Perustelut
         
         Sääntelylle asetetut tavoitteet
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota asiassa U 42/2004
               vp antamaansa lausuntoon LiVL 17/2004
               vp ja toistaa siinä esittämänsä kannat. Lausunnossaan
            valiokunta yhtyi valtioneuvoston kantaan edellyttäen, että Suomi
            jatkovalmistelussa edellyttää, että kaikki
            kuusi valtioneuvoston kannassa ilmaistua varaumaa toteutuu ehdotuksen
            hyväksymisen ehtona, ja että valtioneuvosto varmistaa
            varaumin, että asiassa ei tehdä Suomea sitovia
            päätöksiä, ennen kuin valiokunnalla
            on ollut tilaisuus lausua asiasta uudelleen kantansa. Valiokunta
            pitää erittäin valitettavana, että eduskunnalla
            ei ole ollut mahdollisuutta ottaa kantaa uuteen direktiiviehdotukseen,
            ennen kuin neuvosto on hyväksynyt yleisnäkemyksen
            ehdotuksesta.
         
         
         Valtioneuvoston kannan varaumina edellytettiin, että velvoitteiden
            tuli kohdistua vain sellaisiin teleyrityksen hallussa oleviin tunnistamistietoihin,
            joita jo säilytetään useita kuukausia osana
            laillisen verkko- ja viestintäpalvelun toteuttamista ja
            joiden tietojen säilyttämisaika voitaisiin harmonisoida
            ehdotettavan puitepäätöksen mukaisesti.
            Velvoite tuli voida toteuttaa kohtuullisin kustannuksin, olemassa
            olevin teknisin ratkaisuin, teknologianeutraalisti ja tuleva tekninen
            kehitys huomioiden. Lisäksi valiokunta painotti tietosuojaan
            ja tietoturvaan liittyviä kysymyksiä sekä sitä,
            että säilytysajan tulee joka tapauksessa olla
            enintään 12 kuukautta.
         
         
         Valtioneuvoston kannan toteutuminen
         
         Direktiivin 6 artiklan mukaan direktiivissä eritellyt
            tietoluokat on säilytettävä vähintään
            kuuden kuukauden ja enintään kahden vuoden ajan viestinnän
            päivämäärästä.
            Erityistapauksissa enimmäissäilytysaikaa voidaan
            pidentää rajoitetulla ajanjaksolla, jota ei ole
            mitenkään rajoitettu. Korkeintaan 12 kuukauden
            tallentaminen ei täten ole direktiivin yläraja,
            vaikkakin direktiivi sallii jäsenmaan rajaavan säilyttämisen
            korkeintaan 12 kuukauteen.
         
         
         Valtioneuvoston näkemyksen mukaan Suomen vaatimukset
            on pääosin otettu huomioon oikeus- ja sisäasiainneuvostossa
            2.12.2005 hyväksytyssä neuvoston yleisnäkemyksessä direktiiviehdotuksesta.
            Valiokunta toteaa kuitenkin tavoitteista, että korkeintaan
            12 kuukauden säilytysaikaa ei saavutettu.
         
         
         Puitepäätöksen yhteydessä asetetut
            tavoitteet
         
         
         Liikenne- ja viestintäministeriön näkemyksen mukaan
            direktiiviehdotus täyttää nykyisessä muodossaan
            erittäin hyvin eduskunnan puitepäätösehdotuksen
            yhteydessä asettamat edellytykset. 
         
         
         Direktiivin mukaan säilytettävät
            tietoluokat käsittävät kiinteissä verkoissa
            ja matkaviestintäverkoissa tapahtuvan puhelintoiminnan
            osalta sekä Internet-yhteyden, Internet-sähköpostin
            ja Internet-puhelimen osalta eri tietoja viestinnän lähteen
            ja kohteen jäljittämiseksi ja tunnistamiseksi,
            päivämäärän, kellonajan
            ja keston määrittämiseksi sekä viestintätyypin
            tunnistamiseksi. 
         
         
         Direktiivin johdannon kohdan 11 mukaan direktiivillä pyritään
            varmistamaan, että säilytysvelvollisuus koskee
            yleisesti saatavilla olevien sähköisten viestintäpalveluiden
            tai yleisen viestintäverkon tarjoajien viestintäpalveluiden
            tarjoamisen yhteydessä tuottamia tai käsittelemiä tietoja.
            Johdannon kohdassa 13 todetaan, että direktiivi koskee
            ainoastaan tietoja, jotka luodaan tai joita käsitellään
            viestinnän tai viestintäpalvelun tuloksena ja
            jotka eivät liity viestinnän sisältönä oleviin
            tietoihin. Tiedot on lisäksi säilytettävä siten,
            että vältetään niiden säilyttämistä useammin
            kuin kerran. 
         
         
         Tämän lisäksi johdannon kohdassa
            23 säilytysvelvollisuus rajataan tietoihin, jotka viestintäpalvelujen
            tarjoajat luovat tai joita ne käsittelevät viestintäpalveluja
            tarjotessaan. Valiokunnan huomiota on kiinnitetty siihen, että valmistelun
            loppuvaiheessa tehdyt rajaukset rajaavat mm. Skype-tyyppiset Internet-puhelut
            ja muiden kuin teleyritysten tarjoamat sähköpostipalvelut
            kokonaan tallentamisvelvollisuuden piiristä. Edelleen on
            todettu, että direktiiviehdotukseen tehdyt Internetiä koskevat
            rajaukset ja velvoitteiden rajautuminen teleyrityksen tuottamiin
            tai käsittelemiin sekä saatavilla olevaan tietoon
            varmistaa myös sen, että sääntely
            on toteutettavissa olemassa olevin teknisin ratkaisuin. Valiokunta
            toteaa kuitenkin, että rajaus, että jokaisen toimijan
            ei tarvitse tallentaa kaikkia direktiiviehdotuksessa lueteltuja
            tietoja, ei ole direktiivissä vaan vain sen johdanto-osassa.
         
         
         Viestintäviraston arvioimat kustannukset jäävät
            valiokunnan saaman tiedon mukaan kohtuullisiksi. Valiokunnan huomiota
            on kiinnitetty siihen, että viestinämarkkinalain
            (393/2003) 98 §:n mukaan kustannukset tulevat
            korvattaviksi valtion varoista teleyrityksille. Valiokunta pitää voimassa
            olevaa sääntelyä tältä osin
            kohtuullisena.
         
         
         Valiokunnan huomiota on kiinnitetty siihen, että Suomen
            edellyttämä teknologianeutraalius on osin vastakkainen
            erittäin tärkeiden sääntelyn
            täsmällisyyttä ja tarkkarajaisuutta koskevien
            tavoitteiden kanssa. Tämän vuoksi tämänkaltaisessa
            sääntelyssä ei olekaan mahdollista päästä täysin
            teknologianeutraaliin lopputulokseen. Edelleen on todettu, että tältä kannalta sääntelyn
            uudelleen arviointia koskevat säännökset
            ovat olennaisia.
         
         
         Tietosuojavaltuutetun valiokunnalle antamassa lausunnossa korostetaan,
            että terrorismin vastaisen taistelun keinot eivät
            kuitenkaan saa olla rajoittamattomia tai sellaisia, jotka mahdollistavat
            niiden väärinkäytökset. Alkuperäiseen
            ehdotukseen tehdyt muutokset ovatkin parantaneet sääntelyä tässä suhteessa.
            Tietosuojavaltuutettu katsoi, että direktiiviehdotuksen
            hyväksymistä tulisi lykätä selvityksen
            saamiseksi sääntelyn tarpeellisuus- ja hyödyllisyysarvioinneista. 
         
         
         Valiokunta katsoo kuitenkin, että eduskunnan asettamat
            edellytykset on tyydyttävästi saatu kirjattua
            direktiiviehdotukseen. Valiokunta ei kuitenkaan pidä tyydyttävänä sitä tilannetta,
            että tärkeät rajaukset tallennettavien
            tietojen osalta on otettu ainoastaan direktiivin johdantoon. 
         
         
         Direktiivin implementoiminen
         
         Valiokunta kantaa huolta siitä, että itse
            direktiivissä ei ole rajattu säilytysvelvollisuutta
            Suomen parhaaksi katsomalla tavalla. Tämä johtaa helposti
            eri jäsenmaiden osalta suureen kirjoon direktiivin kansallisessa
            voimaan saattamisessa ja mahdollisesti tilanteeseen, jossa joidenkin
            jäsenmaiden kansalliset säännökset
            eivät vastaa Suomen direktiiville asettamia tavoitteita. 
         
         
         Valiokunta pitää välttämättömänä,
            että Suomi saattaessaan direktiivin osaksi kansallista lainsäädäntöä tulkitsee
            direktiiviä kokonaisuutena ja toteuttaa johdannon rajoitukset
            myös kansallisessa lainsäädännössä.
            Suomen tulee myös ennen direktiivin hyväksymistä varmistaa,
            että kansallisessa voimaan saattamisessa direktiiviä voidaan
            tulkita siten, että johdannossa olevat rajoitukset ovat
            siirrettävissä kansalliseen lainsäädäntöön.
         
         
         Määräaika direktiivin kansalliselle
            voimaan saattamiselle on 18 kuukautta. Valiokunnan huomiota on kiinnitetty
            siihen, että Internet-yhteyden, -puhelimen ja -sähköpostin
            osalta voimaan saattamisen määräaikaa
            voidaan pidentää 36 kuukauteen direktiivin hyväksymisen
            yhteydessä annettavalla julistuksella. Valiokunta pitää hyvänä valtioneuvoston
            kantaa, että Suomen tulee ilmoittaa käyttävänsä tätä mahdollisuutta.