LAKIALOITE 79/2013
vp
LA 79/2013
vp - Antti Lindtman /sd
Tarkistettu versio 2.0
Laki työaikalain 28 §:n muuttamisesta
Eduskunnalle
ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Aloitteessa ehdotetaan muutettavaksi työaikalain 6
luvun 28 §:n 3 momenttia siten, että työnantajalla
ei jatkossa olisi oikeutta jakaa moottoriajoneuvon kuljettajan päivittäisiä lepoaikoja
kahteen
15 minuutin pätkään yhden 30 minuutin tauon
sijaan.
PERUSTELUT
Työaikalain tarkoituksena on suojella työntekijää,
joka työskentelee työ- tai virkasuhteessa. Työaikalain
soveltamisessa ei ole kysymys pelkästään
palkansaajan oikeudesta ylityökorvauksiin, vaan tarkoituksena
on asettaa rajoituksia tehtävän työn
määrään. Laki myös
turvaa työntekijän oikeuden riittävään
vapaa-aikaan ja lepoon niin työpäivän
aikana kuin työpäivän jälkeenkin.
Työaikalain 6 luvun 28 §:ssä säädetään
työntekijän oikeudesta päivittäisiin
lepoaikoihin. Jos vuorokautinen työaika on pidempi kuin
kuusi tuntia, on työntekijälle annettava työvuoron aikana
säännöllinen vähintään
tunnin kestävä lepoaika. Työnantaja ja
työntekijä voivat sopia lyhyemmästä,
kuitenkin vähintään puolen tunnin pituisesta
lepoajasta. Jos työaika jaksotyössä on pidempi
kuin kuusi tuntia, on työntekijälle annettava
vähintään puoli tuntia kestävä lepoaika tai
tilaisuus aterioida työn aikana. Moottoriajoneuvon kuljettajalle
on annettava jokaista 5 tunnin 30 minuutin pituista työjaksoa
kohti vähintään 30 minuutin pituinen
tauko yhdessä tai kahdessa erässä.
Jaksotyöajasta säädetään
työaikalain 3 luvun 7 §:ssä.
Pykälän mukaan säännöllinen
työaika saadaan yleissäännöksestä poiketen
järjestää niin, että työaika
on kolmen viikon pituisena ajanjaksona enintään
120 tuntia tai kahden viikon pituisena ajanjaksona enintään
80 tuntia. Jaksotyöaikaa voidaan pykälän
kolmannen kohdan mukaan soveltaa henkilö- ja tavarankuljetuksissa,
kanavilla, kääntösilloilla ja losseilla.
Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT:n mukaan
edellä mainittu moottoriajoneuvojen kuljettajia koskeva
päivittäisen lepoajan jakaminen kahteen osaan
on käytännössä johtanut tilanteisiin,
joissa työntekijä ei ehdi edes nauttia lounasta
työpäivän aikana. Lisäksi kuljettajiin
sovelletaan useasti myös jaksotyötä koskevia
säännöksiä, jotka mahdollistavat
jopa lähes 12 tunnin pituisia työpäiviä kerrallaan.
Työaikalaki edellyttää, että moottoriajoneuvon
kuljettajalle annetaan jokaista 5 tunnin 30 minuutin pituista työjaksoa
kohtaan 30 minuutin tauko. AKT:n mukaan osassa kuljetusalan yrityksiä pykälää sovelletaan
nyt niin, että työaika jää juuri
alle 11 tuntia ja 30 minuuttia, jotta toista 30 minuutin
pituista taukoa ei tarvitsisi työntekijöille antaa.
Esimerkkimallissa linja-autonkuljettaja työskentelee
ajalla 06.00—17.30 saaden vain kaksi vartin pituista taukoa.
Näiden lyhyiden taukojen toteutuminen on lisäksi
jäänyt epäselväksi, koska työnantaja
laskee monesti tauolle tulot ja tauolta lähdöt
niin tiukalle, ettei työntekijälle yksinkertaisesti
jää aikaa koko tauon pitämiseen. Varsinkaan
kaupunkiliikenteessä ei voida olettaa liikenteen sujuvan
joka päivä ja jokainen hetki minuutin tarkkuudella.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
työaikalain 28 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan työaikalain (605/1996)
28 §:n 3 momentti seuraavasti:
28 §
Päivittäiset lepoajat
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Moottoriajoneuvon kuljettajalle on annettava jokaista 5 tunnin
30 minuutin pituista työjaksoa kohti vähintään
30 minuutin pituinen tauko.
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 2014.
_______________
Helsingissä 20 päivänä joulukuuta
2013