Perustelut
         
         1 Lausunnon rajaus
         
         Lakivaliokunta on tässä lausunnossaan keskittynyt
            oikeusministeriön hallinnonalaan ja siinä erityisesti
            yhtäältä syyttäjälaitoksen
            ja toisaalta kuluttajavalituslautakunnan voimavaroihin. 
         
         
         Lisäksi valiokunta on talousarvioesityksen valossa
            lyhyesti tarkastellut vankeinhoidon ja tuomioistuinlaitoksen määrärahoista
            aiemmin esittämiensä kannanottojen toteutumista.
         
         
         2 Syyttäjälaitos
         
         Syyttäjälaitoksen toimintaympäristö ja
            syyttäjälaitokselle asetetut tavoitteet
         
         
         Syyttäjälaitoksen toimintaan vaikuttaa suoraan kulloinenkin
            rikollisuustilanne. Kuten talousarvioesityksessä todetaan,
            Suomen rikollisuustilanteessa ei viime vuosina ole tapahtunut
            suuria muutoksia. Tilastoitu pahoinpitelyrikollisuus on
            kuitenkin pitkällä aikavälillä jonkin verran
            lisääntynyt. Alkoholilainsäädäntöön vuonna
            2004 tehdyt muutokset ovat myös heijastuneet väkivaltarikosten
            ja välittömästi alkoholin käyttöön
            liittyvien rikosten määrään.
            Näiden määrän kasvu on nyttemmin
            kuitenkin pysähtynyt. Perustelujen mukaan huumausainerikosten ja
            omaisuusrikosten kehityssuunta on laskeva.
         
         
         Valtioneuvosto on talousarvioesityksen valmistelun yhteydessä asettanut
            oikeusministeriön hallinnonalalla tavoitteeksi
            muun muassa sen, että hallituksen sisäisen turvallisuuden
            ohjelman ja väkivallan vähentämisohjelman
            pohjalta vähennetään erityisesti huumausaine-,
            väkivalta-, talous- ja uusintarikollisuutta. Nämä ovat
            myös oikeusministeriön asettamia kriminaalipolitiikan
            painopistealueita, joihin mainittujen lisäksi kuuluu myös
            pyrkimys nuorten rikollisuuden vähentämiseen.
            Tavoitteiden saavuttamiseksi korostetaan rikoksentorjuntaa, rikosvastuun
            joutuisaa toteuttamista, syyttäjien tehokasta ja kokonaisvastuullista
            otetta rikosasiain käsittelyketjussa sekä rangaistusten
            täytäntöönpanon vaikuttavuuden
            parantamista uusintarikollisuuden vähentämiseksi.
         
         
         Asioiden määrät ja käsittelyajat
            syyttäjälaitoksessa
         
         
         Syyttäjälaitosta koskevassa talousarvioesityksen
            selvitysosassa korostetaan asioiden ripeän käsittelyn
            tärkeyttä. Syyttäjälaitoksen
            toiminnan vaikuttavuuden yleisenä tavoitteena on syyteharkinnan
            suorittaminen joutuisasti, asianosaisten oikeusturvan ja rikosvastuun
            toteutumisen edellyttämällä tavalla sekä asianmukaisia prosessikeinoja
            käyttäen. Keskimääräistä nopeampi
            käsittely on tavoitteena erityisesti nuorten tekemissä rikoksissa
            ja rikosasioissa, joiden esitutkinta on kestänyt poikkeuksellisen
            kauan. 
         
         
         Lakivaliokunta pitää asetettuja tavoitteita
            oikeina. Erityisesti nuorten tekemissä rikoksissa on tärkeää,
            että käsittelyajat jäävät
            lyhyiksi, koska nopeasti määrättävällä seuraamuksella
            voidaan perustellusti olettaa saavutettavan suurempi vaikuttavuus
            kuin pitkähkön aikaa teon jälkeen seuraavalla
            rangaistuksella. Yleensä suurin osa kokonaiskäsittelyajasta
            kuluu kuitenkin esitutkinnassa, jolloin yksin syyteharkinnan nopeuttamisella
            ei vielä välttämättä saavuteta
            merkittäviä ajallisia hyötyjä kokonaisprosessin
            näkökulmasta. Tämän vuoksi valiokunta
            pitää tärkeänä, että Valtakunnansyyttäjänvirasto
            osaltaan edelleen kiinnittää huomiota niiden toimintatapojen
            kehittämiseen, joilla nuorten tekemien rikosten tutkinta
            sekä syyttämis-, tuomioistuin- ja täytäntöönpanovaihe
            muodostavat mahdollisimman saumattoman kokonaisuuden.Ks.
            Valtakunnansyyttäjänviraston vuosikertomus 2004,
            s. 29 s.  
            
         
         
         Asiamäärien perusteella tarkasteltuna talousarvioesityksessä asetettujen
            syyttäjätoiminnan joutuisuustavoitteiden saavuttamismahdollisuudet
            näyttävät valiokunnan mielestä kuitenkin
            epävarmoilta. Kun vuonna 2003 paikallissyyttäjäyksiköihin
            saapui 82 104 asiaa, vastaava luku oli vuotta myöhemmin
            peräti 87 795. Vastaavasti syyttäjät
            ratkaisivat 81 166 asiaa vuonna 2003 ja vuonna 2004 puolestaan
            86 700 asiaa. Ratkaistujen asioiden määrää kasvattamalla
            on keskimääräinen syyteharkinta-aika saatu
            asiamäärän kasvusta huolimatta pidettyä jokseenkin
            vakiona. Vuonna 2004 tämä aika oli 1,6 kuukautta.
            Valiokunnan saamien tietojen mukaan asiamäärän
            kasvu on kuitenkin merkinnyt pitkään
            vireillä olleiden juttujen määrän lisääntymistä.
            Kun yli kuusi kuukautta syyteharkinnassa olleita asioita
            vuonna 2003 oli 1 592, niin vastaava luku vuonna 2004 oli
            jo 1 932. Yli vuoden syyteharkinnassa olleita asioita oli
            vuonna 2003 puolestaan 326. Tämän vuoden kesäkuun
            lopussa tämä luku oli noussut jo 477:ään.
         
         
         Syyttäjälaitoksen henkilöstövoimavarat
            ja syyttäjälaitoksen kehittämistoimet
         
         
         Syyttäjälaitoksen asiamäärän
            kasvu ei toistaiseksi ole näkynyt keskimääräisten
            syyteharkinta-aikojen olennaisena pidentymisenä, koska syyttäjälaitoksen
            tuottavuus ja taloudellisuus ovat samalla parantuneet. Vuonna 2004
            ratkaistiin peräti noin kahdeksan prosenttia enemmän asioita
            kuin vuonna 2003, vaikka henkilöstön määrä pysyi
            suunnilleen samana. Myös ratkaistua asiaa kohti lasketut
            yksikkökustannukset pienenivät vuonna 2004 yli
            neljä prosenttia. Talousarvioesityksen mukaan ratkaistujen
            asioiden määrää henkilötyövuotta
            kohti on tarkoitus edelleen nostaa vuonna 2004 toteutuneesta 268:sta
            275:een vuonna 2006. Valiokunnan mielestä tilannetta ei
            kuitenkaan voida enää pitkään hallita
            yksinomaan tuottavuustavoitteita nostamalla. 
         
         
         Valiokunnan saamien selvitysten mukaan syyttäjälaitoksen
            osalta onkin käynnissä useita uudistushankkeita,
            joilla olemassa olevia henkilöstövoimavaroja pyritään
            kohdentamaan uudella tavalla. Esimerkiksi syyttäjälaitoksen
            organisaatiota kehittämällä pyritään
            varmistamaan syyttäjien tarkoituksenmukainen jakautuminen maan
            eri osiin. Myös syyttäjälaitoksen henkilöstörakennetta
            on tarkoitus pyrkiä muuttamaan niin, että muita
            virkoja vähentämällä saatavat säästöt
            voitaisiin kohdistaa uusien syyttäjän virkojen
            perustamiseen. Näiden uudistusten vaikutuksia on toistaiseksi
            vaikea arvioida. Vielä ei ole myöskään
            täsmällisesti nähtävissä,
            mitä eduskunnan käsiteltävinä olevat
            prosessiuudistukset — ennen kaikkea kirjallisen menettelyn käyttöön
            ottaminen rikosprosessissa — toteutuessaan lopulta merkitsevät
            säästyvinä henkilötyövuosina. 
         
         
         Tämän vuoksi valiokunta pitää tarpeellisena, että edellä mainittujen
            uudistushankkeiden vaikutusta henkilöstövoimavarojen
            riittävyyteen ja sitä kautta syyteharkinta-aikojen
            kehittymiseen vuonna 2006 seurataan tarkoin. Jos syyteharkinta-ajat
            toteutettavista uudistuksista huolimatta pidentyvät, tilanteeseen
            tulee välittömästi puuttua osoittamalla
            syyttäjälaitokselle tarvittavat lisävoimavarat. 
         
         
         Talousrikossyyttäjät
         
         Valiokunta on erikseen kiinnittänyt huomiota talousrikossyyttäjien
            toimintaan, jota se pitää onnistuneena esimerkkinä syyttäjien
            erikoistumisella saavutettavista tuloksista. Syyttäjälaitoksessa
            on nykyisin päätoimisia talousrikossyyttäjiä 27
            ja osatoimisia puolestaan 25. Vuonna 2004 päätoimiset
            talousrikossyyttäjät ratkaisivat 255 asiaa, kun
            vastaava luku vuotta aiemmin oli 246. Talousrikossyyttäjien
            toiminnan yhteiskunnallista merkitystä kuvastaa osaltaan
            se, että vuonna 2004 syytteiden kohteena ollut taloudellinen
            intressi oli ainakin 15,7 miljoonaa euroa.Ks. Valtakunnansyyttäjänviraston
            vuosikertomus 2004, s. 31.
            
         
         
         Talousarvioesityksessä esitetään
            poliisitoimeen myönnettäväksi 1,5 miljoonan
            euron lisämääräraha talousrikollisuuden
            ehkäisemistä varten. Aiemmin on laskettu, että viittä uutta
            talousrikollisuuden tutkintaan osoitettua poliisin henkilötyövuotta
            kohden tarvittaisiin yksi talousrikosten syyttämiseen
            kohdistettu henkilötyövuosi. Tämä suhde
            myös toteutui vuoden 2005 talousarviossa. Näin
            laskettuna 1,5 miljoonan euron lisäystä poliisitoimessa
            tulisi vastata 300 000 euron lisäys syyttäjälaitoksen
            määrärahoissa. Talousarvioesityksessä syyttäjälaitokselle
            talousrikostorjuntaan osoitetaan kuitenkin vain 100 000
            euroa lisää. Laskennallinen vajaus on siis 200 000
            euroa. Jotta talousrikosten syyteharkinta ei ruuhkautuisi
            ja syyteharkinta-ajat eivät sitä myöten
            pitenisi, syyttäjälaitokselle tulisi osoittaa
            talousrikollisuuden torjuntaa varten tämän suuruinen
            lisämääräraha. Tämä on
            valiokunnan mielestä välttämätöntä muun
            muassa sen vuoksi, että ilman sitä ei voida saavuttaa
            valtioneuvoston hyväksymässä sisäisen
            turvallisuuden ohjelmassa asetettua tavoitetta talousrikosten käsittelyaikojen
            lyhentämisestä.Ks. Arjen turvaa. Sisäisen
            turvallisuuden ohjelma. Valtioneuvoston periaatepäätös
            23.9.2004, s. 39.
            
         
         
         Syyttäjälaitoksen muut toimintaedellytykset
         
         Valiokunta on kiinnittänyt huomiota myös syyttäjälaitoksen
            teknisten toimintaedellytysten turvaamiseen. Talousarviossa atk-
            ja tietohallintopalveluihin on osoitettu miljoona euroa. Oikeusministeriön
            tietohallintoyksikön laskelmien mukaan todellinen tarve
            on kuitenkin noin 1,5 miljoonaa euroa. Koska esitetty määräraha
            riittää vain olemassa olevien järjestelmien
            ylläpitoon, lakivaliokunta pitää välttämättömänä,
            että atk- ja tietohallintopalveluihin osoitetaan 500 000 euron
            lisämääräraha.
         
         
         3 Kuluttajavalituslautakunta
         
         Kuluttajavalituslautakunnan nykyiseen toimintaan kohdistuvat
            voimavaratarpeet
         
         
         Talousarvioesityksen perusteluissa todetaan oikeudellisista
            palveluista yleisesti, että oikeusturvaa tulee saada koko
            maassa tasapuolisesti ja varhaisessa vaiheessa kunkin asian ratkaisemiseen
            soveltuvassa joustavassa menettelyssä ja kohtuullisin kustannuksin.
            Yhden tällaisen joustavan menettelyn nimenomaan kuluttaja-asioissa
            tarjoaa kuluttajavalituslautakunta, joka 1 päivästä syyskuuta
            2005 lukien on siirretty kauppa- ja teollisuusministeriön
            alaisuudesta oikeusministeriön hallinnonalalle.
         
         
         Kuluttajavalituslautakunnan perustehtävänä on
            kirjallisten ratkaisusuositusten antaminen kuluttajien ja elinkeinonharjoittajien
            välisiin, kulutushyödykkeiden hankintaa koskeviin
            erimielisyyksiin, jotka kuluttajat ovat saattaneet lautakunnan käsiteltäviksi.
            Lautakunta antaa ratkaisusuosituksia myös takauksia ja
            vierasvelkapanttauksia sekä asuntokauppaa koskeviin riitoihin.
            Ennen kirjallisen ratkaisusuosituksen antamista lautakunta pyrkii
            mahdollisuuksien mukaan saattamaan osapuolet sovintoon tekemällä sovintoesityksiä.
            Perustehtävänsä lisäksi kuluttajavalituslautakunta
            antaa lausuntoja tuomioistuimille ja tarjoaa neuvontaa muun muassa
            kuluttajaneuvojille. 
         
         
         Kuluttajavalituslautakunnan ongelmana ovat pitkät käsittelyajat,
            jotka johtuvat asioiden ruuhkautumisesta etenkin lautakunnan asuntokauppaosastolla.
            Kun lautakunnan yleisen osaston jaostoissa asioiden keskimääräinen
            käsittelyaika vuonna 2004 oli 7,7 kuukautta, niin asuntokauppaosastolla
            tämä aika oli 13,9 kuukautta. Viimeksi mainittua
            käsittelyaikaa voidaan valiokunnan mielestä pitää kohtuuttoman
            pitkänä ottaen erityisesti huomioon, miten tärkeä merkitys asuntokauppa-asioilla
            on oikeusturvaa hakevien yksilöiden kannalta. Myös
            apulaisoikeuskansleri on kiinnittänyt kahdesti — viimeksi
            vuonna 2003Apulaisoikeuskanslerin päätös
            24.9.2003, Dnro 784/1/01. — huomiota
            kuluttajavalituslautakunnan käsittelyaikoihin. Apulaisoikeuskansleri
            on katsonut, että asioiden käsittelyaikoja lautakunnassa
            ei voi pitää tyydyttävänä perustuslain 21 §:n
            1 momenttiin kirjatun joutuisuusvaatimuksen kannalta. Hän
            onkin pitänyt tärkeänä, että kuluttajavalituslautakunnan
            toimintaedellytysten kehittämisessä päästään
            mahdollisimman pian perustuslain 21 §:n 1 momentissa
            edellytetylle tasolle. 
         
         
         Myös lakivaliokunta painottaa asioiden joutuisan käsittelyn
            merkitystä lautakunnassa. Tällä on merkitystä paitsi
            valituksen tehneelle yksilölle myös sille elinkeinonharjoittajalle,
            johon valitus kohdistuu, koska molempien etujen mukaista on saada
            syntynyt erimielisyys ratkaistua mahdollisimman pikaisesti. Lautakunnan
            ratkaisujen tärkeyttä osoittaa osaltaan myös
            niiden korkea noudattamisaste. Vuonna 2004 se oli alustavien tietojen
            mukaan 77 prosenttia kaikista niistä hyvityssuosituksista,
            joihin suhtautumisesta lautakunnalla oli tieto.Ks. Kuluttajavalituslautakunnan
            toimintakertomus 2004, s. 3.  Talousarvioesityksessä vaikuttavuustavoitteeksi
            on asetettu suositusten 75—80 prosentin noudattamisaste. 
         
         
         Lautakuntaan tulevien valitusten määrä on viime
            vuosina selvästi kasvanut. Kun valituksia esimerkiksi vuonna
            1998 saapui 2 782 kappaletta, vuonna 2004 tämä määrä oli
            jo 3 982. Vuonna 2005 valituksia arvioidaan saapuvan noin 4 000.
            Vaikka lautakunnan tuottavuus henkilötyövuotta
            kohti laskettuna on parina viime vuotena huomattavasti noussutKs.
            Kuluttajavalituslautakunnan toimintakertomus 2004, s. 5. Sen mukaan
            lopputuotteita henkilötyövuotta kohden vuonna
            2002 oli 117,5 sekä vuosina 2003 ja 2004 vastaavasti 127
            ja 142., lakivaliokunnan mielestä on selvää,
            että käsittelyaikojen lyhentäminen ei
            onnistu ilman henkilökunnan lisäämistä.
            Oikeusministeriön esittämän arvion mukaan käsittelyaikojen
            saattaminen asianmukaiselle tasolle edellyttäisi yhteensä kolmen
            esittelijän ja kahden tarkastajan palkkaamista vakinaisesti lautakuntaan.
            Tästä aiheutuvat palkkauskustannukset työnantajamaksuineen
            olisivat ministeriön mukaan noin 200 000
            euroa vuodessa. 
         
         
         Edellä esitetyn perusteella lakivaliokunta pitää välttämättömänä,
            että kuluttajavalituslautakunnalle osoitetaan henkilöstön
            palkkaamiseen vuoden 2006 talousarviossa vähintään
            200 000 euron lisämääräraha.
         
         
         Kuluttajavalituslautakunnan toimialan laajentamishankkeet
         
         Lakivaliokunta on kiinnittänyt huomiota myös siihen,
            että oikeusministeriö on tämän
            vuoden elokuussa asettanut työryhmän, jonka tehtävänä on
            valmistella lautakunnan toimialan laajentamista niin, että se
            jatkossa kattaisi myös asuinhuoneistojen vuokraamista ja
            asumisoikeutta sekä arvopaperisijoittamista koskevat erimielisyydet.
            Lisäksi työryhmän tulee selvittää,
            voidaanko kuluttajavalituslautakunnassa ottaa käyttöön
            erityinen ryhmävalitusmenettely, jossa aloitteen tekijänä on
            viranomainen. 
         
         
         Lakivaliokunta muistuttaa asunto-oikeuksien lakkauttamisen yhteydessä pitäneensä välttämättömänä,
            että asuntoasioiden vaihtoehtoisten riidanratkaisumenettelyjen
            kehittämiseksi ryhdytään todellisiin
            ja riittäviin toimenpiteisiin (ks. LaVM 8/2002
               vp). Tähän aiempaan kannanottoonsa viitaten
            valiokunta korostaa, että jos nyt suunnitteilla olevat
            uudistukset toteutetaan, tulee samalla huolehtia niiden edellyttämien henkilöstövoimavarojen
            antamisesta kuluttajavalituslautakunnalle. Muutoin on vaarana, että oikeusturvan
            lisäämistä tarkoittavat uudistukset jäävät
            pitkien käsittelyaikojen vuoksi näennäisiksi.
         
         
         4 Vankeinhoito ja tuomioistuinlaitos
         
         Vuoden 2004 talousarvioesityksestä antamassaan lausunnossa
            (LaVL 7/2003 vp) lakivaliokunta
            keskittyi vankeinhoidon määrärahakysymyksiin.
            Tämän vuoden keväällä eduskunta
            hyväksyi rangaistusten täytäntöönpanojärjestelmän
            uudistamista tarkoittavan laajan esityskokonaisuuden. Tuossa yhteydessä lakivaliokunta
            esitti uudelleen huolensa vankeinhoidon määrärahoista
            todeten, että hallituksen esityksen mukainen 2,8 miljoonan
            euron lisärahoitustarve oli säädetyn
            lain asianmukaisen toimeenpanemisen kannalta ehdoton vähimmäissumma (LaVM 10/2005 vp, s. 5/I).
            Mainittuun kannanottoon viitaten valiokunta pitää erityisesti
            vankiluvun jatkuva kasvu huomioon ottaen tarpeellisena,
            että vankeinhoidon määrärahoja
            suunnitelmallisesti kasvatetaan.
         
         
         Vuoden 2005 talousarvioesityksestä antamassaan
            lausunnossa lakivaliokunta tarkasteli asioiden käsittelyaikoja
            sekä yleisissä tuomioistuimissa että hallintotuomioistuimissa (LaVL 18/2004 vp).
            Talousarvioesityksen perusteluista voidaan todeta, että esimerkiksi
            hallinto-oikeuksien käsittelyaikoja ei asetettujen tavoitteiden
            valossa juuri kyetä lyhentämään. Myös
            käräjäoikeuksien kohdalla käsittelyaikojen
            lyhenemistavoitteet vaikuttavat jossain määrin
            vaatimattomilta. Käräjäoikeuksien käsittelemien
            riita-asioiden osalta lakivaliokunta on kiinnittänyt erityistä huomiota
            siihen vuoden 2005 talousarvioesityksessä asetettuun tavoitteeseen, jonka
            mukaan asioiden käsittely käräjäoikeudessa
            ei saisi kestää yli vuotta. Vuoden 2006 talousarvioesitykseen
            tätä tavoitetta ei enää sisälly. Valiokunta
            katsoo, että tästä tavoitteesta ei kuitenkaan
            jo oikeusturvasyistäkään olisi syytä tinkiä. 
         
         
         Valiokunnan mielestä talousarvioesitykseen sisältyvien
            käsittelyaikatavoitteiden tasoon vaikuttavat ennen kaikkea
            talousarviossa esitellyt virkaratkaisut, joiden mukaan uusia virkoja
            voidaan perustaa vain, jos vanhoja vastaavasti lakkautetaan. Vaikka
            tällaisilla järjestelyillä voitaisiinkin
            vähäisessä määrin lisätä tuomareiden
            virkoja, niiden tuskin voidaan kokonaisuutena arvioiden
            odottaa olennaisesti vaikuttavan kyseisten tuomioistuinten ratkaisukapasiteettiin.
            Valtioneuvoston tekemässä valtiontalouden kehyspäätöksessäValtiontalouden
            kehykset vuosille 2006—2009. Valtioneuvoston päätös
            11.3.2005. hallitus on asettanut tavoitteeksi, että vuoteen
            2011 mennessä keskimäärin puolet valtion
            henkilöstön luonnollisen poistuman kautta vapautuvista
            työpaikoista täytetään. Valiokunta
            ei ole vielä tässä yhteydessä arvioinut tämän
            päätöksen vaikutuksia tuomioistuinten toimintaan
            vaan tarkastelee asiaa vuoden 2007 talousarvioesityksen käsittelyn
            yhteydessä.
         
         
         Edellä esitetyistä syistä lakivaliokunta
            uudistaa vuosi sitten esittämänsä huomautukset
            tuomioistuinten henkilöstövoimavaroista. Samalla valiokunta
            korostaa, että tuomioistuinlaitoksen henkilöstövoimavaroja
            koskevien ratkaisujen keskeisenä päämääränä tulee
            olla nykyistä kunnianhimoisempi pyrkimys käsittelyaikojen
            lyhentämiseen tuomioistuimissa.