Yleisperustelut
Yleistä
Tullilaitoksen toimintaympäristö on kokenut viime
vuosina merkittäviä muutoksia. Suomen tullilaitos
on nykyisin osa Euroopan unionin tullijärjestelmää.
Suomi on liittynyt henkilöiden vapaata liikkuvuutta sääntelevään
Schengenin sopimukseen. Suomen itäraja on samalla sekä tulliliiton
että Schengen-alueen ulkoraja. Myös Suomen ulkomaankaupassa
ja ulkomaanliikenteessä on tapahtunut suuria muutoksia.
Ulkomaanliikenteen volyymi on kasvanut voimakkaasti, ja tavaroiden
maahantuonnin ja maastaviennin lisäksi Suomea käytetään
paljon kauttakulkumaana. Kuljetusten ja siihen liittyvän
liiketoiminnan siirtyminen ulkomaisten toimijoiden hallintaan on
lisääntynyt. EU:n tullilainsäädäntö on
parhaillaan uudistumassa. Lisäksi tietotekniikkaa ja sähköisiä menettelyjä otetaan
tullitoiminnassa
yhä laajemmin käyttöön.
Fiskaalisten tehtävien lisäksi tullilaitos
vastaa tullivalvonnasta sekä tulliliiton ulkorajalla että sisäkaupan
ja sisäliikenteen osalta ja suorittaa tullirikostorjuntaa.
Tulliviranomaisella on keskeinen asema kansainvälisen talousrikollisuuden
torjunnassa. Tullilaitos on toimivaltainen tutkimaan kaikki ulkomaankaupassa
ja -liikenteessä tapahtuneiksi epäillyt tullirikokset
siitä riippumatta, onko rikottu kansallista vai yhteisön
lainsäädäntöä. Tullimiehellä on
tulliviranomaisen suorittamassa esitutkinnassa sama oikeus
ryhtyä tutkintatoimenpiteisiin ja käyttää pakkokeinoja
kuin poliisimiehellä poliisiviranomaisen suorittamassa esitutkinnassa, pois
lukien peitetoiminta ja valeosto.
Keskusrikospoliisin ja tullin mukaan järjestäytyneellä rikollisuudella
on merkittävä rooli kansainväliseen tavaraliikenteeseen
liittyvissä väärinkäytöksissä ja
rikoksissa. Tullilta saatujen vuoden 2007 rikollisuustilannetta
koskevien tietojen mukaan keskeisimmät konkretisoituneet
uhat ovat korkeasti verotettavien tuotteiden ja huumeiden salakuljetus
Suomeen sekä Venäjän liikenteeseen kytkeytyvä talousrikollisuus. Tullin
mukaan suurin osa havaituista Venäjän liikenteen
epäselvyyksistä liittyy tulliasiakirjoihin tai
niissä oleviin leimoihin sekä tullille esitettyihin
kauppalaskuihin. Epäselvyyksiä ilmenee käytännössä logistiikkaketjun
useissa eri vaiheissa, myös Suomen puolella.
Vuosille 2008—2011 hyväksytyn sisäisen turvallisuuden
ohjelman mukaan tullivalvonnalla pyritään varmistamaan ulkomaanliikenteen ja
-kaupan säännöstenmukaisuus ja turvallisuus sekä ehkäisemään
ja paljastamaan tullirikoksia. Ohjelman mukaan on myös
tarkistettava ne lainsäädännön
puutteet, jotka estävät viranomaisia puuttumasta
nykyistä tehokkaammin tilanteisiin, joissa tullille on
tuonnin, viennin tai kauttakulkuliikenteen yhteydessä annettu
vääriä tietoja. Tulliselvitysrikosten
kriminalisointi sisältyy myös talousrikollisuuden
ja harmaan talouden vähentämiseksi tehdyn valtioneuvoston
periaatepäätöksen lainsäädäntöhankkeisiin.
Esitys tulliselvitysrikoksia koskevaksi lainsäädännöksi
toteuttaa edellä mainittuja linjauksia. Sääntelyllä parannetaan
tulliviranomaisen toimintaedellytyksiä tehtäviensä hoidossa.
Lisäksi säännöksillä pyritään
turvaamaan markkinoiden häiriötön toiminta
ja tasavertainen kilpailuasema kaikille toimijoille sekä parantamaan
logistisen ketjun turvallisuuden tasoa.
Lakiehdotukset on laadittu noudattaen rikoslain kokonaisuudistuksessa
omaksuttua periaatetta, jonka mukaan vankeusuhkaiset rangaistussäännökset
keskitetään rikoslakiin. Siten tulliselvitysrikosten
lisäksi rikoslain 46 lukuun sisällytetään
säännökset vientitavaran alkuperää koskevan
väärän tiedon antamisesta, puolustustarvikkeiden
maastavientirikoksesta ja kaksikäyttötuotteiden
vientivalvontailmoituksen laiminlyönnistä, joista
nykyisin säädetään asianomaisissa
erityislaeissa. Tullilaissa säädetään
jatkossakin sakonuhkaisesta tullirikkomuksesta.
Tullivarmuuteen ja tullirikosten ennalta ehkäisemiseen
liittyvistä keinoista
Tullilaitokselle voidaan antaa tavaroiden maahantuonnin ja maastaviennin
yhteydessä puutteellisia tai virheellisiä tietoja
useassa eri tarkoituksessa. Tarkoituksena voi olla esimerkiksi arvonlisäveron
välttäminen. Esityksen perusteluissa on todettu
arvonlisäverojärjestelmän mahdollistavan
sen, että henkilö voi muuttaa verotukseen vaikuttavaa
menettelyään vielä sen jälkeen,
kun hän on jäänyt kiinni väärien
tietojen antamisesta, ja välttää samalla
veropetoksen täyttymisen. Tulliselvitysrikossääntelyn
yhtenä vaihtoehtona on tästä syystä ollut
esillä veropetossääntelyn kehittäminen.
Valiokunnan näkemyksen mukaan veropetossääntelyn
muuttamista ei voida pitää riittävänä tullilaitokselle
annettaviin tietoihin liittyvien ongelmatapausten ratkaisemiseksi.
Virheellisten tietojen antamisella voidaan tavoitella myös esimerkiksi
tullilainsäädäntöön
perustuvien vakuusmaksujen alentamista. Voimassa olevan lainsäädännön
on todettu olevan tältä osin puutteellinen. On
tärkeää, että uusi kriminalisointi soveltuu
petosriskeille alttiiden tavaroiden kauttakulkukuljetuksista kannettavaa,
tulleja ja veroja vastaavaa vakuutta koskeviin rikoksiin.
Kiellon tai ehdon vastaisesta maahantuonnista tai maastaviennistä on
kyse esimerkiksi silloin, kun lastin sisältö ilmoitetaan
toiseksi, jotta mahdollistetaan kielletyn tavaran, esimerkiksi räjähtävien
ja palavien nesteiden tai dopingaineiden, käsittely. Teko
ei liity verotukseen, eikä se aina täytä muidenkaan
rikosten tunnusmerkistöä. Tyypillisenä voidaan
pitää myös tekoa, jossa tavara on kadonnut
tullivarastosta, mutta tästä ei ole tehty riittäviä merkintöjä varastokirjanpitoon.
Saadun selvityksen mukaan voimassa olevat veropetos-, säännöstely-
ja salakuljetusrikoksia koskevat säännökset
eivät mahdollista riittävän tehokasta
puuttumista esimerkiksi tullivarastojen valvontaan.
Lisäksi, mikäli ratkaisua ongelmaan haettaisiin
veropetossääntelyn kautta, sääntelyn
muuttaminen koskisi tai sen muuttamisen yhteydessä ainakin
tulisi harkittavaksi yhteys muihin verolajeihin. Saadun tiedon mukaan
niiden osalta ei tullilaitoksen käytännössä kuitenkaan
ole havaittu samanlaista ongelmatilannetta kuin arvonlisäverotuksessa
tavaran maahantuonnin yhteydessä.
Ilmoitusvelvollisuuden asianmukaista täyttämistä on
pyritty tehostamaan asettamalla hallinnollisia sanktioita, kuten
tullinkorotus tai virhemaksu. Hallinnolliset sanktiot eivät
välttämättä kuitenkaan ole tehokkaita
esimerkiksi silloin, kun toiminnalla tavoitellaan huomattavaa taloudellista
hyötyä, kun kysymyksessä oleva yritys on
bulvaani, joka ei harjoita tosiasiallisesti liiketoimintaa, tai
kun yritys ei kykene maksamaan hallinnollista seuraamusta.
Kansallisen ja kansainvälisen viranomaisyhteistyön
ja tietojenvaihdon kehittäminen on tärkeää rajat
ylittävän rikollisuuden ehkäisemisessä.
Viranomaisyhteistyön kehittämistä painotetaan
muun muassa sisäisen turvallisuuden ohjelmassa yhtenä rajaturvallisuuden
parantamiseen liittyvänä strategisena linjauksena.
Kansallinen sekä Venäjän ja EU-maiden
poliisi-, raja-, tulli-, viisumi- ja maahanmuutto- sekä oikeusviranomaisten
yhteistyö on tässä keskeinen lähtökohta.
Tullin ja verohallinnon yhteistyö rikostorjunnassa
on saadun selvityksen mukaan sen sijaan melko vähäistä.
Sitä tulisikin valiokunnan mielestä tehostaa.
Yksinomaan tullin ja verohallinnon yhteistyötä kehittämällä ei
valiokunnan käsityksen mukaan kuitenkaan voida korjata
niitä puutteita, jotka liittyvät esimerkiksi tullin
mahdollisuuksiin seurata sitä, päätyvätkö tavarat
tosiasiallisesti verollisen liiketoiminnan ja arvonlisäverotuksen
piiriin vai myydäänkö ne lain vastaisesti
verotta kotimaassa tai muualla Euroopan yhteisössä.
Verohallinnon kanssa tehtävällä yhteistyöllä ei
myöskään ole mahdollista puuttua muihin
kuin verotukseen liittyviin tilanteisiin. Kansainvälisen
viranomaisyhteistyön osalta valiokunta korostaa etenkin
Venäjän kanssa tehtävän tulliyhteistyön
merkitystä.
Tulliselvitysrikos vaarantamisrikoksena
Esityksen mukaan tulliselvitysrikokseen syyllistyy se, joka
jättää täyttämättä tullilainsäädännössä säädetyn
ilmoitus- tai tiedonantovelvollisuuden taikka sellaista velvollisuutta
täyttäessään antaa väärän
tai puutteellisen tiedon siten, että teko on omiaan aiheuttamaan
1) veron määräämättä jättämisen,
sen määräämisen liian alhaisena
tai veron aiheettoman palauttamisen, 2) tullivelkaa koskevan vakuuden
määräämisen liian pieneksi taikka
3) laissa säädetyn tai sen nojalla annetun kiellon
tai ehdon vastaisen tavaran maahantuonnin tai maastaviennin.
Rikoslainsäädännön kokonaisuudistuksessa on
useassa kohdin käytetty tulliselvitysrikokselle ehdotettua
rikostunnusmerkistön kirjoittamistapaa. Vaarantamistunnusmerkki
on voitu rakentaa abstraktisen vaarantamisrikoksen mallin mukaisesti.
Tällöin sinänsä haitallinen
ja paheksuttava menettely — kuten ehdotetussa rikoslain
46 luvun 7 §:ssä lakisääteisen
velvollisuuden täyttämättä jättäminen
taikka sen virheellinen täyttäminen — vaarantaa
oikeudellisesti suojattavaa intressiä. Perusteena tällaiselle
sääntelytavalle on esitetty muun muassa se, että tietyn
vahinkoseurauksen tai konkreettisen vaaraseurauksen vaatiminen heikentää lainvalvontaviranomaisten
mahdollisuuksia puuttua torjuttavaan toimintaan riittävän
aikaisessa vaiheessa ja että tekijään
kohdistettavan moitearvostelun kannalta on satunnaista, jääkö kyseinen
seuraus syntymättä. Juuri tällaisesta
tulliselvitysrikoksessa on kysymys.
Tunnusmerkistössä ratkaisevaa on olosuhdetahallisuuden
edellytysten täyttyminen. Oikeuskirjallisuudessa ja oikeuskäytännössä olosuhdetahallisuuteen
on liitetty selonottovelvollisuus velvollisuuden sisällöstä tai
olosuhteiden käsillä olosta (esim. KKO 1995:64).
Esityksen perusteluissa on selostettu varsin monipuolisesti tavaroiden
tuontiin ja vientiin liittyviä ilmoitusvelvollisuuksia.
Olosuhdetahallisuuden harkinta jää arvioitavaksi
oikeuskäytännössä tunnusmerkistöerehdystä koskevan
rikoslain 4 luvun 1 §:n perusteella (LaVM 28/2002
vp).
Tulliselvitysrikoksen yhteydessä tietojen antamisella
tarkoitetaan esityksen perustelujen mukaan paitsi tietojen välitöntä antamista
tulliviranomaiselle, myös tietojen merkitsemistä tullilainsäädännön
edellyttämällä tavalla asiakirjoihin
tulliviranomaista varten, esimerkiksi tullivarastointimenettelyn
aikana tavarakirjanpitoon. Se, kuka on muodollisesti vastuussa tiedonantovelvollisuuden
täyttämisestä, määräytyy
ensisijaisesti tullikoodeksin määräyksiä noudattaen.
Rangaistavan menettelyn täyttyminen edellyttää poikkeamista
alaa koskevasta sääntelystä, jota saattavat
tarkentaa alalla vakiintuneet tavat. Esimerkiksi vakiintuneesti
käytetyissä sopimusehdoissa määritellään
yleensä huolitsijan ja toimeksiantajan oikeudet ja velvollisuudet.
Tulliselvitysrikoksen itsenäisestä luonteesta
Tulliselvitysrikossääntelyn valmistelun ja
valiokuntakäsittelyn yhteydessä on tuotu esiin
kysymys siitä, onko tulliselvitysrikoksessa kyse veropetoksen
valmistelun kriminalisoinnista ja tulisiko sääntelyä siinä tapauksessa
harkita toteutettavaksi muulla tavoin.
Suomen rikosoikeudessa rikoksen valmistelulla tarkoitetaan rikokseen
tähtäävää toimintaa, jolla
luodaan edellytyksiä rikoksen myöhemmälle
toteuttamiselle. Rikoksen valmistelu on rangaistavaa vain, jos se
on säädetty rangaistavaksi erillisessä rikostunnusmerkistössä.
Suomessa valmistelu on säädetty rangaistavaksi vain
poikkeuksellisesti (esim. joukkotuhonnan valmistelu, valtiopetoksen
valmistelu, yleisvaarallisen rikoksen valmistelu, terroristisessa
tarkoituksessa tehtävän rikoksen valmistelu, huumausainerikoksen
valmistelu, maksuvälinepetoksen valmistelu ja rahanväärennyksen
valmistelu). Valmistelua koskeviin rangaistussäännöksiin
voidaan rinnastaa eräät rikokset, joiden rikosnimikkeissä ei
puhuta valmistelusta, mutta joissa on kyse valmisteluluonteisen
teon tekemisestä tarkoituksessa tehdä tahallinen
rikos tai edistää sellaista (esim. huumausainerikoksen edistäminen).
Valmistelun ja yrityksen rajaa määrittää rikoslain
5 luvun 1 §:n 2 momentti. Sen mukaan teko on edennyt rikoksen
yritykseksi, kun tekijä on aloittanut rikoksen tekemisen
ja saanut aikaan vaaran rikoksen täyttymisestä.
Rikoksen yritys on kysymyksessä silloinkin, kun sellaista vaaraa
ei aiheudu, jos vaaran syntymättä jääminen
on johtunut vain satunnaisista syistä. Rikoksen valmistelutoimet
ovat yritystä varhaisempia tekoja, joissa rikoksen tekemistä ei
ole vielä aloitettu. Rikoksen tekemiseen tähtääviä valmisteluna
rangaistavia toimia tai tekoja on usein vaikea määritellä tai
kuvata rikostunnusmerkistössä. Valmistelukriminalisointien
soveltamisalan laajentamiseen on laillisuusperiaatteeseen ja käytännön
näyttöongelmiin liittyvien syiden vuoksi suhtauduttu
Suomessa varauksellisesti (HE 44/2002 vp).
Myös rikos, joka on jo
täyttynyt, voi tosiasiallisesti merkitä jonkin
muun rikoksen valmistelua osana laajempaa rikoskokonaisuutta. Esimerkkejä voidaan
mainita muun muassa erilaisista väärennysrikoksista.
Esimerkiksi väärennys (rikoslain 33 luvun 1 §)
on usein käytännössä petoksen
(rikoslain 36 luvun 1 §) valmistelua: joku valmistaa väärän
asiakirjan aikoen käyttää sitä erehdyttääkseen
toista ja saadakseen tästä jotain hyötyä.
Väärennyksen tunnusmerkistö ei edellytä,
että asiakirjaa käytettäisiin nimenomaan
petoksen tekemiseksi.
Tulliselvitysrikoksen tunnusmerkistöllä on tarkoitus
sanktioida muitakin kuin pelkästään veron
välttämiseen tähtääviä tekoja.
Siksi valiokunta pitää tulliselvitysrikoksen muodostamista itsenäiseksi
tunnusmerkistöksi perusteltuna.
Sääntelyn sanktiotasosta
Se, että tulliselvitysrikos on kirjoitettu abstraktisen
vaarantamisrikoksen muotoon, tulee ottaa huomioon myös teon
moitittavuutta tarkasteltaessa. Suhteellisuusperiaate edellyttää,
että rikoksen rangaistusasteikon on vastattava teon moitittavuutta.
Tulliselvitysrikoksina voidaan tehdä moitittavuudeltaan
hyvin eriasteisia tekoja. Tämän vuoksi tulliselvitysrikosten
osalta ehdotetaan säädettäväksi
perustekomuodon lisäksi törkeästä ja
lievästä tekomuodosta. Tulliselvitysrikoksen seuraamuksena
on esityksen mukaan sakkoa tai enintään yksi vuosi
kuusi kuukautta vankeutta. Törkeän tulliselvitysrikoksen
rangaistusasteikoksi ehdotetaan vähintään
neljä kuukautta ja enintään kolme vuotta
vankeutta. Lievästä tulliselvitysrikoksesta seuraamuksena
on sakkoa.
Rikoslain kokonaisuudistuksen yhteydessä vankeusuhkainen
rangaistustaso on ollut perusteltavissa sellaisissa tapauksissa,
joissa sinänsä haitallinen ja paheksuttava menettely
vaarantaa oikeudellisesti suojattavaa intressiä. Valiokunta katsoo,
ettei sakkorangaistus riittävästi osoita tulliselvitysrikoksen
moitittavuutta esimerkiksi silloin, kun kyse on suunnitelmallisesta,
ammattimaisesta tai toistuvasta menettelystä, kun teko on
tehty järjestäytyneen rikollisryhmän
toiminnassa tai kun se koskee suuria tai arvokkaita tavaraeriä.
Osa tulliselvitysrikoksista puolestaan on vähäisiä tekoja,
joiden osalta sakkorangaistus on perusteltu ja myös rikosprosessuaalisesti tarkoituksenmukainen.
Tulliselvitysrikoksia on verrattu esityksen perusteluissa rikoslain
16 luvun 7 §:n rekisterimerkintärikokseen
ja 51 luvun 5 §:n arvopaperimarkkinoita koskevaan
tiedottamisrikokseen, joiden voidaan katsoa olevan tunnusmerkistöjensä ja
suojelukohteidensa puolesta lähellä tulliselvitysrikoksia,
vaikka tekotapojen välillä on eroja. Tässäkin
suhteessa tulliselvitysrikosten rangaistusasteikot asettuvat oikeaan
suhteeseen tekojen moitittavuuteen nähden. Tulliselvitysrikoksia
ei sen sijaan voida valiokunnan mielestä verrata suoraan
esimerkiksi verotusmenettelystä annetun lain 87 §:ään,
jossa on kysymys sivullisen, tai muutoin muun kuin verovelvollisen, tiedonantovelvollisuudesta.
Tulliselvitysrikoksessa ei myöskään ole
kyse yleisestä tiedonantokriminalisoinnista.
Rikoslain 46 lukuun esitetään lisättäväksi uusi
15 §, jonka sisällöstä säädetään
pääosin jo voimassa olevan 46
luvun 7 §:ssä. Säännöksen 1
momentin mukaan säännöksessä mainituissa pykälissä tarkoitettuna
rikoksena ei pidetä vähäistä ilmoittamis-
tai tiedonantovelvollisuuden laiminlyöntiä eikä muuta
vähäistä menettelytapamääräyksen
rikkomista. Säännökseen on esitetty tässä yhteydessä lisättäväksi
viittaukset tulliselvitysrikoksiin ja kaksikäyttötuotteiden
vientivalvontailmoituksen laiminlyöntirikokseen. Rajoitussäännös
ei tarkoita sitä, ettei tällainen vähäinen
teko voisi olla rangaistava jonakin muuna rikoksena.
Käytännössä rajoitussäännöksen
soveltaminen tulliselvitysrikosten yhteydessä tulee arvioitavaksi
tehtäessä harkintaa lievän tulliselvitysrikoksen
ja tullilaissa säädetyn tullirikkomuksen välillä, joissa
molemmissa on kyse vähäisistä teoista.
Myös tullirikkomuksesta seuraamuksena on sakkoa. Lievän
tulliselvitysrikoksen ja tullirikkomuksen ero on siinä,
että tulliselvitysrikos on rangaistava vain tahallisesti
tehtynä ja se koskee ainoastaan pykälässä määriteltyjä tilanteita.
Muut vähäiset teot tulevat arvioitaviksi tullirikkomusta
koskevan säännöksen perusteella.
Pakkokeinoista
Tulliviranomaisen oikeudesta käyttää pakkokeinoja
säädetään tullilaissa sekä telekuuntelusta, televalvonnasta
ja teknisestä tarkkailusta rikoksen selvittämiseksi
pakkokeinolaissa. Törkeän tulliselvitysrikoksen
enimmäisrangaistukseksi ehdotetusta kolmen vuoden vankeusrangaistuksesta
seuraa, että tullilain 20 d—20 e §:ssä säädetyistä tiedonhankintakeinoista
sekä pakkokeinolain 5 a luvussa säädetyistä pakkokeinoista mainitun
rikoksen tutkinnassa rajautuisivat pois matkaviestimien sijaintitiedon
hankkiminen, tekninen kuuntelu muualla kuin asunnossa sekä telekuuntelu.
Televalvonta olisi mahdollista tullilain 20 e §:n nojalla,
muttei pakkokeinolain 5 a luvun 3 §:n nojalla.
Pakkokeinolakiin ehdotetaan lisättäväksi säännökset,
joiden perusteella törkeän tulliselvitysrikoksen
esitutkintaa varten voitaisiin myöntää lupa
telekuunteluun, televalvontaan ja tekniseen kuunteluun. Koska törkeillä tulliselvitysrikoksilla
on usein läheinen yhteys muuhun suunnitelmalliseen yritystoiminnassa
ja järjestäytyneen rikollisuuden toiminnassa
ilmenevään talousrikollisuuteen, pakkokeinoja
koskevien toimivaltuuksien laajentaminen on talousrikostorjunnan
ja -tutkinnan kokonaisuuden kannalta tarpeen. Esityksen perusteluissa
on arvioitu varsin perusteellisesti eri pakkokeinojen edellytyksiä ja
soveltuvuutta törkeän tulliselvitysrikoksen selvittämisessä.
Toimivaltuus asettuu valiokunnan näkemyksen mukaan oikeassa
suhteessa teon moitittavuuteen ja rangaistusasteikkoon.
Valiokunta korostaa, että pakkokeinojen käytössä tulee
noudattaa suhteellisuusperiaatetta. Pakkokeinolain 7 luvun 1 a §:n
mukaan pakkokeinoja saadaan käyttää vain,
jos pakkokeinon käyttöä voidaan pitää puolustettavana
ottaen huomioon tutkittavana olevan rikoksen törkeys, rikoksen
selvittämisen tärkeys sekä rikoksesta epäillylle
tai muille pakkokeinon käytöstä aiheutuva
oikeuksien loukkaus ja muut asiaan vaikuttavat seikat. Esitettyjen
tutkintakeinojen käyttö on läheisessä yhteydessä tullin
muiden kansallisten ja ulkomaisten viranomaisten kanssa tekemään
rikostorjuntayhteistyöhön. Erityisesti viranomaisten
välinen tietojenvaihto mahdollistaa pakkokeinojen ja muiden
tutkintakeinojen asianmukaisen kohdistamisen, mikä edistää suhteellisuusperiaatteen
noudattamista mainittujen pakkokeinojen käytössä.
Tullirikossäännösten soveltumisesta
ns. kaksoislaskutukseen
Esityksen perusteluissa on selostettu Venäjälle suuntautuvan
viennin yhteydessä ilmennyttä kaksoislaskutusta.
Kaksoislaskutustapauksissa Suomen tullilaitokselle esitetään
myyjän kirjoittama yleensä oikeansisältöinen
lasku. Ennen tavaroiden tullaamista Venäjällä niihin
liittyvät vientiasiakirjat vaihdetaan ja Venäjän
tulliviranomaisille esitetään uusi lasku, joka
on kirjoitettu tavaroiden oikeata arvoa huomattavasti pienemmälle
kauppasummalle. Tällaiset tapaukset, joissa vääränsisältöinen
lasku on esitetty Venäjän tulliviranomaisille
ilman Suomen tulliviranomaiseen kohdistuvia vaikutuksia, jäävät
esitetyn rangaistussääntelyn soveltamisalan ulkopuolelle.
Esitettyä sääntelyä voidaan
sen sijaan soveltaa tapauksiin, joissa kaksoislaskutusta on käytetty
Suomeen tapahtuvassa tuonnissa. Myös Venäjälle
suuntautuvaan vientiin liittyvissä kaksoislaskutustapauksissa
voi Suomen tulliviranomaiselle esitetty lasku olla virheellinen
esimerkiksi selvästi vääräksi
ilmoitetun tavaran arvon vuoksi. Mahdollista on esimerkiksi myös
se, että Venäjän esittämän
virka-apupyynnön johdosta asiaa tutkittaessa Suomen tulliviranomaiselle esitetään
kolmas lasku, joka on sisällöltään
virheellinen. Tällöin tulliselvitysrikossääntely
soveltuu, jos tunnusmerkistössä säädetyt
edellytykset täyttyvät.