LAKIALOITE 48/2001
         vp
      
      LA 48/2001
            vp - Toimi Kankaanniemi /skl 
      
      Tarkistettu versio 2.1
      Laki rikoslain 2 a luvun 2 §:n muuttamisesta
    
   
   
      
Eduskunnalle
   
   
   
      
      ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
      
      Aloitteessa esitetään, että ylinopeus-
         ja muissa päiväsakkorangaistuksissa päiväsakon
         rahamäärää vahvistettaessa otettaisiin
         huomioon sakotettavalle kahden viimeksi toimitetussa verotuksessa
         vahvistetun tulon keskiarvo, jolloin tilapäisesti poikkeuksellisen
         suuret tai pienet tulot eliminoituvat ja sakon määrä muodostuu
         kohtuulliseksi. Lisäksi esitetään, että päiväsakon
         määrää muun kuin vahvistettujen
         verotustietojen perusteella arvioitaessa edellytetään,
         että  tapahtuneen tulojen olennaisen alenemisen tulee olla pysyväisluonteista.
      
      
    
   
   
      
      PERUSTELUT
      
      Rikoslakiin (39/1889) lisättiin
         uusi 2 a luku lokakuussa 1999 voimaan tulleella rikoslain muuttamisesta
         annetulla lailla (550/1999). Luku sisältää säännökset
         sakosta, muuntorangaistuksesta ja rikesakosta.
      
      
      Sakon osalta siirryttiin ns. nettotuloperiaatteeseen.  Luvun
         2 §:n 1 momentissa todetaan, että päiväsakon
         rahamäärä on vahvistettava niin, että se
         on kohtuullinen sakotettavan maksukykyyn nähden.   Toisessa
         momentissa säädetään, että kohtuullisena
         päiväsakon rahamääränä on pidettävä yhtä kuudeskymmenesosaa
         sakotettavan keskimääräisestä kuukausitulosta,
         josta on vähennetty asetuksella määriteltävät
         verot ja maksut sekä kiinteä peruskulutusvähennys.
         Sakotettavan elatusvelvollisuus voi alentaa tai hänen varallisuutensa
         korottaa päiväsakkoa.  Kolmannessa momentissa
         säädetään, että kuukausitulon
         laskemisen ensisijaisena perusteena ovat sakotettavan viimeksi toimitetun
         verotuksen mukaiset tulot.  Jos sakotettavan tuloja ja varallisuutta
         ei voida luotettavasti selvittää verotustiedoista
         tai ne ovat olennaisesti muuttuneet viimeksi toimitetun verotuksen
         jälkeen, ne voidaan arvioida muun saatavan selvityksen
         perusteella.
      
      
      Eduskunnan tavoitteena oli uudistuksen hyväksyessään
         siirtyä ns. nettotuloperiaatteeseen ja lisäksi
         veroviranomaisen antamiin verotustietoihin.  Useimmissa tapauksissa
         näin tapahtuukin.  Julkisuudessa on ollut esillä tapauksia,
         joissa viimeksi toimitetun verotuksen mukaan päiväsakon
         määrä on kohonnut useisiin kymmeniintuhansiin
         markkoihin.  Eräissä tapauksissa sakotettu on
         kyennyt osoittamaan, että hänen sakotushetken
         tulonsa ovat paljon pienemmät tai niitä ei ole
         lainkaan, jolloin hänen sakkonsa on pudonnut lähes
         olemattomaksi.  Kuitenkin näissäkin tapauksissa
         sakotettavalle on mahdollisesti myöhemmin kuluvan vuoden
         aikana tulossa sakon määrään
         voimakkaasti vaikuttava määrä tuloja.
      
      
      Nykyinen järjestelmä ei kohtele sakotettavia oikeudenmukaisesti.
         On perusteltua, että satunnaisia suuria tuloja ei oteta
         päiväsakon rahamäärän
         perustaksi.  Yhtä perusteltua on se, että sakotushetken
         tilapäinen pienituloisuus tai tulottomuus ei pudota sakon
         määrää hyvin pieneksi.
      
      
      Lakialoitteessa esitetään, että päiväsakon määräksi
         vahvistettaisiin kahden viimeksi vahvistetun verotuksen mukaisten
         tulojen keskiarvo.  Näin satunnaiset muutokset eivät
         pääsisi vaikuttamaan kohtuuttomasti sakon määrää nostaen
         tai alentaen. Edelleen esitetään, että kahden vahvistetun
         verotuksen jälkeen tapahtuneen tulojen olennaisen alenemisen
         tulee olla pysyväisluonteista ja selvityksen tulee olla
         luotettava.
      
      
      Poliisilla on mahdollisuus saada käyttöönsä suorasiirrolla
         nopeasti vahvistetut verotustiedot vuodelta 1999 ja lokakuusta 2001
         alkaen myös vuodelta 2000.  Näin ollen lainmuutos
         voisi tulla voimaan 1.11.2001, jolloin käytössä ovat
         kahden vuoden verotustiedot.
      
      
      Lainmuutoksella ei ole merkittäviä valtiontaloudellisia
         vaikutuksia.  Kansalaisten tasavertaista kohtelua ja yleistä lainkunnioitusta
         muutos parantaisi.
      
      
    
   
   
      
      
      Edellä olevan perusteella ehdotan,
      
      että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
      
      
      
         
         
            
            
               
               Laki
               
               rikoslain 2 a luvun 2 §:n muuttamisesta
               
            
            
            
            Eduskunnan päätöksen mukaisesti
            
            
               muutetaan 19 päivänä joulukuuta
               1889 annetun rikoslain (39/1889) 2 a
               luvun 2 §:n 3 momentti, sellaisena kuin se on laissa 550/1999,
               seuraavasti:
            
            
            
            
               
               
                  
                  2 a luku
                  
                  Sakosta, muuntorangaistuksesta ja rikesakosta
                  
                  
                     
                     2 §
                     
                     Päiväsakon rahamäärä
                     
                     - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
                     
                     Kuukausitulon laskemisen ensisijaisena perusteena ovat sakotettavan
                        kahden viimeksi toimitetun verotuksen mukaisten tulojen ja varallisuuden
                        keskiarvo. Jos sakotettavan tuloja ja varallisuutta ei voida luotettavasti
                        selvittää verotustiedoista tai ne ovat pysyväisluonteisesti
                        ja olennaisesti muuttuneet edellä tarkoitetusta tulojen
                        ja varallisuuden keskiarvosta, ne voidaan arvioida muun luotettavan
                        selvityksen perusteella.
                     
                     
                     - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
                     
                   
                  
                
               
               _______________
               
               
                  
                  Tämä laki tule voimaan 1 päivänä marraskuuta
                     2001.
                  
                  
                
               
             
            
            _______________
            
          
         
       
      
    
   
   
      Helsingissä 9 päivänä toukokuuta
         2001