LAKIALOITE 7/2007
vp
LA 7/2007
vp - Minna Sirnö /vas ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laki opintotukilain 11 §:n muuttamisesta
Eduskunnalle
ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Lakialoitteessa esitetään opintorahan korottamista
noin 15 prosentilla vastaamaan nykyistä kustannustasoa.
PERUSTELUT
Vuonna 2007 opintorahan saajien määräksi
arvioidaan 241 000, joista korkeakouluopiskelijoita
151 000 ja muita opiskelijoita 90 000. Tällä hetkellä opintorahan
suuruus on koulutusasteesta, iästä ja
asumismuodosta riippuen 21,86—259,01 euroa kuukaudessa.
Nykyisellään opintoraha ei vastaa elinkustannusten
tasoa eikä näin ollen mahdollista opiskelijoiden
keskittymistä kokopäivätoimisesti päätehtäväänsä eli
opiskeluun. Opintorahan taso on vuodesta 1995 jäänyt
noin 15 prosenttia jälkeen yleisestä kustannusten
noususta.
Opintorahan tason jälkeenjääneisyys
asettaa opiskelijat keskenään epätasa-arvoiseen
asemaan, kun opiskelijan elintaso on aiempaa voimakkaammin riippuvainen
vanhempien varallisuudesta, opiskelijan työnsaantimahdollisuuksista
sekä opintopaikkakunnan hintatasosta. Opintorahan jälkeenjääneisyys
onkin tärkeimpiä syitä opiskeluaikojen
pitkittymiseen, kun opiskelijoiden on käytävä ansiotyössä opiskelujensa
ohessa. Lisäansioiden hakemiseen pakotetut opiskelijat
myös vääristävät työmarkkinoitamme.
Erityisesti opiskelijoiden voimakas työllistyminen
palvelualojen ammatteihin ravintola-, myymälä-
ja kiinteistöhuoltoaloilla on polkenut alan palkkoja ja
työehtoja ja siten vaarantanut alalla vakituisesti työskentelevien
työllisyyden sekä elintason.
Pääministeri Vanhasen hallituksen edellinen, jokseenkin
epäonnistuneeksi osoittautunut opin-tososiaalinen uudistus
perustui lainapainotteisuuden lisäämiseen. Opiskelijat
eivät ole kuiten-kaan uskaltaneet epävarmojen
tulevaisuusnäkymien johdosta ottaa kallista syömälainaa,
jonka takaisinmaksamiseen heidän kykynsä epäsäännöllisten
työsuhteiden yleistyessä on vähintäänkin
kyseenalainen.
Sosiaalisesti epätasa-arvoistavan luonteensa lisäksi
ongelmana lainan osuuden kasvattamisessa on se, miten valmistuneet
kykenevät lainataakkaansa lyhentämään.
Useilla julkisen sekto-rin matalapalkkaisilla aloilla pätevyysvaatimukset
ja pätevyyden antavan koulutuksen kesto ovat samat kuin
korkeamminkin palkatuilla aloilla, eli opintojen pituus ja opintojen
suoritta-misen vaatima lainamäärä eivät
ole suoraan verrannollisia tulevaan ansiotasoon. Koska pääosa opintotuesta
on lainaperusteista, motivaatio kouluttautua näille matalapalkka-aloille
laskee entisestään.
Esillä ollut ehdotus opintorahaan liittyvän
tulorajan nostosta on selkeästi ristiriidassa hallituksen
aiempien koulutuspoliittisten linjausten kanssa. Vasta muutamia
kuukausia sitten hallitus opetusministerinsä johdolla pyrki
rajaamaan opintojen pituutta. Esitys ei edes poista opiskelijoiden
köyhyysloukkua. Päinvastoin esitys jakaa opiskelijat
entistä enemmän hyväosaisiin ja vähemmän
hyväosaisiin opiskeluaikaisten työnsaantimahdollisuuksien
mukaan.
Hallituksen työllistämistoimien pitäisi
ensisijaisesti kohdistua työttömiin, ei opiskelijoihin. Opiskelijoilla
pitäisi olla oikeus keskittyä päätehtäväänsä eli
kokopäiväiseen opiskeluun, ja sen mahdollistaa
ainoastaan ja vain tuntuva korotus itse opintorahaan. Valitettavasti
pääminis-teri Vanhasen hallitus on kuitenkin tällä hallituskaudella
kerta toisensa jälkeen torjunut opintorahan korotusyritykset.
Opintorahapainotteista tukijärjestelmää vahvistamalla
taataan se, että useimmilla opiskelijoilla on tasa-arvoinen
taloudellinen mahdollisuus keskittyä kokopäiväisesti
opiskeluun ja siten kartuttaa suomalaista tieto- ja taitopääomaa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
opintotukilain 11 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 21 päivänä tammikuuta
1994 annetun opintotukilain (65/1994)
11 §, sellaisena kuin se on laeissa 345/2004 ja 399/2006,
seuraavasti:
11 §
Opintorahan määrä
Jollei 17, 19, 19 a tai 20—22 §:stä muuta
johdu, opintorahan määrä kuukaudessa
on:
1) vanhempansa luona asuvalle opiskelijalle 44,48 euroa korkeakoulussa
ja 25,14 euroa muussa oppilaitoksessa, kun opiskelija on alle 20-vuotias,
sekä 121,85 euroa korkeakoulussa ja 73,50 euroa muussa
oppilaitoksessa, kun opiskelija on täyttänyt 20
vuotta;
2) muualla kuin vanhempansa luona asuvalle opiskelijalle 145,06
euroa korkeakoulussa ja 96,70 euroa muussa oppilaitoksessa, kun
opiskelija on alle 18-vuotias; sekä
3) muualla kuin vanhempansa luona asuvalle opiskelijalle korkeakoulussa
300 euroa ja muussa oppilaitoksessa 246 euroa, kun opiskelija on täyttänyt
18 vuotta tai avioliitossa taikka elatusvelvollinen.
Jos opiskelija asuu vanhemmaltaan vuokraamassaan tai vanhempansa
omistamassa asunnossa, joka on samassa kiinteistössä kuin
vanhemman vakituinen asunto, opintoraha myönnetään samansuuruisena
kuin vanhempansa luona asuvalle opiskelijalle.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää, että opintorahan
määrä voi olla myös muissa oppilaitoksissa
sama kuin korkeakouluissa, jos opintoihin ei liity opintososiaalisia
etuja.
Jos vanhempien tuloverolain (1535/1992) 30 §:ssä tarkoitettujen
puhtaiden ansio- ja pääomatulojen yhteismäärä on
enintään 13 800 euroa vuodessa, opintorahoja
voidaan korottaa seuraavasti:
1) 44,48 euron opintorahaa enintään 67,70
eurolla;
2) 25,14 euron opintorahaa enintään 48,37
eurolla;
3) 121,85 euron opintorahaa enintään 145,06 eurolla;
4) 73,50 euron opintorahaa enintään 96,70
eurolla;
5) 145,06 euron opintorahaa enintään 145,06 eurolla;
ja
6) 96,70 euron opintorahaa enintään 96,70
eurolla.
Korotus pienenee jokaista tulorajan ylittävää täyttä 1 380
euroa kohden 10 prosenttia. Yhteenlasketun tulon ylittäessä 26 100
euroa korotusta ei makseta.
Oikeus 1 momentin 1 ja 3 kohdassa tarkoitettuun korkeampaan
opintorahaan iän perusteella alkaa sen kuukauden alusta,
jona tuensaaja täyttää asianomaisessa
kohdassa säädetyn iän.
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
_______________
Helsingissä 29 päivänä maaliskuuta
2007
- Minna Sirnö /vas
- Annika Lapintie /vas
- Merja Kyllönen /vas