LAKIALOITE 45/2010
vp
LA 45/2010
vp - Jacob Söderman /sd
Tarkistettu versio 2.0
Laki rikoslain muuttamisesta
Eduskunnalle
Tämä on rinnakkaislakialoite hallituksen
esitykselle HE 79/2010 vp. Aloitteessa
esitetään lisäyksenä hallituksen
esitykseen, että rikoslakiin lisättäisiin
säännökset vaikutusvallan väärinkäytön
palkitsemisen ja vaikutusvallan kauppaamisen kriminalisoimisesta.
Lahjontaa koskevan Euroopan neuvoston rikosoikeudellisen yleissopimuksen
12 artiklaa koskevan varauman mukaan Suomi ei ole säätänyt
rangaistavaksi 12 artiklassa tarkoitettua toimintaa siltä osin
kuin sitä ei voida pitää rangaistavana
lahjusrikoksena tai rangaistavana osallisuutena sellaiseen rikokseen
tai muuna rikoksena.
Sopimuksen 12 artiklassa tarkoitetussa vaikutusvallan väärinkäytössä lahjonnan
kohteena tai sen vaatijana on henkilö, jolla ilmoituksensa mukaan
on vaikutusvaltaa sopimuksessa tarkoitetun virkamiehen tai muun
sopimuksessa tarkoitetun henkilön päätöksentekoon.
Vaikutusvallan kauppaajaa lahjottaisiin tai hän vaatisi lahjaa
siinä tarkoituksessa, että hän vaikuttaisi päätöksentekijään
epäasiallisesti. Osa artiklassa tarkoitetuista teoista
on jo nyt rikoslain mukaan rangaistavia, mutta osa 12 artiklassa
tarkoitetuista tekomuodoista on edelleen kriminalisoimatta. Euroopan
neuvoston korruptionvastainen toimielin GRECO on suositellut Suomea
harkitsemaan varaumiensa poistamista.
Viime vuosina Suomessa on paljastunut merkittäviä korruption
tunnusmerkistön täyttäviä tapauksia,
jotka omalta osaltaan ovat vahvistaneet kansainvälisen
valvontaelimen huomiot oikeiksi kotimaisen sääntelyn
aukollisuudesta. Vaikutusvallan väärinkäytön
kriminalisointia koskevat rangaistussäännökset
tulisi lisätä rikoslakiin.
Oikeusministeriön työryhmämietinnössä 2009:16
esitettyjä, vaikutusvallan väärinkäyttöä koskevia
14 c ja 14 d §:iä on mietinnöstä annetuissa
lausunnoissa kuitenkin arvosteltu epätarkkuudesta ja tulkinnanvaraisuudesta.
Tässä lakialoitteessa esitetty arvostelu
on pyritty ottamaan huomioon pykälien sanamuotoja tarkentamalla.
Oikeusministeriön työryhmämietinnön
mukaan myös luulotellun vaikutusvallan kauppaaminen tulisi
rangaistavaksi, jolloin vaikutusvaltaa kauppaava syyllistyisi rikokseen,
vaikka hänellä ei olisi mahdollisuutta vaikuttaa
väittämällään tavalla.
Lisäksi lausunnoissa on esitetty kritiikkiä termiä "epäasiallinen
vaikuttaminen" kohtaan, jota pidetään epätarkkana.
Vaikutusvallan väärinkäytön
kriminalisoimisella on tarkoitus suojata luottamusta virkamiehen
ja kansanedustajan puolueettomuuteen ja riippumattomuuteen. Tässä aloitteessa
epäasiallisella vaikuttamisella tarkoitetaan virkamiehen tai
kansanedustajan päätöksenteon tai sen
valmistelun riippumattomuuden vaarantumista. Määrittelemällä epäasiallinen
vaikuttaminen riippumattomuuden vaarantamisen näkökulmasta
suojattaisiin tärkeää oikeushyvää.
Lobbaamisella tarkoitetaan yleisesti toimintaa, jolla pyritään
vaikuttamaan politiikan muotoutumiseen ja päätöksentekoon
asiallisella tavalla. Samoin tavanomaisella vaalirahoituksella saatetaan
tavoitella rahoittajan näkökulmien huomioon ottamista
päätöksenteossa ja sen valmistelussa.
Vaikutusvallan väärinkäytön
kriminalisoinneilla ei ole tarkoitus puuttua hyväksyttävään
lobbaamiseen tai asialliseen vaalirahoitukseen. Tämän
vuoksi on korostettava, että vaikuttaminen olisi rangaistavaa
ainoastaan, jos tarkoituksena olisi epäasiallinen vaikuttaminen
virkamiehen tai kansanedustajan riippumattomuuteen.
Rikoslakimme ei nykyisellään kata esimerkiksi
ministerin tai kansanedustajan riippumattomuuteen vaikuttamista
tai siihen pyrkimistä, ellei kyse ole lahjuksen antamisesta/tarjoamisesta,
virka-aseman väärinkäytöstä tai
virkavelvollisuuden rikkomisesta taikka yllyttämisestä näihin
rikoksiin. Riippumattomuuteen voidaan kuitenkin vaikuttaa epäsuorasti
esimerkiksi vaikuttamalla ministerin tai kansanedustajan avustajiin
tai lähipiiriin epäasiallisin keinoin. Uudella kriminalisoinnilla
voitaisiin puuttua tähän epätoivottuun
toimintaan.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
rikoslain muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan rikoslain (39/1889)
1 luvun 11 §:n 2 momentti, 16 luvun 14 a ja 18 § sekä 20 §:n
4 momentti, 30 luvun 7, 8 ja 13 § sekä 40 luvun
4 §, 12 §:n 4 momentti ja 14 §,
sellaisina kuin ne ovat, 1 luvun 11 §:n 2 momentti
laeissa 626/1996, 650/2004, 743/2006 ja 212/2008,
16 luvun 14 a ja 18 § sekä 20 §:n 4 momentti,
30 luvun 8 § ja 40 luvun 4 §, 12 §:n
4 momentti ja 14 § laissa 604/2002 sekä 30
luvun 7 § laissa 769/1990 ja
13 § laissa 641/2009, sekä
lisätään 16 lukuun uusi
14 b, 14 c ja 14 d §, 30 lukuun uusi 7 a, 8 a, 14 ja 15 § sekä 40
lukuun uusi 4 a § seuraavasti:
1 luku
Suomen rikosoikeuden soveltamisalasta
16 luku
Rikoksista viranomaisia vastaan
14 a ja 14 b §
(Kuten HE)
14 c §
Vaikutusvallan väärinkäytän
palkitseminen
Joka palkkioksi vaikutusvallan käyttämisestä henkilölle,
joka ilmoittaa pystyvänsä vaikuttamaan virkamiehen
päätöksentekoon tai sen valmisteluun
palvelussuhteessa tai kansanedustajan päätöksentekoon
tai sen valmisteluun eduskunnassa epäasiallisesti siten,
että päätöksenteon
tai sen valmistelun riippumattomuus vaarantuu, lupaa, tarjoaa tai
antaa asianomaiselle itselleen tai toiselle tarkoitetun lahjan tai
muun edun on tuomittava vaikutusvallan väärinkäytön palkitsemisesta sakkoon
tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
14 d §
Vaikutusvallan kauppaaminen
Joka ilmoittaa pystyvänsä vaikuttamaan
virkamiehen päätöksentekoon tai sen valmisteluun palvelussuhteessa
tai kansanedustajan päätöksentekoon tai
sen valmisteluun eduskunnassa epäasiallisesti siten, että päätöksenteon
tai sen valmistelun riippumattomuus vaarantuu, ja itselleen tai
toiselle palkkioksi vaikutusvallan käyttämisestä
1) pyytää lahjan tai muun edun taikka tekee muutoin
aloitteen sellaisen edun saamiseksi tai
2) ottaa vastaan tai hyväksyy lahjan tai muun edun
taikka hyväksyy sitä koskevan lupauksen tai tarjouksen,
on tuomittava vaikutusvallan kauppaamisesta sakkoon
tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
30 luku
Elinkeinorikoksista
7, 7 a, 8, 8 a ja 13—15 §
(Kuten HE)
40 luku
Virkarikoksista
4, 4 a, 12 ja 14 §
(Kuten HE)
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
_______________
Helsingissä 14 päivänä kesäkuuta
2010