LAKIALOITE 87/2004
vp
LA 87/2004
vp - Lauri Oinonen /kesk
Tarkistettu versio 2.0
Laki tuloverolain muuttamisesta
Eduskunnalle
Suomessa on pitkään verotettu metsiä pinta-alaan
perustuvalla verotusjärjestelmällä. Tätä järjestelmää on
aikanaan kehitetty ja luotu siihen erilaisia metsänhoitoon
kannustavia vähennysjärjestelmiä. Pinta-alaan
pohjautuvan verotuksen perustana on ollut metsien luokitus maapohjan
mukaan sekä aiemmin kolmen ja sittemmin kahden vuoden puun
hintoihin perustuvat kuutiometrin verotusarvot. Pinta-alaan pohjautuva
metsäverotus on ollut järjestelmänä metsien
hoitoon kannustava verotusjärjestelmä, joka on
ollut myös teknisesti vaivaton niin verovelvollisen kuin
verottajankin kannalta.
Samalla pinta-alaverotus on taannut veronsaajille vakaana pysyvän
metsäverotulon, millä seikalla on ollut nimenomaan
maaseudun pienten ja metsävaltaisten kuntien kannalta myönteistä merkitystä.
Koska metsien kierto on noin sadan vuoden luokkaa, metsäverotukseen
kuuluu muusta verotuksesta olennaisesti poikkeavana piirteenä jatkuvuus
ja pitkäjänteisyys. Tämä seikka
on omiaan kannustamaan metsien hoitoon ja lisäämään
metsänomistajien investointeja metsiin.
Verovuoden 1994 alusta lähtien metsien verotukseen
tuli mukaan myyntituloihin perustuva verotus, jonka rinnalle päätettiin
jättää entisen käytännön
mukaisena pinta-alaan pohjautuva metsäverotus vuoteen 2005
asti ns. kolmentoista vuoden siirtymäajalle.
Metsätalouden ja metsien pitkäjänteisen
hoidon kannalta, ottaen huomioon noin sadan vuoden kierto puunkasvatuksessa,
kolmentoista vuoden siirtymäaika metsäverotuksessa
on lyhytaikainen ja monia ongelmia tuottava. On ennakoitavissa suuriakin
ongelmiksi muodostuvia vaihteluita puukauppoihin ja maan puuhuoltoon sekä ennen
siirtymäkauden loppumista että sen jälkeen.
Metsänhoidollisesti on suuri vaara, että metsiä hakataan
verotuksellisista syistä, mikä johtaa metsien
hoidon kannalta vähemmän mielekkäisiin
tuloksiin. Puun kasvatus ei ole verrattavissa lähtökohdiltaan
biologisiin tosiasioihin perustuvana lyhytnäköiseen
liiketoimintaan. Tämä perusasia tulee ottaa huomioon
metsäverotuksessa.
Oikeudenmukaisuuden kannalta muodostuu vakavaksi ongelmaksi
verovelvollisen kaksinkertainen metsäverotus, koska ensiksi
on maksettu pinta-alavero ja edelleen jatkuvasti ja siirtymäkauden
päättyessä tulee maksettavaksi myyntivero
samasta puustosta toiseen kertaan. Tähän kaksinkertaisen
verotuksen ongelmaan ei ole toistaiseksi vielä lainsäädännössä kiinnitetty huomiota.
Kyse on suuresta oikeudellisesta ongelmasta verovelvollisen kannalta.
Nyt tällä lakialoitteella halutaan poistaa
edellä mainittu verovelvolliseen kohdistuva oikeudellinen
ongelma, samaan verokohteeseen tosiasiallisesti liittyvä kaksinkertainen
verotus. Samalla halutaan turvata verovelvollisen itsenäisyys
metsätaloutensa suunnittelussa ja toteutuksessa.
Maan puuhuollon ja puumarkkinoiden suuriksi ja pitkäaikaisiksi
muodostuvat ongelmat ennen siirtymäkauden päättymistä ja
sen jälkeen saadaan lakialoitteessa ehdotetulla menettelyllä luontevasti
ja pysyvästi eliminoitua, koska siirtymäkauden
kipupisteeksi muodostuvaa päättymistä ei
ehdotetussa muodossa tule. Tällä seikalla on erittäin
suuri vaikutus metsäteollisuudelle, maan yleiselle työllisyydelle
ja koko kansantaloudelle.
Pinta-alaan pohjautuvaa metsien verotusta on mahdollista kehittää mm.
erilaisin vähennyksin metsien hoitoa kannustavaksi, mikä elementti
jo sinällään on mukana pinta-alaan pohjautuvassa järjestelmässä.
Lakialoitteen mukainen pinta-alaverotuksen jatkaminen rinnakkaisena
metsäveromuotona ei tuota teknisesti mitään
ongelmia, koska järjestelmä sinällään
on nykyisinkin hyvin toimiva kaikkien osapuolten kannalta.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
tuloverolain muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
lisätään 30 päivänä joulukuuta
1992 annettuun tuloverolakiin (1535/1992)
uusi 140 a § seuraavasti:
140 a §
Verovelvollisen valintaoikeus
Verovelvollisilla, jotka ovat valinneet vuodelta 1993 toimitetussa
verotuksessa metsätalouden verotusmuodoksi maatilatalouden
tuloverolain mukaan laskettavan metsätalouden puhtaan tulon
veronmääritysperusteen, on oikeus valita
metsätaloutensa verotusmuodoksi vuoden 2005 jälkeen
myyntivero tai maatilatalouden tuloverolain mukaan laskettava
vero.
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
_______________
Helsingissä 23 päivänä kesäkuuta
2004