehtoaikaa. Muutoksen seurauksena työtön pääsisi
työllistyttyään pari kuukautta nykyistä lyhyemmillä työntekojaksoilla
peruspäivärahan tai ansioon suhteutetun työttömyysturvan
piiriin.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
työttömyysturvalain 13 ja 16 §:n
muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 24 päivänä elokuuta
1984 annetun työttömyysturvalain (602/1984)
13 §:n 2 momentti ja 16 §:n 2 momentti, sellaisina
kuin ne ovat laissa 1356/1997, seuraavasti:
13 §
Oikeus peruspäivärahaan
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Työssäoloehto täyttyy, kun henkilö on
24 lähinnä edellisen kuukauden aikana (tarkastelujakso)
ollut 34 kalenteriviikkoa sellaisessa työssä,
jossa työaika kunakin kalenteriviikkona on ollut vähintään
18 tuntia tai jonka työsopimuksen mukainen säännöllinen
työaika on tasoittumisjakson aikana ollut keskimäärin
vähintään 18 tuntia kalenteriviikossa
ja palkka työehtosopimuksen mukainen tai, jollei alalla
ole työehtosopimusta, kokoaikatyön palkka vastaa
vähintään peruspäivärahan
40-kertaista määrää kuukaudessa.
Työssäoloehdon täyttymisessä voidaan henkilön
pyynnöstä ottaa huomioon myös sellainen
neljän peräkkäisen kalenteriviikon ajanjakso,
jossa työaika on yhteensä vähintään
80 tuntia jakaantuneena kullekin viikolle. Työ voidaan lukea
työssäoloehtoon vain kerran. Työssäoloehdon
täyttymisessä otetaan huomioon työ, jota
henkilö on tehnyt täytettyään
16 vuotta. Lisäksi työssäoloehtoon sovelletaan,
mitä 16 §:n 3—5 momentissa säädetään.
Tässä momentissa tarkoitettuun työssäoloaikaan
luetaan kolmannes työstä, jonka palkkauskustannuksiin
työnantaja on saanut työmarkkinatuesta annetun
lain 2 §:n 2 momentissa ja 2 a luvussa
tarkoitettua tukea, kuitenkin enintään 16 kalenteriviikkoa.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
16 §
Palkansaajan oikeus ansioon suhteutettuun päivärahaan
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Työssäoloehto täyttyy, kun henkilö on
24 lähinnä edellisen kuukauden aikana (tarkastelujakso)
ollut 34 kalenteriviikkoa sellaisessa työssä,
jossa työaika kunakin kalenteriviikkona on ollut vähintään
18 tuntia tai jonka työsopimuksen mukainen säännöllinen
työaika on tasoittumisjakson aikana ollut keskimäärin
vähintään 18 tuntia kalenteriviikossa
ja palkka työehtosopimuksen mukainen tai, jollei alalla
ole työehtosopimusta, kokoaikatyön palkka vastaa
vähintään peruspäivärahan
40-kertaista määrää kuukaudessa.
Työssäoloehdon täyttymisessä voidaan henkilön
pyynnöstä ottaa huomioon myös sellainen
neljän peräkkäisen kalenteriviikon ajanjakso,
jossa työaika on yhteensä vähintään
80 tuntia jakaantuneena kullekin viikolle. Työ voidaan lukea
työssäoloehtoon vain kerran. Tässä momentissa
tarkoitettuun työssäoloaikaan luetaan kolmannes
työstä, jonka palkkauskustannuksiin työnantaja
on saanut työmarkkinatuesta annetun lain 2 §:n
2 momentissa ja 2 a luvussa tarkoitettua tukea, kuitenkin
enintään 16 kalenteriviikkoa.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
_______________
Helsingissä 22 päivänä maaliskuuta
2001
- Mikko Elo /sd
- Lauri Kähkönen /sd
- Tapio Karjalainen /sd
- Kari Urpilainen /sd
- Arto Seppälä /sd
- Klaus Hellberg /sd