Kansanterveyslain 14 §:n 1 momentissa säädetään
opiskeluterveydenhuollosta. Kunnan edellytetään
järjestävän opiskeluterveydenhuolto myös
kunnan ulkopuolelta tuleville opiskelijoille. Laki ei nykyisellään
velvoita kuntaa muuhun kuin opiskeluterveydenhuollon järjestämiseen, eikä lakiin
ole kirjattu mitään opiskeluterveydenhuollon
sisällöstä, järjestämistavoista
tai -vastuista.
Käytännössä opiskeluterveydenhuollon
resurssit ovat nykyisellään riittämättömät.
Tämä vaikuttaa erityisesti toisen asteen sekä ammattikorkeakoulujen
opiskelijoihin. Lisäksi ongelmia on näiden opiskelijoiden
osalta siinä, että muualla kuin opiskelupaikkakunnalla
vakituisesti asuvat opiskelijat eivät aina ole saaneet opiskeluterveydenhuollon
palveluja tarvitsemallaan ja heille kuuluvalla tavalla. Lakiin tulisikin kirjata
selkeästi opiskeluterveydenhuollon järjestämistavat
ja vastuut. Ennen kaikkea lakiin tulisi kirjata opiskeluterveydenhuollon
henkilöstömitoitukset.
Toimivan opiskeluterveydenhuollon perusedellytys on määrällisesti
riittävä ja asiansa osaava henkilöstö.
Sosiaali- ja terveysministeriön vuonna 2006 julkaisemassa
Opiskeluterveydenhuollon oppaassa vaaditaan, että opiskeluterveydenhuollossa
mukana olevan henkilöstön tulee tuntea opiskelijoiden
elämäntilanne kaikkine erityispiirteineen.
Sosiaali- ja terveysministeriö on antanut suositukset,
joiden mukaan opiskeluterveydenhuolto edellyttää toisella
asteella yhden kokopäiväisen terveydenhoitajan
600 opiskelijaa kohti ja korkea-asteella yhden kokopäiväisen
terveydenhoitajan 800 opiskelijaa kohti. Terveydenhoitajakohtaista
opiskelijamäärää voidaan suosituksen
mukaan vähentää, mikäli opiskeluterveydenhuollossa
ei ole käytössä psykologin palveluja, terveydenhoitajan
työparina ei ole nimettyä, opiskeluterveydenhuoltoon
perehtynyttä lääkäriä,
opiskelijoissa on paljon aikaa vaativia nuoria tai opiskelijoiden
joukko on kovin heterogeeninen. Suositus opiskelijalääkärin
potilasmääräksi on 2 500—3 000
opiskelijaa yhtä kokopäiväistä lääkäriä kohti
sekä korkea-asteella että toisella asteella. Nämä suositukset
on ehdottomasti nostettava lain tasolle. Lakiin tulisi kirjata velvoite
nimetä ainakin suurimpiin kuntiin pelkästään
opiskeluterveydenhuollosta vastaavat lääkärit
ja sairaanhoitajat.
Tutkimukset osoittavat, että nuorten ja opiskelijoiden
mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet merkittävästi.
Myös viimeaikaiset traagiset tapahtumat, kuten Jokelan
ja Kauhajoen kouluissa sattuneet ampumavälikohtaukset ja
kahden nuoren tytön puukotukset, ovat osoitus siitä, että opiskeluterveydenhuollossa
sekä erityisesti mielenterveyspalveluiden saannissa ja
riittävyydessä on suuria ongelmia. On todettu,
että nuorten lisääntyvät mielenterveysongelmat
työllistävät kouluterveydenhoitajia ja
-psykologeja yhä enenevässä määrin.
Tästä syystä opiskeluterveydenhuoltoa
koskevaan lainsäädäntöön
olisi kirjattava vaatimus ainoastaan opiskeluterveydenhuoltoon keskittyvän
mielenterveyspalvelun tarjoamisesta. Psykologiliitto on suosittanut
ammattikorkeakouluissa yhtä kokopäiväistä psykologia
2 000 opiskelijaa kohti ja toisella asteella yhtä psykologia
1 000 opiskelijaa kohti. Myös nämä suositukset
tulee kirjata lakiin ja yhdenmukaistaa. Näin voidaan taata
opiskelijoiden tasa-arvoisuus eri kouluasteilla.
Sosiaali- ja terveysministeriö on valmistellut ehdotuksen
neuvolatoimintaa, koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa sekä lasten
ja nuorten ehkäisevää suun terveydenhuoltoa
koskevasta asetuksesta. Valmistuneessa asetusluonnoksessa selkiytetään
hyvällä tavalla opiskeluterveydenhuollossa tällä hetkellä vallitsevaa
sekavaa tilannetta. Mielestämme luonnoksessa on joitakin niin
tärkeitä opiskeluterveydenhuollon kehittämiseen
liittyviä kohtia, että ne tulee ehdottomasti nostaa
lain tasolle. Asetusluonnoksessa on kuitenkin myös joitakin
puutteita, jotka tulisi pikimmiten korjata lain tasolle.
Opiskelijajärjestöjen tekemässä terveyskyselyssä,
jossa kartoitettiin opiskelijoiden terveydentilaa, terveystottumuksia
ja toiveita opiskeluterveydenhuollon kehittämiseksi, ilmeni,
että ammattikorkeakoululaisista lähes 40 prosenttia jäi
ilman uusille oppilaille suunnattua terveystarkastusta. Lakiin tulisikin
kirjata myös uusia opiskelijoita koskeva oikeus terveystarkastukseen
ensimmäisen opiskeluvuoden aikana. Asetusluonnoksessa on
selkiytetty opiskelijoiden terveystarkastusjärjestelmää melko
hyvin, mutta esimerkiksi ammattikorkeakoulujen opiskelijat eivät
sen mukaan saa automaattisesti terveystarkastusta, vaan heidän
terveydentilansa mitataan paperilla terveyskyselyn puitteissa. Mielestämme
myös ammattikorkeakouluopiskelijoilla tulisi olla lakiin
kirjattu oikeus automaattiseen terveystarkastukseen ensimmäisenä vuonna.
Yhtenä tärkeimpänä kehityskohteena
opiskelijat pitivät terveyskyselyn mukaan opiskelijahammashuollon
kehittämistä. Lakiin tulisikin kirjata myös
velvoite järjestää opiskelijahammashuolto
samaan tapaan muiden terveyspalveluiden kanssa. Lakiin tulisikin
kirjata asetusluonnoksessa oleva velvoite järjestää opiskelijalle
ainakin kerran opiskeluaikana suun terveystarkastus.
Opiskeluterveydenhuollon tarkoituksena on ennen kaikkea vahvistaa
opiskelijan hyvinvointia sekä opiskelukykyä. Tämän
tulee olla opiskeluterveydenhuoltoa koskevan lainsäädäntöuudistuksen
lähtökohtana. On koko yhteiskunnan kannalta tärkeää,
että työelämään siirtyessään opiskelijat
ovat työkykyisiä ja hyvässä kunnossa,
jotta he jaksavat työelämän kiireessä ja
paineissa ja voivat antaa täyden panoksensa yhteiskunnalle.
Työvoimapulan vuosien lähestyessä tämä nousee
yhä keskeisemmälle sijalle.
Opiskeluterveydenhuollon tulisi toimia tasa-arvoisesti paikkakunnasta
riippumatta. Tämän vuoksi tarvitaan tiukempaa
sääntelyä riittävien opiskelijaterveydenhuollon
palveluiden turvaamiseksi kaikkialla maassamme.