LAKIALOITE 89/2002 vp

LA 89/2002 vp - Marjatta Vehkaoja /sd ym.

Tarkistettu versio 2.0

Laki kotikuntalain 3 §:n 2 kohdan kumoamisesta

Eduskunnalle

Vuonna 1993 kotikuntalakia (201/1994) säädettäessä hallintovaliokunta muutti mietinnössään (HaVM 27/1993 vp) kotikuntalain 3 §:n 2 kohdan muotoon, jonka perusteella henkilön kotikunta ei muutu, jos hänen asumisensa toisessa kunnassa johtuu pääasiassa "hoidosta tai huollosta sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksikössä tai muutoin vastaavissa olosuhteissa". Hallintovaliokunta perusteli muutosta mm. sillä, että palvelujen saatavuuden turvaaminen on ensisijainen tavoite, jolloin kotikuntalakiin voidaan säätää joitakin kotikunnan valintaa rajoittavia seikkoja.

Kotikuntalain 3 §:n 2 kohta koskee esimerkiksi vammaisille tarkoitettuja palvelutaloja, päihdehuollon toimintayksiköitä, lasten- ja nuorisonhuoltolaitoksia sekä vanhainkoteja ja sairaaloita. Usein edellä mainituissa tilanteissa asuminen on pitkäaikaista ja se käsitetään osaksi henkilön hoitoa. Yksittäistapauksissa lakia on sovellettu jopa intensiivistä kotisairaanhoitoa ja kotipalveluja tarvitseviin.

Kotikuntalaki tuli voimaan 1.6.1994, joten meillä on jo pitkällinen kokemus lain toimivuudesta. Lain 3 §:n 2 kohdan säännökset rajoittavat liikaa esimerkiksi vanhusten ja vammaisten päätäntävaltaa kotikuntaa valittaessa, joten lainkohta tulee poistaa. On tiedossa useita tapauksia, joissa esimerkiksi vanhus ei ole voinut muuttaa aikuisen lapsensa kotipaikkakunnalle, vaikka se vanhuksen hoito- ja elämäntilanne huomioon ottaen olisi muutoin ollut perusteltua. Se, mikä on kunnalle palvelujen rahoittamisen kannalta edullisinta, ei saa ajaa henkilön vapaata liikkuvuutta koskevan perusoikeuden edelle. Hoidon ja huollon tarpeessa olevan kokonaishyvinvoinnin kannalta on olennaista, että hänen itsemääräämisoikeuttaan kunnioitetaan. Omaisten ja läheisten saapuvillaolo voi myös edistää hyvinvointia tai toipumista. Lain 3 §:n 2 kohdan poistamista puoltavat siis sekä henkilön perustuslailliset oikeudet että käytännön syyt. Tällöin toteutuu myös paremmin periaate, että henkilön kotikunta määräytyy kulloinkin tosiasiallisen asumisen perusteella, mutta myös henkilön omalle käsitykselle kotikunnastaan annetaan sille kuuluva merkitys.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:

Laki

kotikuntalain 3 §:n 2 kohdan kumoamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

1 §

Tällä lailla kumotaan 11 päivänä maaliskuuta 1994 annetun kotikuntalain (201/1994) 3 §:n 2 kohta.

2 §

Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2003.

_______________

Helsingissä 3 päivänä syyskuuta 2002

  • Marjatta Vehkaoja /sd
  • Riitta Prusti /sd
  • Erkki Pulliainen /vihr
  • Erkki Kanerva /sd
  • Saara Karhu /sd
  • Lauri Kähkönen /sd
  • Rakel Hiltunen /sd
  • Tuula Haatainen /sd
  • Ilkka Taipale /sd
  • Marjaana Koskinen /sd
  • Reijo Laitinen /sd
  • Raija Vahasalo /kok
  • Irja Tulonen /kok
  • Christina Gestrin /r
  • Valto Koski /sd
  • Ulla Anttila /vihr
  • Tapio Karjalainen /sd
  • Ulla Juurola /sd
  • Matti Saarinen /sd
  • Anne Huotari /vas
  • Jukka Vihriälä /kesk
  • Margareta Pietikäinen /r
  • Tuija Nurmi /kok
  • Mikko Kuoppa /vas
  • Olavi Ala-Nissilä /kesk
  • Esa Lahtela /sd
  • Jouko Skinnari /sd
  • Marjatta Stenius-Kaukonen /vas
  • Arto Seppälä /sd
  • Päivi Räsänen /kd
  • Eero Akaan-Penttilä /kok
  • Iivo Polvi /vas
  • Jaakko Laakso /vas
  • Kari Uotila /vas