LAKIALOITE 83/2007
vp
LA 83/2007
vp - Annika Lapintie /vas ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laki ympäristönsuojelulain 6 §:n
ja ryhmäkannelain muuttamisesta
Eduskunnalle
ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Lakialoitteella ehdotetaan ympäristönsuojelulain
ja ryhmäkannelain muuttamista. Ympäristönsuojelulakia
muutetaan niin, että maatalouden harjoittaminen kielletään
pelloilla, joilla maataloudesta aiheutuvien ravinteiden huuhtoutumista
vesistöihin ei voida estää. Samalla säädetään
pakolliseksi 15 metriä leveiden suojavyöhykkeiden
rakentaminen kaikille pelloille, joissa maataloutta harjoitetaan
vesistöjen välittömässä läheisyydessä.
Ryhmäkannelakia muutetaan niin, että ryhmäkanne
olisi mahdollista nostaa myös ympäristövahinkoja
koskevissa riita-asioissa.
PERUSTELUT
Itämeri on maailman saastunein sisämeri. Itämeren
ekologinen tilanne on hyvin huolestuttava. Maatalous on kiistatta
Itämeren suurin yksittäinen ulkoinen kuormittaja.
Suomi ja Ruotsi ovat väestölukuun suhteutettuna
Itämeren pahimmat rehevöittäjävaltiot.
Asukasluvulla mitattuna Suomen Ahvenanmaa on koko Itämeren
pahin saastuttaja. Vakavin rehevöitymistilanne on juuri
Saaristomerellä, jonka mataluuden takia veden vaihtuminen
on hidasta.
Maanviljelyksen päästöjen vähentämiseksi
ei Suomessa ole tehty töitä riittävästi.
Toki parannusta on viime vuosikymmeninä tapahtunut, mutta
esimerkiksi viljelysten suojavyöhykkeistä on suurin
osa rakennettu Pohjanmaalle, vaikka suojavyöhykkeitä tarvittaisiin
kipeimmin herkillä Saaristomeren valuma-alueilla. Suomessa
on tällä hetkellä noin 70 000
maatilaa, joilla ympäristöasiat on saatettu hoitaa
tai jättää hoitamatta. Ympäristön
näkökulmasta on kaikista selkeintä vaatia
suojavyöhykkeiden rakentaminen kaikille vesistöjen äärellä oleville
pelloille.
Lokakuussa 2007 voimaan tuleva ryhmäkannelaki jäi
vaikutusalaltaan liian kapeaksi, sillä laki koskee pelkästään
kuluttaja-asioita ja ryhmäkanteen voi nostaa ainoastaan
kuluttaja-asiamies.
Ryhmäkannelaki parantaa kuluttajan oikeusturvaa tilanteissa,
joissa korvausvaatimus on niin pieni, ettei asiaa ole tähän
asti kannattanut lähteä viemään
oikeuteen. Käytännössä vaikutukset
ovat vähäiset, koska lain mukaan ainoastaan kuluttaja-asiamies
voi nostaa ryhmäkanteen. Lakialoitteessa ympäristövahinkoja
koskevan ryhmäkanteen toissijainen nosto-oikeus annetaan
rekisteröidyille yhdistyksille ja säätiöille,
mikäli asianomainen viranomainen ei nosta kannetta.
Lakialoitteessa ryhmäkannelaki ulotetaan koskemaan
kuluttaja-asioiden lisäksi myös ympäristöasioita.
Lakimuutoksen jälkeen esimerkiksi ranta- ja mökkiasukkailla
on mahdollisuus yhdessä nostaa kanne vesistön
pilaajaa vastaan.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
1.
Laki
ympäristönsuojelulain 6 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 4 päivänä helmikuuta
2000 annetun ympäristönsuojelulain (86/2000)
6 §:n 1 momentti seuraavasti:
6 §
Sijoituspaikan valinta
Ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttava toiminta
on mahdollisuuksien mukaan sijoitettava siten, ettei toiminnasta
aiheudu pilaantumista tai sen vaaraa ja että pilaantumista
voidaan ehkäistä. Maataloutta ei saa harjoittaa
viljelyalueilla, joissa ravinteiden huuhtoutumista vesistöihin
ei voida estää. Harjoitettaessa maanviljelystä vesistöjen
välittömässä läheisyydessä on aina
rakennettava vähintään 15 metriä leveät suojavyöhykkeet,
jotta maanviljelystä aiheutuva ylimääräinen
kuormitus vesistöille voidaan estää.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
_______________
2.
Laki
ryhmäkannelain muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 13 päivänä huhtikuuta
2007 annetun ryhmäkannelain (444/2007)
1 §:n 1 momentti ja 4 § sekä
lisätään lakiin uusi 4 a § seuraavasti:
1 §
Soveltamisala
Tätä lakia sovelletaan kuluttaja-asiamiehen toimivallan
mukaisessa laajuudessa kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välisen
riita-asian käsittelyyn ryhmäkanteena sekä ympäristövahinkojen korvaamisesta
annetussa laissa (737/1994) tarkoitettua
vahinkoa koskevan riita-asian käsittelyyn ryhmäkanteena.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
4 §
Kanneoikeus
Toimivaltainen viranomainen panee kantajana vireille ryhmäkanteen
ja käyttää siinä asianosaisena
puhevaltaa.Kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välisessä riita-asiassa
toimivaltainen viranomainen on kuluttaja-asiamies. Ympäristövahinkojen
korvaamisesta annetussa laissa tarkoitettua vahinkoa koskevassa
riita-asiassa toimivaltainen viranomainen on Länsi-Suomen
ympäristökeskus.
4 a §
Toissijainen kanneoikeus
Jos Länsi-Suomen ympäristökeskus
ei pane vireille tämän lain mukaista ryhmäkannetta, toissijainen
kanneoikeus on rekisteröidyllä yhdistyksellä tai
säätiöllä, jonka tarkoituksena
on asuinympäristön viihtyisyyden, ympäristön-
tai luonnonsuojelun taikka kalastuksen, maanviljelyn, poron- tai
metsänhoidon edistäminen ja jonka toimialueella
ympäristövahinkojen korvaamisesta annetussa laissa
tarkoitettu vahinko on ilmennyt.
Länsi-Suomen ympäristökeskus tekee
edellä mainitun yhdistyksen tai säätiön
pyynnöstä päätöksen
siitä, ettei se käytä asiassa kanneoikeuttaan.
Yhdistystä tai säätiötä tulee
oikeudenkäynnissä avustaa asiamies. Asiamiehen
tulee olla asianajaja tai, jos siihen on erityinen syy,
muu oikeustieteen kandidaatin tutkinnon suorittanut henkilö,
joka lain mukaan saa olla asiamiehenä.
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20
.
_______________
Helsingissä 2 päivänä lokakuuta
2007
- Annika Lapintie /vas
- Merja Kyllönen /vas
- Minna Sirnö /vas
- Paavo Arhinmäki /vas
- Pentti Tiusanen /vas
- Matti Kauppila /vas
- Markus Mustajärvi /vas
- Jyrki Yrttiaho /vas
- Claes Andersson /vas