LAKIALOITE 9/2003
vp
LA 9/2003
vp - Irja Tulonen /kok ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laki tuloverolain 64 §:n muuttamisesta
Eduskunnalle
Lakialoitteessa ehdotetaan, että kodinhoitopalvelut
liitettäisiin yleispätevästi verotettavien työsuhde-etujen
joukkoon ja niille määriteltäisiin 50
prosentin verotusarvo Verohallituksen vahvistamasta käyvästä arvosta.
Suomessa perheen elättäminen vaatii molempien
vanhempien työssäkäyntiä. Työelämän
jatkuva muutos, kiristyvä työtahti ja jatkuvan
lisäkouluttautumisen tarve vaikuttavat myös perheen
arkeen. Työpäivän jälkeen kotona
odottavat työt kaventavat entisestään
perheen mahdollisuutta viettää aikaa yhdessä.
Työsuhde-eduilla pyritään kannustamaan työntekijöitä entistä parempiin
suorituksiin ja palkitaan hyvin tehdystä työstä.
Työnantajan vaihtoehdot näiden etujen tarjoamisessa
ovat kuitenkin suppeat. Auto- tai puhelinetua paremmin voitaisiin
kodinhoitopalveluita työsuhde-etuina tarjoamalla edistää työntekijöiden
työmotivaatiota ja jaksamista. Kun kotona ovat asiat järjestyksessä,
on helpompi keskittyä myös työhön.
Työnantajien kautta kodinhoitopalveluiden tilaaminen olisi
myös säännöllisempää,
mikä synnyttäisi uusia pysyviä työpaikkoja
ja lisäisi kotipalveluyritysten kannattavuutta ja mahdollisuutta
kehittää toimintaansa.
Tähän asti kodinhoidon tukemista on tarkasteltu
lähinnä sen työllistävän
merkityksen kautta eikä palvelujen tarvitsijoiden kautta.
Eduskunnan päätöksellä on kokeiltu
kahta mallia. Sekä verovähennys- että yritystukimalli
ovat osoittautuneet molemmat omalla tavallaan ongelmallisiksi. Yritystukimalli
on liian byrokraattinen ja verovähennyskin hyödyttää veronmaksajaa
pitkällä viiveellä. Työntekijöiden
innostus työnantajien tarjoamaa kodinhoitotukea kohtaan
on ollut suurta, mutta työnantajat ovat todenneet kodinhoitoedun
tarjoamisen työsuhde-etuna liian monimutkaiseksi ja työlääksi.
Kodinhoidolle ei ole määritelty verotusarvoa,
joten yrityksille onkin annettu ohjeet kodinhoitoedun arvon laskemiseksi
sen suuruisena, mitä kodinhoitopalveluita toimittanut yritys
on laskuttanut tunnilta. Viimeisten selvitysten mukaan kodinhoitopalvelujen
hinnat vaihtelevat suuresti, jolloin edullisimman vaihtoehdon kilpailuttaminen lisää
kodinhoitopalvelua
työsuhde-etuna tar-joavan työnantajan työtä kohtuuttomasti.
Tämän lakialoitteen tarkoituksena on muuttaa
lainsäädäntöä siten,
että kodinhoitopalvelut saisivat luontoisetujen kaltaisen
verotuskohtelun. Lakialoitteessa kodinhoitoedun verotusarvoksi esitetään
50 prosenttia palvelun arvioidusta käyvästä arvosta.
Lakialoitteessa tarkoitetaan kodinhoitopalveluilla kodin huoltamiseen
liittyviä palveluita, kuten esim. siivousta, pyykinpesua
ja ostosten tekoa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
tuloverolain 64 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
lisätään 30 päivänä joulukuuta
1992 annetun tuloverolain (1535/1992)
64 §:ään uusi 2 momentti seuraavasti:
64 §
Luontoisetu
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Työnantajalta saadusta kodinhoitopalvelusta on veronalaista
ansiotuloa 50 prosenttia palvelun arvioidusta käyvästä arvosta
sen mukaan kuin verohallitus vuosittain tarkemmin määrää.
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 200 .
_______________
Helsingissä 2 päivänä huhtikuuta
2003
- Irja Tulonen /kok
- Petri Salo /kok
- Tuija Nurmi /kok
- Jyri Häkämies /kok
- Olli Nepponen /kok
- Anne Holmlund /kok
- Marja Tiura /kok
- Pekka Kuosmanen /kok
- Pertti Hemmilä /kok
- Sari Sarkomaa /kok