LAKIALOITE 72/2002 vp

LA 72/2002 vp - Klaus Hellberg /sd ym.

Tarkistettu versio 2.1

Laki nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annetun lain muuttamisesta

Eduskunnalle

ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Lakialoitteessa ehdotetaan muutettavaksi nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annetun lain (1472/1994) 2 §:n 1 momentin moottoribensiinin ja dieselöljyn ympäristöominaisuuksia määrittäviä 6 ja 8 kohtaa sekä lain liitteenä olevaa verotaulukkoa siten, että niin sanotut rikittömät polttoaineet tulevat yleiseen käyttöön. Muutos vähentää tieliikenteen aiheuttamia terveydelle ja ympäristölle haitallisia päästöjä sekä varmistaa, että uusien automallien tarvitsemia rikittömiä polttoaineita tulee yleisesti saataville. Lisäksi muutoksella saadaan Suomessa myytävät polttoaineet vastaamaan ympäristöominaisuuksiltaan muualla Pohjois-Euroopassa myytäviä polttoainelaatuja.

Muutos toteutetaan porrastamalla polttoaineiden valmistevero niin, että rikittömien laatujen vero on 4 senttiä litralta alempi kuin tavallisten polttoainelaatujen vero. Siirtyminen rikittömiin polttoaineisiin veroporrastusten avulla jo ennen vuotta 2005 on EU:n direktiiviehdotuksen mukainen käytäntö.

PERUSTELUT

Suomi oli Euroopan kärkimaita ottaessaan käyttöön lyijyttömän bensiinin sekä pakokaasupäästöjä vähentävät bensiini- ja dieselöljylaadut veroporrastusten avulla 1990-luvun alkupuolella. Mainittu dieselöljyn laadun määrittelevä laki vuodelta 1994 on kuitenkin jo vanhentumassa. Myös nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annetun lain muuttamisesta annettu laki (1159/1998) vuodelta 1998, jolla määritellään bensiini, on jäämässä jälkeen kehityksestä, koska siinä ei puututa rikkipitoisuuteen.

Markkinoille on tulossa uusia moottori- ja katalysaattorityyppejä, jotka vähentävät sekä pakokaasupäästöjä että polttoaineen kulutusta, mutta niille tarvitaan rikitön polttoaine. Rikittömyys tehostaa myös liikenteessä jo olevien autojen katalysaattorien toimintaa, jolloin terveydelle ja ympäristölle haitalliset päästöt sekä pakokaasujen haju vähenevät.

Käytäntö on osoittanut, että vähemmän haitallisia polttoaineita saadaan laajamittaiseen käyttöön vain lainsäädännöllisin tai veroteknisin keinoin. Veroporrastuksia käytetään tai ollaan ottamassa käyttöön lähes kaikissa Keski- ja Pohjois-Euroopan maissa.

Lakialoitteessa lähdetään siitä, että rikittömän bensiinin ja dieselöljyn valmistevero on 4 senttiä litralta alempi kuin tavallisen polttoainelaadun vero. Tämä veroporras riittää saamaan rikittömät laadut yleiseen käyttöön. Muutoksella ei ole vaikutusta verotulojen kertymään pidettäessä rikittömien laatujen vero samalla tasolla kuin nykyisin yleisesti myytävien polttoainelaatujen verot.

Ellei Suomi siirry rikittömiin polttoaineisiin samaan aikaan kuin muu Pohjois-Eurooppa, on uhkana, että öljy-yhtiöt myyvät rikittömät tuotteensa veroporrastuksen antaviin maihin ja Suomessa myytävät polttoaineet jopa huononevat nykyisestään.

Moottoribensiini

Bensiinin suurin sallittu rikkipitoisuus on 150 mg/kg (valtioneuvoston asetus moottoribensiinin ja dieselöljyn laatuvaatimuksista; 1271/2000). EU:ssa arvo on pienennettävä 50 mg/kg:aan viimeistään 1.1.2005. Lisäksi käsittelyssä olevan direktiiviehdotuksen mukaisesti viimeistään 1.1.2005 jäsenmaiden on tuotava maantieteellisesti kattavasti saataville niin sanottu rikitön laatu, jonka rikkipitoisuus on enintään 10 mg/kg. Monissa maissa (Belgia, Iso-Britannia, Ruotsi, Saksa) enintään 50 mg/kg rikkiä sisältävän laadun saatavuutta edistetään 0,3—4,5 sentin veroporrastuksella litraa kohti. Saksassa veroporrastuksen vaatima rikkiraja muuttuu 10 mg/kg:ksi 1.1.2003 ja Iso-Britanniassa vuoden 2003 aikana. Tämän lisäksi monissa muissa maissa suunnitellaan rikkirajan muuttamista 10 mg/kg:ksi jo ennen vuoden 2005 alkua.

Dieselöljy

Dieselöljyn suurin sallittu rikkipitoisuus on 350 mg/kg (valtioneuvoston asetus moottoribensiinin ja dieselöljyn laatuvaatimuksista). Lähes kaikki Suomessa myyty dieselöljy on kuitenkin 2,52 senttiä litralta koskevan veroporrastuksen ansiosta (laki nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta) parempaa sisältäen rikkiä enintään 50 mg/kg. EU:ssa rikkipitoisuus on pienennettävä 50 mg/kg:aan viimeistään 1.1.2005. Lisäksi käsittelyssä olevan direktiiviehdotuksen mukaisesti viimeistään 1.1.2005 jäsenmaiden on tuotava maantieteellisesti kattavasti saataville niin sanottu rikitön laatu, jonka rikkipitoisuus on enintään 10 mg/kg. Monissa maissa (Belgia, Hollanti, Irlanti, Iso-Britannia, Luxemburg, Norja, Saksa, Tanska) enintään 50 mg/kg rikkiä sisältävän laadun markkinointia edistetään tällä hetkellä 1,5—7,6 sentin veroporrastuksella litraa kohti. Ruotsissa enintään 10 mg/kg rikkiä sisältävä laatu saa 5,5 sentin veroporrastuksen litraa kohti. Saksassa veroporrastuksen vaatima rikkiraja muuttuu 10 mg/kg:ksi 1.1.2003 ja Iso-Britanniassa vuoden 2003 aikana. Lisäksi monissa muissa jäsenmaissa suunnitellaan rikkirajan muuttamista 10 mtg/kg:ksi jo ennen vuoden 2005 alkua.

Nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annetussa laissa oleva dieselöljyn setaani-indeksi- tai setaanilukuvaatimus voidaan poistaa vanhentuneena, koska asia sisältyy mainittuun valtioneuvoston asetukseen.

Verotaulukko

Veroporrastus toteutettaisiin muuttamalla lain liitteenä olevaa verotaulukkoa. Samalla verotaulukosta poistettaisiin lyijyllinen bensiini ja moottoribensiinin sekoitus tarpeettomina, koska lyijyä sisältävät laadut ovat muutenkin nykyään kiellettyjä (edellä mainittu valtioneuvoston asetus).

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:

Laki

nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annetun lain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta 29 päivänä joulukuuta 1994 annetun lain (1472/1994) 2 §:n 1 momentin 6 ja 8 kohta sekä lain liitteenä oleva verotaulukko,

sellaisina kuin niistä ovat 2 §:n 1 momentin 6 kohta laissa 1159/1998 ja liitteenä oleva verotaulukko laissa 918/2001, seuraavasti:

2 §

Tässä laissa tarkoitetaan:

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

6) rikittömällä reformuloidulla moottoribensiinillä tuotetta, joka alla mainittujen ominaisuuksien osalta vastaa asianomaista raja-arvoa:

Ominaisuus Raja-arvo

Rikkipitoisuus

Enintään 10mg/kg

Happipitoisuus

2<=O(2)<=2,7 %

Bentseenipitoisuus

Enintään 1 tilavuus-%

Höyrynpaine:

- tuote, joka on luovutettu kulutukseen 1.6.—31.8., sanotut päivät mukaan luettuina

Enintään 70 kPa

- tuote, joka on luovutettu kulutukseen 1.9.—31.5., sanotut päivät mukaan luettuina

Enintään 90 kPa

Aromaattisten hiilivetyjen pitoisuus Enintään 35 tilavuus-%

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

8) rikittömällä dieselöljyllä tullitariffin nimikkeeseen 2710 kuuluvaa dieselöljyä, joka alla mainittujen ominaisuuksien osalta vastaa asianomaista raja-arvoa:

Ominaisuus Raja-arvo

Rikkipitoisuus

Enintään 10mg/kg

Aromaattisten hiilivetyjen pitoisuus

Enintään 20 tilavuus-%

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

VEROTAULUKKO
Tuote Tuoteryhmä Perusvero Lisävero Huoltovarmuusmaksu

Moottoribensiini snt/l

— peruslaatu

1

55,19

4,02

0,68

— rikitön reformuloitu

2

51,19

4,02

0,68

Dieselöljy snt/l

— peruslaatu

3

29,50

4,52

0,35

— rikitön

4

25,50

4,52

0,35

Kevyt polttoöljy snt/l

5 1,83 4,54 0,35

Raskas polttoöljy snt/kg

6

5,40

0,28

_______________

Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2003.

_______________

Helsingissä 19 päivänä kesäkuuta 2002

  • Klaus Hellberg /sd
  • Kari Urpilainen /sd
  • Jouko Skinnari /sd
  • Susanna Huovinen /sd
  • Jussi Ranta /sd
  • Matti Vähänäkki /sd
  • Heli Paasio /sd
  • Kari Rajamäki /sd
  • Ilkka Taipale /sd
  • Raimo Mähönen /sd
  • Leena Luhtanen /sd
  • Erkki Kanerva /sd
  • Kalevi Olin /sd
  • Tero Rönni /sd
  • Matti Saarinen /sd
  • Pentti Tiusanen /vas
  • Tapio Karjalainen /sd
  • Marja-Leena Kemppainen /kd
  • Petri Salo /kok
  • Tuija Brax /vihr
  • Pia Viitanen /sd
  • Reijo Laitinen /sd
  • Marjaana Koskinen /sd
  • Esa Lahtela /sd
  • Veijo Puhjo /vas
  • Annika Lapintie /vas
  • Kari Uotila /vas
  • Reijo Kallio /sd
  • Pirkko Peltomo /sd
  • Risto Kuisma /sd
  • Anu Vehviläinen /kesk
  • Esko Kurvinen /kok
  • Martti Tiuri /kok
  • Mauri Salo /kesk
  • Hannu Aho /kesk
  • Juha Rehula /kesk
  • Timo E. Korva /kesk
  • Arto Seppälä /sd
  • Marjatta Vehkaoja /sd
  • Antti Rantakangas /kesk
  • Mari Kiviniemi /kesk
  • Mika Lintilä /kesk
  • Virpa Puisto /sd
  • Pekka Vilkuna /kesk
  • Lauri Oinonen /kesk
  • Toimi Kankaanniemi /kd
  • Mikko Elo /sd
  • Harry Wallin /sd
  • Saara Karhu /sd
  • Marja-Liisa Tykkyläinen /sd
  • Rakel Hiltunen /sd
  • Matti Huutola /vas
  • Kimmo Kiljunen /sd
  • Tero Mölsä /kesk
  • Sakari Smeds /kd
  • Lauri Kähkönen /sd
  • Säde Tahvanainen /sd
  • Mikko Immonen /vas
  • Valto Koski /sd
  • Riitta Prusti /sd
  • Unto Valpas /vas
  • Pertti Turtiainen /vas
  • Esko Helle /vas
  • Janina Andersson /vihr
  • Inkeri Kerola /kesk
  • Niilo Keränen /kesk
  • Pekka Nousiainen /kesk
  • Seppo Lahtela /kesk
  • Paula Lehtomäki /kesk
  • Jari Leppä /kesk
  • Sulo Aittoniemi /alk
  • Raimo Vistbacka /ps
  • Rauha-Maria Mertjärvi /vihr
  • Anni Sinnemäki /vihr
  • Matti Kangas /vas
  • Jouni Lehtimäki /kok
  • Pertti Hemmilä /kok
  • Jukka Gustafsson /sd
  • Tarja Kautto /sd
  • Osmo Puhakka /kesk
  • Johannes Leppänen /kesk
  • Iivo Polvi /vas
  • Antero Kekkonen /sd
  • Hannes Manninen /kesk
  • Pauli Saapunki /kesk
  • Kari Myllyniemi /kesk
  • Kyösti Karjula /kesk
  • Leea Hiltunen /kd
  • Leena Rauhala /kd
  • Anne Holmlund /kok
  • Aulis Ranta-Muotio /kesk
  • Ismo Seivästö /kd
  • Pekka Ravi /kok
  • Markku Rossi /kesk
  • Jouko Jääskeläinen /kd
  • Gunnar Jansson /r
  • Paula Kokkonen /kok
  • Markku Laukkanen /kesk
  • Kirsi Piha /kok
  • Hanna Markkula-Kivisilta /kok
  • Jyri Häkämies /kok
  • Mikko Kuoppa /vas