LAKIALOITE 70/2004 vp

LA 70/2004 vp - Pertti Salovaara /kesk ym.

Tarkistettu versio 2.0

Laki tieliikennelain muuttamisesta

Eduskunnalle

ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Aloitteessa esitetään liikenneonnettomuuteen osalliselle tienkäyttäjälle velvoitetta merkitä taajaman ulkopuolella liikenneonnettomuuden vuoksi ajoradan välittömään läheisyyteen jäänyt ajoneuvo varoituskolmiolla. Mikäli onnettomuuteen osallinen tienkäyttäjä on tilansa tai muun pakottavan syyn vuoksi estynyt merkintää suorittamasta, tulee poliisin tai pelastushenkilökunnan asettaa ajoneuvon kohdalle varoituskolmio. Aloitteen tarkoitus on pyrkiä estämään pelastuslain (468/2003) velvoitteista johtuvia, mutta mahdollisesti turhia ilmoituksia ja tarpeettomia pysäyttämisiä.

PERUSTELUT

Pelastuslain (468/2003) 6 luvun 28 §:ssä säädetään jokaisen toimintavelvollisuudesta. Pykälän sisältö oli käytännössä samansisältöinen jo edeltävän pelastustoimilain (561/1999) aikana. Velvollisuuden laiminlyönti on sanktioitu pelastuslain 13 luvun 83 §:ssä ja rikoslain (39/1889) 21 luvun 15 §:ssä.

Yksi henkilökohtaisten viestintävälineiden käytön lisääntymisen positiivisimmista vaikutuksista on niiden mahdollistama nopea tiedonkulku liikenne- tai muun onnettomuustilanteen sattuessa. Lainkuuliaiset kansalaiset ovat myös kiitettävän hyvin selvillä pelastuslain mukaisista toiminta- ja ilmoitusvelvollisuuksistaan, sekä toimivat myös näiden velvoitteiden mukaisesti havaitessaan ajoradan läheisyydessä onnettomuusajoneuvon tai -ajoneuvoja.

Asian kääntöpuolena ovat kymmenet, ellei jopa sadat, turhat yhteydenotot poliisiin ja hätäkeskuksiin ajoradan ulkopuolelle jääneiden onnettomuusajoneuvojen vuoksi. Onnettomuusajoneuvon ulkoiset tunnusmerkit eivät yleensä paljasta, onko onnettomuus tapahtunut viisi minuuttia vai viisi päivää aikaisemmin. Tilanteen tarkempi arviointi pysäyttämällä tai pysäköimällä ajoneuvo taajaman ulkopuolella voi olla vaikeaa, vaarallista tai erikseen ja nimenomaisesti kiellettyä esimerkiksi tieliikennelain (267/1981) 2 luvun 26, 27 tai 28 §:n nojalla tai tieliikenneasetuksen (182/1982) 2 luvun 6 §:n nojalla.

Mikäli liikenneonnettomuudessa osallisena olleella tienkäyttäjällä olisi velvollisuus merkitä onnettomuusajoneuvo asettamalla varoituskolmio sen kohdalle näkyvyyden kannalta sopivimpaan paikkaan, poistuisi useiden turhien ja päällekkäisten ilmoitusten ongelma poliisilta ja hätäkeskuksilta. Jokaisen turhan ilmoituksen käsittely vaikeuttaa osaltaan muiden ilmoitusten vastaanottamista.

Varoituskolmio symboloisi tässä tapauksessa "vaara ohi" -viestiä. Ehdotettu 61 a § koskee tilannetta, missä ajoneuvo on poissa ajoradalta, mutta kuitenkin sen välittömässä läheisyydessä ja ajoradalle näkyvissä. Merkintä tulisi suorittaa pykälän sanamuodon mukaisesti ajoneuvon kohdalle asetetulla varoituskolmiolla, jolloin ei synny sekaantumisvaaraa tieliikennelain 4 luvun 61 §:ssä tarkoitettuun tilanteeseen.

Milloin liikenneonnettomuuteen osallinen tienkäyttäjä ei tilansa tai muun pakottavan syyn vuoksi voisi merkintää suorittaa, olisi onnettomuusajoneuvon merkintävelvollisuus mahdollisten pelastustoimien päättymisen jälkeen poliisilla tai pelastushenkilökunnalla.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:

Laki

tieliikennelain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

lisätään 3 päivänä huhtikuuta 1981 annettuun tieliikennelakiin (267/1981) uusi 61 a § seuraavasti:

61 a §

Onnettomuusajoneuvon merkitseminen

Milloin ajoneuvo taajaman ulkopuolella tapahtuneen liikenneonnettomuuden jälkeen on jäänyt ajoradan ulkopuolelle, kuitenkin ajoradan välittömään läheisyyteen, tulee onnettomuuteen osallisen tienkäyttäjän merkitä ajoneuvo sen kohdalle asetetulla varoituskolmiolla, jos sellainen on ajoneuvossa pakollisena varusteena.

Milloin liikenneonnettomuuteen osallinen tienkäyttäjä on tilansa tai muun pakottavan seikan vuoksi estynyt varoituskolmiota asettamasta, tulee mahdollisten pelastustoimien jälkeen poliisin tai pelastushenkilökunnan merkitä ajoneuvo sen kohdalle asetetulla varoituskolmiolla.

Liikenneonnettomuuden vuoksi ajoneuvon kohdalle asetettu varoituskolmion luvaton poistaminen tai siirtäminen on kiellettyä.

_______________

Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2005.

_______________

Helsingissä 2 päivänä kesäkuuta 2004

  • Pertti Salovaara /kesk
  • Simo Rundgren /kesk
  • Lauri Oinonen /kesk
  • Petri Neittaanmäki /kesk
  • Lasse Hautala /kesk
  • Esko Ahonen /kesk