LAKIALOITE 53/2006
vp
LA 53/2006
vp - Arto Satonen /kok ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laki yliopistolain 8 §:n ja eräiden
siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Eduskunnalle
Korkealaatuinen koulutus on globaalisti kysytty kauppatavara.
Vuonna 2005 Isossa-Britanniassa opiskeli 270 000 ulkomaalaista
opiskelijaa, Yhdysvalloissa ulkomaalaisten opiskelijoiden määrä oli
565 000. Myös Suomessa tulisi olla mahdollista
tarjota maksullista koulutusta ulkomaalaisille tutkinto-opiskelijoille
ja houkutella opiskelijoita jäämään
valmistumisen jälkeen suomalaiseen työelämään.
Ulkomaalaisten tutkinto-opiskelijoiden lukukausimaksuilla yliopistot
ja ammattikorkeakoulut voivat kehittää vieraskielistä opetusta
myös suomalaisten opiskelijoiden hyväksi. Samalla Suomen
kansainvälistä arvostusta nauttiva koulutusjärjestelmä voidaan
kehittää vientituotteeksi.
Suomen lain mukaan ei nykyisin ole mahdollista periä lukukausimaksuja
ulkomaisilta opiskelijoilta. Lainsäädäntöä tulee
muuttaa siten, että myös suomalaiset oppilaitokset
voivat tarjota koulutusta maksua vastaan EU- ja ETA-alueen
ulkopuolelta tuleville opiskelijoille.
Ulkomaalaisten opiskelijoiden lukukausimaksuihin tulee liittää verovähennysoikeus
kannustimena siten, että opiskelun loputtua Suomeen töihin
jäävä henkilö voi vähentää verotuksessa
maksamansa lukukausimaksut kokonaisuudessaan takaisin viiden vuoden
aikana. Jokaisena opiskelun jälkeisenä vuonna
Suomeen ansiotyöhön jäänyt EU-
tai ETA-maiden ulkopuolinen henkilö olisi oikeutettu vähentämään tuloverotuksessa
korkeintaan yhden viidesosan opiskelunsa aikana maksamistaan lukukausimaksuista.
Tämä kannustaisi ulkomaalaisia jäämään
Suomeen töihin useammaksikin vuodeksi tutkinnon suorittamisen
jälkeen.
Työvoiman tarjonta kääntyy Suomessa
vuodesta 2010 lähtien laskuun. Työvoimakadon on laskettu
nousevan noin 13 000 henkeen vuodessa. Suomi tarvitseekin
kipeästi ammattitaitoista ja suomalaiseen kulttuuriin jo
sopeutunutta työvoimaa maan rajojen ulkopuolelta. Jatkossa
ulkomaisen työvoiman määrä tulee
väistämättä kasvamaan. Parhainta
mahdollista työvoimaa ovat Suomessa tutkintonsa suorittaneet,
joilla on jo suomalaisen kulttuurin ja kielen tuntemus.
Verovähennyksen rinnalle tulee luoda stipendijärjestelmä,
jolla mahdollistetaan kehitysmaista tulevien köyhien ja
lahjakkaiden oppilaiden opiskelu Suomessa. Rahoitus näiden
kehitysmaiden opiskelijoiden tukemiseen järjestettäisiin
kehitysyhteistyöbudjetista. Rahoitus suunnattaisiin Suomen
olemassa olevien kohdemaiden opiskelijoiden tukemiseen. Stipendit
kohdennettaisiin neuvoteltaville ohjelman painopistealoille.
Liittämällä täysimääräinen
verovähennysoikeus ulkomaalaisten lukukausimaksuihin annetaan
samalla selvä viesti sen puolesta, että korkeakouluopetuksen
tulee olla suomalaisille ilmaista myös tulevaisuudessa.
Suomalaisten osalta voidaan lähtökohtaisesti olettaa,
että he jäävät työhön
Suomeen tai ainakin suorittavat osan työurastaan Suomessa.
Korkeakoulutuksen maksuttomuus suomalaisille opiskelijoille on mahdollisuuksien
tasa-arvoon perustuva lähtökohta, josta on pidettävä kiinni.
Lakia valtion talousarviosta tulee muuttaa siten, että perittävät
lukukausimaksut käytetään yliopistojen
omaan toimintaan, jotta opetuksessa saavutetaan korkea kansainvälinen
taso.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavat lakiehdotukset:
1.
Laki
yliopistolain 8 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 27 päivänä kesäkuuta
1997 annetun yliopistolain (645/1997)
8 §:n otsikko ja 1 momentti seuraavasti:
8 §
Opetuksesta perittävät maksut
Korkeakoulututkintoon johtava opetus on maksutonta Suomen kansalaiselle.
Suomen kansalaisia koskevia tämän lain säännöksiä sovelletaan
myös henkilöön, joka Euroopan yhteisön lainsäädännön
taikka Euroopan yhteisön ja sen jäsenvaltioiden
muun sopimuspuolen kanssa tekemän sopimuksen nojalla tulee
rinnastaa Suomen kansalaiseen. Muille kuin Suomen kansalaisille
korkeakoulututkintoon johtava opetus on maksutonta, jos henkilö on
asunut Suomessa tai muussa Euroopan yhteisön ja sen jäsenvaltioiden
muun sopimuspuolen kanssa tekemän sopimuksen osapuolena
olevassa valtiossa vähintään kaksi vuotta
ennen opintojen aloittamista ja asumista Suomessa voidaan pitää luonteeltaan pysyvänä.
Muilta kuin edellä mainituilta opiskelijoilta perittävät
lukukausimaksut voivat yliopiston päätöksen
mukaan vaihdella 3 500 eurosta 12 000 euroon lukuvuodessa.
Jatkotutkintoa suorittavilta lukukausimaksuja ei peritä.
Ulkopuolisen tahon tilauksesta kehitettävästä ja
toteutettavasta yliopistontutkintoon johtavasta koulutuksesta on
perittävä vähintään
siitä aiheutuvat kustannukset kattava maksu.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
_______________
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä elokuuta 2008.
_______________
2.
Laki
ammattikorkeakoululain 26 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 9 päivänä toukokuuta
2003 annetun ammattikorkeakoululain (351/2003)
26 §:n otsikko ja 1 momentti, sellaisena kuin
se on laissa 411/2005, seuraavasti:
26 §
Opetuksesta perittävät maksut
Ammattikorkeakoulututkintoon ja ylempään ammattikorkeakoulututkintoon
johtava opetus on maksutonta Suomen kansalaiselle. Suomen kansalaisia
koskevia tämän lain säännöksiä sovelletaan
myös henkilöön, joka Euroopan yhteisön
lainsäädännön taikka Euroopan
yhteisön ja sen jäsenvaltioiden muun sopimuspuolen
kanssa tekemän sopimuksen nojalla tulee rinnastaa Suomen
kansalaiseen. Muille kuin Suomen kansalaisille korkeakoulututkintoon
johtava opetus on maksutonta, jos henkilö on asunut Suomessa tai
muussa Euroopan yhteisön ja sen jäsenvaltioiden
muun sopimuspuolen kanssa tekemän sopimuksen osapuolena
olevassa valtiossa vähintään kaksi vuotta
ennen opintojen aloittamista ja asumista Suomessa voidaan pitää luonteeltaan
pysyvänä. Muilta kuin edellä mainituilta opiskelijoilta
perittävät lukukausimaksut voivat ammattikorkeakoulun
päätöksen mukaan vaihdella 3 500
eurosta 12 000 euroon lukuvuodessa. Ulkopuolisen tahon
tilauksesta kehitettävästä ja toteutettavasta
tutkintoon johtavasta koulutuksesta on perittävä vähintään
siitä aiheutuvat kustannukset kattava maksu.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
_______________
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä elokuuta 2008.
_______________
3.
Laki
tuloverolain muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
lisätään 30 päivänä joulukuuta
1992 annettuun tuloverolakiin (1535/1992)
uusi 95 a § seuraavasti:
95 a §
Korkeakoulujen lukukausimaksuista tehtävät
vähennykset
Henkilö, joka on suorittanut korkeakoulututkinnon Suomessa
ja jolle opiskelu ei ole ollut maksutonta yliopistolain 8 §:n
1 momentissa tai ammattikorkeakoululain 26 §:n
1 momentissa säädetyn perusteella, saa vähentää palkkatulostaan
tulonhankkimisvähennyksenä opiskelun päättymisestä seuraavan
viiden vuoden aikana kunakin vuonna yhden viidesosan opiskeluaikana
maksamistaan lukukausimaksuista.
_______________
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä elokuuta 2008.
_______________
Helsingissä 14 päivänä kesäkuuta
2006
- Arto Satonen /kok
- Kimmo Tiilikainen /kesk
- Reijo Paajanen /kok
- Markku Rossi /kesk
- Ahti Vielma /kok
- Mauri Salo /kesk
- Hanna-Leena Hemming /kok
- Jan Vapaavuori /kok
- Jyri Häkämies /kok
- Martin Saarikangas /kok
- Toimi Kankaanniemi /kd
- Lyly Rajala /kok
- Marja Tiura /kok
- Sirpa Asko-Seljavaara /kok
- Anne Holmlund /kok
- Jukka Roos /sd
- Olli Nepponen /kok
- Jari Vilén /kok
- Eero Akaan-Penttilä /kok
- Sari Sarkomaa /kok
- Seppo Särkiniemi /kesk
- Terhi Peltokorpi /kesk
- Kaarina Dromberg /kok
- Irja Tulonen /kok
- Suvi Lindén /kok
- Esko Kurvinen /kok
- Ben Zyskowicz /kok
- Lauri Oinonen /kesk
- Tuija Nurmi /kok
- Seppo Lahtela /kesk
- Petri Salo /kok
- Tero Rönni /sd
- Klaus Pentti /kesk
- Paula Risikko /kok
- Jouko Laxell /kok
- Jari Koskinen /kok
- Leena Harkimo /kok
- Pertti Hemmilä /kok
- Timo Seppälä /kok
- Jyrki Katainen /kok
- Kimmo Sasi /kok
- Heikki A. Ollila /kok
- Pekka Kuosmanen /kok
- Antti Kaikkonen /kesk
- Lasse Virén /kok
- Ilkka Kanerva /kok