Perustelut
         
         Yleistä
         
         Hallituksen esitys sisältää Euroopan
            unionin perintöasetuksen soveltamisen edellyttämää täydentävää sääntelyä sekä Pohjoismaisen
            perintösopimuksen muutosten hyväksymisen niin
            sanotulla blankettilailla. Asetuksen valmistelun yhteydessä lakivaliokunta
            lausui (LaVL 20/2011 vp), että valiokunta
            pitää pohjoismaista yhteistyötä tärkeänä ja
            tukee tavoitetta siitä, että Pohjoismaiden välisten
            sopimusten soveltamista voitaisiin jatkaa Suomen ja Ruotsin välisissä suhteissa
            senkin jälkeen, kun samasta asiasta on annettu yhteisötason
            sääntelyä. Neuvotteluissa EU:n perintöasetuksen
            75 artiklaan saatiin Suomea ja Ruotsia koskevan poikkeus, jonka
            mukaan Suomi ja Ruotsi voivat soveltaa pohjoismaista perintösopimusta
            Euroopan unionin perintöasetuksen ohella. EU:n perintöasetuksen valmistelun
            yhteydessä käynnistettiin vuonna 2012 pohjoismaisen
            perintösopimuksen uudistaminen, jotta voitiin turvata yhteisen
            pohjoismaisen sopimusjärjestelyn säilyminen jatkossakin. Nyt
            hyväksyttävällä muutossopimuksella
            muutetaan pohjoismaisen perintösopimuksen sovellettavaa
            lakia koskevat säännökset vastaamaan asiasisällöltään
            Euroopan unionin perintöasetuksen säännöksiä,
            jolloin saadaan säilytettyä pohjoismainen yhtenäisyys.
            Sisällöllisesti pohjoismaisen perintösopimuksen
            muutokset koskevat ennen kaikkea lainvalintasääntöjä.
            Suomen ja Ruotsin on sovellettava Euroopan unionin perintöasetuksen
            mukaisia sovellettavaa lakia koskevia säännöksiä ja
            muut Pohjoismaat noudattavat pohjoismaista perintösopimusta.
         
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa pohjoismaisen perintösopimuksen
            muuttamisesta tehdyn sopimuksen hyväksymistä sekä lakiehdotusten
            hyväksymistä muuttamattomina.
         
         
         Eksekvatuuri
         
         Hallituksen esitys sisältää säännökset
            toimivaltaisesta viranomaisesta asetuksenmukaisten päätösten
            tunnustamiseksi ja täytäntöönpanokelpoiseksi
            julistamiseksi. Toimivaltaiseksi viranomaiseksi ehdotetaan
            käräjäoikeuksia. Asetuksen mukainen tunnustamista
            ja täytäntöönpanokelpoiseksi
            julistamista koskeva menettely on pääpiirteissään
            samanlainen kuin yksityisoikeuden alalla annetuissa muissa Euroopan
            unionin säädöksissä, eli vahvistuspäätös annetaan
            vastapuolta kuulematta ja muutosta haetaan 30 päivän
            kuluttua päätöksen tiedoksiannosta. Lain
            soveltajalle jää näin ollen vain vähän
            harkintavaltaa.
         
         
         Toimivaltaisen viranomaisen valinnan vaihtoehdot ovat asioiden
            keskittäminen yhteen tai muutamaan viranomaiseen taikka
            hajautettu järjestelmä. Käsittelyyn tulevien
            asioiden harvalukuisuus voisi puoltaa asioiden keskittämistä. Toisaalta
            tilannetta on syytä tarkastella suhteessa itse menettelyyn
            ja muiden vastaavien instrumenttien mukaisiin kansallisiin järjestelyihin. Käräjäoikeuksien
            valinta toimivaltaisiksi tuomioistuimiksi noudattaa systematiikkaa,
            joka on valittu yksityisoikeuden alalla annetuissa muissa Euroopan
            unionin säädöksissä samoin kuin pohjoismaisten
            tuomioiden vahvistamisessa. Tähän kokonaisuuteen
            kuuluvat paitsi perheoikeudelliset asiat myös puhtaasti
            velvoiteoikeudelliset asiat. Perintöasetuksen mukaisten
            vahvistamisasioiden keskittäminen yhteen tai muutamaan
            tuomioistuimeen poikkeaisi tästä systematiikasta.
            Ainoastaan muissa kuin Euroopan unionin asetuksissa tai pohjoismaisissa
            sopimuksissa tarkoitettujen ulkomaisten päätösten
            vahvistaminen on yksityisoikeuden alalla keskitetty yhteen tuomioistuimeen.
         
         
         Oikeusministeriön mukaan hajautetusta eksekvatuurijärjestelmästä saadut
            kokemukset ovat olleet myönteisiä viime vuosien
            aikana EU:n elatusapuasetusta (N:o 4/2009) sovellettaessa.
            Paikalliset käräjäoikeudet Helsingin
            ulkopuolella ovat antaneet eksekvatuuripäätöksiä asiantuntevasti
            ja jopa joutuisammin kuin Helsingissä.
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että erityisesti perheoikeudellisissa asioissa toimivaltainen
            viranomainen on mahdollisimman lähellä hakijaa. Valiokunta
            ymmärtää kuitenkin myös asioiden keskittämistä kannattavia
            näkemyksiä ottaen huomioon tuomioistuinten rajalliset
            resurssit ja tehostamispaineet. EU:n jäsenvaltioiden ja
            Pohjoismaiden ulkopuolisten asioiden yhteydessä on valittu
            keskitetty järjestelmä asioiden vähäisen
            määrän vuoksi. Valiokunta uudistaa vuonna 2013
            elatusvelvoitteita koskevassa mietinnössä (LaVM
               1/2013 vp) esittämänsä näkemyksen, että eri
            lakeihin perustuvien ulkomaisten päätösten
            tunnustamista ja täytäntöönpanokelpoisiksi julistamista
            koskevat menettelyt ovat uusien kansainvälisten sopimusten
            ja Euroopan unionin lainsäädännön
            myötä eriytyneet. Osa eksekvatuuriasioista on
            keskitetty ensimmäisenä oikeusasteena
            Helsingin hovioikeuteen. Osa perheoikeudellisista ja velvoiteoikeudellisista eksekvatuuriasioista
            puolestaan käsitellään alueellisesti
            toimivaltaisissa käräjäoikeuksissa, joista
            muutoksenhaku ohjautuu alueen hovioikeuteen. Järjestelmä on
            monimutkainen ja vaikeasti hahmotettava. Perhe- ja velvoiteoikeudellisten
            eksekvatuuriasioiden asianmukainen käsitteleminen edellyttää hyvää perehtyneisyyttä
            kansainväliseen
            yksityisoikeuteen. Tämä puoltaisi lakivaliokunnan
            mielestä järjestelmän kehittämistä siten,
            että eksekvatuuriasioiden käsittely keskitettäisiin
            mahdollisuuksien mukaan sekä ensimmäisessä oikeusasteessa
            että muutoksenhakuvaiheessa. Valiokunta toteaa, että hajautetun
            eksekvatuurijärjestelmän vaikutuksia tuomioistuinten
            työmäärään ja oikeudenhoidon sujuvuuteen
            on tärkeää arvioida tulevina vuosina.
            Saatujen kokemusten pohjalta tulisi harkita keskittämistä yksittäisen
            instrumentin sijasta osana laajempaa kokonaisuutta koko järjestelmä huomioon
            ottaen. 
         
         
         Perintötodistus
         
         Rajat ylittävien perintöasioiden hoitamisen
            helpottamiseksi EU:n perintöasetuksella otetaan käyttöön
            yhtenäinen asiakirja, eurooppalainen perintötodistus.
            EU:n perintöasetuksen soveltaminen edellyttää kansallisen
            viranomaisen nimeämistä eurooppalaisen
            perintötodistuksen antamiseksi. Perintötodistus
            annetaan siinä jäsenvaltiossa, jonka tuomioistuimilla
            on toimivalta perintöasiassa. Todistuksen antava viranomainen
            voi olla joko tuomioistuin tai muu perintöasioiden käsittelemiseen
            kansallisen lain mukaisesti toimivaltainen viranomainen. Hallituksen
            esityksessä viranomaiseksi ehdotetaan maistraattia. 
         
         
         Perintötodistuksella perillinen voi osoittaa hänelle
            kuuluvan osuuden jäämistöstä ja
            pesänhoitaja voi osoittaa valtuutensa pesänhoitoon liittyvissä asioissa.
            Todistuksen oikeusvoima ei kuitenkaan koske asioita, jotka eivät
            kuulu asetuksen soveltamisalaan, kuten esimerkiksi isyyden
            vahvistamiseen liittyviä kysymyksiä tai sitä,
            onko tietty omaisuus kuulunut perittävälle.
         
         
         Suomessa perintöasioita hoitavista viranomaisista perintötodistuksen
            myöntäväksi viranomaiseksi valittavana
            olisi kaksi vaihtoehtoa: käräjäoikeus
            tai maistraatti. Oikeudenhoidon uudistamisen yhtenä tavoitteena
            on se, että tuomioistuimissa ei käsiteltäisi
            sellaisia asioita, jotka voidaan oikeusturvaa vaarantamatta ratkaista hallinnossa
            tai vaihtoehtoisissa riidanratkaisumenettelyissä. Perintötodistuksen
            antamisessa ei ole kyse perintöriidan ratkaisemisesta,
            sillä todistusta ei saa antaa, jos todistettavat seikat
            on riitautettu. Perintötodistuksen antamisen riidaton luonne
            puoltaisi sitä, että tehtävä sopisi luontevammin
            muulle viranomaiselle kuin käräjäoikeudelle.
            Maistraatit hoitavat monia sellaisia riidattomia tehtäviä,
            joilla saattaa olla merkittäviä oikeusvaikutuksia.
            Maistraatit vastaavat muun muassa avioehto- ja lahjoitusrekisterin
            ylläpidosta sekä avoliittoasioiden rekisteristä.
            Maistraatit vahvistavat myös perukirjojen osakasluetteloita.
            Lisäksi maistraateista annetaan paljon erilaisia todistuksia
            kansainvälisiin tarkoituksiin. Maistraateilla on näin
            ollen jo nyt myös perhe- ja perintöasioihin liittyviä oikeudellisia
            tehtäviä ja niihin liittyvää oikeudellista asiantuntemusta.
         
         
         Valiokunta pitää perusteltuna maistraatin
            valintaa perintötodistuksen myöntäväksi
            viranomaiseksi. Koska todistusta koskevien hakemusten määrä on
            varsinkin alkuvaiheessa todennäköisesti vähäinen,
            valiokunta katsoo, että voisi olla tarkoituksenmukaista
            keskittää todistusten antaminen yhteen tai muutamaan
            maistraattiin. Tätä varten laissa annettaisiin
            asetuksenantovaltuus.
         
         
         Pohjoismaisen perintösopimuksen soveltaminen
         
         Pohjoismaisen perintösopimuksen muutossopimuksen voimaantulo
            turvaa yhteisen pohjoismaisen sopimusjärjestelyn säilymisen,
            tosin nykyistä rajoitetumpana, ja mahdollistaa edelleen perintöä koskevien
            päätösten liikkumisen Pohjoismaiden välillä.
            Valiokunta pitää Pohjoismaiden erityisaseman huomioon
            ottamista periaatteellisesti tärkeänä.
            Valiokunta toteaa, että kun Pohjoismaat ovat valinneet
            Euroopan integraation osalta erilaisia ratkaisuja, on
            tärkeää selvittää huolella,
            miten Pohjoismaiden välinen oikeudellinen yhtenäisyys
            voitaisiin parhaiten jatkossakin säilyttää ja
            saattaa nykyhetken vaatimuksia vastaavaksi.