Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunta on 2 päivänä lokakuuta 2007 lähettänyt lakivaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen laeiksi Rikosseuraamusalan koulutuskeskuksesta annetun lain 1 §:n ja rangaistusten täytäntöönpanon hallinnosta annetun lain muuttamisesta (HE 89/2007 vp).
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
hallitusneuvos Leena Kuusama ja suunnittelija Juho Martikainen, oikeusministeriö
neuvotteleva virkamies Juha Majanen, valtiovarainministeriö
johtaja Hannu Kiehelä, Rikosseuraamusalan koulutuskeskus
ylitarkastaja Sinikka Vahvaselkä, Rikosseuraamusvirasto
johtaja Pasi Oksa, Riihimäen vankila
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi Rikosseuraamusalan koulutuskeskuksesta annettua lakia siten, että koulutuskeskus siirrettäisiin hallinnollisesti Rikosseuraamusviraston alaisuuteen. Vastaava muutos tehtäisiin rangaistusten täytäntöönpanon hallinnosta annettuun lakiin. Samalla Rikosseuraamusviraston työjärjestyksen vahvistaminen siirrettäisiin oikeusministeriöltä Rikosseuraamusviraston toimivaltaan.
Lisäksi ehdotetaan, että vankiloiden työtoiminnan suoritteiden ja laitosmyynnin tuotteiden hinnoittelun perusteista säädettäisiin rangaistusten täytäntöönpanon hallinnosta annetussa laissa valtion maksullisen toiminnan yleisistä hinnoitteluperusteista poiketen.
Esitys liittyy hinnoitteluperusteiden osalta valtion vuoden 2008 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.
Lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan 1 päivänä tammikuuta 2008.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin huomautuksin.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan Rikosseuraamusalan koulutuskeskuksen siirtäminen hallinnollisesti Rikosseuraamusviraston alaisuuteen ja tulosohjaukseen selkiyttää koulutuskeskuksen asemaa ja tehtäviä. Samalla se luo edellytykset rikosseuraamusalan keskusvirastona toimivan Rikosseuraamusviraston ja koulutuskeskuksen entistä tiiviimmälle yhteistyölle sekä alan koulutuksen kehittämiselle ja tehostamiselle. Valiokunta korostaa, että esitetyllä muutoksella ei ole tarkoitus ottaa kantaa Rikosseuraamusalan koulutuskeskuksen tehtävien painopistealueisiin eikä muutoinkaan puuttua voimassa olevassa lainsäädännössä koulutuskeskukselle määriteltyihin tehtäviin.
Vankeinhoitolaitoksen työtoiminnan ja laitosmyynnin suoritteiden hinnoitteluperusteisiin ehdotetut muutokset ovat valiokunnan saaman selvityksen mukaan käytännön vaatimia. Valtion maksuperustelain (150/1992) ja sen nojalla annetun maksuperusteasetuksen säännökset eivät ole soveltuneet vankilaoloihin, jossa toiminnan tavoitteet ovat erilaiset kuin muualla valtionhallinnossa.
Saamansa selvityksen pohjalta valiokunta katsoo, että joitakin yritystoiminnan malleja voitaisiin soveltuvin osin harkita otettavaksi käyttöön vankiloiden työtoiminnassa. Tavaroiden tuotanto vankiloissa on ollut tähän saakka varsin perinteistä, mikä osaltaan selittyy rakenteiden kalleudella. Vankiloiden työtoiminnan lähtökohtana ei ole ollut myöskään tuottaa tehokkaasti myyntiin tarkoitettuja tuotteita. Tuotteiden kehittelyyn ja markkinointiin panostaminen ei valiokunnan näkemyksen mukaan välttämättä ole ristiriidassa työtoiminnalle asetettujen tavoitteiden kanssa. Valiokunnan mielestä vankien ohjaaminen tämäntyyppiseen toimintaan saattaisi motivoida vankeja enemmän kuin perinteinen vankilatyö.
Edellä esitetyn perusteella lakivaliokunta ehdottaa,
että lakiehdotukset hyväksytään muuttamattomina.
Helsingissä 26 päivänä lokakuuta 2007
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
eduskuntasihteeri Maija-Leena Paavola