LAKIALOITE 70/2002
         vp
      
      LA 70/2002
            vp - Marjaana Koskinen /sd ym.
      
      Tarkistettu versio 2.0
      Laki työntekijäin eläkelain 1 §:n
         muuttamisesta
      
    
   
   
      
Eduskunnalle
   
   
   
      
      Määrä- ja osa-aikaisten
         työsuhteiden käyttö on joillakin aloilla
         lisääntynyt kohtuuttomasti. Esimerkiksi majoitus-
         ja ravitsemusalalla vuonna 2000 työskenteli vakituisessa
         ja kokoaikaisessa työsuhteessa vain 56 prosenttia työntekijöistä muiden
         ollessa määrä- ja osa-aikaisia. Koska kyse
         on keskiarvoluvusta, löytyy myös työnantajia,
         joiden työntekijöistä selkeästi
         alle puolet on toistaiseksi voimassa olevassa ja kokoaikaisessa
         työsuhteessa.
      
      
      Työntekijän kannalta työsuhteen pysyvyys
         ja kokoaikaisuus ovat seikkoja, jotka luovat tarpeellista turvallisuuden
         tunnetta työntekijän elämään.
         Toisaalta edellä mainitut seikat hyödyttävät
         myös työnantajaa parantuneena työmotivaationa
         ja -panoksena. Koska sosiaaliturvamaksuilla pystytään
         osittain ohjaamaan työnantajien käyttäytymistä,
         on perusteltua, että paljon määrä-
         ja osa-aikatyöntekijöitä käyttävillä työnantajilla
         maksurasitus on korkeampi. Aivan vastaavasti on perusteltua, että niillä työnantajilla,
         jotka noudattavat vastuullista työnantajapolitiikkaa, maksurasitus
         on pienempi.
      
      
      Sosiaaliturvamaksujemme suuruus perustuu tällä hetkellä hyvin
         paljon työnantajayrityksen kokoon. Kansaneläkemaksu
         on porrastettu kolmeen eri luokkaan palkkojen ja käyttöomaisuuden
         poistojen mukaan siten, että maksu on joko 1,35 tai 3,55
         taikka 4,45 prosenttia. Työkyvyttömyyseläke-
         ja työttömyyseläkemaksussa työnantajalla
         ei ole lainkaan omavastuuta alle 50 työntekijän
         yrityksessä, kun tämän jälkeen
         työnantajan omavastuu asteittain kohoaa 80 prosenttiin
         825 työntekijän yrityksissä.
      
      
      Työttömyysvakuutusmaksukin on porrastettu työnantajan
         maksaman palkkasumman mukaan siten, että maksu on 0,7 prosenttia,
         kun palkkasumma on alle 840 940 euroa ja 2,7 prosenttia, kun
         palkkasumma ylittää edellä mainitun luvun. Maksujen
         suuruuden vaihtelu johtaa helposti keinotekoisiin yritysjärjestelyihin,
         joilla yritystoimintaa pilkotaan pienempiin kokonaisuuksiin työnantajavastuiden
         pienentämiseksi.
      
      
      Työntekijäin eläkelain (395/1961)
         mukainen eläkelainsäädäntö takaa,
         että työntekijä saa sen sosiaaliturvan,
         joka hänelle palkan ja työsuhteen ehtojen nojalla
         kuuluu. Työnantajien rahoitusvastuu onkin lainsäädännössä rakennettu
         vastaamaan näitä etuuksia. Sen vuoksi on lain
         tavoitteiden vastaista, että näitä pakolliseen
         sosiaaliturvaan kuuluvia periaatteita ei noudateta. Vasta
         muutaman vuoden ikäinen työntekijäin eläkelain
         1 §:n 6 momentti mahdollistaa sen, että väärinkäytöstilanteisiin
         puututaan. Työpaikoilta kuuluneet viestit kuitenkin osoittavat,
         että säännös toimii vajavaisesti,
         joten säännöksen sanamuotoa on selkeytettävä ja
         tiukennettava. Yritysten toimintamoraalin kannalta on tärkeää,
         että väärinkäytöksiin
         puututaan johdonmukaisesti. Mikäli lakialoitteessa esitetyt
         muutokset eivät poista keinotekoisia yritysten pilkkomisia,
         tulee tulevaisuudessa harkita myös sitä, että työnantajien
         maksurasitus yhtenäistetään samansuuruiseksi
         erikokoisissa yrityksissä, koska ainoastaan riittävän
         suuriksi mitoitetut maksut varmistavat sosiaaliturvamme rahoituspohjan
         ja poistavat esimerkiksi julkisuudessa esillä olleet tarpeet
         korottaa työntekijän sairausvakuutusmaksua.
      
      
    
   
   
      
      
      Edellä olevan perusteella ehdotamme,
      
      että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
      
      
      
         
         
            
            
               
               Laki
               
               työntekijäin eläkelain 1 §:n
                  muuttamisesta
               
               
            
            
            
            Eduskunnan päätöksen mukaisesti
            
            
               muutetaan 8 päivänä heinäkuuta
               1961 annetun työntekijäin eläkelain (395/1961)
               1 §:n 6 momentti, sellaisena kuin se on laissa 1263/1999,
               seuraavasti:
            
            
            
            
               
               
                  
                  1 §
                  
                  - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
                  
                  Tilanteissa, joissa yrityksen palveluksessa olevista työntekijöistä yli
                     puolet työskentelee osa- tai määräaikaisissa
                     työsuhteissa, eläkelaitoksen on määrättävä korotettu
                     vakuutusmaksu. Jos eläketurvan järjestämisvelvollisuuden
                     kiertämiseksi tai vakuutusmaksun välttämiseksi oikeustoimelle
                     on annettu sellainen sisältö, joka ei vastaa asian
                     todellista luonnetta tai tarkoitusta, tätä järjestämisvelvollisuutta
                     ratkaistaessa tai vakuutusmaksua määrättäessä on
                     meneteltävä asian todellisen luonteen tai tarkoituksen
                     mukaisesti. Jos yrityksessä tapahtuneen järjestelyn
                     ilmeisenä tarkoituksena on ollut kiertää työnantajan
                     työkyvyttömyys- tai työttömyyseläkevastuuta
                     koskevia säännöksiä, eläkelaitoksen
                     on määrättävä vakuutusmaksu
                     ennen mainittua järjestelyä vallinneen tilanteen
                     mukaan.
                  
                  
                  - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
                  
                
               
               _______________
               
               
                  
                  Tämä laki tulee voimaan    päivänä       kuuta 20  .
                  
                
               
             
            
            _______________
            
          
         
       
      
    
   
   
      Helsingissä 17 päivänä kesäkuuta
         2002
      
      
         - Marjaana Koskinen /sd
- Ismo Seivästö /kd
- Säde Tahvanainen /sd
- Pirkko Peltomo /sd
- Riitta Prusti /sd
- Esa Lahtela /sd
- Pia Viitanen /sd
- Arto Seppälä /sd
- Tuula Haatainen /sd
- Harry Wallin /sd
- Erkki Kanerva /sd
- Saara Karhu /sd
- Heli Paasio /sd
- Klaus Hellberg /sd
- Raimo Mähönen /sd
- Kalevi Olin /sd
- Leena Rauhala /kd
- Mikko Elo /sd
- Ulla Juurola /sd
- Reijo Kallio /sd
- Pertti Turtiainen /vas
- Unto Valpas /vas
- Annika Lapintie /vas
- Veijo Puhjo /vas
- Kari Uotila /vas
- Anne Huotari /vas
- Pentti Tiusanen /vas
- Tero Rönni /sd
- Jussi Ranta /sd
- Matti Vähänäkki /sd
- Anu Vehviläinen /kesk
- Inkeri Kerola /kesk
- Leea Hiltunen /kd
- Valto Koski /sd
- Mikko Immonen /vas
- Lauri Kähkönen /sd
- Juha Rehula /kesk
- Mikko Kuoppa /vas
- Marjatta Stenius-Kaukonen /vas
- Jukka Gustafsson /sd
- Kari Rajamäki /sd
- Jukka Vihriälä /kesk
- Pekka Nousiainen /kesk