Yleisperustelut
         
         Ehdotus perintökaaren muuttamiseksi sisältää kolme
            merkittävää asiakokonaisuutta. Ensinnäkin
            esityksessä ehdotetaan olennaisesti supistettaviksi niitä edellytyksiä,
            joilla kuolinpesän osakkaat voivat joutua vastuuseen vainajan
            veloista. Valiokunta pitää näitä ehdotuksia
            perusteltuina. Voimassa oleva järjestelmä on osakkaiden
            kannalta varsin ankara, koska heille voi syntyä vastuu
            vieraasta velasta melko vähäistenkin laiminlyöntien
            perusteella. Toisaalta velkojien aseman ja perunkirjoitusten asianmukaisen
            toimittamisen kannalta on ymmärrettävää,
            ettei osakkaiden henkilökohtaisesta velkavastuusta ehdoteta
            kokonaan luovuttavaksi.
         
         
         Toisena keskeisenä asiakokonaisuutena hallituksen
            esityksessä ehdotetaan lisättäväksi
            velkojien mahdollisuuksia saada jäämistö pesänselvittäjän
            hallintoon. Tämä voidaan nähdä osakkaiden
            henkilökohtaisen velkavastuun supistamisen eräänlaisena
            vastapainona. Osakkaat voivat kuitenkin edelleen estää kuolinpesän
            virallisselvitykseen siirtymisen joko osoittamalla, että pesänselvittäjää hakevalla
            taholla on saatavastaan turvaava vakuus, tai sitten asettamalla tällaisen
            vakuuden. Myös pesänselvittäjän
            toimivaltuuksia ehdotetaan lisättäväksi.
            Merkittävää on, että hän
            saisi ylivelkaisessa pesässä oikeuden päättää kuolinpesän
            varojen jaosta velkojien kesken. Lakivaliokunnan mielestä hallituksen
            esityksen sisältämä ehdotus on varsin
            perusteltu, koska se joustavoittaa pesänselvitystä ja
            on omiaan vähentämään tarpeettomia
            kuolinpesien konkursseja.
         
         
         Valiokuntakäsittelyn aikana eniten huomiota on saanut
            osakseen esityksen kolmas asiakokonaisuus, joka liittyy ulosottolain
            mukaan täytäntöönpanokelpoisuutensa
            menettäneiden velkojen käsittelyyn kuolinpesässä.
            Nämä velat eivät täytäntöönpanokelpoisuuden
            menettämisen seurauksena aineellisoikeudellisesti lakkaa
            olemasta. Hallituksen esityksen mukaan tällaisetkin velat
            tulee merkitä perukirjaan ja maksaa kuolinpesän
            varoista. Jos pesä on ylivelkainen, täytäntöönpanokelpoisuutensa
            menettäneet velat suoritetaan kuitenkin viimesijaisina.
         
         
         Lakivaliokunta on kiinnittänyt huomiota niihin epäkohtiin,
            joita hallituksen esityksessä ehdotettu ratkaisu
            saattaa aiheuttaa. Epäkohdat liittyvät tilanteisiin,
            joissa velkaantunut henkilö saa merkittävää varallisuutta
            sen jälkeen, kun velat ovat ulosottolain mukaan menettäneet täytäntöönpanokelpoisuutensa.
            Merkittävimpänä epäkohtana velallisen
            kannalta voidaan pitää sitä, että velkojen
            myöhemmin odotettavissa oleva huomioon ottaminen henkilön
            kuolinpesässä ei kannusta häntä taloudelliseen
            toimeliaisuuteen, millä on kielteisiä vaikutuksia
            erityisesti yritystoimintaan. Huomattavasti velkaantunut henkilö saattaa
            myös kuolemansa varalta siirtää omaisuuttaan
            läheisilleen välttääkseen sen,
            että omaisuus pesänselvityksessä käytetään
            vanhojen velkojen maksuun. Ehdotettu sääntely
            voi ainakin periaatteessa antaa velallisille muutoinkin
            aihetta sellaisiin varallisuusjärjestelyihin, joihin he
            eivät muutoin ryhtyisi. Valiokunta kuitenkin huomauttaa,
            että velkojat eivät ole suojattomia tällaisia
            järjestelyjä vastaan. Velallisen kuoltua velkojat
            voivat hakea kuolinpesän konkurssiin ja pyrkiä peräyttämään hänen
            tekemiään oikeustoimia niin kuin takaisinsaannista
            konkurssipesään annetussa laissa (758/1991)
            säädetään. Kuolinpesän
            asettaminen konkurssiin on puolestaan konkurssilakiin (120/2004)
            nyt ehdotettujen muutosten jälkeenkin mahdollista muun
            muassa silloin, kun se on erityisen syyn vuoksi tarkoituksenmukaista.
            Valiokunta pitää selvänä, että tämä kriteeri
            täyttyy silloin, jos pesään voidaan olettaa
            saatavan varoja takaisinsaannilla. Valiokunta on kiinnittänyt huomiota
            myös siihen, että leski voi joissain tapauksissa
            joutua vaikeaan tilanteeseen sen vuoksi, että kuolinpesässä katetaan
            myös ne vainajan vanhat velat, jotka jo ovat ulosottolain
            mukaan menettäneet täytäntöönpanokelpoisuutensa.
         
         
         Edellä selostetusta ja muusta ehdotusta kohtaan esitetystä kritiikistä huolimatta
            lakivaliokunta puoltaa hallituksen esityksen hyväksymistä myös
            siltä osin kuin se koskee täytäntöönpanokelpoisuutensa
            menettäneiden velkojen asemaa kuolinpesässä.
            Tähän lopputulokseen päätyminen
            perustuu keskeisesti siihen periaateratkaisuun, jonka lakivaliokunta
            vuoden 2002 valtiopäivillä teki käsitellessään
            ulosottolain muuttamista koskevaa hallituksen esitystä (HE 216/2001 vp).
            Tuolloin valiokunta hyväksyi lähtökohdan,
            jonka mukaan luonnollista henkilöä koskeva ulosottoperuste
            menettää täytäntöönpanokelpoisuutensa
            15 tai 20 vuodessa. Velka ei kuitenkaan vanhene lopullisesti, vaan velallinen
            vastaa siitä edelleen. Kuten lakivaliokunnan tuolloin antamasta
            mietinnöstä (LaVM 34/2002 vp)
            käy ilmi, valiokunta tiedosti hyvin ne ongelmat, joita
            omaksuttuun ratkaisuun liittyi ja joita myös nyt esillä olevan
            esityksen käsittely osaltaan ilmentää.
            Valiokunta huomauttaa tässä yhteydessä myös
            siitä, että ulosottolain uudistuksen yhteydessä tehdyn
            ratkaisun lähtökohtana oli velallisen itsensä aseman
            helpottaminen. Tästä tavoitteesta ei
            millään tavoin seuraa, että velallisen
            kuoltua hänen perillistensä tulisi saada velkojien
            kustannuksella itselleen etua velan aineellisen vanhentumisen muodossa.
         
         
         Valiokunta ei ole tässä yhteydessä pitänyt
            perusteltuna luoda säännöstöä,
            joka ilman mitään erityisiä edellytyksiä johtaisi
            siihen, että täytäntöönpanokelpoisuutensa
            menettäneet velat katsottaisiin kuolinpesissä myös
            aineellisesti vanhentuneiksi. Valiokunta on tätä ratkaisua
            tehdessään pannut erityistä painoa sille
            esityksen perusteluistakin (s. 20/II)
            ilmi käyvälle seikalle, jonka mukaan hallituksen
            tarkoituksena on selvittää, millaisin järjestelyin
            täytäntöönpanokelpoisuutensa
            menettäneet velat voitaisiin katsoa lopullisesti vanhentuneiksi.
            Lakivaliokunta pitää tällaisen lainsäädännön
            aikaansaamista erittäin tärkeänä ja
            kiirehtii sen valmistelun aloittamista. Valmistelun yhteydessä on
            myös arvioitava, aiheutuuko ehdotettavasta ratkaisumallista tarvetta
            muuttaa nyt hyväksyttäviä säännöksiä ottaen
            huomioon erityisesti lesken asemaan liittyvät kysymykset.
            Valmistelu tulee ajoittaa niin, että asiaa koskeva hallituksen
            esitys voidaan käsitellä ja hyväksyä vielä kuluvan
            vaalikauden aikana. Valiokunta ehdottaa hyväksyttäväksi
            tätä tarkoittavan lausuman (Valiokunnan lausumaehdotus). 
         
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
            huomautuksin ja muutosehdotuksin.
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         1. Laki perintökaaren muuttamisesta
         
         19 luku. Pesänselvittäjästä ja
            testamentin toimeenpanijasta
         
         
         2 §. 
         
         Pykälän 1 momentin mukaan pesän omaisuus
            voidaan luovuttaa pesänselvittäjän hallintoon
            pesän tai vainajan velkojan taikka pesän tai vainajan
            velasta vastuussa olevan hakemuksesta. Pesää ei
            kuitenkaan voida luovuttaa pesänselvittäjän
            hallintoon, jos hakijalla on saatavastaan maksun turvaava takaus
            tai muu vakuus tai osakkaat tarjoavat hänelle sellaisen
            vakuuden. 
         
         
         Ehdotuksen mukaan pesänselvittäjä tulee
            pääsääntöisesti määrätä,
            jos hakijana on pesän tai vainajan velkoja. Nykytilaan
            verrattuna velkojan ei siis enää tarvitse näyttää,
            että ilman pesänselvittäjän
            määräämistä pesän
            varat voivat käydä riittämättömiksi
            velkojen maksamiseen tai että hakijan oikeus voi muusta
            syystä vaarantua. Ehdotettu säännös
            on omiaan yksinkertaistamaan pesänselvittäjän
            määräämistä ja luomaan takeita
            sille, että kuolinpesät selvitetään
            asianmukaisesti. Toisaalta valiokuntakäsittelyn aikana
            on myös esitetty arvioita, joiden mukaan pesänselvittäjän
            määräämiskynnyksen alentaminen
            saattaa johtaa pesänselvittäjämääräyksen hakemisella
            uhkaamiseen perintätoimien yhteydessä. Lakivaliokunta
            ei pidä tätä kuitenkaan kovin todennäköisenä.
            Tästä huolimatta sen mielestä on asianmukaista,
            että velkojan tulee ennen pesänselvittäjämääräyksen
            hakemista kääntyä pesän osakkaiden
            puoleen ja esittää kuolinpesälle maksuvaatimus
            sekä varata sille kohtuullinen aika maksaa velka. Valiokunta
            ehdottaa momenttiin lisättäväksi tällaisen
            säännöksen.
         
         
         10 §. 
         
         Pykälän muutettavaksi ehdotettu 3 momentti
            sisältää kuulemisvelvollisuutta koskevat säännökset.
            Niiden mukaan tuomioistuimen on ennen pesänselvittäjän
            määräämistä tai hänen tehtävästä vapauttamistaan
            varattava osakkaille tilaisuus tulla kuulluiksi, jollei tämä olennaisesti
            viivästytä asian ratkaisua.
         
         
         Perustuslain 21 §:n 2 momentissa edellytetään
            oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin ja hyvän hallinnon
            takeiden turvaamista lailla. Momentissa olevan maininnan mukaan
            oikeus tulla kuulluksi sisältyy näihin takeisiin,
            joiden yksityiskohtaiset järjestelyt samoin kuin niihin
            mahdollisesti tehtävät rajoitukset ja vähäiset
            poikkeukset ovat lailla säänneltävissä.
            Lainsäädännöllä ei
            toisaalta saa vaarantaa kenenkään oikeusturvaa
            (HE 309/1993 vp, s. 74). Perustuslakivaliokunta
            on käytännössään pitänyt
            kuulemismahdollisuuden varaamista varsin olennaisena oikeusturvan
            takeena, josta voidaan poiketa vain hyvin painavista syistä.
            Konkurssimenettelyn sääntely-yhteydessä perustuslakivaliokunta
            piti henkilön pysyttelemistä tavoittamattomissa
            tällaisena perusteena mutta katsoi, että käsittelyn
            kiireellisyys ei ollut asianmukainen peruste (PeVL 13/2003 vp,
            ks. myös PeVL 8/2004 vp).
            Perustuslakivaliokunnan käytäntöön
            viitaten lakivaliokunta ehdottaa säännöstä muutettavaksi
            niin, että siitä selvästi ilmenee pääsääntö,
            jonka mukaan osakkaille on varattava tilaisuus tulla kuulluiksi
            säännöksessä tarkoitetuissa
            tapauksissa. Tästä kuulemisvelvollisuudesta
            voidaan poiketa ensinnäkin vain, jos on syytä olettaa,
            että hakijan oikeus tämän vuoksi vaarantuu.
            Tällöin kuulemismahdollisuuden varaaminen on mahdollista
            sivuuttaa kaikkien osakkaiden kohdalla. Toiseksi säännöksessä otetaan
            huomioon myös se tilanne, että jotakuta osakkaista
            ei yrityksistä huolimatta tavoiteta. Tällöin
            on tarkoituksenmukaista, että asia voidaan ratkaista tätä osakasta
            kuulematta.
         
         
         12 a §. 
         
         Pykälässä säädetään
            pesänselvittäjän toimivaltuuksista ylivelkaisessa
            pesässä. Pesänselvittäjän
            on ensisijaisesti pyrittävä saamaan vainajan velkojien
            kanssa aikaan sopimus velkojen maksusta. Jollei sopimusta saada
            aikaan, pesänselvittäjä voi päättää velkojen
            maksusta noudattaen velkojien maksunsaantijärjestyksestä annettua
            lakia (1578/1992). Pesänselvittäjän on
            laadittava päätöksestään
            asiakirja, josta ilmenevät velkojen maksamiseen vaikuttavat
            olennaiset seikat. Pesänselvittäjän on
            myös päivättävä ja
            allekirjoitettava tämä asiakirja sekä toimitettava
            siitä jäljennös kullekin velkojalle ja pesän
            osakkaille. Pykälän 3 momentissa on säännökset
            oikeudesta moittia pesänselvittäjän päätöstä.
         
         
         Perustelujen (s. 26/II) mukaan pesänselvittäjä voi
            itsekin oikaista virheelliseksi osoittautunutta päätöstään.
            Valiokunnan mielestä tällaisesta oikeudesta on
            selvyyden vuoksi syytä säätää nimenomaisesti.
            Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa pykälän
            4 momenttiin lisättäväksi säännöksen
            pesänselvittäjän oikeudesta oikaista aiempaa
            päätöstään. Säännöksen
            sijoittaminen pykälän 4 momenttiin osoittaa, että tällainen
            itseoikaisu on mahdollista tehdä vielä siinäkin vaiheessa,
            kun päätöksen muuttamista koskeva hakemus
            on vireillä käräjäoikeudessa.
            Jos päätös on sen sijaan jo lainvoimainen,
            kyseeseen voi tulla vain momentin toisen virkkeen mukainen jako-osuuksien
            maksaminen.
         
         
         12 b §.
         
         Valiokunta on tarkistanut pykälän 2 momentissa
            olevan viittauksen vastaamaan konkurssilain (120/2004)
            2 luvun otsikkoa.
         
         
         20 luku. Perunkirjoituksesta
         
         4 §.
         
         Valiokunta on tarkistanut pykälän 1 momentissa
            olevan sanonnan vastaamaan säännöksen
            tarkoitusta.
         
         
         21 luku. Kuolleen henkilön ja pesän velasta
         
         11 §.
         
          Valiokunta on tehnyt pykälän 2 momenttiin
            vastaavan tarkistuksen kuin edellä 19 luvun 12 b §:n
            2 momenttiin.
         
         
         7. Laki yritys- ja yhteisötietolain 14 §:n
            muuttamisesta
         
         
         14 §. Vastuu ilmoitusten tekemisestä.
         
          Koska tämän pykälän 2 momenttia
            koskeva muutosehdotus sisältyy myös hallituksen
            esitykseen eurooppayhtiölaiksi ja eräiksi siihen
            liittyviksi laeiksi (HE 55/2004 vp), ehdotukset on välttämätöntä sovittaa
            yhteen. Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa, että momenttiin
            lisätään viittaus eurooppayhtiöön. 
         
         
         Voimaantulo.
         
         Edellä ehdotettu lakiehdotusten yhteensovittaminen
            vaikuttaa lakien voimaantuloajankohtaan. Eurooppayhtiölaki
            ja siihen liittyvät lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan
            viimeistään 8 päivänä lokakuuta
            2004. Koska tämän esityksen 7. lakiehdotuksessa
            ehdotetaan viitattavaksi eurooppayhtiöön, tähän
            esitykseen sisältyvät lait eivät voi
            tulla voimaan ennen eurooppayhtiötä koskevaa lainsäädäntöä.