Rikoslain (39/1889) 17
luvun 10 §:n mukaan "uskonrauhan rikkomiseen" syyllistyy
se, joka
- julkisesti pilkkaa Jumalaa
tai loukkaamistarkoituksessa julkisesti herjaa tai häpäisee
sitä, mitä uskonnonvapauslaissa (267/1922)
tarkoitettu kirkko tai uskonnollinen yhdyskunta muutoin pitää pyhänä,
tai
- meluamalla, uhkaavalla käyttäytymisellään
tai muuten häiritsee jumalanpalvelusta, kirkollista toimitusta,
muuta sellaista uskonnonharjoitusta taikka hautaustilaisuutta.
Rangaistukseksi "uskonrauhan rikkomisesta" säädetään
sakkoa tai vankeutta enintään kuusi kuukautta.
Rikoslain 17 luvun 10 §:n toinen kohta suojelee selkeästi
yksilön ja yhteisön vapautta harjoittaa uskontoa.
Sen tarpeellisuus on kuitenkin kyseenalainen, koska rikoslain 17
luvun 11 §, "Uskonnonharjoituksen estäminen",
pitkälti vastaa sitä. "Uskonnonharjoituksen estämiseen"
syyllistyy se, joka käyttämällä väkivaltaa
tai sillä uhkaamalla oikeudettomasti estää uskonnonvapauslaissa
tarkoitetun kirkon tai uskonnollisen yhdyskunnan pitämästä jumalanpalvelusta,
kirkollista toimitusta tai muuta uskonnonharjoitusta, on tuomittava
uskonnonharjoituksen estämisestä sakkoon tai vankeuteen
enintään kahdeksi vuodeksi. Rikoslain 17 luvun
10 §:n 2 kohdan yksilöimät teot
voidaan sisällyttää saman luvun 11 §:ään.
Paljon ongelmallisempi on 17 luvun 10 §:n
1 kohta. Uskonnot, ja varsinkin niiden fundamentalistiset tulkinnat,
ovat tämän päivän maailmassa
keskeisiä sorron ja epätasa-arvon lähteitä.
Lisäksi etenkin islam on paitsi uskonto myös yhteiskunnallinen
ja poliittinen ideologia. Uskonnon avulla perustellaan ja oikeutetaan
monia sellaisia käytäntöjä,
jotka ovat sekulaarin, länsimaisen yhteiskunnan kannalta
sietämättömiä. Esimerkkeinä voidaan
mainita pakko- ja lapsiavioliitot, naisten perusoikeuksien rajoittaminen,
lasten rituaalisilpominen, eläinten rituaaliteurastukset,
seksuaalivähemmistöjen vainoaminen ja etnis-uskonnollisten
yhteisöjen sisällä elävien ihmisten
uskonnonvapauden rajoittaminen.
Uskontojen loukkaamisen kriminalisoiminen rajoittaa käytännössä mahdollisuuksia
arvostella uskontoihin ja niiden pyhiin arvoihin perustuvia mutta
perusoikeuksia rajoittavia käytäntöjä. Esimerkiksi
islamin piirissä tavallisia lapsiavioliittoja perustellaan
profeetta Mohammedin antamalla esimerkillä ja sillä,
että Mohammed oli kaikilta osin täydellinen ja
esikuvallinen henkilö. Profeetan toimintaan perustuvien
käytäntöjen arvosteleminen siis käytännössä edellyttää profeetan
toiminnan vähintään implisiittistä arvostelua
ja siten islamin erään pyhän arvon "häpäisemistä".
Suomi on maalliseen lainsäädäntöön
nojaava yhteiskunta. Lainsäädännön
näkökulmasta uskontojen tulisi rinnastua muihin
vakaumuksiin, maailmankatsomuksiin ja ideologioihin. Nämä eivät
nauti minkäänlaista lainsuojaa arvostelulta eikä niiden
vapaassa yhteiskunnassa tulekaan nauttia. On yhdenvertaisuuden kannalta
kestämätöntä, että laki
suojelee joidenkin arvojen loukkaamattomuutta, jos niitä markkinoidaan
tai harjoitetaan uskonnon varjolla, mutta sallii niiden "herjaamisen"
ja "häpäisemisen" silloin, kun niiden takana on
ainoastaan maallinen vakaumus.
Rikoslain 17 luvun 10 § saattaa käytännössä uskonnot
keskenäänkin epätasa-arvoiseen asemaan,
koska syyte- ja tuomitsemiskynnykseen vaikuttaa se, miten herkkiä uskonnollisen
yhteisön jäsenet ovat loukkaantumaan pyhien arvojensa
"häpäisemisestä" ja millaisia yhteiskunnallisia
tai sosiaalisia seurauksia heidän loukkaantumisellaan arvioidaan
olevan. Näin ollen laki ja sen mahdollistama oikeuskäytäntö ruokkivat
uskonnollista fundamentalismia ja loukkaantumisherkkyyttä,
mikä puolestaan ehkäisee etenkin maahanmuuttajien
sopeutumista moniarvoiseen, maalliseen yhteiskuntaan.
Tarkastelu kansainvälisestä viitekehyksestä
Rikoslain 17 luvun 10 § on ristiriidassa myös Suomen
kansainvälispoliittisten tavoitteiden kanssa. YK:n ihmisoikeusneuvosto
hyväksyi 26.3.2009 Pakistanin laatiman, islamilaisten maiden
yhteistyöjärjestö OIC:n (Organisation
of Islamic Cooperation) nimissä tehdyn ja muslimivaltioiden
laajasti kannattaman päätöslauselman,
jossa vaaditaan kaikkia valtioita säätämään
uskontoihin kohdistuvan arvostelun kieltäviä lakeja.
Islam oli ainoa uskonto, joka mainittiin päätöslauselmassa
nimeltä. Tuolloin päätöstä vastustivat
mm. kaikki Euroopan unionin jäsenmaat. Yli 200 kansalaisjärjestöä 46
maasta oli vedonnut ihmisoikeusneuvostoon päätöslauselmaa
vastaan.
Syyskuussa 2012 OIC uusi vaatimuksensa siitä, että uskontojen,
erityisesti islamin, loukkaaminen tulisi kriminalisoida kansainvälisessä oikeudessa.
OIC sitoutuu mm. "puolustamaan oikeaa kuvaa islamista" ja "taistelemaan
islamin halventamista vastaan". Järjestö on aiemminkin ilmaissut
vaatimuksensa sananvapauden rajoittamisesta islamin etujen suojelemiseksi.
Lokakuussa 2012, Parlamenttienvälisen liiton IPU:n
(Inter-Parliamentary Union) syyskokouksessa Quebecissä,
Yhdistyneet Arabiemiirikunnat ehdotti kokouksen kiireelliseksi keskustelunaiheeksi
uskontojen halventamisen kieltävää kansainvälistä sopimusta.
Esityksen saama äänimäärä (737)
oli hyvin lähellä läpimenon edellyttämää kahden
kolmasosan enemmistöä (764).
Useimmissa muslimienemmistöisissä valtioissa
jumalanpilkka on jo tällä hetkellä rikos, josta
on rangaistuksena jopa kuolema (esim. Pakistan). Vastaavasti muiden
uskontojen kuin islamin harjoittamista on voimakkaasti rajoitettu tai
se on käytännössä kokonaan kielletty
(esim. Saudi-Arabia). Useimpien muslimivaltioiden lainsäädäntö perustuu
joko kokonaan tai osittain islamilaiseen lakiin shariaan, joten
uskonnon halventamisen ja poliittisen järjestelmän
arvostelemisen välinen raja on erittäin häilyvä.
Islamilaisten maiden hankkeet uskontoon kohdistuvan arvostelun
kieltämiseksi laajoilla sopimuksilla voidaan tulkita pyrkimykseksi
saada kansainvälisoikeudellinen selkänoja niiden omille,
kansallisille, jo nyt hyvin rajoittaville lainsäädännöille,
joita käytetään ilmaisunvapauden, uskonnonvapauden
ja poliittisten oikeuksien tukahduttamiseen.
Suomi on kansainvälisissä elimissä johdonmukaisesti
vastustanut uskontoihin kohdistuvan arvostelun kieltäviä sopimuksia.
Tämä linja on ristiriidassa sen kanssa, että Suomen
kansallisessa lainsäädännössä uskontokuntien
pyhänä pitämien asioiden halventaminen
on kriminalisoitu sakon tai vankeusrangaistuksen uhalla. Säädös "uskonrauhan
rikkomisesta" vastaa sekä sisällöltään
että perusteluiltaan (yhteiskuntarauhan turvaaminen, uskonnollisten
tunteiden suojeleminen) pitkälti esim. sitä Yhdistyneiden
Arabiemiirikuntien esitystä, jota Suomen delegaatio Quebecissä vastusti.
Uskonnollista loukkaamista koskevia säännöksiä on
nykyään vain noin puolessa Euroopan neuvoston
jäsenmaista, minkä lisäksi "uskonrauhan
rikkominen" on suomalaisessa lainsäädännössä määritelty
poikkeuksellisen laajasti verrattuna eurooppalaisiin standardeihin.