Suomi on tähän mennessä menettänyt
ulkomaiseen omistukseen huomattavan määrän
strategisesti tärkeää teollisuuttaan.
Esimerkiksi lannoiteteollisuudessa Suomi on myynyt Kemira GrowHow
Oyj:n norjalaiselle Yara International ASA:lle, tietoliikennesektorilla
Suomi on myynyt osan Sonera Oyj:stä ruotsalaiselle TeliaSonera
AB:lle, puunjalostusteollisuudessa Suomi on myynyt Enso Oyj:n ruotsalaiselle
STORA AB:lle ja sähköntuotannossa Suomi on myynyt sähköyhtiöitä ruotsalaiselle
Vattenfall AB:lle. Suomessa toimii myös useita ulkomaisia
kaivosyhtiöitä, jotka hyödyntävät
Suomen kansallisomaisuutta lähes ilmaiseksi.
Vaikka Suomessa on ollut vuodesta 1993 lukien voimassa laki
ulkomaalaisten yritysostojen seurannasta (ns. seurantalaki), se
ei ole estänyt merkittävien yrityskauppojen tekemistä ja
omistuksen siirtymistä ulkomaiseen omistukseen tärkeän
kansallisen edun niin vaatiessa. Sen jälkeen ulkomaisia
yritysostoja on helpotettu edelleen rajaamalla kiellettävät
yritysostot enää tilanteisiin, joissa yritysosto
voi vaarantaa Suomen erittäin tärkeän
kansallisen edun.
Työ- ja elinkeinoministeriö on käsitellyt
ja hyväksynyt vuosien 2012 ja 2014 välillä 12
merkittävää yritysostoa. Yhtään
päätöstä ei ole siirretty valtioneuvoston
yleisistunnon käsiteltäväksi.
Tällä hetkellä ulkomaalaisten yritysostot
ovat puolustusteollisuutta lukuun ottamatta ilmoituksenvaraisia,
ilmoituksen tekeminen on yrityksen omassa harkinnassa ja ilmoitus
voidaan tehdä etu- tai jälkikäteen. Ainoastaan
puolustusteollisuuden osalta yritykseltä vaaditaan hakemus, jonka
hyväksymisestä päättää työ-
ja elinkeinoministeriö ja viime kädessä valtioneuvosto.
Suomen nykyisen taloudellisen ja yhteiskunnallisen tilanteen
takia on kyseenalaista jättää ilmoitusmenettely
yritysten päätösvaltaan. Sen seurauksena
viranomaiset eivät tosiasiallisesti pysty valvomaan ja
turvaamaan Suomelle kansallisesti erittäin tärkeitä yhteiskunnallisia
ja taloudellisia intressejä. Seurannan kohdistaminen yritysostoihin,
joita luonnehditaan "yleistä järjestystä ja
turvallisuutta sekä erittäin tärkeää kansallista
etua uhkaaviksi", on liian yleisluontoinen eikä riittävästi
turvaa Suomen kansallista etua tilanteessa, jossa nimenomaan Suomen huoltovarmuus
on vaarassa.
Valtiovallan taholta tapahtuva ulkomaalaisten yritysostojen
valvonta on palautettava kansallisesti uskottavaksi ja huoltovarmuuden
kannalta sellaiseksi, joka on oikeassa suhteessa valvottavaan etuun
nähden. Valvontaa on tehostettava ja tarkistettava niin,
että vapaaehtoinen ilmoitusmenettely muutetaan pakolliseksi
toimenpiteeksi merkittävissä ulkomaisissa yritysostoissa.
Lakia on sen mukaisesti tarkistettava ja muutettava joiltain osin.
Puolustusteollisuuden hankintojen tavoin laissa tarkoitettu
seuranta koskisi huoltovarmuudesta vastaavissa yritysostoissa EFTA-
ja EU-valtioissa sekä OECD:n jäsenmaissa toimivia
ja niiden ulkopuolella olevissa maissa toimivia luonnollisia henkilöitä,
yhteisöjä ja säätiöitä. Koska
seuranta ja mahdolliset rajoitukset kohdistuvat ainoastaan puolustusteollisuuden
ja huoltovarmuuden kannalta merkittäviin ja erittäin
merkittäviin yritysostoihin, esitys on sopusoinnussa EU:n
suhteellisuusperiaatteen kanssa. Kansalaisille elintärkeiden
etujen suojeleminen edellyttää, että integraatiokehityksestä huolimatta
Suomen valtiolla on tosiasiallinen mahdollisuus puuttua Suomen huoltovarmuuden
ja turvallisuuden kannalta tärkeiden toimialojen siirtymiseen
ulkomaiseen omistukseen ja tarvittaessa estää se.
Seurannan kohteena olisi ulkomainen omistaja — luonnollinen
henkilö, yhteisö tai säätiö — jolla
on vähintään 1/10:n osuus osakeyhtiöstä tai vastaava
tosiasiallinen vaikutusvalta muussa liikkeessä tai yrityksessä.
Seurannasta ei olisi nykysäännösten mahdollistamia
poikkeuksia. Toisin sanoen seuranta koskisi myös osakepääoman
korotuksia, perintönä, testamentilla, avio-oikeuden
tai lahjoituksen nojalla saatua omaisuutta taikka kerran jo hyväksytyn
yritysoston uutta ulkomaista yritysostoa. Tärkeää tai
erittäin tärkeää kansallista
etua ja yrityksen merkitystä on pystyttävä arvioimaan
kansallisten tarpeiden ja etujen kannalta myös sen jälkeen,
kun yritys ensimmäisen kerran siirtyy ulkomaiseen vaikutusvaltaan.
Sen vuoksi vahvistusta olisi haettava myös silloin, jos
osakkeet hankitaan sellaiselta, joka on hankkinut ne laillisesti
ennen tämän lain voimaantuloa.
Muu yritystoiminta olisi seurannan piirissä, jos sitä voidaan
toimialan, liiketoiminnan tai sitoumusten perusteella pitää kansallisesti
merkittävänä. Seurannan kohteena olisi
yrityksen hankkiminen. Tarkoituksena on puuttua tarvittaessa yhteiskunnan
huoltovarmuuden ja turvallisuuden kannalta kriittisiin yritysostoihin.
Huoltovarmuudesta olisi säädettävä tässä laissa,
koska huoltovarmuuden turvaamisesta annettu laki (1390/1992)
ei sisällä varsinaisia määräyksiä elinkeinojen
sääntelystä tai valvonnasta. Huoltovarmuuden
turvaamisen kannalta ei riitä, että siitä on
maininta lain perusteluissa. Huoltovarmuuden merkitys on rinnastettava puolustusteollisuuteen,
ja siitä on oltava nimenomainen säännös
laissa.
Huoltovarmuudella tarkoitettaisiin vakavien ja todennäköisesti
pysyvien taloudellisten, yhteiskunnallisten tai ympäristöä koskevien
alakohtaisten taikka alueellisten vaikeuksien ehkäisemistä sekä yleisen
järjestyksen sekä kansalaisten turvallisuuden
ja terveyden varmistamista (huoltovarmuus on tarkemmin määritelty
valtioneuvoston päätöksessä 539/2008).
Tällaisia yhteiskunnallisesti tärkeitä ja
lupamenettelyn piiriin asetettavia sektoreita ovat muun muassa kaivos-,
energia-, sähkö-, (metsä)teollisuus-,
tietoliikenne- ja turvallisuussektorit. Muista EU-maista muun muassa
Ranska ja Iso-Britannia ovat asettaneet puolustussektorin ohella
edellä mainitut sektorit lupamenettelyn alaisiksi. Myös Espanjan
sähköalaa koskevat rajoitukset on hyväksytty
EU-tuomioistuimessa yleisen turvallisuuden perusteella. Huoltovarmuus
koskisi myös kuntien ja kaupunkien strategisesti tärkeitä vesi-
ja viemärilaitoksia sekä satamalaitoksia (mukaan
lukien yhtiöitetyt laitokset).
Huoltovarmuuden turvaaminen laissa tarkoitetulla tavalla on
sopusoinnussa EU-tuomioistuinkäytännön
kanssa. EU-tuomioistuimen mukaan jäsenvaltiolla säilyy
olennaiselta osin vapaus määrittää yleisen
järjestyksen ja yleisen turvallisuuden edellytykset, kun
on kyse yhteiskunnan perustavanlaatuista etua uhkaavasta todellisesta
ja riittävän vakavasta vaarasta (mm. komissio
v. Italia, C-326/07, annettu 26 päivänä maaliskuuta
2009).
Huoltovarmuuden turvaamisen lisäksi viranomaisvalvontaa
on tehostettava osoittamalla lain 2 §:n 2 momentissa
tarkoitetut yritysostot ELY-keskusten valvottaviksi. Viranomaisvalvonnan osittainen
siirtäminen ELY-keskukselle on perusteltua, koska ilmoitusten
ja hakemusten määrä todennäköisesti
kasvaa jossain määrin esityksen seurauksena. Valvontatehtävän
antaminen ELY-keskukselle on jo nykyisin sopimusperusteisesti mahdollista
työ- ja elinkeinoministeriön kanssa tehtävän
seurantayhteistyön kautta.
Ulkomaalaisten yrityskaupoista olisi tehtävä ilmoitus
ELY-keskukselle, mikäli henkilöstön määrä ylittäisi
tuhat henkilöä, liikevaihto tai taseen loppusumma
olisi yli 167 miljoonaa euroa taikka kyse olisi edellä mainitut
raja-arvot alittavasta muusta yritysostosta. Ulkomainen ostaja voi
tehdä myös sellaisen vaikutusvaltaa lisäävän
toimenpiteen, joka ei johda mainittujen raja-arvojen ylittymiseen.
Yrityksen vastuulla olisi saada ELY-keskukselta varmistus siitä,
onko yritysostosta tehtävä ilmoitus.
Edellä todettu seurannan piiriin kuuluvien yritysostojen
rajoitus henkilöstömäärän
ja liikevaihdon perusteella vastaa WTO:n TRIMS-sopimukseen ja EU:n
vapaakauppasopimuksiin (FTA) sisältyviä määräyksiä.
Rajoitusta ei sovelleta televiestintäpalveluihin eikä sitä kohdisteta
sellaisiin kansallisiin toimiin, jotka ovat välttämättömiä yleisen
turvallisuuden tai julkisen moraalin suojelemiseksi, yleisen järjestyksen
ylläpitämiseksi, ihmisten tai heidän
terveytensä suojelemiseksi tai petosten torjumiseksi. Myös
EU:n lähialueiden vakautus- ja assosiaatiosopimusten
palveluja ja investointeja koskevia velvoitteita voidaan kansallisesti
rajoittaa yleisen järjestyksen, yleisen turvallisuuden
tai yleisen kansanterveyden perusteella.
ELY-keskuksen olisi velvoitettava ulkomaalainen ostaja tekemään
yritysostosta hakemus työ- ja elinkeinoministeriöön,
mikäli käsittelyn jälkeen ilmenisi, että yrityksessä on
toteutettu ulkomaalaisen ostajan vaikutusvaltaa lisääviä toimenpiteitä,
jotka ylittävät lain 2 §:n 3
momentissa säädetyt raja-arvot tai johtavat vastaavan
tosiasiallisen vaikutusvallan lisääntymiseen yrityksessä.
ELY-keskuksen päätös jatkoselvitykseen
ryhtymisestä tai ulkomaisen omistajan ohjaamisesta työ-
ja elinkeinoministeriöön annettaisiin kuuden viikon
kuluessa asian käsittelemiseen tarvittavien tietojen vastaanottamisesta.
Muussa tapauksessa yritysoston katsottaisiin tulleen vahvistetuksi.
Ulkomaalaisen omistajan olisi 2 §:n 3 momentissa
tarkoitetussa tapauksessa haettava vahvistusta yrityskaupalle työ-
ja elinkeinoministeriöltä. Mikäli ministeriö katsoo,
että erittäin tärkeä kansallinen
etu vaarantuu, asia olisi siirrettävä valtioneuvoston
ratkaistavaksi. Työ- ja elinkeinoministeriön päätös
hakemuksen vahvistamisesta tai sen vahvistamatta jättämisestä taikka
hakemuksen siirtämisestä valtioneuvostolle annettaisiin
kolmen kuukauden kuluessa asian käsittelemiseen tarvittavien
tietojen vastaanottamisesta. Viime kädessä päätöksen
kansallisesti tärkeistä yritysostoista tai niiden
epäämisestä tekisi valtioneuvosto.