Perustelut
         
         Hallituksen esitys sisältää kolme
            periaatteellisesti merkittävää muutosta:
            maaseutuelinkeinojen valituslautakunnan lakkauttamisen, oikaisuvaatimusjärjestelmän
            laajentamisen ja valituslupajärjestelmän laajentamisen.
            Lakivaliokunta keskittyy lausunnossaan ensisijaisesti näihin, joskin
            kiinnittää huomiota myös eräisiin
            esityksen yksityiskohtiin.
         
         
         Maaseutuelinkeinojen valituslautakunnan lakkauttaminen
         
         Yleishuomautuksena lakivaliokunta korostaa, että valituslautakunnan
            lakkauttaminen ei saa heikentää oikeusturvaa eivätkä asioiden
            käsittelyajat saa pidentyä.
         
         
         Lakivaliokunnan saaman selvityksen mukaan valituslautakunnan
            toiminta on ollut asianmukaista ja ammattitaitoista. Ehdotettu
            muutoksenhaku hallinto-oikeuteen vastaa kuitenkin nykyistä paremmin
            tehokkaan ja modernin oikeusturvan vähimmäisvaatimuksia.
            Valituslautakunnan lakkauttamista ja muutoksenhaun ohjaamista hallinto-oikeuteen
            voidaan oikeusturvan toimivuuden ja tehokkuuden kannalta pitää perusteltuna.
         
         
         Lakivaliokunta toteaa, että valituslautakunnan toiminta
            on ensisijaisesti oikeudellisen harkinnan käyttämistä ja
            oikeudellisen arvion kohdistamista asiassa esitettyyn ja hankittuun
            selvitykseen. Tämän lisäksi
            lautakunnassa on erityisasiantuntemusta, joka liittyy
            erityisesti maatalouselinkeinon erityispiirteiden ja tukiasioiden
            tuntemukseen. Valituslautakuntaan kertyneen erityisasiantuntemuksen
            jatkuvuutta pyritään takaamaan keskittämällä maatalouselinkeinoa
            koskevien valitusasioiden käsittely pääasiassa
            Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen ja osittain Pohjois-Suomen
            hallinto-oikeuteen sekä Ahvenanmaan hallintotuomioistuimeen.
            Lakivaliokunta pitää ehdotettua keskittämistä kannatettavana
            myös sen vuoksi, että näin voidaan käytännössä taata
            valituslautakunnan henkilöstön palvelussuhteen
            jatkuvuus. 
         
         
         Lakivaliokunnan mukaan pidemmällä aikavälillä ei
            kuitenkaan ole esitettävissä erityisen vahvoja
            perusteita sille, että yhtä elinkeinoa koskevat
            lainkäyttöasiat keskitettäisiin käsiteltäväksi
            yhteen tai muutamaan hallinto-oikeuteen. Oikeudelliseen ratkaisutoimintaan
            ja tuomiovallan käyttöön kuuluu olennaisena
            osana se, että sovellettavaan aineelliseen lainsäädäntöön
            sisältyy sääntelykohteesta riippuen erilaisia
            erityispiirteitä. Niiden tuntemus ja huomioon
            ottaminen kuuluvat tuomarin työn perusteisiin. Lisäksi
            yleisenä perustuslakiin perustuvana lähtökohtana
            on, että hallintotuomioistuinten toimivalta on yleinen.
         
         
         Oikaisuvaatimusjärjestelmän laajentaminen
         
         Ehdotuksen lähtökohtana on laajentaa oikaisuvaatimuksen
            käyttöalaa ensi vaiheen oikeusturvakeinona. Lakivaliokunta
            puoltaa oikaisuvaatimusjärjestelmän laajentamista
            hallituksen esityksessä esitetyllä tavalla.
         
         
         Oikaisuvaatimusta edellytettäisiin käytettäväksi
            asioissa, joissa sillä voidaan saavuttaa lisäarvoa
            nopeuttamalla oikeusturvan saamista. Tällaisia
            ovat etenkin massa- ja rutiiniluonteiset asiat, joissa oikaisuvaatimuksella
            voidaan nopeasti korjata selvät päätöksenteon
            virheet. Myös sellaisissa asioissa, joissa on syntynyt vakiintunut
            ratkaisulinja, oikaisuvaatimuksen käyttö on perusteltua.
         
         
         Sen sijaan oikaisuvaatimusta ei ehdoteta otettavaksi käyttöön
            kiireellisissä asioissa, joita ovat muun muassa turvaamistoimet
            ja hallintopakko. Koska oikaisuvaatimusmenettely todennäköisesti
            hidastaisi näissä asioissa pääsyä tuomioistuimeen,
            rajausta voidaan lakivaliokunnan mukaan pitää perusteltuna.
            Sama koskee asioita, joissa on runsaasti asianosaisia, joiden intressit ja
            oikeudet voivat olla ristiriidassa keskenään. Oikaisuvaatimus
            ei luonteeltaan myöskään kovin hyvin
            sovi vaikeiden oikeuskysymysten ratkaisemiseen.
         
         
         Valituslupajärjestelmän laajentaminen
         
         Ehdotuksen mukaan muutoksenhaku korkeimpaan hallinto-oikeuteen
            edellyttäisi valitusluvan myöntämistä nykyistä useammissa
            asiaryhmissä. Etenkin tuen myöntämistä koskevat päätökset
            ja massaluonteiset päätökset kuuluisivat
            valituslupajärjestelmän piiriin. Näissä asioissa
            olisi toisaalta pakollinen oikaisuvaatimusjärjestelmä ennen
            muutoksenhakua hallinto-oikeuteen. Korkeimmalla hallinto-oikeudella
            on velvollisuus myöntää valituslupa,
            jos lupaedellytykset ovat olemassa. Näin erityisesti oikeudellisesti
            ongelmalliset tuen myöntämiseen liittyvät
            kysymykset voidaan saattaa korkeimman hallinto-oikeuden arvioitaviksi. 
         
         
         Oikeusturvan kannalta tavallista vaativampia asiaryhmiä ovat
            etenkin takaisinperintää, maksatuksen keskeyttämistä ja
            hallintopakkoa koskevat asiat. Näissä asiaryhmissä muutoksenhaku
            korkeimpaan hallinto-oikeuteen ei ehdotuksen mukaan edellyttäisi
            valituslupaa. Myös tätä linjausta voidaan
            pitää oikeusturvan kannalta perusteltuna.
         
         
         Saamansa selvityksen perusteella lakivaliokunta katsoo, että ehdotuksen
            mukaiset muutoksenhakujärjestelyt voidaan arvioida sillä tavoin asianmukaisiksi
            ja riittäviksi, että ehdotetuissa asiaryhmissä voidaan
            ottaa käyttöön valituslupajärjestelmä. 
         
         
         Eräitä yksityiskohtaisia huomioita	
         
         Lakivaliokunnan näkemyksen mukaan hallituksen esityksen
            23. lakiehdotuksen (laki kasvinterveyden suojelemisesta annetun
            lain 34 ja 35 §:n muuttamisesta) suhde kasvinterveyden
            suojelemisesta annetun lain muuhun sääntelyyn
            on eräiltä osin ongelmallinen. Tämä johtuu
            siitä, että kasvinterveyden suojelemisesta annetun lain
            11 §:n mukaisiin torjuntapäätöksiin
            haetaan oikaisua päätöksen tehneeltä viranomaiselta
            ja kyseisiä päätöksiä voidaan
            tehostaa uhkasakolla ja teettämisuhalla. Toisaalta ehdotuksen mukaan uhkasakkoa
            ja teettämisuhkaa koskevista päätöksistä ei
            kuitenkaan haeta oikaisua päätöksen tehneeltä viranomaiselta
            vaan valitetaan suoraan hallinto-oikeuteen. Jos myös 11 §:n
            mukaisiin päätöksiin haettaisiin muutosta
            ilman oikaisuvaatimusmenettelyä ja valituslupaa, muutoksenhakutiet
            eivät eriytyisi. 
         
         
         Lakivaliokunnan mukaan ei ole tarkoituksenmukaista, että päävelvoitetta
            ja uhkaa koskeviin päätöksiin haettaisiin
            muutosta eri teitä. Lisäksi lain 11 §:ssä tarkoitetuille
            velvoittaville päätöksille valitus suoraan
            hallinto-oikeuteen olisi muutoinkin luonteva muutoksenhakutie. 
         
         
         Tämän vuoksi lakivaliokunta esittää maa-
            ja metsätalousvaliokunnalle, että kasvinterveyden suojelemisesta
            annetun lain 34 §:n 1 momentissa viitattaisiin
            myös lain 11 §:ään.
            Kyseinen momentti kuuluisi siten seuraavasti:
         
         
            "Edellä 
            11 §:ssä ja 
            6
               luvussa tarkoitettuun päätökseen sekä Elintarviketurvallisuusviraston
               päätökseen perusteettoman edun palautuksesta
               saa hakea muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen siten kuin hallintolainkäyttölaissa
               (586/1996) säädetään."
            
         
         Vastaava muutos tulisi tehdä myös saman pykälän
            5 momenttiin seuraavasti:
         
         "Hallinto-oikeuden päätökseen
               asiassa, joka koskee 
            11 §:ssä tai 
            6
               luvussa tarkoitettua päätöstä 
            taikka 
            Elintarviketurvallisuusviraston
               päätöstä perusteettoman edun
               palautuksesta, saa hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen
               siten kuin hallintolainkäyttölaissa säädetään.
               Hallinto-oikeuden muuhun päätökseen saa
               hakea muutosta vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan."
            
         
         Vastaava tilanne on hallituksen esityksen 8. lakiehdotuksessa
            hukkakauran torjunnasta annetun lain muutoksenhakusäännöksen
            osalta. Lakivaliokunnan mukaan lakiehdotuksen 22 §:n 1—3
            momentteihin tulisi kaikkiin lisätä viittaus kyseisen
            lain 6 §:ään.
         
         
         Saadun selvityksen mukaan hallituksen esityksen 19. lakiehdotuksessa
            ELY-keskuksen mainitseminen riistavahinkolain 47 §:n
            2 momentissa on tarpeetonta, koska ELY-keskuksille ei ole riistavahinkolaissa
            säädetty tehtäviä, joissa se
            olisi ensiasteen päätöksentekoviranomainen.
            Tämän vuoksi lakivaliokunta esittää,
            että ELY-keskus poistetaan momentista. Tämän myötä momentissa
            käytetty ilmaisu "hallintopäätös",
            jolla pyrittiin tekemään ero ELY-keskuksen oikaisuvaatimuksen
            johdosta antamaan päätökseen ja sen muussa
            asiassa antamaan hallintopäätökseen,
            käy tarpeettomaksi. Sana "hallintopäätös"
            tulee siten korvata sanalla "päätös". Esitykseen
            sisältyvä 19. lakiehdotuksen 47 §:n 2 momentti
            kuuluisi siten seuraavasti:
         
         "(Poist.) 
            Suomen metsäkeskuksen, Maaseutuviraston
               ja Valtiokonttorin 
            päätökseen 
            saa
               vaatia oikaisua päätöksen tehneeltä viranomaiselta
               siten kuin hallintolaissa säädetään."
            
         
         Selvyyden vuoksi lakivaliokunta toteaa, että maatalouden
            tukien toimeenpanosta annetun lain 54 §:n muuttamisesta
            annetun lain (2. lakiehdotus) 2 momentissa käytetty sana
            "hallintopäätös" tarkoittaa ELY-keskuksen
            ensiasteena tekemää hallintopäätöstä eikä oikaisuvaatimuksen
            johdosta annettua päätöstä. 
         
         
         Hallituksen esityksen mukaan 1. lakiehdotus tulisi
            voimaan mahdollisimman pian ja muut hallituksen esitykseen sisältyvät
            lakiehdotukset tulisivat voimaan 1.9.2014. Lakivaliokunnan mukaan
            1. lakiehdotuksen voimaantulo tulisi kuitenkin kytkeä samaan
            ajankohtaan kuin muiden lainsäädäntömuutosten
            voimaantulo, koska siinä säädettäisiin
            muun ohella maaseutuelinkeinojen valituslautakunnan virkojen lakkaamisesta
            ja tarkoitus on, että lautakunta toimii uuden järjestelmän
            käyttöön ottoon asti.