Perustelut
         
         Yleistä
         
         Hallituksen esityksen tarkoituksena on saattaa voimaan aikuisten
            kansainvälisestä suojelusta tehty yleissopimus,
            joka sisältää määräyksiä muun
            muassa toimivallasta, sovellettavasta laista sekä toisessa
            sopimusvaltiossa tehdyn päätöksen tunnustamisesta
            ja täytäntöönpanosta. Samassa
            yhteydessä uudistettaisiin kansalliset kansainvälistä holhousta
            koskevat säännökset vastaamaan yleissopimuksen
            periaatteita. 
         
         
         Suomen lainsäädännön osalta
            yleissopimus koskee erityisesti aikuisten edunvalvontaa tilanteissa,
            joissa on kansainvälisiä liittymiä. Tällaisia
            tilanteita syntyy muun muassa silloin, kun suojeltava henkilö omistaa
            omaisuutta eri valtioissa tai asuu muualla kuin kansalaisuusvaltiossaan.
            Yleissopimukseen sitoutuminen helpottaa aikuiselle määrätyn
            edunvalvojan tehtävien toteuttamista rajat ylittävissä tilanteissa, jotka
            ihmisten liikkuvuuden lisääntyessä ovat yhä yleisempiä.
            Lakivaliokunta pitää Suomen sitoutumista yleissopimukseen
            kannatettavana ja puoltaa hallituksen esitykseen sisältyvien
            lakiehdotusten hyväksymistä vähäisin
            muutosehdotuksin ja seuraavin huomautuksin.
         
         
         Vieraassa valtiossa annetun päätöksen
            tunnustaminen ja täytäntöönpanokelpoisuus
         
         
         Hallituksen esitykseen sisältyvän 2. lakiehdotuksen
            10 a luvun 95 j ja 95 k §:ssä säädetään vieraassa
            valtiossa annetun edunvalvontaa koskevan päätöksen
            tunnustamisesta ja täytäntöönpanokelpoisuuden
            vahvistamisesta Suomessa. Nämä kysymykset ratkaisisi
            Helsingin hovioikeus ensimmäisenä oikeusasteena.
            Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että toisin
            kuin ehdotetun 95 j §:n 3 momentista asian vireilletulotapa
            ei ilmene nimenomaisesti ehdotetusta 95 k §:stä.
            Lakitekstin sisäisen johdonmukaisuuden ja selkeyden vuoksi
            valiokunta ehdottaa, että myös 95 k §:ään
            lisätään sana "hakemuksesta". 
         
         
         Selvyyden vuoksi valiokunta toteaa, että koska lakiehdotukseen
            ei sisälly erityissäännöksiä vieraassa
            valtiossa annetun päätöksen tunnustamista
            ja täytäntöönpanokelpoisuutta
            koskevien asioiden käsittelystä hovioikeudessa,
            tarkoitus on, että käsittelyssä noudatetaan
            soveltuvin osin hakemusasian käsittelyä koskevia
            säännöksiä ja periaatteita.
            Erityissäännöksiä ei myöskään
            esitetä asian käsittelystä hovioikeudessa
            ensimmäisenä oikeusasteena, mistä seuraa,
            että myös oikeudenkäymiskaaren
            30 luvun 13—17 § tulevat sovellettaviksi.
            Valitusaika korkeimpaan oikeuteen on tällöin 30
            päivää hovioikeuden päätöksen
            antamisesta. Saadun selvityksen mukaan esityksessä tarkoitetuissa
            edunvalvonta-asioissa ei ole katsottu tarpeelliseksi säätää normaalia valitusaikaa
            lyhyemmästä valitusajasta, koska kyseisissä asioissa
            varsinaisilla täytäntöönpanotoimilla
            on käytännössä vähäinen
            merkitys, minkä vuoksi ne eivät yleensä ole
            kiireellisiä. Tässä suhteessa ne eroavat
            esimerkiksi lapsikaappaustilanteita koskevista vieraassa valtiossa
            annetuista lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annetuista päätöksistä,
            joissa valitusaika on 14 päivää. Jos
            edunvalvonta-asiassa on poikkeuksellisesti tarve kiireellisiin
            ratkaisuihin, Suomen viranomaiset voivat järjestää edunvalvonnan
            lakiehdotuksen 95 c §:n nojalla.
         
         
         Myöskään hovioikeuden ensimmäisenä oikeusasteena
            antaman päätöksen noudattamisesta ja
            täytäntöönpanokelpoisuudesta
            ei esitetä erityissäännöksiä.
            Tällöin noudatetaan yleistä pääsääntöä,
            jonka mukaan päätöstä noudatetaan
            ja se on täytäntöönpanokelpoinen,
            kun se on lainvoimainen. Saadun selvityksen mukaan varsinaisten
            täytäntöönpanotoimien vähäinen
            merkitys käytännössä ja se,
            etteivät nyt tarkoitetut edunvalvonta-asiat tästä syystä ole
            yleensä kiireellisiä, puoltavat myös
            tässä yhteydessä normaalin pääsäännön
            noudattamista. Toisaalta, jos syntyy kiireellinen tarve turvata
            päämiehen asema ja oikeudet Suomessa
            sellaisessa tilanteessa, jossa odotetaan hovioikeuden päätöstä vieraassa
            valtiossa annetun edunvalvontaa koskevan päätöksen
            tunnustamisesta tai täytäntöönpanokelpoisuudesta
            taikka odotetaan korkeimman oikeuden ratkaisua hovioikeuden päätöksestä tehdystä valituksesta,
            maistraatti tai käräjäoikeus voi ehdotetun
            kiireellisiä tilanteita koskevan 95 c §:n
            nojalla määrätä edunvalvojan. Valiokunta
            pitää esitettyä ratkaisua perusteltuna todeten
            kuitenkin selvyyden vuoksi, että ratkaisu merkitsee sitä,
            että esityksessä tarkoitetuissa kansainvälisissä tilanteissa
            ei noudateta vastaavanlaisia erityissäännöksiä kuin
            edunvalvonnan määräämistä tai
            toimintakelpoisuuden rajoittamista koskevissa kansallisissa
            tilanteissa, joissa tuomioistuimella on mahdollisuus antaa väliaikainen
            määräys ennen asian lopullista ratkaisemista
            (79 §) ja joissa päätöstä on
            noudatettava välittömästi päätöksen
            antamisen jälkeen (83 §). Tarvetta antaa
            tällaisia erityissäännöksiä ei
            synny, koska kiireellinen edunvalvonta voidaan hoitaa ehdotetun
            95 c §:n nojalla. Toisaalta ratkaisusta seuraa se, että vieraassa
            valtiossa annetun päätöksen tunnustaminen
            tai täytäntöönpanokelpoisuuden
            vahvistaminen ja kiireellisen edunvalvonnan tarve arvioidaan eri
            viranomaisissa. Tämä on valiokunnan mielestä kuitenkin
            luontevaa ottaen huomioon, että kyseisissä asioissa
            arvioidaan eri kysymyksiä ja tarvittava selvitys on erilaista.