Perustelut
Lakivaliokunta on käsitellyt hallituksen vuosikertomukseen
sisältyvät valiokunnan ehdotuksesta hyväksytyt
eduskunnan lausumat. Lausumista kuusi koskee oikeusministeriön
hallinnonalaa ja yksi sosiaali- ja terveysministeriön
hallinnonalaa.
Poistettavat lausumat
Valiokunta katsoo, että seuraavien lausumien johdosta
suoritetut toimenpiteet ovat riittäviä tai lausumat
ovat muutoin käyneet tarpeettomiksi:
Hallituksen esityksen HE 44/2002 vp yhteydessä eduskunta
edellytti muun ohella, että ennen rikoslain voimaantuloa
hallitus varmistaa, että rikoslain ja mielenterveyslain
säännökset mahdollistavat vaarallisten
syyntakeettomana rangaistukseen tuomitsematta jätettyjen
tahdosta riippumattoman hoidon (lausuma 3). Vuosikertomuksesta ilmenee,
että sosiaali- ja terveysministeriössä on
ollut valmisteltavana hallituksen esitys rikos- ja mielenterveyslain
yhteensovittamisesta vuonna 2006 valmistuneen työryhmämuistion
pohjalta. Mainittua esitystä on valmisteltu viimeksi syksyllä 2011.
Asian käsittelyn viivästyminen johtuu siitä,
että ministeriössä on sosiaali-
ja terveydenhuollon tehtäväalueilla meneillään
hallitusohjelmaan perustuva laaja, koko keskeistä lainsäädäntötyötä koskeva uudistustyö.
Lakivaliokunnan sosiaali- ja terveysministeriöltä saaman
tiedon mukaan syyntakeettomana rangaistukseen tuomitsematta jätettyjen
henkilöiden tahdosta riippumatonta hoitoa koskevan esityksen
valmistelu on tarkoitus käsitellä mielenterveyslain
kokonaisuudistuksen yhteydessä. Tätä koskeva
uudistus on tarkoitus käynnistää syksyllä 2014.
Saamaansa selvitystä arvioituaan lakivaliokunta on
päätynyt siihen, että lausuma voidaan tässä yhteydessä poistaa.
Valiokunta kuitenkin toteaa pitävänsä valitettavana,
ettei uudistusta rikos- ja mielenterveyslain yhteensovittamiseksi
ole saatu toteutettua, vaikka lausuman hyväksymisestä on
kulunut jo yli kymmenen vuotta ja valiokunta on viime vuosina toistuvasti
kiirehtinyt esityksen valmistelua (ks. LaVL 7/2011
vp, LaVL 8/2012 vp ja LaVL
19/2013 vp). Valiokunta pitääkin
tärkeänä, että esityksen valmistelu
käynnistetään syksyllä 2014,
kuten valiokunnalle on selvitetty, ja saatetaan tämän
jälkeen loppuun mahdollisimman pian.
Säilytettävät lausumat
Muut lakivaliokunnan ehdotuksesta hyväksytyt lausumat
ovat edelleen tarpeellisia, ja ne tulee säilyttää.
Vuosikertomusmenettelyn uudistaminen
Vuosikertomusmenettelyä on uudistettu niin, että valtion
tilinpäätöskertomus ja hallituksen toimenpidekertomus
on yhdistetty. Myös kertomuksen aikataulua on aikaistettu.
Oikeusministeriöltä saadun tiedon mukaan uudistus
on ministeriön näkökulmasta tervetullut,
sillä se on muun muassa parantanut tavoitteiden asettamista.
Kertomusmenettelyn aikaistamista pidetään yleisesti
ottaen kannatettavana, koska näin vuosikertomus voidaan
jo kevätkauden aikana antaa eduskunnalle ja käsitellä valiokunnissa.
Erilaisten kertomusvuotta koskevien tilastotietojen hankkimiselle
aikataulun aikaistaminen voi tosin tuottaa jossain määrin
haasteita.
Myös lakivaliokunta pitää kertomusten
yhdistämistä ja aikataulun aikaistamista sinällään myönteisenä uudistuksena.
Uudistuksen toteuttamisesta on kuitenkin sen verran lyhyt aika, ettei sille
asetettujen tavoitteiden saavuttamista voida vielä tässä vaiheessa
arvioida kovin syvällisesti.