PERUSTELUT
      
      Verotuloihin perustuva valtionosuuden tasaus
      
      Kunnan verotuloihin perustuvalla valtionosuuden tasauksella
         tasataan kuntien tulopohjassa olevia eroja. Tasaus toteutetaan valtion
         budjetin kautta. Valtionosuusjärjestelmän tarkoituksena on
         turvata kaikille kunnille taloudelliset edellytykset järjestää asukkailleen
         yhdenvertaiset peruspalvelut kohtuullisella kunnallisverorasituksella
         ja maksutasolla. Siihen kuuluu olennaisena osana verotulojen tasaus.
      
      
      Pääministeri Jyrki Kataisen hallituksen hallitusohjelman
         nojalla kiinteistövero poistettiin verotulojen tasauksesta
         tänä vuonna voimaan tulleella muutoksella. Sitä perusteltiin
         tavoitteella ohjata kunnat käyttämään
         enemmän kiinteistöverotuksen tarjoamaa potentiaalia.
      
      
      Tavoiteltu ohjausvaikutus on alun perinkin ollut vailla perusteita.
         Sen sijaan vaikuttavuudeltaan muutos on omiaan murentamaan vakavasti
         perustuslaista johdettua periaatetta, että valtiovallan
         on edistettävä kuntien toimintakykyä.
      
      
      Tasausjärjestelmän muutoksesta ovat hyötyneet
         varsin sattumanvaraisesti sellaiset kunnat, joissa on paljon kiinteistömassaa,
         arvokasta maapohjaa, rantaviivaa loma-asutuksineen tai voimalaitoksia,
         mutta kiinteistöverokannat ovat alhaisella tasolla. Tällaisissa
         kunnissa ei ole tarvetta kiinteistöveron korotuksille.
      
      
      Suurimpia menettäjiä puolestaan ovat olleet maaseutukunnat,
         joissa maapohjan sekä kiinteistöjen määrä ja
         arvo ovat vähäisiä, mutta kunnallisvero
         keskimääräistä korkeampi. On
         kuntia, jotka menettivät jopa enemmän kuin koko
         kiinteistöveron tuottonsa. Tällaisissa kunnissa
         kiinteistöverokantojen korotukset edes lain sallimiin ylärajoihin
         eivät auta, vaan vaje joudutaan kattamaan joko kunnallisveron
         korotuksina tai huonompina palveluina.
      
      
      Muutoksen kuntakohtaiset vaikutukset ovat olleet poikkeuksellisen
         suuret ja kuntia voimakkaasti eriarvoistavia. Se on murentanut valtionosuusjärjestelmän
         perusperiaatteen turvata kuntien kyky tuottaa asukkailleen peruspalveluja. 
      
      
      Tehdyssä muutoksessa suurimman hyötyjän ja
         menettäjän välillä eroa on ollut
         noin 750 euroa asukasta kohti laskettuna, mikä kunnallisverossa
         vastaa noin viittä kunnallisveroprosenttia. Lisäksi
         110 kuntaa eli enemmän kuin joka kolmas kunta menetti 50
         euroa asukasta kohti laskettuna tai enemmän. Tällainen
         ei ole hyväksyttävää ottaen
         huomioon samaan aikaan toteutetut historiallisen suuret valtionosuusleikkaukset.
      
      
      Ehdotettu lakimuutos kaventaisi kuntien välisiä tuloeroja
         sekä vahvistaisi kuntien yhdenvertaisuutta ja kykyä tuottaa
         asukkailleen palveluja. Valtiontalouden kannalta esitys on kustannusneutraali.
      
      
      Valtionosuus uusista lakisääteisistä tehtävistä
      
      Pääministeri Jyrki Kataisen hallituksen hallitusohjelmassa
         päätettiin leikata kuntapalvelujen rahoitusta
         vuositasolla 631 miljoonaa euroa. Maaliskuun kehysriihessä päätettiin
         lisäleikkauksista. Vaalikauden aikana kunnat menettävät
         rahaa yhteensä 3,4 miljardia euroa. Hallitusohjelma antaa
         mahdollisuuden leikata vielä lisää.
      
      
      Hallitus on aikeissa lisätä kunnille uusia
         lakisääteisiä velvoitteita hallitusohjelman
         mukaisesti ottamatta huomioon kuntapalvelujen rahoituksesta tehtyjä lisäleikkauksia
         sekä talouskasvun ja sitä myötä verotulokasvun
         hiipumista. Hallitusohjelmassa uusista tehtävistä luvataan
         korvata kunnille ainakin puolet laskennallisista kustannuksista,
         mikä on vallitsevissa olosuhteissa liian vähän.
      
      
      Ehdotettu lakimuutos, jossa valtionosuus maksettaisiin täysimääräisenä laskennallisista
         kustannuksista
         uusista lakisääteisistä tehtävistä,olisi
         kuntien kantokyvyn kannalta oikeudenmukainen sekä kannustaisi
         valtiovaltaa määräämään
         kunnille lisävelvoitteita vain perustelluista syistä.
         Esityksen kustannusvaikutukset riippuvat siitä, kuinka
         paljon hallitus määrää kunnille
         uusia velvoitteita.