LAKIALOITE 39/2008 vp

LA 39/2008 vp - Tarja Tallqvist /kd ym.

Tarkistettu versio 2.0

Laki ulosottokaaren 2 luvun 27 §:n 1 momentin muuttamisesta

Eduskunnalle

ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Eduskunta hyväksyi yksimielisesti tammikuussa 2007 uuden ulosottokaaren (705/2007) ja velan vanhenemisesta annetun lain muutokset (708/2007). Tarkoituksena oli vapauttaa lama-aikana velkaantuneet velalliset, joita velkajärjestely tai sopimusmenettely ei ole kyennyt auttamaan.

Maaliskuun 1. päivänä 2008 mahdollistunut järjestely ei kuitenkaan vapauta suurta joukkoa niistä henkilöistä, jotka ovat eläneet yli 15 vuotta raskaan velkataakan alla. Useilla velallisilla lama-ajan velkojen vanhentuminen tapahtuu vasta paljon myöhemmin kuin vuonna 2008. Syynä tähän on se, että ulosottokaaren mukaan velan lasketaan vanhentuvan pääsääntöisesti 15 vuodessa ulosottoperusteesta eli velkomustuomiosta lukien. Ne saatavat lama-ajalta, joille ei haettu heti ulosottoperustetta tai ulosottoperusteen saaminen viivästyi esim. hovioikeusvalituksen vuoksi, eivät vanhennu vielä vuonna 2008. Nämä velalliset, joista monet esimerkiksi sairauden tai muiden henklökohtaisten vaikeiden ongelmien takia eivät kyenneet asioitaan hoitamaan, jäävät epäoikeudenmukaiseen ja kohtuuttomaan asemaan.

Tässä lakialoitteessa ehdotetaan, että ulosottokaaren 2 luvun 27 §:n 1 momenttia muutetaan siten, että ulosoton päättymisen ja velan vanhentumisen alkamisajankohta säädetään joko 15 vuoteen ulosottoperusteen syntymisestä tai 17 vuoteen saatavan erääntymisestä. Luonnollisen henkilön ollessa velkojana määräajat olisivat viittä vuotta pidemmät.

YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT

Uusi ulosottokaari (705/2007) tuli voimaan 1.1.2008. Ulosottokaaren 2 luvun 27 §:ssä todetaan saatavan vanhentuvan, kun ulosottoperusteen määräaika on kulunut umpeen. Ulosottoperuste on ulosottokaaren 2 luvun 24 §:n mukaan täytäntöönpanokelpoinen 15 vuoden ajan ja 20 vuoden ajan, jos ulosottoperusteessa tarkoitettu velkoja on luonnollinen henkilö.

Useimmat lama-ajan uhrit vapautuvat kaikista lama-ajan veloistaan ja ulosotosta käytännössä vasta vuosina 2009—2011 ja henkilövelkojen osalta 2014—2016. Syynä tähän on se, että 15 vuoden vanhentuminen aletaan laskea ulosottoperusteen syntymisestä eli lainvoimaisesta velkomustuomiosta.

Jos lama-ajan velat syntyivät ja tuomittiin nopeasti oikeudessa vuonna 1993 tai aikaisemmin, velat vanhentuvat vuonna 2008. Useimmiten kuitenkin velkojat eivät hakeneet tuomiota saatavilleen nopeasti. Viivyteltiin jopa vuosia selvienkin saatavien oikeuteen viemisessä. Lama-ajan lainsäädännön mukaan saatiin odottaa kymmenenkin vuotta saatavan eräännyttyä maksettavaksi, ennen kuin velkojan oli haettava velkomustuomiota ja ulosottoperustetta oikeudessa.

Kaikissa näissä tapauksissa 15—20 vuoden vanhentumisen alkamisajankohta siirtyi velallisesta riippumattomasta syystä. Lama-ajan velalliset joutuivat eriarvoiseen asemaan saatavan vanhentumisen suhteen riippuen siitä, milloin velkoja oli ryhtynyt oikeudellisiin toimenpiteisiin.

Tämä ongelma olisi poistunut, jos olisi noudatettu alun perin oikeusministeriössä laadittua vanhentumismallia. Tämän mukaan lakiin olisi otettu rinnakkainen säännös siitä, että saatava vanhentuu ulosottoperusteesta riippumatta aina määräajassa saatavan erääntymisestä. Näin ollen ulosottokaaren 2 luvun 27 §:ää tulisi täydentää siten, että saatava vanhentuisi lisäksi 17 vuodessa saatavan erääntymisestä lukien ja 22 vuodessa, jos velkojana on luonnollinen henkilö. Vanhentuminen kestäisi siis 2 vuotta kauemmin saatavan erääntymisestä laskettuna kuin ulosottoperusteen syntymisestä laskettuna.

Tällaisella säännöksellä eliminoitaisiin velkojien lama-ajan viivyttely ulosottoperusteen (velkomustuomioiden) hakemisessa.

Poikkeuksellinen lama-ajan ruuhka tuomioistuimissa viivytti myös ulosottoperusteen saamista. Oikeuden lainvoimaista päätöstä jouduttiin joskus odottamaan viisikin vuotta, jos asiasta valitettiin. Nykyisen säännöksen mukaan vanhentuminen lasketaan lainvoimaisesta tuomiosta eli viimeisen oikeusasteen ratkaisusta.

Jos velallinen haki oikeutta valitusteitse, seurauksena oli, että saatavan vanhentumisen alkaminen viivästyi. Ei ole oikeusvaltion periaatteiden mukaista, että valittamisesta muutoksenhakutuomioistuimeen aiheutuu tällainen lisärangaistus. Perustuslaissa on taattu valitusmahdollisuus jokaiselle. Tämänkin vuoksi olisi tärkeää, että olisi rinnakkainen mahdollisuus vanhentumiseen 17—22 vuodessa saatavan erääntymisestä, joka varmistaisi, ettei oikeuden hakeminen valittamalla pitkitä vanhentumista. Useimmiten jo alioikeuden päätöksen perusteella saatavaa voidaan ulosmitata.

Lama-ajan velallisella on keskimäärin useita velkoja. Kun yksi velka meni ulosottoon, ei mitään velkoja ollut mahdollisuus enää maksaa. Useimmiten jokaisella velalla on eri velkoja, ja velkojat laittoivat aikanaan saatavansa oikeuteen eri aikoina. Joidenkin velkojen kohdalla tehtiin valitus hovioikeuteen ja ylimpään muutoksenhakuviranomaiseen. Tyypillinen tilanne siis yhden velallisen kohdalla oli, että jokaisella velalla oli eri ulosottoperusteen syntyaika.

Vaikka neljä velallisen viidestä velasta vanhentuisi vuonna 2008, ei se auta velallista mitenkään, jos vain yksikin velka vanhentuu vasta vuonna 2012, koska siihen asti velallinen on ulosmittauksen kohteena täysimääräisesti.

Ehdotettu säännös, jossa vanhentuminen aletaan laskea vaihtoehtoisesti saatavan erääntymispäivästä, estää eriarvoisuutta ja sitä, että satunnaiset tekijät aiheuttaisivat kohtuuttoman pitkityksen saatavan vanhentumiselle. Säännös edistäisi velallisten keskinäistä tasa-arvoa.

Vanhentumisen yhteiskuntapoliittinen ajatus eli se, että lama-ajan velalliset pääsisivät takaisin yhteiskuntaan ja työhön sekä yritystoimintaan, toteutuisi järjellisessä ajassa.

Tämä lainmuutos on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian. Muutoksella ei ole vaikutuksia valtion talouteen. Sen sijaan se vapauttaa lama-ajan uhrit kansantaloutta ja omaa elämäänsä rakentaviksi ja ihmisarvoista elämää eläviksi työntekijöiksi ja yrittäjiksi.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:

Laki

ulosottokaaren 2 luvun 27 §:n 1 momentin muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan 15 päivänä kesäkuuta 2007 annetun ulosottokaaren 705/2007 2 luvun 27 §:n 1 momentti seuraavasti:

2 luku

Ulosottoperusteet

27 §

Saatavan vanhentuminen ja määräajan jatkamista koskeva tuomio

Saatava vanhentuu, kun ulosottoperusteen määräaika kuluu umpeen tai kun 17 vuotta on kulunut saatavan erääntymisestä. Jos velkoja on luonnollinen henkilö, saatava vanhentuu 22 vuoden kuluttua saatavan erääntymisestä. Saatavasta on sen jälkeen voimassa, mitä vanhentuneesta velasta säädetään velan vanhentumisesta annetussa laissa (728/2003).

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

_______________

Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 2008.

_______________

Helsingissä 15 päivänä toukokuuta 2008

  • Tarja Tallqvist /kd
  • Toimi Kankaanniemi /kd
  • Bjarne Kallis /kd
  • Päivi Räsänen /kd
  • Sari Palm /kd
  • Kimmo Kiljunen /sd
  • Matti Kauppila /vas
  • Pentti Tiusanen /vas
  • Merja Kyllönen /vas
  • Tuula Peltonen /sd
  • Kari Kärkkäinen /kd
  • Aila Paloniemi /kesk
  • Jouko Laxell /kok
  • Lauri Oinonen /kesk