PERUSTELUT
      
      Perusopetuslaki ja -asetus
      
      Perusopetuslaki (628/1998) on ollut
         voimassa reilut kaksi vuotta. Yleinen arvio lain sisällöstä ja
         toimivuudesta on myönteinen. Perusopetuslaissa säädetään
         perusopetuksesta ja oppivelvollisuudesta. Koulujen kasvatusvastuusta
         ei laissa sanota mitään, mikä on selkeä epäkohta.
         Kunnan velvollisuutena on järjestää oppivelvollisuusikäisille
         perusopetusta sekä oppivelvollisuuden alkamista edeltävänä vuonna
         esiopetusta. Opetuksen tavoitteena on lain mukaan tukea oppilaiden
         kasvua ihmisyyteen ja eettisesti vastuukykyiseen yhteiskunnan jäsenyyteen
         sekä antaa heille elämässä tarpeellisia
         tietoja ja taitoja.
      
      
      
      Oppilaan työmäärästä säädetään
         perusopetusasetuksen (852/1998) 3 §:ssä.
         Perusopetusta annetaan oppilaalle ensimmäisellä ja
         toisella vuosiluokalla keskimäärin vähintään
         19, kolmannella ja neljännellä vuosiluokalla keskimäärin
         vähintään 23 sekä viidennellä ja
         kuudennella vuosiluokalla keskimäärin vähintään
         24 tuntia työviikossa. Vaikka asetuksessa säädetään
         vain vähimmäismäärästä,
         koulupäivät ovat yleisesti näiden vähimmäissääntöjen
         mukaisia tai vain vähän niitä ylittäviä.
         Esimerkiksi ensimmäisellä ja toisella vuosiluokalla
         koululainen saa opetusta keskimäärin vajaat neljä tuntia
         päivässä. Säännökset
         lähtevät siis siitä, että 7-
         ja 8-vuotiaiden lasten koulupäivä päättyy
         puolen päivän aikoihin. Lapset lähetetään
         tuolloin koulusta pois tietämättä, millaisiin
         oloihin he menevät tai onko aikuisia huolehtimassa lapsista.
         Suomessa koululaisella ei ole lakisääteistä oikeutta
         valvottuun ja ohjattuun aamu- ja iltapäivätoimintaan.
      
      
      Lyhyen koulupäivän ja nykyisen koulun roolin
         tausta
      
      
      Suomalainen koulu rakentuu agraarisen yhteiskunnan perinteille.
         Koululaitoksemme kehitettiin palvelemaan maatalous- ja käsityöläisväestöä,
         jonka lapset menivät kouluun oppimaan lukemis-, kirjoittamis-
         ja laskemistaidot. Lapset oppivat muut elämäntaidot
         ja ammattitaidon kotonaan, jossa oli muutakin väkeä kuin omat
         vanhemmat. Välimatkat olivat pitkiä ja kulkuneuvot
         hitaita. Lyhyille koulupäiville oli tuolloin selkeät
         perusteet.
      
      
      Nykyisin tilanne on aivan toinen, kun koko yhteiskunta on 1900-luvulla
         käynyt läpi syvän muutosprosessin ja
         elinkeino-, työ- ja perhe-elämä ovat
         muuttuneet aivan toisenlaisiksi. 2000-luvun hyvinvointiyhteiskunnassa
         tavoitteena on mahdollisimman suuri ihmisten osallistuminen työelämään
         ja verotulojen kautta tapahtuva tulojen uudelleenjako ja hyvinvointipalvelujen
         järjestäminen. Sekä naisten että miesten
         koulutustaso ja työssäkäynti ovat lisääntyneet
         merkittävästi. Vanhemmat haluavat elättää perheensä ja käydä työssä kodin
         ulkopuolella tehden normaalisti n. 7,5 tunnin työpäivää.
         Monen työssäkäyvän työajat
         ovat perheen kannalta epämukavat ja joustamattomat. Koulupäivät
         ovat kuitenkin lyhyitä suhteessa vanhempien säännölliseen
         työaikaan. Lapset joutuvat oleskelemaan kotona yksin tai
         viettämään aikaansa kaveriseurassa. Ongelmaa
         pahentaa se tosiasia, että pienellä koululaisella
         ei etenkään isoissa muuttovoittoisissa kaupungeissa
         ole isovanhempia ja muita turvallisia aikuisia koulun tai kodin
         läheisyydessä.
      
      
      Lasten yksinolo aiheuttaa tutkimusten mukaan ongelmia
      
      Lasten yksinäisillä iltapäivillä on
         valvomattoman ajankäytön takia haittoja, joita
         työssäkäyvien vanhempien on
         vaikea kontrolloida. Lapset voivat kuljeksia ryhmissä ja
         ryhtyä tekoihin, joihin eivät yksinään
         ryhtyisi. Kodeissa keskenään ollessaan lapset
         saattavat altistua heille sopimattomien videoiden katseluun tai
         uppoutua tietokonepelien maailmaan. Liian vähäinen
         valvonta aiheuttaa myös turvattomuuden tunteita, joiden yhteys
         mielenterveysongelmiin tunnetaan monista tutkimuksista. Amerikkalaisessa
         tutkimuksessa (mm. Richardson) on todettu, että pienten koululaisten
         valvomaton ajankäyttö koulun jälkeen
         lisää alttiutta tupakointiin, alkoholinkäyttöön,
         huumeisiin, depressioon, riskinottoon ja heikkoon koulumenestykseen.
         Tutkijat kiinnittävät huomiota myös siihen,
         että yksinolo heikentää lasten emotionaalisia
         siteitä vanhempiin. Lapset itsenäistyvät
         vanhemmistaan varhain, mikä heikentää vanhempien
         mahdollisuuksia vaikuttaa lapsiinsa myöhemmin, mahdollisten ongelmien
         ilmaantuessa. Suomalaisten tutkimusten (mm. Lea Pulkkinen) mukaan
         paljon yksin olleet koululaiset kokivat koti-ilmapiirin kielteisemmäksi
         kuin muut vastaavanikäiset. Heidän mielestään
         kotona oli vähän luottamusta, ymmärtämystä ja
         avoimuutta ja liikaa välinpitämättömyyttä.
         Paljon yksin olleilla lapsilla oli enemmän käytösongelmia.
         Ala-asteella paljon yksin olleet oppilaat olivat selvästi
         aggressiivisempia kuin ne, joiden yksinäisyys alkoi vasta
         yläasteella. Opettajien havaitsema oppilaiden levottomuus,
         koulukiusaaminen ja muu huonotapaisuus sopivat yhteen sen tosiasian
         kanssa, että oppilaista suuri osa on liian paljon ilman
         aikuisten huolenpitoa ja valvontaa.
      
      
      Monet lapset selviytyvät yksinolostaan varsinkin, jos
         heidän elämässään on
         muita suojaavia tekijöitä. Näitä voivat
         olla läheiset yhteydet isovanhempiin, luokkatoverin vanhempiin
         tai joihinkin muihin aikuisiin, jotka korvaavat yhteyksiä vanhempiin.
         Lapsi, joka on luonteeltaan valoisa ja helposti lähestyttävä,
         löytää helpommin korvaavia ihmissuhteita
         kuin vetäytyvä tai helposti ärtyvä lapsi.
         Myös lapsi, jolla on erikoislahjakkuutta, voi löytää elämälleen
         sisältöä omaehtoisen toiminnan kautta.
         Selviytymistarinat eivät kuitenkaan oikeuta vähättelemään
         sitä tosiasiaa, että valvomattomaan ajankäyttöön
         ja aikuissuhteiden puutteeseen liittyy vakavia kehitysriskejä.
      
      
      Stakesin tutkimusten mukaan lasten huonovointisuus on lisääntynyt
         1990-luvun puolivälin jälkeen. Lasten pahoinvointia
         aiheuttavat erilaisten somaattisten oireiden kasvu: astma, allergiat,
         diabetes ja ylipaino. Samalla mielenterveyden ongelmat yleistyvät,
         kodin ulkopuolista tukea tarvitaan yhä enemmän
         ja oppimisvaikeudet kasaantuvat. Uusia ilmiöitä ovat
         lasten särkyoireet, erityisesti niska- ja hartiasäryt
         lisääntyvät. Lasten väsymys
         johtuu pitkälti unen puutteesta, mutta myös liikunnan
         puutteella on vaikutuksensa. Monet koululaiset istuvat television
         ja tietokoneen ääressä vapaa-aikana ja
         koulussa päivisin. Liikuntaa voitaisiin merkittävästi
         lisätä hyvällä kerhotoiminnalla.
      
      
      Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan saatavuus
         ja taso vaihtelevat
      
      
      Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan järjestämisestä on
         keskusteltu vilkkaasti viime vuosina. Tasavallan presidentin puoliso
         Eeva Ahtisaari pyrki voimakkaasti edistämään
         koululaisten iltapäivätoiminnan järjestämistä.
         Perusopetuslain säätämisen yhteydessä eduskunta
         edellytti toimenpiteitä aamu- ja iltapäivätoiminnan
         kehittämiseksi. Iltapäivätoiminnan kehittäminen
         sisältyy Paavo Lipposen II hallituksen ohjelmaan ja valtioneuvoston
         hyväksymään sosiaali- ja terveydenhuollon
         sekä opetustoimen tavoite- ja kehittämisohjelmiin.
         Ohjelmat ovat kuitenkin suosituksia, eivätkä ne
         velvoita kuntia. Tavoitteena on järjestää pienten
         koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminta kattavasti
         ja perheiden tarpeita vastaavasti kaikissa kunnissa.
      
      
      Eri puolilla maata on ryhdytty moniin toimenpiteisiin koululaisten
         iltapäivätoiminnan järjestämiseksi
         ja lasten yksinäisyyden lievittämiseksi. Vaikka
         koululaisten iltapäivätoiminta on voimakkaasti
         laajentunut viime vuosina, ei tilannetta voi kuitenkaan pitää hyvänä.
         Nykyisissä iltapäiväkerhoissa on se ongelma,
         että niiden laatu ja kattavuus ovat monenkirjavia. Toiminta
         perustuu järjestöjen ja vapaaehtoisten aktiivisuuteen,
         työllistämistukiin ja vaihtuviin, usein nuoriin
         ohjaajiin. On hyvin järjestettyä toimintaa, mutta
         on myös alueita, joissa toimintaa ei ole ollenkaan tai
         se on huonosti järjestetty. Käytännössä on
         sattuman kauppaa, löytyykö koulun alueelta innokkuutta
         ja osaamista järjestää laadukasta aamu-
         ja iltapäivätoimintaa. OECD:n arviointiryhmä kummasteli äskettäin
         suomalaisten koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan
         vähyyttä. Arvioitsijoiden mukaan on epäloogista, että maassa,
         jossa perheillä on subjektiivinen oikeus päivähoitoon,
         ei koulun alettua riittävää hoitoa ja
         toimintaa ole tarjolla.
      
      
      Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan edut
      
      Lakisääteinen aamu- ja iltapäivätoiminta
         vähentäisi lasten yksinoloa ja siitä johtuvia
         ongelmia. Se takaisi pienille koululaisille turvallisen ja ohjatun
         iltapäivän koko maassa. Koululaisen aamu- ja
         iltapäivätoiminta on looginen jatko hyvin järjestetylle
         päivähoitojärjestelmälle. Virikkeellinen
         aamu- ja iltapäivätoiminta antaa lapselle hyviä harrastuksia
         ja suojaa lasta epäsosiaaliselta kehitykseltä.
         Harrastusten kautta valikoituu samanmielisten tovereiden joukko.
         Kavereiden esimerkin vaikutus on suuri, mutta yhtä merkittävä voi
         olla harrastusten ohjaajien merkitys lapselle tärkeinä perheen
         ulkopuolisina aikuisina. Harrastusten ohjaajien pitäisi
         olla aikuisia ja pitkäaikaisia ja mahdollisimman päteviä tehtävässään,
         jotta he pystyisivät kirvoittamaan esiin lapsessa piilevän
         lahjakkuuden ja motivaation. Harrastuksessa pitäisi olla
         jatkuvuutta ja edistymisen mahdollisuutta. Harrastus ja sen piirissä saadut
         onnistumisen kokemukset vahvistavat lapsen ja nuoren itsekunnioitusta
         ja kunnioitusta myös toisen ihmisen taitoja kohtaan.
      
      
      Monissa maissa koulupäivän sisään
         on integroitu harrastustoimintaa
      
      
      Monissa maissa lasten koulupäivä sisältää varsinaisten
         oppituntien lisäksi harrastustoimintaa ja esimerkiksi kotiläksyjen
         tekemistä. Näin on esimerkiksi Englannissa, Kanadassa
         ja Yhdysvalloissa. Näissä maissa koulupäivät
         ovat pitempiä ja niiden aikana musisoidaan, urheillaan
         ja opitaan monia muitakin asioita. Harrastuksiin ohjaaminen tapahtuu
         koulun organisoimana, koulun tiloissa. Lapset ja varhaisnuoret ovat
         aikuisten silmälläpidon alaisina ja saavat uusia
         virkistäviä kokemuksia. Ruotsissa koululaisten
         iltapäivätoiminta on ollut lakisääteistä jo
         vuodesta 1980.
      
      
      Suomessa vastuu lasten harrastuksista ja kotiläksyjen
         valvonnasta jätetään yksinomaan vanhemmille,
         eikä kaikilla vanhemmilla ole siihen taloudellisia eikä käytännöllisiä mahdollisuuksia.
         Monien vanhempien toive on, että harrastustoimintaa ja
         läksyjen tekoa järjestettäisiin koulupäivien
         puitteissa. Näin jäisi iltaisin enemmän aikaa
         perhe-elämälle ja perheen yhteisille harrastuksille.
      
      
      Lakiehdotuksen tavoitteet ja sisältö
      
      Koulun pitää uudistua ottamaan lapsista kokonaisvastuuta
         ja organisoida toimintaansa yhteistyössä muiden
         lasten ja nuorten kanssa työskentelevien tahojen kanssa.
         Tämä ei muuta sitä, että vanhemmilla
         on luonnollisesti ensisijainen kasvatusvastuu lapsistaan. Koulupäivän
         rakenteen uudistamisen edellytyksenä on opettajien siirtyminen
         kokonaistyöaikaan ja koulun ovien avautuminen ihmisille,
         joilla on taitoa ja halua ohjata lasten harrastustoimintaa opettajien
         tukena. Kunnan velvollisuutena olisi järjestää pitkäjänteistä ja
         laadukasta aamu- ja iltapäivätoimintaa. Oppituntien
         jälkeen olisi yli luokkarajojen järjestettyä liikuntaa,
         ulkoilua, luontokerhoa, näytelmäkerhotoimintaa,
         kuoroa, instrumenttiopetusta ja orkesteritoimintaa, kuvataiteita,
         valokuvausta, atk:ta, kokkaamista, käden taitojen harjoitusta
         jne. Myös kotitehtävien tekeminen ja ohjaaminen
         voisi olla mahdollista. Osa harrastuksista voisi olla opettajien,
         osa ulkopuolisten henkilöiden ohjaamia. Esimerkiksi liikunnanohjaajat
         voisivat järjestää lapsille liikuntamahdollisuuksia
         ja kertoa eri urheilumuodoista.
      
      
      Edellä olevan perusteella lakiehdotuksessa esitetään,
         että perusopetusta ja lapsen hyvinvointia ja kasvatusta
         tukevasta kerhotoiminnasta tehdään kuntien järjestämisvelvollisuuteen kuuluva
         peruspalvelu. Tästä säädettäisiin
         uudessa 5 a §:ssä. Perusopetuslain
         soveltamisalaa muutettaisiin niin, että siihen lisätään
         perusopetusta ja lapsen hyvinvointia ja kehitystä tukeva muu
         toiminta ja koulujen kasvatusvastuu. Uudessa 3 a §:ssä määriteltäisiin
         kerhotoiminnan tavoitteet. Samalla ehdotetaan kumottavaksi perusopetuslain
         47 §, jonka mukaan perusopetuksen yhteydessä voidaan
         oppilaille järjestää kerhotoimintaa.